2.056 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Fra udendørs til indendørs kat? Fra udendørs til indendørs kat?

Hej KG,
Min kat Jakob er udendørs kat og har været det i ca 2-3mdr. Han foretrækker mest indelivet. Ville det være synd at gøre ham til indekat nu? Her i foregårs blev Jakobs kattenabo kørt over ude på vejen tæt på os og ville have det så frygtelig dårligt hvis det skulle ske for min lille Jakob + har haft problemer med andre katte som "overfalder" ham udenfor. Hvad ville i gøre hvis det var jeres situation?
Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra udendørs til indendørs kat?
  • #1   7. mar 2014 Hvis han foretrækker at være inde, så er der vel intet problem ved det:)

• #3   7. mar 2014 ~ Momo,Gaia & Enzo: Neutraliser if you care!
    Ja ved det godt, det skulle vi have gjort men sket er sket kan ikke lave det om nu, kan kun lave om på han er mere sikkerhed i fremtiden smiley han har jo også kun været ude 2-3mdr af sit liv og endda altid foretrukket at være inde? Mon ikke han glemmer at han har været udekat??

• #6   7. mar 2014 Kan du ikke hegne en del af haven ind til ham. Hvis i har en have. Det vil måske være lidt voldsomt at gå lige fra ude kat til indekat . Løber han langt væk eller er det små runder omkring huset han går ?.
    Hvis han alligevel kun går de små runder som jeg har set mange kastrater her gøre, hvor de går rundt og rundt om et par haver, så vil det ikke være synd at forsøge at lave en katte gård til ham. Men nogle fritløbere kan ikke affinde sig med en lille katte gård og slet ikke med at blive spærret inde. Så du må jo prøve dig frem. Jeg har haft en kastrat som gik helt i panik hvis ikke han kunne komme ud.

• #8   7. mar 2014 Ja han ville måske være glad for et begrænset og trygt udeliv.

Da jeg flyttede til mit nuværende hjem for snart 6 år siden, var der brakmark lige uden for vores vinduer, jeg vidste ikke en gang hvor meget have jeg fik.
    2 af mine 3 katte ville ikke ud,de følte sig ikke trykke, men de to var glad da der blev sat krukker med 40 cm kyllinge tråd op, så ville de gerne ud i sele,, det var så også dem der startede min ide med ikke ret højt hegn, som blev forhøjet da jeg fik andre katte.
    Så prøv med noget indhegning, størrelsen er ikke så vigtig, men dufte og udsyn får de meget ud af, og måske vil din kat være glad for trykheden ved, at andre katte ikke kan komme ind til ham.

• #9   7. mar 2014 Tusind tak for alle råd/svar! Ja en løbegård ville jo være nummer et! Han går ikke så langt væk han bliver tæt ved os. Men jeg vil prøve og se om det ikke kan lade sig gøre at han er indekat og så må jeg jo få lokket min mand og min bror til at lave en løbegård på sigt, det ville nemlig være rigtig godt til ham er jeg sikker på smiley

• #10   7. mar 2014 nogen gange kan det lykkes, men det er ikke noget at man skal satse på.

en løbegård er en bedre løsning. Jeg har 18 rovdyr, og flere af dem er katte som er kommet som tilløbere, 5 er fra internat, og jeg har ikke haft nogen problemer med at tilbyde dem en løbegård i stedet for fri-livet. Det er bare vigtigt at de har mulighed for at komme op i højden så de har det store overblik
    Min pt løbegård er vel ca 4x4 meter, og så 2 i højden. Min er i forbindelse med køkkenet så de kan gå ind og ud via en dør. Men har også haft løbegård i forbindelse med et vindue.

Indtil at du har mulighed for at få bygget en (den kan laves på en dag) så kan du jo gå tur med ham i snor.

• #11   7. mar 2014 Lone J - Jeg forstår ikke helt . Er det ikke det som jeg skriver ?

• #12   7. mar 2014 Nej, I kan ikke bare holde ham inde nu, hvor han er blevet vant til at være ude.

Hvis I vil lave indhegning, så synes jeg, det vil være en god ide at få det gjort meget hurtigt, for det er netop nu på denne årstid, udelivet bliver rigtig interessant for katte.

• #14   7. mar 2014 ~ Tinka.
    Nej det er rigtig nok, men synes bare ikke lige vi har 5000 (eller hva det koster) som står løbegård på lige pt desværre /:

• #15   7. mar 2014 Lav en discountøsning så. Afhængig af størrelse vil jeg tro, at 2500- (måske endda mindre) kan gøre det for stolper og havehegn og lidt diverse.

Jeg tænker, at jo længere tid han får lov til at færdes frit ude i det dejlige forårsvejr, desto sværere vil det være for ham at vænne sig til indhegning.
    Og holde ham kun indendøre, mener jeg, som sagt, er direkte synd.

• #16   7. mar 2014 ~ Tinka
    Ja synes også det er synd for ham, men man lærer jo af sine fejl, vi skulle have holdt ham inde fra start. Først da naboens kat blev kørt over kom det bare for tæt på hvis du forstår? Menneskeligt at fejle.
    Og ja det med løbegård må jeg jo så lige få snakket med manden om når han kommer hjem, men Jakob har jo som sagt kun været "udekat" i 2-3mdr, er det virkelig lang tid nok til han ikke kan blive indekat?

• #17   7. mar 2014 Hvis det skal være meget billigt, så brug en pavillon og sæt den tæt op til et vindue med kylling net på, husk, at buk noget net ind ad i bunden, og improvisere når det gælder om, at komme op for, at side og kikke ud.

Pavillonen kan jo være brugt eller bare den billige, kylling net er ikke så dyrt, men holder heller ikke så længe, men kik på tilbud og på nettet.

Mit eget hegn om haven er kun 140cm og med ombuk i toppen, men det kan nok ikke holde en tidligere udekat inde,, jeg ville have låg på i din situation smiley

profilbillede
  • #18   7. mar 2014 Ja, det er nok, det kan være nok, hvis en af mine tager en springtur på 1-2 dage, min Røde kurilian bobtail, ville ønske jeg havde kattelem, men det er ikke muligt, men Gud hvor må jeg tit lukke ind og ud smiley

• #19   7. mar 2014 # 16) Åh ja, 2-3 måneder er da rigelig tid - det kan såmænd ske i løbet af én dag, at de får smag for udeliv. Det er forskelligt fra kat til kat.

Jeg forstår udmærket bekymringen - har selv indhegning af samme grund.

(Hmm har forsøgt at finde foto der viser mit discounthegn, men kan ikke lige finde noget der viser det tydeligt). Bortset fra at jeg har måttet skifte en side med finmasket hønsenet ud med havehegn, så holder det kattene inde i haven på 7. år nu smiley

• #21   7. mar 2014 Felis har ret, men jeg har altså haft en kat der havde levet som "vildkat" i ca. ½ år og da han gik ind, valgte han selv, at han aldrig mere ville ud.
    Så prøv at se hvordan det går smiley

• #22   7. mar 2014 Jeg synes godt i kan prøve men forstår bare ikke hvorfor man ikke tilbyder et alternativ til ude livet med det samme i stedet for at vente . Nu tager man alt fra katten uden at tilbyde et alternativ. Vent til i har en løbegård eller hvad i nu vil bygge. Så vil det da være nemmere end at katten pludselig mister al udgang . Jeg ved hvor glad min egen lille Sille var da hun kom ud i haven.

• #23   7. mar 2014 altså alt mit på min løbegård er ting som vi endte har haft liggende eller har fået. Nettet gav vi 200 kr for

profilbillede
  • #24   8. mar 2014 (link fjernet)

• #25   9. mar 2014 En løbegård behøver da langt fra at koste 5000kr. så dyrt er træ og net da ikke, jeg ville klart anbefale at lave en løbegård..

For som Felis siger så glemmer en kat aldrig udelivet, men hvis du tilbyder ham et sikkert alternativ, så kan det være nemmere for ham at acceptere en begrænset alternativ, end udelukkende at holde ham inde..

• #26   10. mar 2014 ~ Update - Jakob er stadig udekat da min partner desværre ikke vil gå med til løbegård

• #27   10. mar 2014 Jeg håber han holder sig i live så du ikke midstet ham smiley

• #28   10. mar 2014 sæt katten i snor
    - måske også kærsten smiley

• #29   10. mar 2014 Det med snor er en god idé, men langtfra alle katte der vil.
    Jeg har én der kommer ilende når han bliver spurgt: Skal du have tøj på?" Den anden er stadig overbevist om, at et seletøj er lavet til at bide i og aldeles ikke til at have på smiley

• #30   10. mar 2014 jeg har næsten lært alle mine 18 katte er en snor er ok. Kun Krumme er ikke meget for det.
    For år tilbage boede vi et dumt sted. Vi havde ellers haft udekat, men det kunne vi ikke der. Så vi valgte at sætte vores katte i snor, 2 gange om dagen var vi ude i 15-30 min - alt efter vind og vejr, og om kattene gad. det fungerede faktisk i 3 år imens vi boede der. så flyttede vi og fik løbegård, og har haft det siden.

jeg vil så sige at det er vigtigt at finde en god sele. Har selv flere forskellige, men har overvejet denne også

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattetransport/katteseler/182842

Men jeg ved ikke om kærsten er nemmere at lærer det smiley

• #32   11. mar 2014 Hehe kæresten kunne helt sikkert trænge til en snor smiley smiley
    Men Jakob, jeg har prøvet men han er ikke ret glad for det, går nærmest i panik når han har den på så jeg må nok bare bukke under for han er udekat smiley

Kommentér på:
Fra udendørs til indendørs kat?

Annonce