{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.156 visninger | Oprettet:

Sofie H
Sofie H
Tilmeldt:
21. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Slås eller leger de? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en huskat (Vuffi) på 1½ år og en Mainecoon (Bodil) på ½ år. Vuffi er delvis udekat og Bodil har aldrig været udenfor.

Vuffi er steriliseret og jeg har haft den i 1 år. Hun er udadvendt, lidt vild, utålmodig, moderat selskabelig og hurtig til at rive og bide.

Bodil er ikke steriliseret og jeg har haft den i 3 måneder. Hun indadvendt, selvskabelig, meget rolig og river og bider ikke.

Overordnet set fungerer de i hinanden selskab. De kan spise ved siden af hinanden og sove ved siden af hinanden uden problemer. De putter ikke sammen eller slikker hinanden, men hvis Vuffi har været udenfor, så hilser de med snuderne når hun kommer ind igen.

Problemet med dem er, at de flere gange dagligt tager nogle vilde slåskampe, hvor de ruller rundt oveni hinanden og hvæser højlydt. Ofte flyver det rundt med pels fra Bodil, som typisk er den der "taber". Bodil holder sig dog ikke tilbage i forhold til at provokere Vuffi lidt.

Er det et stort problem eller er det "bare" en fase?

PS. Jeg prøver lige at ligge en video på, så i kan se hvordan de går til den.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slås eller leger de?
  • #1   21. feb 2014 Det lyder som lidt mere end leg smiley du bør få Bodil fikset, det giver ubalance, når en er fikset og den anden ikke og Bodil er på vej til kønsmodenhed og det ændre hendes duft og deres forhold,,, hvis du intet gør kan det blive værre, Bodil bliver større.
    Det kan også give ubalance, at en må komme ud og den anden ikke.


  • Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   21. feb 2014 Det er lidt det jeg har frygtet. Har selv haft kat der fik killinger da jeg var barn, og synes det var en stor oplevelse der virkelig har gjort indtryk. Bodil er købt med henblik på, at hun skal have killinger én gang, så mine sønner kan opleve fødslen og opvæksten af de små pus. Ville derfor gerne holde hende fødedygtig til hun er omkring 1½ år. Er der slet ikke noget man kan gøre ved deres indbyrdes forhold, uden at steriliserer Bodil?

  • #3   21. feb 2014 Jeg forstår da godt det ville være en oplevelse, men det vil være på bekostning af det gode katte liv i jeres hjem + der er sååå stort et overskud af killinger! at det er svært! at finde gode blivende hjem til de killinger i får og det kan også blive en dyr oplevelse for jer!!! jeg vil foreslå! at du får hende fikset ( hun har jo lige været en lille killing smiley ) og når i får Killinge kuller igen så hent en killing på internatet smiley

  • #4   21. feb 2014 Øhhh. Har jeg forstået det rigtigt?

    Du har købt Bodil for og få et kuld killinger på hende for "sjov" skyld?
    Hva så når killingerne skal til dyrlæge og chippes? og muligvis også steriliseres?
    Har du tænkt over hvad det koster?
    Og hvad gør du når du muligvis ikke kan komme af med killingerne?

    Der er ekstrem mange uønskede katte/killinger i danmark.
    Du får ikke nemt ved og komme af med fremtidige killinger.

    Og Ville det ikke være synd og lade bodil få tæsk indtil hun bliver steriliseret?
    Tænk på hvor stressende det bliver for hende og få tæsk 3-4 gange dagligt, indtil og IMENS hun er drægtig......

    Bare en tanke


  • Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   21. feb 2014 Bodil har stamtavle kommer fra en god opdrætter som er ven af familien, og det er efter aftale med hende og med hendes viden vi får et kuld killinger, hvorefter Bodil bliver steriliseret. Er helt ok med omkostningerne, men ville ikke være ok med ikke at kunne skaffe killlingerne et hjem, og det skulle altså ikke være et problem.

    Jeg er slet ikke interesseret i at Bodil og Vuffi ikke kan sammen, så derfor spørger jeg herinde. Har også talt med opdrætteren, og hun synes jeg skulle vente 1 måneds tid og se det an, men hun har ingen tricks.

    Min sidste udvej er her, for der er mange med erfaring. Hvis ikke vi kan finde en anden løsning, så må jeg sterilisere hende.


  • #6   21. feb 2014 tja, helt gode venner er de vist ikke smiley
    http://www.kattegalleri.dk/video/diverse_kat/10800-slaas_eller_leger_de smiley
    men jeg har ikke den store forstand på det (har kun én kat)

    i øvrigt i fht. det med killinger, så skal du vide, at de kommentarer du får her, er set fra kattens perspektiv (modsat dit). Den er jo ligeglad med om den skal have killinger eller ej. Derfor vil det for katten være fint bare at blive steriliseret. Og nok særligt nu, hvor der er lidt ubalance de to katte imellem. smiley


  • #7   21. feb 2014 Hmm for mig ser det ud som om den ene eller den anden ikke helt ved hvor grænsen går.

    Det der forvirre mig er at de kan fint sammen, men pludselig explodere det ved leg.
    Har du forsøgt og sammenføre dem ved fælles leg? Fx med en drillepind.
    Tror det ville være en god start og se hvordan de hver især reagere ved leg sammen om en fælles genstand.
    Tror det vil give dig et godt overblik


  • #8   21. feb 2014 Jeg synes du skal få hende neutraliseret. Og hvis du så gerne vil give dine sønner oplevelsen af, det at have killinger og hvad det med sig fører, så synes jeg at du skulle lave en aftale med den opdrætter om evt at få en af hendes fertile hunner på "kost", så de kan opleve det den vej.
    Jeg tror at du kan give dine sønner en langt bedre oplevelse, ved det at have katte, hvis begge er neutraliserede, ellers kommer de med stor sandsynlighed til at opleve det ene grimme slagsmål efter det andet, evt med et øje der er rykket i stykker osv.


  • Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   21. feb 2014 Tror du har ret Marianne, desværre. Den eneste grund til jeg ikke "bare" købte en huskat, var fordi den skulle have killinger, så lidt en dyr fornøjelse for "ingenting". Det sagt så er vi meget glade for Bodil og hun skal naturligvis steriliseres hvis det er det eneste der kan afhjælpe situationen. Øv, lidt ærgerligt smiley

  • Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   21. feb 2014 CHAOS: du har ret i at de sagtens kan lege sammen og at det så pludselig går galt. Det er også det der forvirrer mig lidt, for de har det også ok sammen det meste af tiden.


  • #12   21. feb 2014 Jeg har et spørgsmål, for jeg er lidt i tvivl om det er hendes fertilitet der er grunden..

    Har det været sådan i alle de 3 mdr du har haft Bodil????
    Jeg mener bare at hun er jo sådan set først blevet kønsmoden inden for den sidste måned til halvanden..

    Men helt klart de er ikke helt gode venner, det er helt klart at Vuffi sætter Bodil noget så vederstyggeligt på plads, eller forsøger på det om ikke andet..


  • Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   21. feb 2014 De har haft lidt kampe, men tidligere vil jeg mene det var leg. Nu ryger der pels af og de hvæser meget højt, så det er blevet meget voldsomt. De hygger sig også og inden vi fik Bodil var det os Vuffi gik efter, og der var det leg fra hendes side, men det var voldsomt og gjorde ondt. Vuffi er ret vild til tider og er gavmild med kløer og bid, også overfor os.

  • #14   22. feb 2014 Hmm jamen hvis det er eskaleret, så vil jeg desværre mene at der er en sammenhæng mellem det og at Bodil er fertil, lidt øv når i nu gerne ville prøve at have killinger..

    Men omvendt ville jeg da være en smule betænkelig ved at Vuffi er så voldsom, og så have killinger, du ved vel egentlig heller ikke hvordan hun vil reagere på at der kom bitte små killinger i huset..
    Men det kan selvfølgelig være at det ville mildne hende, det er jo ikke til at sige..

    Hun lyder lidt som en strid madamme smiley så er spørgsmålet jo om du er villig til at lade dette stå på endnu et halvt år og så lade Bodil få sine killinger for så at lukke hende, og håbe på at tingene så går bedre, eller du vil droppe planerne??

    Jeg syntes det er et svært valg, for at vente endnu et halvt år kan gøre Bodil meget skræmt, men det at have killinger er bare så skønt, og det vil jo være racekatte med stamtavle formoder jeg, så muligheden for salg burde være rimelig god..
    Så dit valg afhænger jo af hvor slemt du skønner det er, hvis det er dagligt og flere gange dagligt, hvor Bodil virkelig bliver trynet, så er det jo meget synd for hende, men der er jo heller ingen garanti for at det stopper efter sterilisation...


  • #15   22. feb 2014 Jeg synes det eneste rigtige er at få neutraliseret katten i en fart. Når der i forvejen er katteballade, så forstår jeg ikke, at man kan overveje killinger og dermed risiko for endnu mere ballade.

Kommentér på:
Slås eller leger de?

Annonce