3.753 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Hvor meget skal en killing tage på? Hvor meget skal en killing tage på?

Nu har jeg jo dette her lille missebarn, som er fra d. 12/7 i år. Vi vejede ham for en uge siden, og igen i dag for at holde øje med hans vægt. I følge køkkenvægten har han kun taget 20 g på i denne uge. Er det ikke meget lidt? Han vejer 2028 g. Han er Maine Coon og efter godt store forældre - mpr vejer godt 7kg og far 9+kg.
Han spiser, som han skal. Han får RC Maine Coon kitten blandet med Applaws kitten og så får han 40 g vådfoder to gange dagligt.
Jeg er lidt fristet til at tro, at han har siddet for uroligt på vægten, for han føles altså lidt rundere nu..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget skal en killing tage på?
  • #2   24. nov 2013 En killing på 4 måneder bør veje noget mere end din gør.

• #3   24. nov 2013 Det er en elektronisk vægt, som kan veje op til tre kg og har et grams præcision, som vi bruger.

• #4   24. nov 2013 Lone
    Jeg undrer mig også lidt.. Men han spiser jo, er aktiv, glad og kælen, og var jo heller ikke for ung, da vi hentede ham.
    Han har dog været syg og har fået antibiotika. Så det kan måske betyde noget. Men han har været helt rask de sidste to uger, og har jo heller ikke været syg som helt lille.
    Kan han bare være lidt langsom og indhente det senere, eller er han bare en mini?

• #5   24. nov 2013 Jeg bruger også den elektroniske køkkenvægt, men selv om den er ret præcis når det gælder ting som står stille, er det kun et fingerpeg når det gælder kattene, for de er ikke så rolige.
    Mine vejninger ligger lidt under det de bliver vejet til hos dyrlægen, men der er ikke 100g galt på Birk som vejer ca 4,5 kg

• #6   24. nov 2013 Det er lige netop det, at han ikke gider sidde helt stille i skålen smiley Men han skal kastreres om et par uger, og der får han jo en tur på vægten. Og så kan jeg få vished.
    Jeg troede virkelig bare, at han havde taget et par hundrede gram på i denne uge, for han er blevet mere rund i det, synes jeg.

• Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #7   25. nov 2013 Hvis han er MCO efter store forældre og er fra 12/7, så burde han veje væsentligt mere.

Nu ved jeg jo ikke, hvad han har fejlet, men vi har selv fået en MCO aflivet for ikke så lang tid siden. Han var fra juni måned og blev aflivet for ca. 1 mdr siden. Han vejede også lige akkurat 2 kg, men han var så ramt af den medbragte katteinfluenza, at antibiotika m.v. ingen effekt havde. Og han optog bare ikke rigtigt næring af den mad vi fodrede med, selvom vi overfodrede med killingevådfoder af bedste kvalitet, tilskud til immunforsvar osv.

Nu vil jeg ikke male fanden på væggen mht. din kat, men en 4 mdr. mco han skulle helst veje 3-4 kilo. Nu har han selvf. været syg, så når du nu fortsætter med at fodre med superkost, så skulle du helst kunne se resultater ret hurtigt på størrelsen.

• #8   25. nov 2013 Lotte S - Der findes også digitale køkkenvægte smiley

• #9   25. nov 2013 Han er inficeret med Calicivirus. Han fik antibiotika i ti dage for et grimt udbrud han fik, lige da han flyttede ind her. Dyrlægen sagde, at han selv burde bekæmpe virussen i løbet af ½ år, men godt kan nå at få flere udbrud i den tid.
    Og jeg tænker lidt, om det er det, der ligger og spøger og holder ham tilbage.
    Men jeg synes jo, at han spiser godt, ikke er mere tynd end så mange andre killinger. Og så er han aktiv, kælen og virker veltilpas. Jeg tænker, jeg må ud og lede efter et eller andet meget energitæt at give ham, og så må vi se, om ikke han snart kommer efter det..

• #10   25. nov 2013 Det kan du godt regne med! Den virus kan så vidt jeg ved slå svage katte og killinger i hjæl, så hvis der er det mindste med han, skal han hurtigt tildyrlæge, for det har nok svækket ham så han hurtigt bukker under for andre ting også smiley
    Håber det bedste for jer smiley

• #11   25. nov 2013 Jeg er meget opmærksom på ham:) Heldigvis opfører han sig som en sund og rask kat. Måske er der ikke helt så meget krudt i måsen på ham, som jeg ville forvente. Men han vil gerne lege og opsøger selv os mennesker og sin søster for at lege og nusse. Så han virker på alle måder til at have det godt. Jeg er bare nervøs for at få ham kastreret.. Tænk hvis der kommer et anfald mere..

• #12   25. nov 2013 Av det var ikke godt.
    Jeg havde en voksen hun kat der fik Calici virus men har ikke voldsom meget forstand på det ud over hendes tilfælde.Det satte sig på lungerne over flere år og ødelagde lungevævet , trods gentagne kure med antibiotika. Hun fik så flere og mere voldsomme hoste anfald. Til sidst at hun faldt om med kramper under anfald fordi lungerne var ødelagt og fik fred. Hun blev til at starte med forpustet efter vild leg og lå og gispede. Hold godt øje med det og find en rigtig dygtig dyrlæge.

• #13   25. nov 2013 Så vidt jeg ved er det smitsomt, da det er virus så hold øje med den anden kat som han har leget med.

• #14   25. nov 2013 Britt

Jeg er opmærksom på, at det er smitsomt:) Jeg har også givet det mange tanker, hvad jeg skulle gøre. Jeg ser det bare ikke som en mulighed at isolerede dem fra hinanden, når det drejer sig om minimum et halvt år. Desuden kommer de jo fra samme katteri, så hun har allerede været udsat for smitten. Men jeg holder øje med hende. Og hun viser ingen tegn på sygdom. Så vidt jeg er orienteret, smitter det næsten ikke, når det ikke er i udbrud. Så det håber jeg er sandt.

Men hvor er jeg ked af at høre om din kat.. Av for den.. Jeg håber virkelig, at min kommer over det. Dyrlægen virkede ikke særligt bekymret, heldigvis. Jeg har tidligere haft en kat, som blev syg med epilepsi og måtte aflives. Og jeg magter det bare ikke en gang til. Det er selvfølgelig en risiko man løber, når man har dyr, men stadigvæk smiley

• #15   25. nov 2013 Ok, undskyld . Jeg mente det heller ikke som at din kat ville ende på den måde. Hvis du troede det.
    Jeg har da også lige siddet og læst om forløb, hvor det kan holdes nede. Og i det link Lis sendte forleden mener jeg der stod katte kunne leve med det. Det er jo muligt min havde en anden slags, da de vist kan mutere. Og jeg håber du er heldig. Jeg kender det jo bare kun fra den ene gang. Der er sikkert andre herinde der har mere forstand på det. Jeg håber det bedste for jer.

• #16   25. nov 2013 http://www.racekatten.dk/filer/materialer/oevreluftveje2012.pdf Her er linket

• #17   25. nov 2013 Det er helt i orden. Jeg var skam allerede selv ved at male fanden på væggen smiley Så vidt jeg kan forstå, er der flere stammer af virusset. Og det er meget meget sjældent, at de er dødelige.
    Tak for linket, det vil jeg tage et kig på.

Alle: Skal jeg begynde at fodre min killing med mere kalorietæt foder, eller skal jeg bare fortsætte med killingefoderet? Jeg vil jo nærmest sætte himmel og hav i bevægelse for at han skal have det godt og blive en sund, stor basse.

• #18   25. nov 2013 Hvis jeg var dig ville jeg ikke hu Hej skifte foder, men hellere give godt vådfoder hver dag og måske se om de vil spise råt kød.
    Du kan også lave kogt kylling alla suppe, benene skal så fjernes efter det er tilberedt.
    Jeg ville prøve det rå eller kogte kød for, at få flere proteiner ind over, det rå er bedst, og det skal skæres i små stykker ind til de har vænnet sig til det.

• #19   25. nov 2013 Han får vådfoder to gange dagligt og spise godt af det. Han levner dog altid lidt, så jeg tror ikke, han kan spise mere, end han gør nu. Råt kød er han ikke interesseret i. Det er som om han ikke aner, hvad han skal gøre med det. Han dasker højst lidt til det, og så går han. Men jeg vil da prøve at lave noget kyllingesuppe til ham. Det burde glide ned. Tak for den idé:)

• #20   25. nov 2013 Jeg har en på 8 år som absolut heller ikke spiser råt smiley jeg tror det går bedst når de har lært det af deres mor, altså hun har fået det og de små har snuset og slikket på mors mad smiley

• #21   25. nov 2013 Jeg har hans storesøster, som havde killinger, mens hans mor også havde hans kuld. Og så var de to hunkatte fælles om de to kuld killinger (Lille killings mor er også storesøsters mor, så det kunne de åbenbart godt finde ud af). Hun vasker ham hele tiden, og han diede sågar hos hende nogle gange i de første par uger, de var her, så jeg tror lidt, at han regner med, at han har to mødre, og at hun er den ene. Og hun æder rask væk alt kød, jeg sætter foran hende, så længe der ikke er ben i - så kan hun heller ikke finde ud af det. Men selvom han ser det ryge lige ned i gabet på hende, så gider han stadig ikke så meget som slikke på det.. Måske hvis jeg blancherede det lidt.. Finere madlavning for katte smiley

• #22   25. nov 2013 Jeg bruger en elektronisk køkkenvægt når killingerne er 0-1 mdr gamle, derefter bruger jeg en bagagevægt, den er mere præcis, da den ikke bliver forvirret når de bevæger sig, som en køkkenvægt gør.

Jeg sætter den bare fast i en transportkasse, nulstiller, sætter katten ind - og man får et ret præcist tal smiley

• #23   26. nov 2013 Jeg har en babyvægt med skål, som gør det let at veje katte og andre smådyr. smiley

• #24   26. nov 2013 Den er vist lidt dyr, at anskaffe, når man kun har få katte, men rigtigt godt hvis man opdrætter smiley

• #25   26. nov 2013 Jette, de kan købes billigt brugt. Min er også "bare" en brugt en.

• #26   26. nov 2013 (link fjernet)

(link fjernet)

Jeg har en magen til nr. 2 link smiley

• #27   26. nov 2013 Hvor smart smiley nej den pris er jo ok.

• #28   26. nov 2013 Her er Mitti på min vægt smiley jeg har brugt den skål fra den første killing og til nu, hvor Mitti bliver min sidste killing smiley

profilbillede
  • #29   26. nov 2013 Rettelse han blev liggende efter vejning smiley

• #30   26. nov 2013 Nogle killinger elsker bare at ligge i skåle. Hvor er han sød. smiley smiley

• #31   26. nov 2013 <3100% enig smiley han er skøn, han er blevet lidt roligere nu, han bidder ikke så meget, er ved, at lære det ikke dur,,, han kan lege 3-4 x 45 minutter om dagen, kommer selv slæbene med sin drillepind og piver som da han lige var kommet og ville have opmærksomhed, og det virker jo hvergang.
    Nu er jeg spændt på hvormeget han vil krudte når han når lømmelalderen smiley

• #32   1. dec 2013 Nå, i denne uge har han taget 80 gram på. Så det går da fremad:) Men burde han ikke tage mere på?
    Jeg kiggede lige i hans sundhedsbog, og kan se at han kun har taget godt 600 g på siden sin 1. vaccine for lidt over to måneder siden. Er det ikke meget lidt?
    Han har det ellers godt. Han drøner rundt og leger og er også meget kælen:)

• #33   1. dec 2013 har du prøvet at stille dig på din badevægt? først dig op uden kat og så op med kat ? bare som kontrol af din køkkenvægt? jeg ved bare at da mine var over 2 kg så kunne køkkenvægten ikke håndtere det længere. men badevægt med mig alene og så mig med kat og træk de to tal fra hinanden så fik jeg et mere præcist praj om hvad de vejer og det passer med hvad dyrlægen vejer dem til

• #34   1. dec 2013 Det gør jeg med de store som ikke længere kan bruge køkkenvægten, og det giver et godt fingerpeg smiley

• #35   1. dec 2013 Det gør jeg også med kæmpekatten. Men den svinger 500 g, og det er jo ret meget, når man bare er en lille killing på lidt over 200 g. Men jeg vil da overveje at finde sådan en babyvægt. For de skal jo alligevel vejes en gang i mellem gennem hele deres liv.

Kommentér på:
Hvor meget skal en killing tage på?

Annonce