{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Mette  H
Mette H
Tilmeldt:
13. okt 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Indekat til udekat. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg har brug for lidt råd. Jeg har 3 katte, 2 hankatte på 1,5 år og en hunkat på 7 mdr. De er alle tre neutraliserede og øremærkede.

De har alle levet som indekatte altid. Men jeg kunne godt tænke mig, at de kom ud. Men jeg er nervøs for hvordan det skal gå, om de løber væk bliver kørt ned osv. har derfor brug for et godt råd.

Hvordan vænner man dem til at komme ud??

Jeg bor i et hus i villakvarter. Der er en lidt stor vej inden for 100 M, dog stadig en byvej. Jeg har en kattelem, så de kan måske prøve at lære den.

Mvh. Mette og co.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indekat til udekat.
  • #1   19. jan 2014 Jeg har fuld respekt for dem der har fritløbere - dog kan jeg ikke forstå hvordan de har nerver til det!
    Hvad med at bygge en løbegård til dem?
    De har jo aldrig prøvet andet...


  • #2   19. jan 2014 Byveje er værre end landeveje at lukke en kat ud til..

    Har du ikke mulighed for at lave en løbegård?


  • #3   19. jan 2014 For det første ville jeg vente til foråret med at gøre dem til udekatte, alene af den grund at når de altid har været indekatte, så har de ikke dannet en gd solid vinterpels, samt om foråret er det nemmere at holde døren åben så de hurtigt kan komme ind igen, nu ved jeg godt du skriver du har kattelem, men hvis en kat bliver skræmt g ikke er vant til kattelemmen, så er det nu meget godt med en åben dør..

    Nå men til hvordan du gør, jeg vil nok anbefale dig at du de første gange/ dage, går med kattene ud, går rundt i haven sammen med kattene, så vil de føle sig trygge, og de første gange vil de sikkert gå ind når du går ind, langsomt vil de blive mere modige og gå længere og længere væk, blive væk i længere tid osv, det vigtigste er at kattene går ud af egen fri vilje og i deres eget tempo, så skal de nok sørge for at duftmarkere det der skal duftmarkereres, endnu en grund til at vente til foråret, da dufte er stærkere når det er lunt end i koldt vejr..

    Når først de har sat deres dufte på grunden så skal de nok finde hjem igen..


  • #4   19. jan 2014 Og som tillæg, så vil jeg nævne at i dine overvejelser bør være at det ikke er alle der er lige glade for fritløbende katte, så snak med dine naboer og hør hvad deres mening er og hvad i evt kan finde ud af såfremt de genere naboer, for husk på at dine naboer til hver en tid er berettiget til at sige at du skal holde din kat fra deres grund..

  • #5   19. jan 2014 Jeg er helt sikker på, at også kattene kunne tænke sig at komme ud smiley og når I har en have, så vil det IMO være helt åndssvagt at holde dem kun som indekatte.

    Indhegning vil være en god ide af flere årsager - der er de risici, du selv nævner, og så er der risiko for sure naboer. Og hvis først kattene er vænnet til at løbe frit er det ikke så ligetil at tage den mulighed fra dem igen, så overvej indhegning.

    Se evt dette link: http://www.katteindhegning.dk/


  • Mette  H
    Mette H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   19. jan 2014 I har godt nok tænkt på flere ting end mig smiley Dejligt med nogle gode input. Jeg tror vejen frem må være at indhegne haven.! Så slipper jeg for mange bekymringer og mine missebørn kan komme ud smiley

  • #8   19. jan 2014 Jeg er sikker på at kattene bliver rigtig glade for en indhegnet have.. smiley

    Og du vil føle dig tryg ved at lukke dem der ud, du kan jo stadig have en kattelem til dem, så de frit kan løbe ind og ud af indhegningen som de lyster smiley


  • #9   20. jan 2014 Jeg har fået omplaceringskatte som har været inde det første år af deres liv...Jeg ville aldrig lukke dem ud uden at have sikret mig, at de veje som var i nærheden var ´småt trafikeret. Hvis ikke så ville jeg ikke have kat. Så vil og gør jeg det, at jeg starter med at lære dem indkald, lidt som jeg gør når jeg har et kuld schæferhvalpe...Jeg er rigtig god til at bruge min stemme, og laver så en lyd som de forbinder med, mig, mad leg, kæl og trykhed... Når den var ind øvet, så vil jeg starte med at gå ud i vores have, og være sammen med katte eller kuld konstant, så ville jeg begynde at går ind i huset, men med søren åben, og så lave indkald.
    Så ville jeg begynde, at gå ebn lille tur med dem i nærheden af huset men uden for haven...Det har virket for mig i alle de mange år jeg har haft frit løbende katte...Men jeg har så aldrig købt hus eller grund med farlige veje lige op til.


Kommentér på:
Indekat til udekat.

Annonce