Min kat tisser utrolig meget, og jamrer en del. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Kæresten og jeg har en lille huskat, en pige på lige omkring 2 år. Hun er steriliseret.
Men her de seneste par uger er hun begyndt at snakke rigtig meget, og hvis vi går på toilet eller i bad, står hun ved døren og jamrer som en gal, for at komme ind til os. Og hun er ligeledes begyndt at gå meget rundt ude i gangen, og piber, for at vi skal lukke hende ud, så hun kan komme ud og tisse, hvilket er begyndt at ske MEGET på det seneste, mange gange om dagen. Hun bruger normalt kattelem, og har været flittig til det.
Og her til aften løftede vi hende stille og roligt op, hvor vi lige løftede på maven, og der peb hun en lille bitte smule, som om at det gjorde en lille smule ondt på hende. Intet voldsomt.
Hvad er der lige begyndt at ske med hende?
Hun gør ellers intet tegn overhovedet på at hun har ondt eller lignende, hun er stadig utrolig kærlig og det hele, intet er forandret der.
Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh Michael og Camilla
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
For det kunne godt lyde som nogle urinvejsproblemer
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
jan 2011
jan 2011
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
feb 2012
Det skal behandles hos dyrlægen
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Håber du har en god opdatering til os i morgen.
dec 2006
jan 2011
Så har været i kontakt med vagtlægen, så transportkassen og puttæppet er fundet frem, og vi ræser derop kl 9
Indtil videre skal I have mange tak. Giver updates så snart jeg ved mere.
Mvh Michael
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
jan 2011
Han var 90% sikker på at det var en urinvejsbetændelse. Så hun har fået antibiotika, og medicin til at dulme smerterne. Og så fik vi nogle gummikugler af en art med hjem, som skal op i kattebakken istedet for gruset, så vi kan tage en urinprøve i morgen tidlig, som ikke bliver suget op i gruset, så de kan teste det, og se præcis hvad der er galt. Så kæresten låner min bil, og kører op med prøven i morgen formiddag, og så må vi tage den derfra
Update følger i morgen.
jan 2011
Og så var hun godt nok sød deroppe. Efter lægen havde mærket på hende, og givet hende sprøjter, var hun naturligvis lidt bange, så da hun sad på bordet, kravlede hun stille og roligt over mod min kæreste, og pressede sig helt op ad hende, for at blive lidt tryg igen. Det var fandme sødt
jan 2011
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
Håber i får afklaring imorgen (:
jan 2011
Hun sidder lige så roligt og vasker sig, og hygger med vores anden kat
dec 2006
Hvis hun ikke er vant til vådfoder eller kød, så start med at vænne hende til det (langsomt af hensyn til maven). Vådfoder/kød indeholder meget væske og det hjælper til at urinvejene bliver skyllet igennem, så det kan forebygge urinvejslidelser.
Fortsat god bedring med hende!
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det er mega vigtigt at kattebakken er gjort pinlig ren med desinficeringsmiddel..
Og det er meget meget vigtigt at urinprøven ikke er mere end en time gammel og helst så frisk som overhovedet mulig, og når den er taget fra bakken så skal den i køleskab indtil i kan komme af sted med den hvis det er at det vare lidt tid..
Så det skal altså afpasses ret nøje, det kan være lidt af et puslespil at få katten til at tisse så det passer med dyrlægen
jan 2012
Jeg har lige været oppe med Tøsen sidste Torsdag, og meget tyder på at hun har blærebetændelse, jeg har skam også fået antibiotika til Tøsen samt smertestillende (dvs det havde jeg men anbefaling om at give hende det efter behov) og det grundet at mistanken var aldeles stærk, jeg har endnu ikke fået afleveret en urinprøve, da det ikke har været muligt at forene dyrlægeåbningstid, med arbejde og kattens tisse tider, men satser stærkt på at i morgen skal det være
Så at udlevere antibiotika på mistanke er ikke så unormalt..
jul 2008
han har ikke fået taget prøver. men det er så hellere ikke lige første gang at han får det
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Hvis hun har urin i blæren, kan dyrlægen tage en steril urinprøve med en nål gennem bugen og ind i blæren.
Det lyder drastisk, men katten mærker det næsten ikke.
(Jeg har selv prøvet det).
jan 2012
Det er jo individuelt fra dyrlæge til dyrlæge hvad praksis er, og det er jo nok når de nærmest er sikker på deres mistanke at de gør det, i mit tilfælde har Tøsen tidligere haft krystaller i urinen og hun har også haft blærebetændelse, samt at min dyrlæge ved at jeg kender min kat ret så godt og reagere på meget små ændringer og har stort set altid haft ret i mine mistanker
Den forklaring min dyrlæge gav var at vi lige så godt kunne få behandlingen i gang hvis det var det, for det er jo netop ikke altid at katte er så samarbejdsvillige mht det at give en urinprøve, og jeg er ikke særligt villig til at lade dem beholde min kat for at de selv kan gøre det, for hun stresser ekstremt meget, og den metode Mega beskriver med nålen gennem bugvæggen, den udfører min dyrlæge kun hvis andre muligheder er udtømte og katten ikke kan komme af med urinen, for der er jo en vis risiko forbundet med det..
Men altså jeg fik afleveret en urinprøve til dyrlægen i dag og ding ding blærebetændelse
dec 2006
Det burde de strengt taget heller ikke. Alt for mange (dyr)læger er for løse på hånden med det antibiotika
I et akut tilfælde som med Michaels kat synes jeg dog, det er helt i orden at påbegynde antibiotikabehandling straks. Ville også selv have takket ja til det, hvis det var min kat. Med Heidis kat synes jeg også det er ok, fordi der har været fortilfælde, så sandsynligheden for at det er en tilbagevendende blærebetændelse er stor.
Men det er bekymrende, når der gives antibiotika ved diffuse symptomer, som det ofte sker.
Min Bruno fik engang en sprøjte antibiotika, fordi han var lidt rød i halsen efter noget hoste (måske pga. et græsstrå). Og da var jeg ikke helt tilfreds med dyrlægen - synes godt han kunne have testet, eller i det mindste spurgt mig, inden han bare stak en dosis convenia (som jeg slet ikke er tryg ved) i ham
jan 2012
Så det bunder jo i hvor godt et samarbejde man har med sin dyrlæge, jeg er så kendt der oppe for tiden at de alle kender mit navn når de ser mig, det er selvfølgelig meget hyggeligt meen...
jan 2011
Hun er helt stoppet med at tisse meget, og pibe lige så meget som hun plejer, og er blevet rask igen.
Lægen sagde at det var noget stress relateret, men ikke betændelse. Så alt er godt.
Mange tak skal I alle have
jul 2008
dec 2006
Har I nogen ide om, hvad det kan være, der har stresset hende?
jan 2011
Hun havde tisset små dropper urin med blod i, i morges. 4 steder. Og kæresten siger hunpiver lidt, hvis man løfter hende et bestemt sted på maven
Det er ikke godt.
jan 2012
jan 2011
Hvor faen kan man købe pipetter henne?
jan 2012
Du rengøre kattebakken grundigt med desinficerende og så kommer du kuglerne i bakken i stedet for, eller også gør du som jeg plejer at gøre, køber sådan nogle plastik poser som man kan komme i bunden af kattebakken hvis man ikke gider rengøre den til bunds
Husk det er vigtigt at dyrlægen får urinprøven rimeligt frisk, der må max gå en time fra katten har tisset til dyrlægen har prøven, så du skal kordinere hvornår hun tisser
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
De små blodfyldte tissepytter kan selvfølgelig skyldes betændelse, men også, at hun har en delvis blokering pga. urinvejssten. At hun piver, typer på smerter, måske på grund af en overfyldt blære.
Jeg ville ikke løbe risikoen ved at vente, men tage til dyrlægen nu, og som tidligere skrevet, kan dyrlægen med det samme udtage en steril urinprøve med en kanyle igennem bugvæggen og direkte ind i blæren.
Og jeg gentager: Dette gør IKKE ondt - har prøvet det selv.
feb 2012
Min kat tisser utrolig meget, og jamrer en del.