{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Julie J
Julie J
Tilmeldt:
25. dec 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10

Vildkat.. Hvad nu? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Vi står i den situation (min kæreste og jeg) at vi har fodret en vildkat i snart et år nu. Vi bor i lejlighed midt i Holbæk og må ikke have kat, men vi gør det, at vi stiller mad ud i baggården til hende, og hun så kommer når vi kalder. Hun kommer hver eneste dag, og sidder nogle gange og venter på, at vi kommer ud med mad. Desværre er hun så vild, så hun ikke kommer hen og spiser af maden, før vi er gået ind, og har lukket døren ud til gården. Det er helt umuligt at komme i nærheden af hende.
Nu er vi så i gang med at købe hus på landet. Jeg ville frygtelig gerne have hende med, men jeg ved ikke, om jeg skal prøve at fange hende, med fare for at jage en stor skræk i livet på hende, og hvad så når hun kommer ud i det nye hus? Eller om jeg bare skal efterlade hende, og så håbe på at hun klarer sig selv. Men det ville jeg simpelthen have det rigtig skidt med.
Jeg håber på lidt gode råd herinde fra. Hvad ville I gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vildkat.. Hvad nu?
  • #1   25. dec 2013 Pyha smiley Nej, du kan ikke efterlade hende, nu hvor hun er vant til at blive fodret hver dag. Men når hun er så vild, kan jeg altså ikke se, hvordan hun skulle kunne flyttes med smiley
    Det ideelle ville være hvis nogle andre pålidelige beboere i ejendommen, ville binde sig som fodervært for hende. (Men det er der nok desværre ikke så store chancer for...)

    Jeg synes du skulle kontakte Kattens Værn for råd.


  • #2   25. dec 2013 Jeg er meget enig med Tinka. Du har mulighed for at Kattens værn til at fange den, neutralisere og vaccinerer og ørermærke og så få den leveret som genudsætningskat. Det er som Tinka også nævner at det kan gøres der hvor i bor, hvis der er nogen der vil overtage jeres rolle som fodervært.

  • #3   25. dec 2013 Jeg vil næsten mene, at hvis i ikke kan følge de råd i har fået, så vil det være bedst, at få hende aflivet, simpelthen fordi hun regner med jeg, så vil hendes liv blive alt for hårdt hvis hun midseter jer.
    Ja det ville være dejligt, hvis i kunne tage hende med jer, men hun er mere knyttet til sit territorium end til jer, og ville have det ad H til, hvis hun skulle flytte og holdes inde i en længere periode, ind til hun har accepteret jeres nye hjem som territorium.

    Held og lykke med, at finde en løsning for hende og med jeres nye hjem smiley


  • #4   25. dec 2013 Jeg er helt enig med Tinka..

    Det ville slet ikke være fair at i rejste fra hende og blot efterlod hende, kontakt Kattens Værn og få en snak med dem om hvad de mener er tilrådeligt..

    Det ville være super hvis i er villige og det er muligt at tage hende med, men om det vil være for stort et overgreb på hende skal jeg ikke kunne sige, men det vil KV kunne hjælpe jer med..


  • #5   25. dec 2013 Jeg kan desværre se at Holbæk ikke har en aftale med KV, men syntes at i skal prøve at kontakte dem alligevel, om ikke andet så kan de give jer råd og hvis i er villige til at redde/ hjælpe katten, så bliver det jo så blot for egen regning.
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=480


  • #7   26. dec 2013 Julie:
    For det første så er det virkeligt prisværdigt af jer at I egentligt gerne vil have katten med - thumbs up".
    Man må aldrig rejse fra en kat!
    Den kan jo ikke blive indekat hvis den er så vild som I beskriver. Så er det i hvert fald et staldkatteliv - men det er dog også bedre når den får mad hver dag.

    Men jeg har faktisk den grusomme holdning, at hvis man ikke kan finde en anden fodervært, så er man nødt til at "rydde op" efter sig og det er bestemt ikke sjovt.


  • #8   26. dec 2013 Julie
    Ved I har handlet i bedste mening . smiley

    Men som jeg forstår situationen ,at katten ikke vil indfanges ,og andre ikke "overtager "
    fodring af katten..
    Tja så er det mest humane nok aflivning desværre smiley


  • Julie J
    Julie J Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #9   27. dec 2013 Hej alle sammen.

    Tusind tak for jeres meninger, tanker og gode råd.
    Jeg vil helt bestemt prøve at kontakte kattens værn. Hvis de vurderer, at katten ville kunne komme til at trives på landet som staldkat hos os, vil jeg hellere end gerne betale for at hun kan komme med. Jeg kan dog godt se, at det ville være synd hvis hun blev flyttet, og var dybt ulykkelig over det. Men er det ikke muligt at det "bare" ville være for en periode? Jeg mener, hun er nemlig ikke så gammel, så hvis hun efterfølgende kunne få et langt godt liv som staldkat, selvom hun nok være have det skidt det første stykke tid, er det så ikke værd at overveje?
    Puha, synes det er lidt svært. Men det kan da i hvert fald ikke skade at ringe og få en snak med kattens værn, og høre deres tanker omkring det.
    Igen, tusind tak for jeres input! smiley


  • Julie J
    Julie J Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #10   27. dec 2013 Mht til det med en anden fodervært, så er det ikke rigtig muligt. De fleste her på vejen brokker sig over kattene (udover hende, render der en ung sort kat med hendes killing rundt, samt nogle hankatte). Der er også rimelig meget udskiftning i lejlighederne her, så jeg ville ikke have det helt godt med, at overlade fodringen til en anden, som måske ville flytte efterfølgende.
    Jeg har dog set der AF OG TIL er et par der sætter ud til de to sorte katte (moren og killingen), men det er kun efter killingen er kommet til, og det er langt fra hver dag de sætter mad ud til dem, så jeg ville heller ikke være helt tryg ved at lade dem 'overtage hende'.


  • #11   27. dec 2013 I dine indlæg kan jeg godt fornemme din omsorg for katten. Og gid man dog man kunne kommunikere til hende, at der intet farligt sker ved flytning, og hun resten af sine dage kan leve et frit luksusliv som landkat.

    Men eftersom hun er så sky, at I ikke kan komme nær hende, er der desværre ikke gode odds. smiley
    Ved flytning skal katte holdes inde, indtil de er faldet til, og så sky, som hun lyder til at være, vil det næppe være forsvarligt at holde hende lukket inde nogen steder.
    Tager I hende bare med, og slipper hende fri ved huset, vil hun sikkert løbe væk i panik over flytning, håndtering osv. Og det vil jo være helt ubærligt.

    Håber du får en god snak med en fra KV, der har med vildkatte at gøre til daglig, så du kan blive så tilpas som muligt med den løsning, de vil foreslå.
    Måske kan de også give råd til situationen med de andre katte ved ejendommen.


  • #12   28. dec 2013 Kære Julie, tak fordi du forhører dig og ikke bare flytter og håber på det bedste. Jeg har selv prøvet at flytte en vild kat til et nyt sted. Jeg holdte hende inde i et sadelrum i stalden i 14 dage. Der gik jeg over 3 gange om dagen med mad til hende. Talte med hende og tømte tissebakker. Hun var inden blevet afleveret hos dyrelægen til sterilisation og øremærkning mv. og direkte derfra overflyttelse til hendes nye sted. Efter de 14 dage, undlod jeg at give hende aftensmad og morgenmad for at gøre hende sulten og så lukkede jeg op smiley På den måde udeblev hun ikke i flere dage, men kom tilbage om aftenen for at få mad. Jeg havde samlet noget brugt sand fra bakken som jeg, som jeg dryssede rundt omkring, så hendes duft var der. Hun er her stadigvæk, er dejlig sund og tyk og trives 100%. Et godt råd, er dog at undersøge om der er en masse katte det nye sted, for så kan hun risikere at blive skræmt væk. Alternativ er at få hende aflivet, som er meget bedre end at flytte fra hende eller hun bliver skræmt væk det nye sted smiley Kattens værn kan hjælpe med at indfange for et beløb.


Kommentér på:
Vildkat.. Hvad nu?

Annonce