{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.190 visninger | Oprettet:

Øremærke eller chip? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. smiley

Ja jeg har længe tænkte på hvorfor nogen fortrækker det ene frem for det andet? Hvorfor fortrækker du chip, eller hvorfor fortrækker du øremærke? Gerne komme med alle jeres meninger. smiley

Jeg har selv øremærke på begge mine og det er jeg super glad for, selvom de er indekatte, men skulle de stikke af, så kan folk se at nogen ejer den. Jeg vil også mene folk der normalt ikke har kat, kan se når den har mærke i øret at den er ejet, men hvis den ikke har tror jeg der er mange der tænker den ikke er ejet. smiley

Hvad er jeres meninger? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øremærke eller chip?
  • #1   17. jan 2014 Mine er øremærket, fordi hvis de skulle løbe ud, kan man se de ejes af nogen smiley

  • #2   17. jan 2014 Foretrækker Chip da mine kattes øre er så lyse og jeg udstiller og synes det er pænest uden.

  • #3   17. jan 2014 Vores er chippet, men har nu fortrudt at der ikke også lige kom et c eller noget i øret, da hun blev steriliseret. Netop fordi en chip jo ikke kan ses. Jeg synes man mange gange hører, at de øremærker hurtigt bliver utydelige, men det er måske bare noget pjat?


  • #4   17. jan 2014 På Jax er det ikke så tydeligt, men han har også sort pels på ørene så det gør man ikke ser det så godt, på Nunu er det noget nemmere. smiley Men selvfølgelig falmer de lidt, ligesom en almindelig tattoo, men jeg er stadig super glad for vi tog det valg. smiley

  • #5   17. jan 2014 De fleste af dem jeg har haft var chippet og dem jeg selv har stået for er chippet.
    Jeg vil helst ikke have tattoo da jeg ikke syntes det ser godt ud i lyse øre og det er svært, at se i sorte øre.
    Nu er det også rase katte så hvis de skulle slippe ud ( smiley ) går jeg ud fra et fornuftigt menneske vil aflevere til dyrlæge eller internat.

    Jeg har haft en smutter smiley men en nabo kom og sagde den var lige om hjørnet, den anden var lige uden for døren smiley


  • #6   17. jan 2014 Kan godt følge dig Jette. smiley
    Men lige på det punkt går jeg ikke vildt meget op i mine katte skal se super godt ud, for jeg synes ikke det er så grimt, eller ikke selvom Nunu har lyse øre. smiley

    Men det er jo ikke alle der ville tage dem til dyrlægen.


  • #7   17. jan 2014 Jeg har en sort kat og dens øremærke ses nemt smiley Min røde kat har lyse øre og efter hårene voksede ud er det ikke så tydeligt, men kan stadig ses uden problemer..

    Begge er tatoveret i hånden..

    Min tidligere kat var en glråstribet kat, den havde fået trykt øremærke i, og det kunne ses tydeligt resten af hans liv..


  • #8   17. jan 2014 Helt klart foretrækker jeg øremærkning fordi det kan ses. Hvis man er utryg ved om det kan aflæses efter mange år, kan man jo supplere med chip smiley

  • #10   17. jan 2014 At du let får betændelse gør jo ikke = katte let får det..

    Ingen af mine har fået betændelse af øremærke.. De har et godt imunforsvar..

    Hvad angår tatoveringer til mennesker har jeg heller ikke haft problemer, da jeg har fået dem lavet steder hvor hygiegnen er i top, og jeg selv har holdt sået pænt.


  • #12   17. jan 2014 Mine er ikke chippet, da man kan se deres tatovering ret tydeligt.. HVIS den skulle blive utydelig vil jeg overveje chip (Et chipsår kan der også gå betændelse i og skabe en byld ;))

    Sådan har det nu været i alle de år det har været til, det med x'erne er ikke noget nyt..


  • #14   17. jan 2014 Det er præsis lige så udsat som en tatovering er..

    Syntes det er underligt du kan sidde og prædike om det, når du er så meget imod tatovering.. Jeg har haft en kat med chip, og jeg foretrækker stadig tatovering.. Det er de færreste mennesker der i dagens Danmark tager en fremmed kat til dyrlæge for at tjekke for chip.

    Og nej, katten aner ikke den har fået en tatovering, mine har fået det sammen med kasteration, og der har de været mere koncentreret om de manglende kugler end om ørene


  • #15   17. jan 2014 Hvorfor skulle det blive ulovligt at tatovere katte, når de er i narkose?
    Og ud over katten har nemmere ved at bide smerten i sig, er de typisk også på smertestillende da øremærkning kommer ofte samtidig med en neutralisering.
    Og så er det begrænset hvor ondt en tatovering gør efter den er blevet lavet.

    Tværtimod kan den tydelige mærkning sikre at katten kommer hjem, hvis den skulle blive væk. I langt højere grad end en chip


  • #16   17. jan 2014 Det er de færreste databaser hvor man ikke kan sætte x ind.. Du kan endda gøre det på krak smiley

  • #17   17. jan 2014 Flere af mine er faktisk begge dele. De gamle blev ørermærket, men det har stort set hele tiden været umuligt at læse hvad der stod, så for en sikkerheds skyld blev de også chippet. Af mine Tyrkiske Van'er er der kun 2 der er ørermærket. Det er gjort i hånden og står derfor langt nede i øret og er meget tydeligt. Men jeg foretrækker chip, da mine katte har hvide ører og det er direkte grimt med tattoo i ørene på et hvidt øre.
    Men har man udekat vil jeg anbefale chip og så et C eller andet mærke i ørerne Eller ørertattoo, hvis det altså bliver lavet i hånden.
    Det fis med at det gør ondt på katten er helt ude i skoven. Det bliver gjort i narkose, typisk i forbindelse med neutralisering.


  • #18   17. jan 2014 Er der egentlig andre der har oplevet at dyrelægen helst ikke vil chippe uden bedøvelse?


  • #19   17. jan 2014 Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle blive ulovligt.
    Tror ikke mine katte har tænkt over de har fået det mærke i øret, tror mere det har været de kugler de har manglet. smiley Men Nunu derimod har ikke mærket noget af det, han skulle bare lege da han kom hjem.

    Lubas, nu ved jeg ikke om du selv har tattoo, men vil jo mene at der lige så nemt kan gå betændelse i ens egen som den katten har fået i øret. Har man et rent hjem så sker der intet, og mine katte er så renlige som man nu kan være.
    Jeg vil da ikke sige jeg aldrig ville have chip i mine katte, men jeg selv fortrækker øremærker, af den årsag det er tydeligt at se. smiley

    Synes det er en lidt vild prædiken og komme med, specielt det med narkose, så du vil heller ikke have neutraliseret dine katte fordi de skal i narkose, og der kan gå betændelse i ? smiley lidt samme princip.


  • #20   17. jan 2014 Trine - Nej aldrig, da den jo bliver sat i på samme måde som en vaccine


  • #22   17. jan 2014 Mine er chippet. De udstilles.

    Jeg har før haft katte med øretattoveringer, men de kunne ikke læses. Overvejer dog at få skrevet chip i ørerne på de killinger, der sælges til kæl.


  • #23   17. jan 2014 Altså var mine katte ude katte, var de ikke kommet ud før såret fra deres neutralisering var helet, og på den tid burde det i øret også være helet. smiley Så der er alternativer. smiley

  • #24   17. jan 2014 Da vores alligevel skulle have været kastreret , synes dyrlægen vi skulle vente, med chip, til den var i narkose. Jeg tog til dyrlæge for at få den 1 vaccine og chip. Er ret ked af at jeg ikke holdt fast, for 14 dage efter var han forsvundet. Kunne heller ikke forstå det, for vi har før fået chippet 2, uden narkose, uden problemer

  • #25   17. jan 2014 De skal jo heller ikke ud før såret er helet, og katte har somregl bedere imunforsvar end mennesker

  • #26   17. jan 2014 Har ikke læst alle... Mine er begge dele, så føler jeg mig bedst sikret hvis de skulle smutte ud (indekatte)

    Hvis i får fat i en kat med utydelig øremærke, skal i bare lyse bagpå øret med en lille lygte, så står mærket klart og tydeligt frem smiley


  • #28   17. jan 2014 Mine er både øremærket og chippet. Øremærke gør folk opmærksomme på, at katten har en ejer, hvis ikke øremærket kan læses, er en chip god, da dyrlæge eller internat vil kunne finde frem til ejer.
    Derudover har jeg chiplem, så jeg ikke får uventede gæster smiley


  • #30   17. jan 2014 Og begge katte blive øremærket, chippet og kastreret på en gang smiley jeg har aldrig oplevet betændelse, men de kommer heller ikke ud, før en uge efter neutralisering, da såret lige skal have fred smiley ligesom jeg heller ikke lukkede dem ud, før de var mærket og fixet smiley

  • #31   17. jan 2014 Absolut øremærke! Mine katte øremærker er desværre lavet med tang - Brunos er faktisk ulæselig :-/.

    # 3) Trine - Hvis øremærket bliver tatoveret med en rigtig tatovørpen så bliver de meget tydelige.


  • #32   17. jan 2014 Det kan jeg selfølgelig godt se, men hvis mine katte bliver væk, vil jeg også skrive på de sedler jeg sætter op, at kattene også er chippet. Det hele var med i den pakke dyrlægen tilbød smiley Øremærkningerne sidder også modsat af hinanden i ørene, så det der nu er blevet utydeligt i det ene øre, kan man se i det andet smiley

  • #33   17. jan 2014 Jaeh, det har jo bare hver sine fordele og ulemper, så jeg vi ikke kunne sige om jeg foretrækker det ene eller andet, og har da gjort begge dele. Mit nuværende kuld får alle et øremærke når de bliver snippet. Mine avlsdyr får selvfølgelig kun en chip, for jeg lægger ikke en kat i narkose blot for et øremærke, så stor en fordel er det ikke for mig.



  • #34   17. jan 2014 Okay. underligt at alle dyrlæger ikke gør det med sådan en så

  • #35   17. jan 2014 Tinka, prøv at lyse bag hans øre med en lille lygte. Er sikker på at du tydeligt kan se hvad der stod da den var ny smiley

  • #36   17. jan 2014 Jeg har det bedst med øremærke, begge mine er øremærkede og er indekatte, men skulle uheldet være ude og de forvildede sig ud og ikke kunne finde hjem, så fortæller øremærket at de er ejerkatte og fremmede kan nemt finde mig som ejer i katteregisteret..

    LUBAS du mener at det gør ondt på katten i dagene efter??? Altså katten er jo i narkose når øremærket bliver lavet, og da man oftest gør det i forbindelse med neutralisering, så er katten smertedækket i dagene efter, begge mine katte var vilde med at få nusset øre lige efter øremærkning (efter opvågning) de gned også hele deres hoved m.m. op af mig og ting, så jeg kan ikke lige forestille mig at de har haft voldsomt ondt i øret, så ville de ikke have nydt ørenusning så meget..

    Nej man smøre ikke et øremærke som man gør en menneske tatoo, og det med betændelse, jeg har aldrig hør om nogen i min omgangskreds der har oplevet betændelse i øremærket, og kender ret mange der har kat som er øremærkede..

    Men hver sin lyst, jeg er blot mest tryg ved øremærke, og vil sige Tøsen bliver 7 om ca en måned, hendes øremærke er lavet da hun var 12 uger med en tang, og det er efter min mening ret læseligt...


    profilbillede
  • #37   17. jan 2014 Her fortrækker vi øremærkning af alle de grunde som mange andre nævner. Vi havde engang en kat som var blevet kørt ned og lå død i vejkanten. Der var heldigvis nogen opmærksomme mennesker der så at den havde øretato så de aflæste den og ringede til dyrlægen som så kontaktede os. Det var rart at vide hvad der var sket med vores kat og de mennesker som fandt den sagde også at de ikke anede at en kat kunne være chippet, så havde den ikke været øremærket havde vi nok aldrig fundet ud af hvad der var sket.
    Jeg synes ikke man kan sidestille at brændemærke en hest uden bedøvelse og øremærke en kat der er bedøvet, det er simpelthen for langt ude. Alle vores har fået det gjort i forbindelse med neutralisering og der er ingen af dem der har haft ondt eller fået betændelse i det.


  • #38   18. jan 2014 Øremærke foregår i narkose, det gør brændemærke af en hest/ko/gris ikke. Ved det er ulovligt med heste, men den smerte de bliver udsat for, er også voldsom. Nu har jeg selv været med til, at mærke svin, og det er IKKE sjovt, ringede grædende til min mester, og sagde jeg ikke kunne se på de svin der haltede efter de blev mærket, hvor han svarede, at jeg ikke skulle forlade stalden, før jeg var færdig smiley heldigvis havde jeg en praktikant den dag, der gjorde det mod sin vilje, da han kunne se, at jeg brød helt sammen.
    Så mærkning af katte i narkose, kan jeg ikke se en sammenligning med overhovedet.


  • #39   18. jan 2014 Mine har begge dele...
    Øremærke fordi at man så kan se at de har en ejer, i det tilfælde de skulle stikke af.
    Chip fordi at man så helt 100% kan finde frem til mig, hvis de skulle stikke af, da deres øremærker ikke så tydelige.


  • #41   18. jan 2014 I de tilfælde jeg har hørt om, hvor folk har haft problemer med at aflæse et øremærke har de taget til en dyrlæge.. Mon ikke han automatisk vil tjekke katten for chip?

  • #42   18. jan 2014 # 35) Ja, kan være (jeg har ikke prøvet). Dyrlægen mente da også, at de nok skulle kunne aflæse Brunos øremærke, hvis de fik ham indleveret.

    Rart for alle parter. hvis enhver nemt kan aflæse et øremærke - OG at ejer har synlige kontaktoplysninger i katteregister.


Kommentér på:
Øremærke eller chip?

Annonce