{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.204 visninger | Oprettet:

Meget tynd maine coon {{forumTopicSubject}}

Hej

For lidt over et halvt år fik min kæreste og jeg 2 maine coons foræret af en bekendt. En hun og en han kat. De har været sammen fra de var killinger, men er ikke fra samme kuld. De er ca. 2 år nu. Han er meget stor og ligner en typisk maine coon, men hun er meget lille og tynd, og har en lidt anderledes pels end ham . Hendes er længere og tyndere, hvorimod han har en meget kraftig pels.

De er begge indekatte og har sundhedsbog (ikke stamtavle, og er godt klar over at jeg ikke kan være 100 % sikker på at de er rene i rasen)

Mit problem er at hun er meget tynd og hendes pels forandre sig hele tiden . Da vi fik hende var hendes pels meget tynd og efter noget tid, var det som om den blev lidt kraftigere og hun fik den store manke om halsen.
Nu er hendes manke forsvundet, og hendes pels er meget mat og tør. og hun er stadig MEGET tynd.

De har altig fået royal canin maine coon foder, men nu har jeg prøvet at servere noget coyal canin alm. killinge foder sammen med det andet, og det gør slet ingen forskel.

De er begge meget kræsne så det er svært at servere mad der kunne fede.

Hvad kan jeg gøre ? De er begge fået orme kur, og da de jo ikke er ude, går jeg ikke ud fra at de kan få orm igen ?

Jeg tænker om hun kan være stresset over at bo sammen med en han kat som ikke er kastreret (hun er på p-piller), eller om der bare er nogle katte der ikke kan tage på.

Håber meget i har nogle gode råd, da jeg ikke har den store erfaring med katte smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget tynd maine coon
  • #1   27. nov 2013 Jeg ved ikke om det har noget at sige at de er fertile. smiley

    Men en anden ting er at det er usundt for hunkatten og være på p-piller, og hun kan stadig blive gravid når hun er på p-piller og nu hvor jeres han kat er fertil, så kan i meget meget nemt risikere at få killinger.

    Bare lige en lille side ting


  • #2   27. nov 2013 Ja det er jeg klar over, vi har også planer om at han skal kastereres. Men har også snakket om at vi gerne vil have killinger, men er bange for at det ikke er godt når hun er så tynd.

  • #3   27. nov 2013 Det ville også være det sundeste at fixe hunkatten, da det er usundt på p-piller og er stressende hvis hun ikke er og får i løb. smiley

    Jeg siger det kun, for at du kan hjælpe katten. Men vil næsten tro hun godt kan blive stresset over at han er fertil, men fixer du så ham og hun er fertil, så vil hun muligvis blive hård ved ham.


  • #4   27. nov 2013 Så du vil anbefale at jeg fixer dem begge ?

    Jeg har også hørt at de begge kan tage på hvis de bliver fixet ? (han trænger nu ikke til det ) smiley


  • #5   27. nov 2013 Det vil jeg helt klart, men det vil jeg altid anbefale. smiley

  • #6   27. nov 2013 Jeg synes man får nogle bedre katte af det. smiley

  • #7   27. nov 2013 jeg ved i hvert fald at mew tabte sig 1-2 kilo da hun fik killinger og hun ved hvad det vil sige at spise!
    Ville ikke turde få killinger på en kræsen, undervægtig kat. Synes i skal få dem begge fixet asap inden hun bliver gravid


  • #8   27. nov 2013 Jeg vil helt klart anbefale neutralisering af begge katte. Det vil kun gå galt, hvis du forsøger at få killinger på så tynd en hunkat - der er tydeligvis et eller andet, som gør, at hun ikke trives. At både hun og hankatten er fertile, kan ikke udelukkes som årsag.

    Personligt ville jeg dog først og fremmest få dyrlægen til at tage en blodprøve og tjekke hendes organtal m.m. Jeg har haft en birma, som tabte sig voldsomt og blev ekstremt tør i pelsen; han viste sig at have dårlige nyrer og måtte på skånekost. Det fik ham til at tage på i vægt igen og gav ham 2½ år mere at leve i.


  • #10   27. nov 2013 Felis har sagt set hele;)
    Det er heller ikke særligt hesigtsmæsigt at hankatten er fertil, det er faktisk direkte synd for ham.
    Og så er der alt det dårlige p-piller gør ved din hunkat .
    Det allerbedste du kan gøre for dine katte er at neutralisere dem begge ;))


  • #11   27. nov 2013 Tusind tak for jeres vejledninger smiley Det sætter jeg pris på . Jeg vil helt sikkert som det første i morgen ringe og få tid til et tjek og neutralisering.

    Jeg synes det er en jungle med det foder, og der er så mange forskellige meninger og holdninger til det.
    Men tørfoder tilgængelig hele tiden og så et andet måltid som vårfoder en gang om dagen ville være godt - Noget bestemt i kan anbefale ?


  • #13   27. nov 2013 Men jeg har på fornemmelsen at de vil vælge tørfoder hvis det er tilgængeligt hele tiden. Skal jeg tage det fra dem?

  • #14   27. nov 2013 Tro mig, Sarah, når først dine katte har smagt vådfoder osv., så vil de KASTE sig over det fremover. smiley Jeg har endnu ikke mødt den kat, der slet ikke vil spise vådkost - det kan dog være et spørgsmål om at finde den rette smagsvariant. smiley

    Til gengæld kan kattene godt være kræsne med diverse kød. Fisk plejer dog som regel at glide ned. Mine elsker kogt torsk; især hvis de kan få lidt af fiskevandet med. smiley

    Forresten kan jeg i en opfedningsperiode, indtil din hunkat har nået sin normalvægt, anbefale "Recovery" vådfoder, som fås hos dyrlægen. Det er et foder, som er lavet specielt til syge/skrantende dyr med nedsat appetit for at sikre, at de både får lidt mad i sig OG væske. smiley


  • #15   27. nov 2013 Sarah køn kat du har dig, men tydeligvis alt for tynd..

    Felis har sagt alt hvad jeg ellers ville sige om dit start spørgsmål og jeg er glad for at læse at du har valgt at ville neutralisere begge katte, det vil du bestemt ikke fortryde smiley

    Mht foder så syntes jeg du skal prøve at tilbyde dem dåsemad og/ eller råt kød 2 gange om dagen, kom lidt ekstra vand ved dåsemaden, det kan mange katte godt lide smiley og nej du skal bestemt ikke fjerne tørkosten, enten vil kattene dåsemad eller også vil de ikke, men giv ikke op fordi de ikke vil spise det første gang, prøv igen og igen, nogle katte kan godt lide hvis dåsemaden er lidt lun så 10 sek. microovnen eller lidt kogt vand over kan give gevinst..

    Til Louise, jo der er desværre katte der nægter dåsemad/ råt kød, mine 2 søstre har begge 2 katte og alle 4 katte nægter dåsemad og råt kød, de sulter hellere, og flere mærker dåsemad er forsøgt og det er også forsøgt med lunet og alle andre tricks smiley


  • #16   27. nov 2013 Jeg håber dine katte får det rigtigt godt med neutralisering og ny kost smiley

    Enig i de gode råd du har fået smiley


  • #17   28. nov 2013 Min ene hunkat var meget tynd, da hun var fertil. Nu efter hun er kastrat, har hun taget på og er blevet lækker at se på.

    Jeg ville, hvis jeg var dig, overveje at gå helt væk fra Royal Canin. En del katte trives ikke optimalt på det mærke foder, og det kan ses på pelsen. Den bliver mat, tør og kedelig at se på. smiley

    Det er en af grundene til, at jeg ikke længere bruger RC. smiley


  • #18   28. nov 2013 Jeg er helt enig med dem, der siger at du skal få dem begge neutraliseret. Jeg har en fertil hankat, der er radmager, så han skal kastreres når vi ved om den sidste parring er lykkes.
    I forhold til foder, så vil jeg ud over det våde eller rå anbefale at du giver applaws måske sammen med det du bruger nu.


  • #19   29. nov 2013 Jeg har fået en tid på tirsdag til dem begge, og så vil dyrlægen give mig noget foder med til at fede hende lidt op med. Og så lige en generel snak om trivsel etc.

    Ser MEGET frem til at få to endnu bedre katte der trives , for de er jo mine to små guldklumper smiley

    Tusind tak for jeres gode råd. Det har helt sikkert hjulpet mig meget. Men med hensyn til foder var jeg hos en dyre handler i dag, hvor jeg snakkede med ham ang vådkost, og han sagde til mig at det ikke var nødvendigt hvis de trives med tørkost. Men det ser jo ikke sådan ud på deres pels vel?


  • #20   29. nov 2013 Jeg vil sige, at vådkost er såååå vigtigt, at et hvert vådfoder er bedre end slet ikke, at give vådfoder, men vil du gøre det godt, så vælg noget med masser af kød og uden korn.
    Det behøver ikke, at være dyrt ( mine elsker det dyreste smiley ) LUX fra Aldi er fint og billigt, 400g for ca 5,5kr, og er uden korn og sukker.
    Ellers er der også mange gode mærker på feks zoopluds smiley


  • #22   30. nov 2013 Vådkost skal prøves smiley

  • #23   12. jan 2014 Til alle jer der var så venlige at rådgive mig, vil jeg bare fortælle at jeg fik dem begge steriliseret og de har det rigtig godt. Sille min lille pige er begyndt at tage på. Jeg fodre hende med killinge-tørkost konstant, og Lui æder alt hvad han kan komme i nærheden af, så ham holder vi lidt øje med smiley Dyrelægen sagde han var lidt for tyk, men ikke noget der var sundhedsskadelig.

  • #24   12. jan 2014 Sikke en dejlig opdatering;)
    Godt at du fik begge katte neutraliseret og rigtig godt at din pige har taget på smiley


  • #25   12. jan 2014 Sarah, tak for din opdatering. Det er for det første dejligt at du tog imod de råd der blev givet og bestemt også at du ser at det har hjulpet. smiley

  • #26   12. jan 2014 Hvor er det godt at høre, godt at du tog i mod råd og det hjalp at få dem neutraliserede, skønt at de nu trives rigtig godt smiley

  • #27   12. jan 2014 smiley god opdatering smiley

Kommentér på:
Meget tynd maine coon

Annonce