{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.645 visninger | Oprettet:

Foder ? {{forumTopicSubject}}

Har en "ny" kastreret han killing på 6 mdr, pt får han Hills killinge foder bladet med Royal canin Calm feline også får han våd foder 2 gange i døgnet.
Men her på det sidste er han begyndt at spise 3 gange mere end før, og ved godt han er blevet det større og naturligt vil spise mere. Han vokser i raket fart pt , han har tager 2 kg på 1,5 måned.
Men hvad pokker foder jeg sådan en med så han får hvad han behøver uden at blive for tyk ?
Pt er han præcis som ham skal være


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder ?
  • #1   26. nov 2013 Så længe han er i voksealderen skal du ikke bekymre dig om at han bliver for tyk.
    Giv ham adgang til tørfoder 24/7 og fortsæt med vådfoderet. :).

    Man siger at de skal have killingefoder indtil de er 1 år gamle, men der sker altså ikke noget ved at skifte til et rent voksenfoder.


  • #2   26. nov 2013 Der er altid tør foder til ham som han frit kan spise.



  • #3   26. nov 2013 Køb endelig ikke light foder eller det til kastrater smiley det er ikke et foder til en kat som vokser.

  • #4   27. nov 2013 Jeg ville aldrig købe light eller kastratfoder. Det er opfundet for at opfylde et behov hos menneskene. For dyrenes behov opfylder det ikke.

    Find noget godt all-round foder evt. killingefoder lidt endnu. Bliver han for rund, kan du gå over til noget med lavere fedtprocent. smiley

    Ekstra vådfoder er også godt til de katte, der har tendens til at blive erotisk buttede. smiley

    Men aldrig dosere hans foder. Katte bør have fri adgang til mad døgnet rundt. smiley


  • Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #6   27. nov 2013 Jeg sidder med noget af samme problem. Jeg har også en hankattekilling på 6 mdr (også kastreret). Og han tér sig som om, at han ikke har fået mad i 14 dage, når jeg hiver vådfoderet frem. Han har adgang til RC Kitten tørfoder hele tiden, men han kunne også sagtens, samtidig med tørfoderet, spise 2 poser vådfoder både morgen og aften. Og han er også begyndt at blive pænt rund.

    Jeg har valgt at starte med at skrue ned for vådfoder-mængden. Jeg deler 1 pose vådfoder mellem killingen og min anden kat. Den anden er meget småt spisende af vådfoder, så killingen ender vel med at få ca 3/4-pose vådfoder 2 gange pr. dag. Og så må han altså leve af tørfoder for resten. Nu har jeg en del killingetørfoder stående, men har planer om, at jeg vil prøve at blande det med f.eks. Oliver's tørfoder, som skulle være ret protein-rigt. Og så må jeg se, om det kan give en mere balanceret kost, som ikke sætter sig sådan på sidebenene af katten.


  • #7   27. nov 2013 Vådfoder mætter. smiley

    Derfor er det rigtig godt til overvægtige katte, der skal tabe sig. Netop fordi det indeholder vand. Desuden forebygger det nyre- og blæreproblemer.



  • #8   27. nov 2013 Helle, drop hellere killingefoderet og giv mere vådt. Og kom gerne lidt vand i vådfoderet. smiley


  • #11   27. nov 2013 Sludder LUBAS, selv nogle dyrlæger har indset, at vådfoder er mere naturligt i forhold til hvad katten er skabt til, at spise altså byttedyr med 75-80% væske! Og de er ikke skabt til, at spise tørre kikse piller og drikke vand til, vådt og råt er bedst

    Jeg kan anbefale denne bog, og selv ved at Google forfatteren ( som er dyrlæge) eller titlen, vil du finde rigtig god Info om katte, mad og vaccination, TS held og lykke med det smiley


    profilbillede
  • #13   27. nov 2013 Jette har helt ret<b> Vådt og Råt er bedst </b>
    Jeg har selv haft 2 katte der konstant var overvægte og primært fik tørfoder(købt hos dyrlægen), jeg levede med tiggeri og mad stjæleri og kat der hoppede rundt om natten af sult og kulde(han fik ikke nok energi til at holde sig varm) uden at vide hvad der var galt.

    Skiftede til 100% råt, den overaktive kat blev en dejlig stille og glad kat, holdt om med at lave narrestreger(vælte ting på gulvet for at få opmærksomhed) og tabte sig på null-komma-fem. Er glad og ved god vægt og har mere energi nu end nogenside på tørkost. Han er en så aktiv kat at han skal have mere mad end de andre og tager aldrig på.
    Den anden tog længere tid da han er meget madglad og spiser alt han kan få selvom han ikke er sulten og ikke tigger efter mere. Nu har han tabt fedtet og har muskler i stedet for.

    Simpelt hen fået de bedste katte efter vi skiftede. elskede også mine katte før men de kunne være lidt af en prøvelse med nattelarmeri og andre narrestreger.


  • #14   27. nov 2013 Bare lige for at komme med et indput, så anbefaler de bøger jeg har læst og de steder på nettet om ernæring jeg har kigget. at vådt faktisk er bedre end meget tørfoder, MEN de anbefaler altså også at dosere foder og give ca. 2 måltider om dagenisær hvis katten er overvægtig, hvilket folk jo her inde jo tager stor afstand til (:

  • #16   27. nov 2013 Mine kaster sig også over det våde eller det rå, når det bliver serveret. Men det er for så vidt ikke så sært, hvis man tænker lidt over hvad en kat ville spise, hvis den selv valgte, altså boede i naturen.
    Der var en god udsendelse på Animal om overvægt hos katte, som opstår fordi man kun fodre med tørkost, der i dag er spækket med mange ting, der sætter sig på sidebenene. Og aktiveres kattene ikke, som de ville i naturen, så får man overvægt som resultat, Det giver jo sig selv.
    Derfor er det vigtigt at man tænker sig om, når man indretter hjemmet til at have indekat. De skal have mulighed for at klatre, løbe og animeres til dette, ved enten at lave det så attraktivt som muligt eller selv hjælpe til, med fx drillepinde og lignende.


  • #20   27. nov 2013 der er ingen grund til at blive flabet overfor LUBAS (:
    Dog må jeg sige at jeg er enig med hende i at ingen katte er ens, noget fungere måske for en kat men ikke for en anden. Jeg har ellers i længe fulgt folk gode råd her inde om at fodre kornfrit, give masser af vådt og rådt, men det fungere altså bare ikke for min den ene da hun altså er for tyk er og begyndt at tage på igen! Jeg kan klemme en smule råd og våd i dem. men det er nok en mængde der svare til 1½ tsk. altså langt fra nok. Bevares det skal skam nok være sundt, men hvad nytter det når katten ikke vil spise de? Så må man jo finde alternative metoder. Så jeg har overgivet mig og vælger altså at følge min dyrlæges råd om at prøve det diætfoder hun anbefalede mig, en dyrlæge ved trods alt hvad h*n taler om.


  • #21   27. nov 2013 Jeg er enig med Marianne.

    Man har vel lov til at kommentere, hvis man synes, at et godt råd slet ikke er så godt? smiley


  • #22   27. nov 2013 Diætfoder tager katte på af. Dyrlæger er desværre ikke ernæringseksperter, og alt for mange stoler blindt på dyrlægerne. smiley

  • #25   27. nov 2013 Susanne? Hvad er der nu galt i at stole på sin dyrlæge? Jeg stoler sgu da også på min egen læge hvis hun fortæller mig at jeg er undervægtig og spiser for lidt/forkert trods hun ikke er diætist. Jeg synes det er lidt en generel ting her inde at hvis er "ny" katteejer siger at dyrlægen siger sådan og sådan men folk her inde ikke lige er enige, så er dyrlægen inkompetent og ts skal finde en anden dyrlæge. Jeg stoler altså glimrende på min dyrlæge!

  • #26   27. nov 2013 Hentyder du til mig lubas? Jeg mente at det var igen grund til at blive flabet overfor dig? Ikke at du er flabet (:

  • #28   27. nov 2013 Tror ikke du skal være bekymret for mængden han spiser, især ikke når han er i voksealderen smiley Tror dog du bør fokusere på hvad han spiser. Det der er med tørfoder, er at selvom det indeholder de rigtige næringsstoffer, så er det komprimeret i små piller og fylder derfor ikke så meget i forhold til den næring det indeholder. Derfor vil langt de fleste katte der kun lever af tørkost aldrig føle sig mætte og tilfredse. Nogen af dem reagerer derfor ved at spise mere og dermed blive overvægtige. Andre lærer at "leve med det" og er derfor kronisk i underskud og kan være enten rastløse eller agere indelukkede.
    Det ville svare til at du kun skulle leve af nødder. Der er mange af de rigtige næringsstoffer i, men du kan ikke spise mange for at have opfyldt dit ernæringsbehov (ADT), men i og med at de fylder så lidt i maven, vil du aldrig føle dig helt tilfreds og mæt og du vil derfor enten spise mere, eller lære at leve med sult.
    Noget godt du kunne gøre, var evt at starte og slutte dagen med noget vådfoder og så have tørfoderet stående som supplement i mellemtiden.

    Jeg plejer personligt at give mine katte en halv dåse LUX vådfoder hver morgen og hver aften (altså at de får en dåse hver om dagen). Som oftest spiser de det lidt henover dagen og derfor når det nærmest ikke at slippe op, før de får igen.

    Det bliver som bonus heller ikke dyrere på månedsbasis at fodre med både RC MC Kitten sammen med LUX(aldi), i forhold til kun RC'en. Hvert imod. Det de spiser af vådfoderet, spiser de jo ikke af tørkosten.


  • #29   27. nov 2013 Man bør aldrig stole blindt på sin dyrlæge. Dyrlæger er også kun mennesker med deres fejl og mangler. Dyrlæger ved ikke alt. smiley

  • #31   27. nov 2013 Jeg vælger at stole på min dyrlæge da hun trods alt er udannet og har mange års erfaring. Shame on me! Og de råd jeg har fået her inde virker tydeligvis ikke på min kat.

  • #32   27. nov 2013 Jeg har indtil nu aldrig set en kat sidde og tørre sit foder, så for mig lyder det helt logisk, at de har bedst af råt og vådt. De får i naturen dækket meget af deres behov for vædske via maden. Og det vil de aldrig få med tørfoder alene.

    Jeg fodrer varieret med tørt, vådt og lidt råt. Og jeg har aldrig før haft så smukke katte.

    Engang fodrede jeg også kun med tørt, og det kunne ses på mine misser, og jeg fik katte, der fik problemer med urinvejene. Efter jeg fodrer med vådt, har jeg ikke disse problemer længere.


  • #35   27. nov 2013 Men de muligheder jeg har bare ikke Susanne da mine katte ikke vil spise vådt og råt. Hvad forslår du så at jeg gør?? Tager det tørre fra dem og sulter dem?? Desuden er der mange unaturligt ting vi mennesker heller ikke burde spise fra naturens side

  • #37   27. nov 2013 Jeg er så skide træt af at råt og vådt er bare det eneste rigtige og det sundestes i verden for katte. Sig du det til mine 2 fordi jeg tror sgu ikke de har fattet det. Så nu må jeg jo mishandle dem på tørfoder istedet.

  • #39   27. nov 2013 Lubas, så mine katte er blot en skrøne?



    Mine ville ikke spise vådt i starten. Men det vænnede de dem til. Helt uden at jeg "druknede" dem. Og nu står de og tigger efter vådt. smiley


  • #41   27. nov 2013 Lubas, har du prøvet at købe noget kvalitetsdåsemad med KØD i og ikke kun korn? Det ser og lugter faktisk ret indbydende. smiley

  • #43   27. nov 2013 Hvad mener du med at tvinge?

    Tror du, at jeg står og tvangsfodrer dem? Eller hvad mener du?


  • #44   27. nov 2013 LUBAS du spørger hvad den bog råder til og på baggrund af hvad.

    Katte er rovdyr og alt hvad menneskene har lavet af foder til katte, hviler mere på vores bekvemmelighed end på kattenes behov, da man startede med, at lave tørfoder glemte de, at katte skulle have kød og taurin som de ikke selv kan danne, katte kan ikke få næring fra korn selv om der er proteiner i korn kan katte kun bruge det som kommer fra kød, de har slet ikke de ensymer i maven som skal til, og har en kort tarm som også begrænser den udnyttelse katten kan få af korn,
    Grunden til at der er korn i kattefoder er fordi det er et billigt fyldstof og der skal noget til at få de små piller til at hænge sammen og holde forme, ikke for kattens skyld men for, at gøre det nemt for os.
    Det er også praktisk, at tørfoder kan stå fremme, igen også mest fordi vi så ikke skal give mange mange små måltider, katte er småt spisende.
    Når jeg siger frit tørfoder og vådt 2 eller flere gange om dagen, ja så er det faktisk også den dovne metode som passer ind i mit liv og min fryser, for skal det være det ultimative fodret for katten, så skal det nok kun være råt og hjemmelavet.
    Lidt lige som til os mennesker, når vi køber færdig mad, ved vi jo godt, at et hjemmelavet måltid altid slår rekord i sundhed og pris.
    Lise Bang Hansen forstår heller ikke, at vi med kat og hund smider rester ud fra middags bordet, som er bedre for dyrene end det tørre stads vi giver, dog må katte kun få kødet,, og hvis det er muligt så give det før det er tilberedt !


  • #45   27. nov 2013 Jeg har prøvet at vende mine til det i godt 3 måneder nu og nu er jeg simpelhen træt af at smide kød og våd foder ud fordi det ikke bliver spist. Hvad forslår du helt konkret jeg gør? Kom med et bud Susanne. Jeg har prøvet alt fra at tage tørfoder fra dem, blande det op med tørfoder eller godbidder, jeg har endda måtte fysisk putte det i munden på dem for at få dem til at smage på det, lige nu vil de spise en tsk fuld hvis jeg fjerne tørfoderet 6 timer inden.

  • #47   27. nov 2013 Liv det er trist at du ikke kan få din kat til at spise vådt eller råt, men af erfaring kan jeg fortælle at jeg efter godt 1½ år først for nyligt har fået min den ene til at spise dåsemad. Det har krævet mange forskellige mærker og smagsvarianter at komme hertil. Men nu skal jeg selvfølgelig heller ikke smide det ud igen, da alle de andre nok skal få gjort kål på det. Jeg kan anbefale dig, hvis du ikke har prøvet, at hælde kogende vand over. Det forstærker duften, som er vigtig for en kat, når det gælder mad. Mokken startede så med at lappe "suppen" i sig, men til sidst røg der også noget af det faste med ned. Nu er hun den der står først i køen.

    Det handler ikke om at tvinge en kat til noget som helst, det handler om at gøre det attraktivt.

    I forhold til dyrlægers viden om ernæring til katte, så kan den ligge et meget lavt sted, hvilket de fleste er så reelle at indrømme. De lærer stort set intet om det på uddannelsen, men det udvikler sig vel, håber jeg.


  • #48   27. nov 2013 Liv det er så en af de situationer hvor kattene er blevet kræsne og ikke anser kød og vådfoder som mad, så må du jo først og fremmest sikre dig, at de spiser smiley ellers dør de, katte tåler ikke, at faste!
    Jeg har også en som ikke røre råt, så det får han heller ikke, men jeg har været heldig, at Røde som jeg fik for et år siden ( 11 mdr gammel) og Mitti jeg fik i august, begge har lært at spise råt hos opdrætterene smiley
    Du kan jo ikke tvinge katten, men kun lokke, nogen lykkes med lokkerriet andre ikke, min tidligere kat ville ikke spise af en skål der havde været råt i, hvor Birk da bare spiser uden om smiley


  • #49   27. nov 2013 Lubas, hvorfor svarer du mig ikke?

  • #50   27. nov 2013 Ok smiley bogen er ny den udkom i august, jeg købte den, den første uge den var på gaden!

  • #52   27. nov 2013 Marianne det med varmt vand er prøvet, det var faktisk det første jeg prøvede. Det sker at de slikker lidt på vandet men så går de ellers bare igen. Men tak for dit indlæg smiley jeg har også prøvet at lune kødet let så det damper lidt, men ingen held. Det er bare træls at se den ene skål med kød eller vådt efter den anden ryge i skralderen når det hat stået en times tid, og jeg putter endda så lidt i skålen som mulig for at der ikke går så meget til spilde. Min kæreste griner faktisk en smule af mig når jeg køber nyt ind til katten. Endnu en pakke god kød ud af hva, det kunne en hel afrikansk familie have spist sig mæt i mens de kræsne små sataner bare lader det ligge som var det råddent, og det har han jo ret i.

  • #53   27. nov 2013 Fordi jeg vil have sunde og raske katte. Jeg ser alt for mange katte, der bliver urenlige eller får nyreproblemer. Og jeg tvinger ikke mine katte. Jeg har blot givet vådt gennem længere tid, og nu spiser alle vådfoder. smiley

    Du kan ikke sammenligne løg med kattemad. Men typisk når man ikke længere kan argumentere for sin sag, at man så sammenligner mennesker med katte.

    En kat der får tørfoder med meget korn, kan i bedste fald sammenlignes med et menneske, der spiser meget McDonalds mad. Man kan overleve ja. Men sundt er det ikke. smiley


  • #54   27. nov 2013 Ja, så har jeg desværre ikke så meget andet at råde dig med, andet end, give dem et nip af det kød i selv skal have, så bliver det ikke så meget du skal smide ud. Som sagt så kan jeg sagtens følge dig og din kæreste i at det er frustrerende når du bare kan smide det hele ud, det problem havde jeg heldigvis ikke, med alle de andre. smiley

  • #56   27. nov 2013 Jeg aner ikke, hvad du fodrer med Lubas, så hvorfor skulle jeg beskylde dig for noget? Kunne det tænkes, at du tager alt personligt?

    Tørfoder afhjælper ikke både nyre- og urinvejsproblemer, for de diætfoder man kan købe, det er enten eller. smiley


    Jeg skrev, og nu skriver jeg det igen. Vådfoder afhjælper nyre- og urinvejsproblemer. Suk.


  • #57   27. nov 2013 Susanne: jamen så må mine da helt sikkert få urinvejsproblemer o.O Desuden kan man jo få speciel foder netop til katte med tildens til urinvejsproblemer, men det er jo også bare en gang opreklameret fis smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #58   27. nov 2013 Lubas.

    "Jeg kan ikke lide løg og det har jeg aldrig kunnet. At det bliver serveret for mig flere gange, betyder ikke at jeg får lyst til at spise det "

    Nej men du er jo heller ikke født til kun at spise løg, katte er født til at spise kød, mus, fugle, mm. smiley

    En kat der kun får tørfoder drikker også mere.

    Liv og Lubas....

    Mine katte kan ikke lide vådfoder fra supermarkeder, jeg har selv være igennem mange slags vådfoder igennem mange år og har så endelig fundet 3-4 forskellige slags vådfoder de kan lide. Det er rigtige gode kvalitets vådfoder, som bla Applaws,porta 21 og Cosma, det dufter bare så godt og der er rigtig stykker kød i. smiley

    Har I prøvet det? smiley


  • #59   27. nov 2013 Jeg synes faktisk at specialfoder til urinvejene er spild af gode danske kroner, når det kan undgås, at de bliver syge. smiley

  • #60   27. nov 2013 Nemlig vådt er godt til nyrerne smiley det er jeg glad for, da jeg startede med, at give vådt 2 -3 gange om dagen, fik Birk normale nyretal, ellers har han haft nyretal der svingede efter hvordan vinden blæste smiley siden han var 1 år, men har nu i over to år haft så fine prøver, at han ikke skal have lavet prøver flere gange om året smiley skønt.

    Jeg har faktisk også været på den bølge hvor jeg troede tørt var ok, men den hopper jeg aldrig på igen smiley


  • #62   27. nov 2013 Ja Tørkosteller vådfoder med sukker og korn er det samme for katte som mennesker der spiser McD.

    Katte kan ikke få for meget væske fra vådfoder men hvis du stadig ikke køber kronfrit/sukkerfrit så er vådfoder også stadig McD bare med ekstra væske. De tisser jo bare væsked ud så det er ikke noget problem og det er faktisk rigtig godt at de skal tisse mere fordi de får tømt blæren og det er med til at forhindre Krystaller og urinvejsinfektion.

    Hvis man kigger på en kats naturlige føde, små mus, fugle og andre gnaverer så giver det absolut ingen mening at fulde sin kat med Korn produkter(hvede og majs ect), grønsager og specielt ikke sukker.

    Dette er en forklaring hvorfor din kat ikke har godt af tørkost, skrevet at dyrlæger som har taget Ernærings kursus(Det er IKKE en del at grund uddannelsen hos en dyrlæge selvom man skulle tro det var)
    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf


  • #63   27. nov 2013 Min Birk har været på nyrefoder smiley det hjalp altså ikke, og det er jo også tovligt, at give tørkost til en kat hvor nyrerne ikke er i top.

    Jeg har siden lært, at tørkost med højt kødindhold ( proteiner) kan være skadelig for nyrerne hvis der ikke gives vådmad også, jeg har endda hørt, at det burde serveres med vand over smiley fordi det kræver væske, at omsætte fodret.
    Katte som får tørt og kun tørt, er faktisk kronisk let dehydrerede!


  • #65   27. nov 2013 Huuum hvem er det nu som er flabet?

  • #66   27. nov 2013 LUBAS jeg ikke helt hvorfor og hvordan det går til, men det ender med, at mange tråde ender med, at dreje sig om dig, og du bliver sur hvergang smiley og bruger nu og da et ikke acceptabelt sprog.
    Hvad med, at oprette dine egne tråde, med dine spørgsmål, og så kan du jo slette når du bliver sur smiley


  • #67   27. nov 2013 Men hvis nyre foder ikke virker og jeg ikke kan få vådfoder i mine katte, hvad er der så tilbage? Skal jeg bare acceptere at mine katte nok dør unge af nyresygdomme eller fedme, for der er jo tydeligvis, i følge jer, ikke andre muligheder? I får det virkelig til at lyde som om kornfrit og vådfoder det er bare det eneste rigtige, alt andet er lig med McD. Og dyrlæger er inkompetente dem skal man ikke lytte til, nej lyt du hellere til folk på kattegalleri frem for dyrlægen som trods alt er uddannet.

  • #69   27. nov 2013 Jeg kender kun en som har fået omvendt sine tørfoder junkier smiley Sasha G og hun har en hel tråd om det.
    Problemet er jo netop, at vi har tillid til dyrehandlen og dyrlægen, men de har deres Info om foder fra de firmaer som produgsere fodret og de tjener jo deres penge ved, at sælge netop det foder de anbefaler dig!


  • #70   27. nov 2013 Det er meget muligt du ser spøgelser over det hele når det kommer til dyrlæger og foder, men nu vælger jeg altså at stole på min dyrlæge da ingen af jeres "amatør" metoder virker på min kat Jette(: desuden ved min dyrlæge godt jeg køber foder over nettet og hun prøver bestemt ikke på at trække et eller andet ned over hovedet på mig for at hun kan tjene penge for det ved hun nok at hun ikke kommer til. Produktet jeg er blevet anbefalet er helt nyt og er dokumenteret til at virke, modsat alle de andre lightprodukter, hendes egne ord faktisk.

  • #71   27. nov 2013 Liv B, du taler faktisk ikke særlig pænt. De fleste her i tråden har haft katte i mange år, og der er faktisk beviser på, at vores amatør metoder virker.

  • #73   27. nov 2013 Nemlig lubas (: Beklager hvis amatør blev taget som en fornærmelse, det var lige i mangel af bedre ord jeg brugte det ord. Det jeg mente var nemlig kontra en professionel med uddannelse inden for dyr, men kunne ikke lige komme i tanke om andre ord en amatør, som jo er en det ikke er prof.

  • #74   27. nov 2013 Så er det jo ikke fatter i bliver ved?? Hvorfor hopper i ikke bare ud af tråden, så skal i ikke høre på os amatøre, for i ved jo det hele, og så kommer der lige en stak smiley som dækker over de ikke så pæne gloser smiley :D smiley smiley smiley smiley

  • #75   27. nov 2013 Det er da underligt at vi, der er opdrættere eller i hvert fald en del af os, bliver spurgt af dyrlæger omkring foder. Sidst jeg blev spurgt var faktisk af RC. Producenterne er meget interreserede i vores erfaringer på foder. Så helt amatører er vi nok ikke.
    Vores erfarring tæller jo ikke kun en enkelt eller 2 katte.
    Selvfølgelig kan en kat overleve på selv det dårligste foder. Men den skal jo gerne kunne mere end overleve, den skal også trives optimalt.
    Katte er ørkendyr og drikker derfor heller ikke meget fra naturens side. Så når man kun giver tørkost, så skal katten drikke endnu mere, hvilket meget få gør og det giver på sigt problemer med bla nyre og urinveje. Dette kan så afhjælpes en smule ved at give dem en drikkefontæne. En drikkefontæne kan også kræve tilvending, da den giver lyd fra sig. Dette kan dage nogle dage/uger, lige som alt nyt kræver tilvending, da katte er vanedyr.


  • Helle K
    Helle K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #76   27. nov 2013 Jeg vælger sørme at stole på, hvad mine katte vælger at spise (tørfoder, vådfoder, råt). De får tilbudt alle 3 ting (dog kun råt, når der er mulighed for det).

    Den ene vil slet ikke have råt, kun lidt vådt og primært tørfoder.

    Den anden (som er en 6 mdr killing) æder alt. Han er dog ikke helt vild med tørfoder, men tér sig som en 120 kilos teenager med fri buffet i McDonald, når der serveres vådfoder fra pose. Derfor har jeg valgt at skrue lidt ned for serveringen af vådfoder, fordi han overspiser af det, hvis han kan få lov. Og det kan ses på vægten. Det kan godt være, at tørfoderet er lidt mindre lødigt, men han spiser mere normalt af det, fremfor at skovle ind i hysterisk tempo og mængde.

    Råt får de begge fri bar af, når jeg har noget som jeg mener, både er fedtfattigt og fornuftigt. Jeg har f.eks. lige stået og renset 15 fisk med rogn i, og der har han fået serveret frisk skrubbe-rogn i bræk-stor mængde. Og der kan jeg så få fodret ham af, for den anden kat vil ikke røre det, desværre.

    Det kan godt være, at alle de kloge prædiker "vådt og råt", men kan vi ikke blive enige om, at vi er nødt til at servere det, kattene vil spise. Dog uden at det bliver "trille-tykke dyr".


  • #77   27. nov 2013 Jeg siger da overhoved ikke at jeg ved det hele Jette?? Jeg siger jo netop at jeg indtil du har fulgt de råd JEG FIK HER INDE frem for hvad min dyrlæge har sagt. Da jeg fik Mitte ordnet fik jeg anbefalet af min dyrlæge at hun skulle på light foder, folk her inde skrev at det passer ikke hun skal bare have kornfrit og vådfoder. Kornfrit får hun, vådfoder vil hun ikke have, hvad har jeg fået ud af at følge det råd? Min kan er fed! Så undskyld mig at jeg ikke stoler på jeres ikke-professionelle råd! Jeg vælger fra nu af at stole på min dyrlæge da jeres erfaringer tydeligvis ikke kan bruges på min kat. Det kan godt være det virker for jer, men alle katte er altså ikke ens.

  • #79   27. nov 2013 Susanne:
    Diætfoder tager katte på af.

    Det kommer an på hvilken diæt de er på smiley
    Mine er på slankediæt - og det slanker smiley


  • #80   27. nov 2013 Mine vil ikke spise råt!
    Mine ville ikke spise vådt - indtil jeg begyndte at købe Shesir, Porta 21 mv. for det ligner ikke kattemad.
    Mine er på vådt og tørt og hvis mine katte trives med pæn pels, god mave osv. ja så jeg jo ikke have regnet helt forkert smiley
    Jeg fodrer med RC. Ja, der er korn i. Men der er også mange års forskning bag - ligeledes med Eukanuba og Hills.

    Så længe katten trives på det foder man har valgt ud fra bedste overbevisning, så er det jo det er fungerer.
    Jeg tror også at mange af sygdommene har noget med deres livsstil at gøre. Indekatte får ikke så meget motion som udekatte, fritløberne motionerer mere og drikker gerne af en vandpyt fordi det er spændende - ligesåvel som toilettet er et godt sted at drikke herinde smiley

    Uanset hvor mange links der smides ind i en tråd, så tror jeg ikke at der er en endegyldig facitliste der gælder for alle katte.
    Man bliver aldrig for gammel til at lære, men man skal jo også have det til at fungere i dagligdagen.
    Det er jo ikke med katte som med børn at de kan overtales til at smage på maden, nej de har deres egen mening og den kan man ikke lave om på smiley


  • #82   27. nov 2013 Det har desværre vist sig gang på gang, at de allerfleste diætprodukter indeholder masser af korn, som sætter sig på sidebenene af katten.

    RC tørfoder kommer så aldrig ind i mit hus. Du betaler kun for navnet. smiley


  • #83   28. nov 2013 Han spiser kun små portioner vådfoder men elsker det , han er vild med det fra kitekat , og må blankt indrømme at jeg ikke ved om det er en kvalitet der er værd at samle på, men han spiser det glædeligt.
    Er glad for hills foder og Albert elsker det, og har ikke været syg eller urenlig siden vi er skiftet til at blande Royal i , men han når at tømme sin skål de dage jeg har lange skole dage, eller der ligger 10 piller tilbage. Så ved ikke om det er en optimal fodring .


  • #84   28. nov 2013 Årrrhh det bliver bare bedre og bedre ..

    Prøv at surf rundt på nettet lidt LUBAS inden du udtaler dig om vådfoder, der er flere undersøgelser fra USA der beviser at vådfoder er MEGET mere naturligt og sundt for katten fremfor alt det tørfoder så længe det er et ordentligt vådfoder og det samme med BARF som nok er det bedste man i virkeligheden kan gøre for sit kattedyr, ligeledes har det en god effekt på overvægtige katte fordi der ikke er enorme mængder af kulhydrat i vådfoder og råt kød som der er i tørfoder..

    Undskyld TS men bliver bare så irriteret når folk udtaler sig om noget de slet ikke har forstand på..

    MHT vådfoder køb LUX fra Aldi det er af rigtig god kvalitet kitkat er ikke særlig godt.. smiley


  • #85   2. dec 2013 Nu har jeg prøvet det fra Aldi og ikke om han vil spise det, han kigger på det og går, så det må blive kitekat fortsat, men kunne ske jeg skulle prøve at finde et andet produkt hvis kvaliteten ikke holder smiley

  • #86   2. dec 2013 Hvilke af lux'ene har du prøvet ?? Rød og blå vil mine ikke røre men orange og gul er de vilde med....

  • #87   2. dec 2013 Mine får også applaws, Bozita, cosma, porta 21 og grau...

    Er det bidder i sovs eller pate det kitkat du giver ??


  • #88   2. dec 2013 du kan forsøge at blande lux med kitekatten. eller knuse et par favorit godbider hen over.

    Mange katte "fast låser" sig på en specifik mad producent eller type. Derfor skal man nogle gange "snyde" dem til at prøve nye til. ligesom små børn der ikke vil have fisk.

    Jeg har selv brugt mange små tricks fra, "upps jeg tabte noget", til godbidder, malt, græspasta og mad på snor.


  • #89   3. dec 2013 Lena, har du prøvet at hælde kogende vand over ??

  • #90   3. dec 2013 Den orange og røde har jeg prøvet.
    Det er de der firkanter med sovs han får smiley de gange jeg har prøvet pate kigger han på det og går.
    Nej har ikke prøvet med kogende vand, hvad gør det ? smiley


  • #91   3. dec 2013 prøv Bozita det fås også som bidder i sovs

  • #92   3. dec 2013 Det får det til at lugte mere, på den måde har jeg efterhånden fået alle mine til at spise dåsemad smiley Samtidig giver det lidt mere vædske og det bliver heller ikke så hurtigt tørt.

  • #93   3. dec 2013 Til de folk der er kritiske overfor våd/råfoder og til jer hvis katte ikke vil spise dette, så synes jeg i skulle prøve at læse det link som Sasha G lagde ind tidligere, så får man en forståelse for hvorfor tørfoder ikke er så godt for katte osv.
    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf

    Vi har også et par tørkostjunkies herhjemme, men heldigvis er de alle begyndt at spise mere og mere vådt/rådt.
    De 2 små drenge spiser heldigvis primært råt og lidt vådfoder.
    Jeg fik et par gode hints af denne artikel og ikke mindst en større viden efter, at have læst denne artikel. Så tusind tak Sasha G!!!!


  • #94   3. dec 2013 For mig hjælper det meget med funbord og andre ting som gør, at de spiser mindre og langsommere af deres tørkost, som jo er til fri afbenyttelse, men skal arbejdes for.
    Jeg har holdt pause med funbord fordi jeg har killing, men nu er han en stor fin dreng på 7 mdr, så igang igen med funbord, og så bliver der altså spiser mere vådmad smiley det kommer jo i skål og er dejligt nemt.


Kommentér på:
Foder ?

Annonce