{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.234 visninger | Oprettet:

Tynd Maine Coon {{forumTopicSubject}}

Synes min maine coon kat er alt for tynd smiley Han er 2 år gammel og vejer kun 4 kg. Han har altid spist maine coon killingefodder, en blanding fra en dyrehandel. Derudover er han meget glad for tun og han har altid spist godt (til tider MEGET godt).. Han er en frisk og glad kat, med flot pels og masser af energi. Dyrlægen kan ikke se nogen grund til at han er så tynd.
Nogle gode råd til hvordan jeg får fedet ham lidt op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd Maine Coon
  • #1   11. feb 2011 Er han kastrat ?

  • #2   11. feb 2011 Det er meget svært at holde huld på nogen fertile hankatte.
    Få han kastreret, så skal du se ham tage på og blive flot


  • #3   11. feb 2011 Han er ikke kastreret smiley
    Har fået fodder-prøver (ikke maine coon) med hjem fra dyrlægen og der var noget iblandt, han kan lide, men synes altid man får at vide at det skal være maine coon fodder?


  • #4   11. feb 2011 Du får ham nok ikke i så meget bedre foderstand for "kuglerne" ryger.
    Og i tillæg, får han en kraftig lækker pels.


  • #5   11. feb 2011 FØR kuglerne ryger smiley

  • #7   11. feb 2011 Ja Susanne, men du "bruger" også din hankat til hunkatte.

    Hvorfor holdes Sami fertil ? Det ser ikke ud til du har hunkatte Zarah ?


  • #8   11. feb 2011 Kugler eller ej...4 kg er ALT for lidt til en maine coon hankat.
    Mine hankatte med kugler vejer mere end det dobbelte så jeg vil mene at der er noget galt her.

    Gå en tur til dyrlæge hvis han ikke trives.


  • #9   11. feb 2011 Lisbeth H
    Enig


  • #10   11. feb 2011 han har lige været en tur til dyrlægen, som ikke kan se hvorfor han er så tynd. han får stadigvæk killingefodder og lidt tun ved siden af. han er indekat men har super meget energi.

    Venter på en maine coon hunkat som skal blive gammel nok til at få killinger smiley der går lige ca 6 mdr endnu.


  • #11   11. feb 2011 Tun er fyldt af tungmetaller - drop det.
    Og at lade ham vente 6 mdr endnu, er ondt. Han er allerede 3 år.
    Jeg ville vælge at købe en parring til den tid, og lade ham få fred for sine hormoner nu.


  • #13   12. feb 2011 Super indlæg Felis...du får lige en tak og enig!!!

  • #14   12. feb 2011 jeg har prøvet med dåsemad, det er en no go.. han vil kun spise tørkost..
    synes også han drikker godt med vand, ca en skål om dagen.

    han er lidt mørkere i pelsen, hen over halen, måske der for den ser våd ud?

    det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på jeres indlæg, men vil gerne slå fast at han IKKE er syg. Han var til dyrlæge i sidste uge og han sagde at han så flot ud i pelsen (ja, han har et par knuder ved bagbenene) og udfra hans daglige opførsel skulle der ikke være noget sygdom.

    Han trives.. han er glad, snaksagelig, nysgerrig, legesyg og kælen. som han altid har været. Og han har altid været tynd..

    Han har været syg én gang, og det var tandkødsbetændelse ved de forreste tænder i undermunden. Det opdagede vi med det samme og han fik medicin og er nu helt frisk.


  • #15   12. feb 2011 Han går med halsbånd...løber han frit ?

  • #16   12. feb 2011 det er gamle billeder hvor han har et halsbånd på. har han ikke mere smiley
    han er indekat, men kan godt lide at komme ud på terrassen og dufte til alting. har bestilt en sele, så jeg kan gå lidt tur med ham.


  • #17   12. feb 2011 Du skriver at han ikke er syg, men jeg vil påstå at der er noget sygeligt der ligger til grund for det. Det og han ikke er kastreret. For mig lyder det bestemt som om det IKKE er gode gener at avle på. En så lille MCO er bestemt ikke normalt. Du burde læse om de arvelige sygdomme der ligger i racen og få fastslået at det ikke er det, det handler om. Det kan ikke bare gøres ved et rutinetjek hos dyrlægen. Der skal forskellige test til,
    Når det så er sagt, så avle man ikke på en kat, bare fordi den er sød, det gør man ud fra helt andre kriterier.
    Jeg vil bestemt anbefale dig at få ham kastreret og skifte til noget foder med højere fedtprocent og animalske proteiner.
    Og så vil jeg helt klart sige at du burde finde en anden hankat til eventuelle killinger.


  • #18   12. feb 2011 Da min han var fertil var han også mager, men efter kasterationen har han indtil videre taget 1,5 kg på, så det er det der skal til. Det er synd at holde ham fertil i 6 mdr mere.

    I mco foder til killinger er der 22 % fedt i, hvilke foder indenholder mere ?


  • #19   13. feb 2011 Hverken dyrlægen eller en uafhængig dyrlæge-assistent tror at der ligger sygdom bag. Han er en rigtig glad kat med virkelig meget energi.

    Vil prøve med Orijen og så få ham kastreret smiley

    Er der nogle af jer der ved hvad "fedthale" helt præcis er? smiley


  • #20   13. feb 2011 fedthale ses oftest hos fertile katte. Ofte ser man at problemet starter når katten bliver kønsmoden, i ekstreme tilfælde har de det allerede som killinger. Kastration reducerer talgproduktionen men desværre er der ingen mirakel behandling.

    Kattens talgkirtler på haleroden og halen producerer ekstreme mængder talg, imidlertid ser man at området med ekstrem talgproduktion trækker sig halvvejs op ad ryggen og halvvejs ned ad halen. I forholdsvis sjældne tilfælde er alle kattens talgkirtler berørt og så er hele katten fedtet til ganske få timer efter at den er blevet badet. Problemet er eller var mere almindelig blandt perserkatte, nu har man målrettet avlet sig væk fra problemet og derfor er det ikke så tit man ser det mere.

    Det bedste man kan gøre er at holde halen ren med daglig vask med f.eks. opvaskemiddel, det opløser fedtet uden at beskadige huden. Brintoverilte kan irritere huden til at producere endnu mere talg. Aloe Vera vil ikke være en dårlig ide at prøve at få huden til at falde lidt i ro.

    Et husråd er at gnide madolie ind i halen og lade det sidde nogle timer og så vaske halen et opar gange efterfølgende.

    I meget slemme tilfælde kan der gå infektion / stafylikokker i sådan en fedthale - og så kræver det dyrlægebehandling hvor katten skal behandles med et specielt antibiotika og halen hver dag vaskes med et ph-neutralt samt desinficerende shampoo.

    Der findes rigtig mange gode plejemidler hos forhandlerne af katteshampoo´s og disse findes let ved en søgning på nettet.



  • #21   29. maj 2011 Hejsa..
    Jeg har også en meget spinkel Maine Coon hunkat. Hun er dog kun 3/4 MC..
    Hun er 4½ år, og har nu levet som udekat i 2 år. Før i tiden, da hun var indekat, var hun altid glad, kælen og i pæn stand, med en vægt på 4,5kg.

    Efter hun er blevet udekat (og vi også har fået hund og barn) er hun nu nede på 3,5kg, hvilket formentlig er naturligt fordi hun bevæger sig meget mere end før. Men jeg synes bare, hun er alt alt for tynd! Hun er ikke nær så pæn at se på, nærmest lidt skrøbelig. Dog med en meget pæn og fyldig pels.. Hvad skal en hunkat ca. veje? Og er det ikke ret meget, at hun har tabt 1 kg? Kan hun være stresset pga. hund og barn mon?
    Og hvilken slags mad vil være det bedste? (Hun er MEGET kræsen)

    Håber nogen har råd, forslag eller idéer smiley
    Vh Trine


Kommentér på:
Tynd Maine Coon

Annonce