{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Gode råd til Tulle-mors nye liv udendørs :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg søger gode råd til at få en let overgang fra sele/have-kat til udekat for min søde Tulle-mis på 4 år? Vi flyttede i vores nye hus for 2,5 måned siden, Tulle har siden da været inde og har kun været udenfor i sele i haven (det var hun vant til fra vores tidligere bolig). Hun har altså aldrig kendt til andet - men er meget glad for at være ude, og er generelt nysgerrig, men også lidt sky for høje lyde, og vil gerne ind, når det hele bliver lidt for "farligt" smiley
Vi ønsker nu at give hende muligheden for at være udekat - både for hendes og vores skyld, så vi alle kan nyde haven (hun fanger masser af fugle på trods af, at hun er i sele :))
Hvordan gøres dette bedst? Skal vi være særlige opmærksomme på noget?
Jeg skal også huske at nævne, at hun er begyndt at tisse et bestemt sted ved hækken, dækker til osv - det har hun aldrig gjort før. Det er vel gode tegn?
Håber på gode og konstruktive råd smiley
Ps. Hun er sterilliseret og øremærket.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til Tulle-mors nye liv udendørs :)
  • #1   13. jul 2014 Først og fremmest syntes jeg at du skal sikre dig at dine naboer ikke har noget i mod at du har fritløbende kat, for gør du hende først til fritløber og en nabo så klager, så har du først alvorlige problemer..

    Men er naboerne ok med det, så syntes jeg det blot er at lukke døren op og lade hende gå ud på egen hånd, lad døren stå åben så hun hurtigt kan komme ind hvis det bliver farligt..

    Du har haft hende ude i sele og hun har oveni købet tisset ude, så hun har duftmarkeret haven, så hun finder nemt hjem igen, og den første tid bliver hun sikkert i haven..


  • #2   13. jul 2014 Tak for gode råd - jeg har talt med naboerne, og de er helt ok med det.
    Er det længe nok at have ventet 2,5 måned, efter vi er flyttet i nyt hus?

    Vi har forsøgt at lukke hende ud da vi havde haft hende ca 6 måneder, men der kravlede hun i træer og ville/kunne ikke komme ned?? Er det normalt?
    Dengang boede vi i boligforening, der havde et regelsæt som sagde, at vi ikke måtte have fritgående katte. Så på trods af at mange andre stadig lod deres katte være fri, vænnede vi hende til selen, som hun har været rigtig glad for at komme ud i. Hun trækker nu mere og mere for at komme længere ud i haven og undersøge, og vi er trætte af at have alt hermetisk lukket - så nu er det et naturligt tidspunkt.


  • #3   14. jul 2014 2,5 måned er rigeligt, luk du roligt døren op og se hvad der sker, de første par gange kan du jo lige gå lidt med ud og se hvor hun går hen, og det med at kravle i træer, det skal hun nok finde ud af..

  • #4   14. jul 2014 Og jo, de kravler i træer som vi ikke tror at de kan komme ned af igen, men det går jo fint nok alligevel. De er seje, de der misser.
    Held og lykke med ude-missen.
    Hvis I ikke allerede har det, så vil jeg anbefale en kattelem - så bliver det SÅ frit.


  • #5   14. jul 2014 Tusind tak for Jeres gode råd og svar smiley Det bliver lidt mere betryggende smiley
    Jeg var også overbevist om, at hun selv burde kunne komme ned - men hun sad der i 8 stive timer uden at bevæge sig? Skal man bare lade hende sidde til hun selv finder ud af den? Dengang syntes vi det var synd og hjalp hende ned - men hvis vi gør det, lærer hun jo aldrig og komme ned selv?

    Mht kattelem tænker jeg at det bliver lidt senere - indtil videre vil jeg gerne have lidt styr over, hvornår hun er ude og inde smiley
    Vi må prøve os frem!


  • #6   14. jul 2014 Ok, en kat skal vist ikke sidde 8 timer i et træ, så skal den vist have hjælp!

  • #7   14. jul 2014 Ja altså vi hjalp hende også ned hver gang - men det er selvfølgelig også ca 3 år siden nu, så måske kan hun godt finde ud af det nu smiley Hihi.. Ellers må vi op og hente hende ned igen smiley Jeg synes bare, at hun netop burde kunne komme ned - derfor lod vi hende sidde dengang.. Jeg håber, det har ændret sig smiley

Kommentér på:
Gode råd til Tulle-mors nye liv udendørs :)

Annonce