1.925 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

FIP, blodprøve? FIP, blodprøve?

Hej med jer

Sagen er den at jeg hentede en killing på internat for nogen uger siden desværre gik der ikke længe før jeg opdagede han var syg og tog til dyrlæge på internatets regning, der var mistanke om FIP men ingen klare tegn så vi så tiden an. Dette var en torsdag, søndag stopper han så med og spise og jeg kan se han ikke har det særligt godt tager til dyrlæge igen mandag hvor dyrlægen og jeg kan konstatere han har tabt 200 gram siden torsdag og hans mave er blevet meget vommet i det (har fået ormekur så kan ikke være orm) Hun kigger hurtigt på mig og siger hun ikke er i tvivl om at det er FIP da hans blinkehinde er helt gul og hans mave fyldt med væske smiley Der er desværre kun en vej for ham smiley

Sagen er jo så den at vi nu står med en killing der savner sin ven og vi vil sådan set gerne have en ny men der er jo en risiko for at vores nu er smittet smiley Jeg skal have ringet til dyrlægen imorgen og hørt ad uanset men kunne være der var nogen kloge hoveder her, ved i hvor hurtigt man kan teste for og se om et dyr er smittet? Vi vil jo gerne vide om vores er smittet inden vi evt. anskaffer en ny.

Og hvad nu hvis vores så er smittet, bør man så helt lade være at få andre katte? Det ville jeg virkeligt være ked af hvis vi ikke kan.

Håber på svar fra nogen kloge hoveder! Det har været et virkeligt trist forløb smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FIP, blodprøve?
  • #1   5. feb 2014 Dyrlægen sagde at risikoen for at vores er smittede er lille da vi ikke have ham i længere tid og han gik for sig selv da han havde det værst.

• #2   5. feb 2014 FIP smitter ikke.

Coronavirus smitter, men det er kun ved nogle få katte, det mutterer og bliver til FIP.

Så køb du dig roligt en lille legekammerat til din kat derhjemme. smiley

• #4   5. feb 2014 okay er det ikke corona man bl.a vaccinerer imod? For det er mine jo heldigvis vaccineret imod så smiley Åh så vil vi hente en ny killing om nogen uger formentligt smiley Skal lige sunde os lidt oven på det her.

Ja det har været en meget uheldig oplevelse men jo ikke noget nogen kan gøre for, internatet betaler regningen for ham og regner da med at jeg bliver tilbudt at hente en ny, skal lige have ringet til dem imorgen

• #6   5. feb 2014 Man kan ikke vaccinere mod FIP.

• #7   5. feb 2014 Alle katte er født med coronavirus, men det er ikke alle der går i udbrud/udvikler sig som FIP.
    Vi mistede selv en sidste år (21 uger gammel smiley )
    FIP Smitter ikke men er en mutation af coronavirussen

• #8   5. feb 2014 Der findes ikke en vaccine i Danmark for coronavirus - smitter via spyt og afføring. Din anden kat kan godt være smittet uden du opdager det - men derfor får den nødvendigvis ikke FIP

http://racekatten.dk/filer/materialer/fip.pdf

• #9   5. feb 2014 Nixen bixen - alle katte er IKKE født med coronavirus

• #10   5. feb 2014 Det er de så det vi fik at vide af vores dyrelæge, men lad det nu ligge.

FIP (Felin Infektiøs Peritonitis);
    FIP står for smitsom bughindebetændelse, som skyldes et coronavirus.
    Der findes to typer af feline coronavirus (FCoV); feline enteric coronavirus (FECV) & feline infectious peritonitis virus (FIPV).

I store kattehold ses det, at op til 90 % af kattene har coronavirus i sig, hvorimod det i en generel kattepopulation normalt ses, at op til 40 % af kattene har coronavirus i kroppen.

Undersøgelser har vist, at coronavirus i nogle tilfælde muterer, og dermed bliver til FIP. Det er tilsyneladende ikke hos alle katte, der er smittet med viruset, hvor det bryder ud. Derfor får størstedelen af katte med FIP ikke smitten fra en anden kat, men fordi deres egen coronavirus muterer.

Man ved ikke med sikkerhed hvorfor, men det tyder på at stress kan have en stor negativ påvirkning.
    Overførsel af FIP direkte fra kat til kat er derfor mere end undtagelse end en regel.

Lidelsen kan opdeles i tre former. – En tør, våd og en kombination af de to typer.

Den tørre form opdager ejeren typisk ikke, fordi kattens udseende ikke er forandret. Ved denne form kan symptomerne være øjenbetændelse og nervelammelser.

I modsætning til den våde form, hvor kattens bugomfang og brysthulen kan være forøget, idet der ofte indeholdes væske.

Symptomerne ses som feber, ophørt appetit, forandret vejrtrækning, slingerhed, krampe og balanceforstyrrelser.

Diagnosen er meget svær at stille, og der findes ingen behandling for sygdommen. Det er ikke muligt at forebygge ved hjælp af vaccination.

• #11   5. feb 2014 FIP skyldes en mutering (ændring) af et harmløst coronavirus, som mange katte har, men muteringen sker inde i den enkelte kat og smitter ikke til andre katte.

Den store misforståelse skyldes, at FIP helt fejlagtigt også kaldes "smitsom bughindebetændelse".

Ved mistanke om (våd) FIP kan dyrlægen med en kanyle hente noget bugvæske fra katten. Ved FIP har denne væske en karakteristisk strågul farve, og dyrlægen kan trække proteintråde af væsken.

Og nej, man kan ikke vaccinere mod det.

• #12   6. feb 2014 du har vel kontakte internattet ?
    har selv arbejdet på internat, og vi havde da også killinger som blev aflivet pga fip, og her kunne ejeren komme og få en ny kat. Fordi det var noget som måske bryder ud når katten bliver stresset over en længere periode, og dem rammer mest killinger og ungkatte op til ca 3 år.
    Så hos os valgte vi at sige at hvis katten fik fip indenfor det første år, ja så fik de en ny kat

• #13   6. feb 2014 Snakkede med internatet inden dyrlæge besøget som sagde dyrlægen bare skulle sende dem regningen. Jeg ringer derop imorgen men regner da stærkt med at vi får lov at hente en ny

• #14   26. maj 2015 Fik aldrig opdateret, vi fik lov at hente en ny men alle katte deroppe var mere eller mindre syge men jeg faldt for en af de raske, jeg fik valget mellem at tage ham med og få et tilskud på 300 kr til kastration eller lade ham blive en uge mere så de kunne gøre det, jeg valgte og lade dem gøre det og lade ham blive, desværre blev han smittet og døde indenfor den næste uge deroppe smiley Så lille volt kom aldrig hjem han var vidunderlig og på den halve time jeg var hos ham gjorde han stort indtryk og jeg glemmer ham aldrig! Vi valgte nu at få pengene tilbage istedet og så overtog vi en 1 årig kat for en veninde der måtte gå fra fyren så nu har vi de katte vi skal have 3 styk smiley

• #15   26. maj 2015 Det var da en skrækkelig historie smiley

Det var da vist godt I ikke fik nogen kat derfra, når nu de havde så meget sygdom.

Og godt I valgte at tage venindens kat i stedet, den havde I jo også et bedre kendskab til. smiley

• #16   26. maj 2015 Enten har han allerede været syg af FIP, da du så ham, eller også var der også andet i vejen med ham.

• #17   26. maj 2015 FIP smitter iøvrigt ikke.

Kommentér på:
FIP, blodprøve?

Annonce