1.747 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Kat hoster Kat hoster

Oppe ved min pony, som står ved en privat gård, har vi fået en vildkat ind i stalden. - Agent00 Knurhår, hedder han. smiley Han hygger sig virkelig, og elsker opmærksomhed. Han sover på en halmballe, med en dyne og tæpper, og får mad og vand på et bord.. Han var rigtig tynd da vi fandt ham, men nu er han blevet lidt rund smiley
Han har været i stalden i lidt over en måned tror jeg nok, og vi tror han snart bliver 1 år.
For i sommers fandt vi desværre en killing, på et Par måneder, liggende i hestenes vandtrug.. smiley Det må have været hans søster.. Det var virkelig ikke rart at se..
Nå.. Men det var et halvt år siden, og hvis han så var et par måneder der, må han snart være et år.
Nå men så til sagen.. Han hoster nogen gange, det ser ud som om at han skal kaste op, men det lyder som et "host"
Hvad kan grunden til det være? Fryser han måske? Jeg har tænkt mig at købe en hule til ham, så han ikke fryser, hvis han gør det.. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat hoster
  • #1   22. dec 2013 ^^Her er et billede af ham. Han er sort, med brun hale. smiley her sidder han på min pony smiley

• #3   22. dec 2013 Det kan sagtens være orm.

• #4   22. dec 2013 Det tænkte vi også, så vi har givet ham en ormekur.. Det har bare ikke hjulpet mod hosten ..:-)

• #5   22. dec 2013 Så prøv at give kattemalt, det kan også være hårboller.
    Hjælper det ikke og har han andre symptomer evt. i næse og øjne, så skal han tilses af en dyrlæge.

• #6   22. dec 2013 Okay det vil jeg prøve smiley
    Han har ikke andre problemer overhoved smiley

• #7   22. dec 2013 Hvis katten hoster pga orm, så skal der en massiv ormekur til og ikke bare en enkelt. Lige som det også er vigtigt at det er rette middel der bliver brugt. Men jeg går ikke ud fra at den bliver tilset af dyrlæge, så det kan blive undersøgt helt konkret hvad katten fejler. Det kan også være andet end orm, især fordi, den sikkert ikke er vaccineret. Husk at nogle af sygdommene kan smitte til andre katte.

• #8   22. dec 2013 Hmm okay.. Nej det gør den ikke.. Må lige finde ud af noget, tak for svar:-)

• #9   22. dec 2013 Hvor meget hoster han? Er det hele tiden eller blot en gang imellem?

Jeg havde for nogle år siden en birma, som ind imellem fik hosteanfald. Ormekur hjalp ikke, og hun var hos dyrlægen flere gange, men de kunne intet finde, og jeg kunne ligesom mærke, at de bare troede, jeg var pylret. Så første gang, muligheden bød sig, filmede jeg et af hendes hosteanfald med mobilen, så jeg kunne tage videoen med som bevis, næste gang jeg tog hende til dyrlægen. smiley

Det ændrede dog ikke på, at dyrlægen intet kunne finde på hende... så vi fik aldrig nogen forklaring på hendes hoste. Men de generede hende ikke voldsomt og var heller ikke en daglig begivenhed (vi snakker måske 2-3 anfald på månedsbasis)...

Jeg synes dog helt klart, I skal få katten tjekket efter hos dyrlægen... for at sikre, at den ikke fejler noget.

• #10   22. dec 2013 Det er slet ikke særlig voldsomt.. altså det virker måske som hårboller.. Jeg tror jeg prøver at give ham nogle godbidder mod det, og hvis det ikke hjælper prøver jeg kattemalt, og så måske en rigtig omgang ormekur.
    Sådan som det er nu, vil vi ikke rigtig køre til dyrlæge med ham.. han er slet ikke påvirket af det, og det er ikke vores kat, så vil ikke rigtig ofre for mange penge på ham, ved godt det lyder meget egoistisk.. men når det er så lidt.. - Selvfølgelig vil jeg gøre det, hvis han bliver påvirket af det, eller det bliver værre.. smiley

• #11   22. dec 2013 Jamen hvis det ikke er slemt, og han ikke ellers virker syg på nogen måde, synes jeg bestemt også, kattemalt og en ormekur vil være et godt sted at starte. smiley

• #12   22. dec 2013 Okay, mange tak for svar smiley

• #13   22. dec 2013 # 7 ) Det er godt nok mange år siden jeg har givet ormekur. Men jeg har da altid troet, at én kur (selvfølgelig forudsat det er det korrekte middel) er nok....

Simba - Hvis I mener, at hosten kan skyldes hårboller, så friser ham jævnligt. De hår der bliver friseret af, slipper han da for at få i halsen (og mave/tarm).

• #14   22. dec 2013 Øhh jo i fodre ham ergo er det jeres kat..

en hvis det ikke er voldsomt så se tiden an bliver det værre så skal han til dyrlægen..

• #15   22. dec 2013 Bare fordi vi giver ham lidt mad, er vi jo ikke ligefrem ejere af katten.
    Så hvis det eneste vi ændrer, er fx. at give den mad, så det skam ikke vores kat mere?
    Det kan godt være du mener det, men tænker at man måske bare skulle være glad for at sådan nogle katte bliver passet.

• #16   22. dec 2013 Når man vælger at begynde at fodre på vildkatte og når katten oven i købet bor i jeres stald så er den så sandelig også jeres ansvar, hvem skal ellers tage sig af den?? Se at få den til dyrlæge, om ikke andet så få den aflivet hvis i ikke har tænkt jer at tage ansvaret for noget i selv hr startet.

• #17   23. dec 2013 Aflivning? Liv, det synes jeg lige er drastisk nok. smiley

Simba og Co.
    Jeg synes at det er godt at I passer katten, det der menes med at det er jeres ansvar, så er det faktisk sådan, at når man begynder at fodre en vildkat / tilløber whatever, så er det rent juridisk jeres ansvar.
    Og når man er begyndt, så må man ikke stoppe igen og det tror jeg heller ikke at I vil smiley
    Er maven udspilet? Det kan være orm. Er den våd bagi? Det betyder nemlig diarré.
    Få en snak med en dyrlæge - staldkatte beregnes som "ansatte" (aut. musefangere) og dyrlægeregninger kan så vidt jeg ved trækkes fra i regnskabet smiley

• #18   23. dec 2013 Liv: Sikke en tanke man kan have.. du har ikke engang set katten.. Fordi den hoster lidt engang imellem, noget den ikke engang påvirkes af, vil vi ikke køre til dyrelæge med den. Så skal den sgu aflives, det kan jeg godt se.. *Jeg vil gerne understrege, det jeg skrev tidligere i en anden besked, hvis du evt. har læst dem igennem? Hvis det bliver værre, eller han på en eller anden måde bliver påvirket af det, så kører vi selvfølgelig til dyrlæge*
    Han har selv valgt at være i stalden, og da han kom, var han meget tynd, og lille.. så vi valgte at give ham mad, da han ikke er typen der fanger mus overhoved.

Det kan godt være, at der er en "regel" om det, og det har jeg forstået.
    men hver sin mening, jeg kan godt høre på jer, at i ville foretrække at han skulle have klaret sig så lang tid som muligt i naturen.

• #19   23. dec 2013 Liv, det er ikke min stald.

• #21   23. dec 2013 En kat der hoster skal i den grad til dyrlægen! Det Lan du sige til ejeren a stalden. Er h*n ikke interesseret i at tage sig af kattenes alt hvad det indebære, så er det bedst at aflive den.

• #22   23. dec 2013 Momo: Det har jeg i den grad også forstået efterhånden, og det har jeg heller ikke sagt vi ikke vil. Læs ovenstående beskeder tak.

• #25   23. dec 2013 Indlæg 18:

jeg kan godt høre på jer, at i ville foretrække at han skulle have klaret sig så lang tid som muligt i naturen.

Så kender du i hvert fald ikke min holdning, for jeg tager mig af herreløse katte der ellers kunne have været omkommet ved at leve i naturen.
    Katten i stalden er tilsyneladende tam, som jeg forstår det og derfor er det meget sandsynligt at den er smidt af smiley
    Selvfølgelig skal man hjælpe!!
    Så jeg vil gerne fratrækkes i din definition!
    Hvis den ender hos dyrlægen - så giv landmanden regningen.
    Men smut nu lige forbi den dyrlæge du selv plejer at bruge, sæt ham/hende ind i situationen, så er jeg sikker på, at du kan få udskrevet en ormekur og tag så lige en kattemallt med hjem. smiley

God bedring til katten smiley

• #26   23. dec 2013 Liv: Igen, læs de andre beskeder. Selvfølgelig skal han til dyrlæge hvis han bliver ved, værre, og påvirket, osv.. som jeg har skrevet. Men som også skrevet^^ så vil vi klart starte med kattemalt, og ormekur. Han har det som blommen i et æg, så kan overhovedet ikke forstå dig, og kommer aldrig til det. Men det kan også være ligemeget.

• #28   23. dec 2013 Og det behøver ikke at være alvorlig sygdom når katten ikke udviser andre symptomer, det kan være hårboller.

Er det en våd (lyder som om at den er ved at hoste noget op og måske synker den det også) hoste eller er det en tør "hul" hoste??

• #29   23. dec 2013 Marianne: Denne sætning var slet ikke ment til dig! Beklager..
    Det er jeg glad for. Ja, det kan godt ske..
    Tak smiley

• #30   23. dec 2013 Momo: Det kan godt være du synes det..og så må det være barnligt, det er jeg fuldstændig ligeglad med, for det er da nærmest det i skriver.:-)

• #31   23. dec 2013 Momo: Hvad er det helt præcist du mener han skal til dyrlægen? Kan ikke forstå hvad du mener...

• #33   23. dec 2013 Må jeg godt få en hostebeskrivelse?
    Jeg har selv haft 2 katte med astma og har én der har hårbolleproblemer indimellem...

• #34   23. dec 2013 Okay, så har jeg bare misforstået din besked.
    Det har jeg også tænkt mig, men skal han med til dyrlægen for at få det?:-)
    Beklager.. jeg har som sagt misforstået din besked.. det må du undskylde.;-)

• #35   23. dec 2013 Jeg ved det ikke helt, jeg tror det er en tør hoste.. smiley

• #37   23. dec 2013 Tør hoste er ikke så godt!
    Ja, det er "våd" heller ikke, men en hul tør hoste kan så vidt jeg ved være noget så alvorligt som hjerteproblemer.

• Kaja N
    Kaja N Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
    #38   25. dec 2013 Det kan være at det er forkøelse smiley det kan også være noget med hjertet har prøvet det med min tidligere kat:( har du været ved lægen med ham? smiley

• #39   25. dec 2013 og ja ikke for at træde mere i at det er en tilløbet men da i startede med at fodre ham blev det dem der fodre ham sin kat. Så tillykke med katten. Og husk så at få ham kastreret inden foråret så i slipper for killinger og andre fetile hankatte kommer for først slogs med jeres lille kat smiley og så bliver han i nærheden af stalden resten af hans liv smiley

• #40   25. dec 2013 Hmm okay, det kan faktisk godt være smiley
    Nej, det har vi ikke været endnu.. For han har ikke hostet de sidste par dage smiley

• #41   4. jan 2014 Det kan måske være fordi at du giver den noget foder der gør så den ikke kaster hårboller op og så lyder det lidt som om den hoster men det er fordi den prøvet at få hårbollen op smiley

Kommentér på:
Kat hoster

Annonce