{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.269 visninger | Oprettet:

Dan P
Dan P
Tilmeldt:
12. dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Vores to store katte, fundet døde i baghaven??? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Der skete noget så tragisk i går, som at jeg fandt begge vores katte døde på i vores egen (og naboens) baghave (vi havde 2). Det var maincoon blandet med huskatte, så de var ret store (ca. 9kg). De har de første 2 år af deres liv været indekatte, til vi overtog dem fra et internat, hvor vi valgte at gøre dem til udekatte, da andet i vores øjne var synd.
Det har fungeret super godt i næsten et helt år på vores gamle adr. inde i Odense centrum, indtil vi flyttede ned omkring havnen, med et stort grønt areal bag haven, samt meget tæt på en stor skov. De har i den 1½ mdr vi har boet der, fint rent ind og ud, og klaret sig udendørs som de plejer, og altid holdt sig i nærheden.
Men efter de havde været væk i tre dage (hvilket de ikke plejer), gik jeg ud for at lede efter dem.
Jeg fandt den ene kat i vores baghave, liggende som om den havde forsøgt at krybe sig op mod huset.

Da jeg kiggede nærmere på den, havde den et hul på str. med hullet i en 5-krone, oppe på ryggen, samt flere mærker hvor hårene manglede (som om et stort dyr har haft kæberne omkring den). Jeg kunne mærke at der i en golfbolds str. areal omkring hullet, føltes hårdt, som om der var en kugle under huden.
- hvad kan årsagen være til min kære kat måtte lade livet???

Den anden kat fandt jeg i naboens have 2 timer efter. Den havde ingen synlige bidemærker på kroppen (måske har jeg baer ikke set dem hvis der var nogle), men den havde lidt blod på pelsen omkring munden, men hverken hul under, eller i gummerne (så måske DEN har bidt noget).
Hvad kan have dræbt min anden kat, kan den dø af stress fra flugten fra noget?

Om de har været jaget før, ved jeg ikke. Men det var nogle utrolig venlige og åbne katte, som holdt sig i nærheden og ikke var aggressive (selv ikke da vores lille dreng nogle gange har været lidt led imod dem). ?

Håber nogle har en god mulighed til hvad det kan være, jeg har tænkt hund og ræv, men den ene kat havde ingen tydelige bidemærker, og den anden burde da ikke dø af det bid den havde :S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores to store katte, fundet døde i baghaven???
  • #1   12. dec 2013 Hvis du vil vide, hvad de døde af, har du vel fået dem obduceret?

  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   12. dec 2013 Nej. Med en datter på vej inden for et par uger er der ikke lige ressourcer til det. havde ellers overvejet det. Men vi valgte en dobbelt begravelse, så sønnike kunne være med til at sige ordentligt farvel.
    Men der må da være nogle bud på hvad det kan være. Kan en kat danne så meget mælkesyre under stress, at den får hjertestop, som fugle? For de har jo altid været indekatte/sofakatte?


  • #3   12. dec 2013 Uden obduktion vil alt blot være gætværk.

    Det er trist med dine to katte. Endnu en grund for mig ikke at sælge til friløb. smiley


  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   12. dec 2013 Der er jo delte meninger om hvorvidt man bør holde katte inde, eller lade dem leve efter deres instinkter udendørs.
    Men ja det bliver kun rent gætteri, men bare jeg kan få lidt opklaring i det. Få nogle konkrete muligheder - bare noget jeg i sidste ende kan forholde mig til. For kan virkelig ikke acceptere at jeg bare finder dem, som jeg gjorde... :S


  • #5   12. dec 2013 Ingen anelse, jeg ville også have haft foreslået obduktion, eller bare at lade en dyrlæge kigge på dem..

    Men de kan jo enten have fået brækket ryggen af noget - eller måske have spist gift? Det er svært at vide, men en ræv vil jeg ikke gætte på ud fra størrelsen på kattene og at de begge to er døde på (cirka) samme tid.
    Det kan også have været et menneske med slette hensigter der har forvoldt skade på dem.


  • #6   12. dec 2013 Fyn har ikke mårhunde, så vidt jeg ved, ellers kunne det være et bud, men også ræve tager katte, og hunde kan også tage dem.

    Det er en af de overvejelser man må gøre når man vælger mellem inde og ude katte, jeg har selv ikke nerver til det du har oplevet og er glad for mine inde katte med lukket have, hvor de har lidt ude liv.


  • #7   12. dec 2013 Jeg lukker da heller ikke hunden ud til det vilde liv. Så det gør jeg heller ikke mine katte. Det har jeg dem alt for kær til. smiley

  • #8   12. dec 2013 Tjaa mit gæt og det er jo kun et gæt, er at det ikke er et andet dyr der har haft fat i dem, men måske nærmere at en person har set sig gal på dem, og enten givet dem gift eller skudt til måls efter dem, hullerne kan den første kat jo have fået efter døden indtraf..
    De kan også have været ramt af en bil, og forsøgt at komme hjem, men når det er dem begge 2 så lyder det lidt usandsynligt at de begge skulle være blevet ramt, jeg tror nærmere at der er en person der ikke er lige så lykkelig for fritløbere som du er, især når du skriver at de er meget kontaktsøgende, det kan være virkeligt irriterende at have en kat der ikke er ens egen rendende og vil ind i ens hus, og især hvis man ikke kan lide katte, det er jo noget man skal gøre sig klart når man vælger kat til fritløb, der kan være naboer der ikke syntes det er fantastisk at have andres katte rendende på ens grund og grave i ens bede osv..

    Det giver selvfølgelig ikke ret til mishandling, men desværre er der jo nogle der reagere sådan smiley :'( smiley


  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   12. dec 2013 Hvis de nu skulle have fået gift. Hvilket dyr vil så bide i en død kat? Og underligt nok var pelsen ikke svøbet i blod, så det kan godt være bid efter døden.
    Men kan gidten have forårsaget blodigt opkast siden den ene have blød ved hagen?


  • #11   12. dec 2013 Åh gud nej smiley Når det gælder to katte på én gang, så er mit gæt, at det er onde menneskers gerning.

  • #12   12. dec 2013 Ja, det kan f.eks. have været nogen der enten har lagt rottegift uforsvarligt ud, eller givet dine katte rottegift for at aflive dem, og det giver i hvert fald indre blødninger hvis en hund eller kat indtager rottegift. Om det så giver blod ud af munden ved jeg ikke helt.
    Og det kan jo så have været en hund der har haft fat i din kat, efter den var død..

    Familien til min kæreste i gymnasiet havde en rød hankat, der havde fået indtaget rottegift (i følge dyrlægen, som de tog ham til da han blev syg), han ætsede så at sige op indvendigt ifht hvad jeg husker..


  • #13   12. dec 2013 Ja gift kan meget nemt forårsage blodig opkast, særligt hvis det er rottegift..

    Jamen en hel del vilde dyr vil kunne finde på at bide i en død kat, men det kan jo også have været en hund der har bidt katten da den har været svækket, men alt er jo kun gætterier..

    Men skal indrømme at hvis jeg var dig ville jeg da nok genoverveje ny kat til fritløb, for i dit sted ville jeg være nervøs for at have en katte mishandler i nabolaget, da jeg syntes det pege meget i den retning..


  • #14   12. dec 2013 Med den usikkerhed om hvad der er sket, turde jeg ikke have ude katte igen der hvor du bor, jeg ville helt klart lave en løbegård, eller indhegne haven smiley

  • #16   12. dec 2013 Når det er begge katte, så vil jeg tro det er en bil der har ramt dem. Selv om der ikke er synlige tegn pt. ..Eller også mennesker...MIne udekatte bliver fra start ikke gjort venlige overfor andre mennesker end familie her i huset. Venlige katte, er i fare zonen for at nogen syge 2 benede kan få fat i dem... Godt du fandt dem, så du ved de er døde.

  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #18   12. dec 2013 Jeg tør ikke have katte her igen, medmindre jeg indhegner haven, men den er stor så det bliver noget af et projekt.
    Men mon ikke det er gift så, når de nu begge er døde, og formentlig samme nat da de forsvandt samtidig trods den ene næsten aldrig forlader vores grund.
    Mennersker der gør sådan. .... gider ikke en gang at starte den men ja...!


  • Dan P
    Dan P Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #19   12. dec 2013 Jeg har før set dyr med skudhuller mm. Da jeg var i praktik som dyrlæge for en del år siden. Og det lignede det ikke. Det mindede mere om et bid, da der var ikke gennemtrængende huller på modsatte side svarene til over og underkæbe. Men jo hullet var større hvis jeg tænker om igen... smiley


  • #20   12. dec 2013 Dan - Husk at du ikke behøver hegne HELE haven smiley Man kan godt bare nøjes med en egnet del, eller passende størrelse.
    Du kan finde rigtig meget inspiration til folks løsninger her http://www.katteindhegning.dk/ (der en kæmpe links samling med folk indhegnede haver, løbegårde mv.)


  • #21   12. dec 2013 Jeg er lettet over at høre, at I ikke tør have katte der igen. For som nævnt synes jeg det tyder på, at der er onde mennesker i nabolaget smiley

    Det eneste der kunne være værre var, hvis det kun var den ene kat I havde fundet, og den anden var forsvundet. Nu har I i det mindste vished. Men pyha pyha, hvor er det dog forfærdeligt. smiley :'-(


  • #22   12. dec 2013 Py ha sikke en forfærdelig oplevelse. Må give de andre ret i at i desværre nok har en i nabolaget, som ikke kan lide katte smiley

  • #23   12. dec 2013 "Jeg tør ikke have katte her igen, medmindre jeg indhegner haven, men den er stor så det bliver noget af et projekt."

    Yep, men I og evt. nye katte vil helt sikkert blive glade for det smiley Det er ikke så svært selv at lave arbejdet. Vi udvidede for 1½ år siden min indhegning fra 100 til 700 m2 og brugte en uges tid af sommerferien på det og har haft så meget fornøjelse af det siden smiley Det kan kun anbefales. Kattene får lov at nyde udelivets glæder uden ejeren behøver være et nervevrag smiley

    Min have: http://beydana.dk/loeb3.htm

    Det gør mig virkelig ondt for jeres katte smiley Jeg tør slet ikke spekulere over hvad der mon kan være sket smiley


  • #24   12. dec 2013 Sikke en grim oplevelse.
    Jeg kender godt kvarteret nogenlunde og da det ligger ved havnen vil jeg gætte på mange underlige typer godt kunne gå rundt der desværre. Der er jo steder der er ret øde og forladte i de sene aftentimer men der kan vel også være både ræve og løse hunde. Måske var det en ide at gå lidt rundt og se om du kan finde ud af om der er andre spor efter ulykken eller hvad der nu er sket ude i skoven. Det er jo ikke sikkert du nogensinde finder en forklaring Stakkels misser det var synd..


Kommentér på:
Vores to store katte, fundet døde i baghaven???

Annonce