Kat nr. 2 Kat nr. 2
Hejsa!
Ludvig og jeg er helt nye brugere her på KatteGalleri og vi glæder os til at komme igang
Først har vi dog brug for lidt hjælp.
Ludvig er en hellig birma på 9 måneder, som er en rigtig drillepind og kælepot. Vi har haft ham siden han var 12 uger gammel og på det sidste virker det som om han er begyndt at blive rigtig rastløs. Både min kæreste og jeg er begyndt på fuldtidsarbejde, så Ludvig er alene hjemme om dagen i vores 3-værelses lejlighed. Han er indekat, dog får han engang imellem lov at komme ud i snor - dette er nok ca. 1 gang om måneden, hvis ikke mindre.
Vi har købt alverdens legetøj til ham, både almindeligt legetøj og aktiveringslegetøj hvor han skal bruge hjernen, men lige lidt hjælper det. Vi afsætter tid 3 gange dagligt hvor det kun handler om Ludvig for at forsøge at køre ham træt, men han miaver KONSTANT. Birmaen er jo generelt en snakkende race, men vi kan sagtens høre forskel på hvornår han miaver for at snakke og hvornår han miaver af rastløshed.
Mit spørgsmål går på om det vil være en fordel at få en lille ven til Ludvig? Jeg har læst både godt og skidt om emnet, og synes ikke jeg kan finde noget "endegyldigt" svar, så jeg tænkte om der måske var nogen, som havde lyst til at give deres mening til kende på netop min sag?
Ludvig er en rigtig social kat - vi har forsøgt at præsentere ham for nogle få katte i familien, så han kunne have en "legekammerat" engang imellem, men ingen af dem var interesseret i Ludvig overhovedet. Ludvig derimod ville rigtig gerne snakke, jeg er derfor ikke bange for om Ludvig ville tage skidt imod en lille ny - men ville det også være godt for lille ny?
Kan jeg have 2 katte i en 3 værelses lejlighed hvor de ville skulle være fulltime indekatte?
Sidst men ikke mindst - jeg kan læse mig til at det er bedst at få en killing når det er nr. 2 - har køn noget at sige? Ludvig er kastreret og lille ny ville naturligvis også skulle neutraliseres.
Jeg håber nogen har lyst til at give deres mening til kende
Mvh Ludvig og Mette
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Bimser er til høj solskind og stille vejr, ikke til blæst regn og kulde. De bliver gerne inde hele vinteren, hvor Røde har været ude hver dag, og for ham ville en lukket dør være ren totur.
Til gengæld er de meget glade for selskab, jeg ville ikke kunne køre Mitti træt hvis ikke han både havde Røde og Birk, at tosse rundt med.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
Det betyder ikke at alle katte har det behov for at komme ud og gå tur hver dag. Her skal man kende sin kat. Men man skal ikke tro at man bare kan lade være når man først er begyndt.
personligt syntes jeg at det er en dårlig ting at lærer sin kat. Jeg har da selv gjort det i min lukket have. Men jeg har da også måtte gå ture selv de dage hvor jeg faktisk ikke havde tid/lyst. Heldigvis er mine så gamle at når vinteren kommer ja så vil de hellere være inde, og så har vi nemt kunne droppe turene. Nu har de så også løbegården.
apr 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 10
Tusind tak for alle jeres svar, det er vi rigtig glade for.
Først og fremmest svar på det med, at han engang imellem kommer ud - vi havde absolut ingen idé om, at man ikke "måtte" engang imellem. Det var endda efter opbakning fra min egen dyrlæge, at vi valgte at tage ham med ud med den hensigt, at det kun blev engang imellem, da dyrlægen sagde, at dette kunne vi sagtens uden Ludvig ville blive "afhængig", hvis I forstår. Vi må derfor ty til den løsning, at Ludvig ikke kommer ud engang imellem længere, da vi ikke har mulighed for at tage ham ud hver eneste dag. Vi bor op af motorvejen og jeg tør simpelthen ikke lufte ham dagligt, hvis nu det værst tænkelige skulle ske og han rev sig løs. Han virker dog på ingen måde påvirket af ikke at komme ud, han prøver ikke at løbe ud når vi åbner døren og han sidder ikke og hyler når han kigger ud af vinduerne, så jeg er derfor af den tro, at Ludvig endnu ikke er blevet bidt af det - han har så også kun været udenfor 2 x 10 minutter.
Nu til det med en lille ven - efter al den positive erfaring fra jer, har vi valgt at anskaffe os en lillebror/søster til Ludvig. Vi har fundet en lille birma-dreng på 12 uger ikke langt fra hvor vi bor og denne skal vi besøge på onsdag. Så håber vi bare, at alle parter kan sammen
Vi har valgt at købe endnu en bimse, så vi er lidt mere sikre på, at de passer sammen i sind og legemåde. Ludvig er en bølle når han leger og ifølge opdrætter, så er den lille ny også en rigtig legefis.
Vi glæder os allesammen rigtig meget - hvis I har nogle guldkorn ang. sammenførsel af katte, så sig endelig til. Jeg vil gå igang med at læse nettet tyndt om emnet
Igen, tusind tak for jeres hjælp
Mvh Mette
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
En killing eller ungkat på max 7 mdr. er klart bedste valg..
Så held og lykke med den nye killing i har udset jer..
Mht. sammenføring så lad være med at gøre det store postyr ud af det, når i kommer hjem med den nye killing så sæt transport kassen midt i stuen og åben lågen, lad killingen selv bestemme hvornår den er klar til at komme ud og lad Ludvig selv finde ud af at der er noget nyt i huset, lad dem møde hinanden i stille omgivelser og uden for meget indblanding fra jer, sæt jer sofaen og iagttag dem, og bland jer kun hvis de begynder at slås hvor pelstotter fyger rundt og en af dem bløder, hvis de hvæser eller knurre så er det fint, det må de gerne
Det er bedst at lade dem selv bestemme farten og hvis der blot er hvæs og lette dask mellem dem så betragt det som succes og lad være med at skille dem ad for natten eller hvis i forlader hjemmet for en kort stund..
Sådan som du beskriver Ludvig med at i før har introduceret ham for andre katte og han har været nysgerrig, så lyder det til at i ingen problemer vil have med en sammenføring..
Slutteligt vil jeg byde dig og Ludvig velkommen her på KG, håber du vil finde meget glæde her, og hold os endeligt opdateret med Ludvig og den lille ny kommende killing
apr 2014
Tusind tak for jeres rigtig brugbare svar, og undskyld mit forsinkede svar - der gik lige killingejagt i den
Vi har nu besøgt vores Lille Ny og glæder os til han kommer hjem på søndag.
Vi vil gøre som i råder os til - at stille transportkassen midt på stuegulvet og så lade dem hilse på hinanden, og så krydser vi bare fingre for det bedste. Lille Ny har fået et tæppe af Ludvigs op til sig, så han kan vænne sig til Ludvigs og vores dufte, forhåbentligt bliver det lidt nemmere for ham så.
Vi har lidt tvivl ang. hvilke ting vi skal have to af. Kattebakken som Ludvig bruger er rigtig, rigtig stor og vil sagtens kunne bruges af to katte, men for en sikkerheds skyld stiller vi en killingebakke frem også, som den lille så kan bruge - han kan nemlig ikke komme op i den store bakke endnu. Han er simpelthen så lillelillebitte, så jeg var helt bange for at gøre ham fortræd. Inden nogen begynder at undre sig over hvorfor han er så lille, så er det ifølge opdrætter fordi kuldet var stort, så alle killingerne var en smule små og han var den sidst tilkomne og også den, som blev mest presset i baggrunden af de andre. Han spiser fint både våd og tør mad og får kaffefløde og æggeblommer hver dag til at fede ham op. Han er dyrlæge undersøgt, så ganespalte og andet skulle være udelukket. Under alle omstændigheder vil jeg tage ham til min egen dyrlæge når vi får ham og få lavet et ekstra tjek på ham. Derudover fortæller opdrætter, at mor-mis ikke viste megen interesse for killingerne i dette kuld, så de har ikke kunnet dige vildt meget.
Jeg håber ikke, at nogen vil "angribe" på denne bekostning - der bliver gjort alt for at denne lille killing hurtigt tager på i vægt, og han fejler absolut intet andet end at være en lille smule for bette. Han har fået begge vacciner og ormekur, så dette er også udelukket. Han er glad og munter, spiser alt hvad han kan og vil rigtig gerne kæles og snakkes med.
Derudover - hvordan med madskåle? Bør vi have dobbelt af disse også?
Og hvordan med maden? Ludvig får Royal Canin Kitten og jeg vil rigtig gerne, at Lille Ny fortsætter med Royal Canin Babycat til han er begyndt at vokse lidt mere. Skal vi bare have begge dele stående fremme - og vil Ludvig så ikke bare æde babymaden?
Jeg håber ikke mit indlæg blev for langt og uoverskueligt.
Mvh Mette, Ludvig og Lille Ny
apr 2014
Jeg har bedt opdrætter om at veje ham, så jeg venter lige svar. Jeg vil mene, at han er undervægtig, så vi skal have gang i noget opfedning når han kommer herhjem - ligesom opdrætter gør nu.
Jeg har været ved min dyrlæge nu, og talte med hende om hvad vi bedst gjorde for den lille. Hun anbefalede mig noget fed killinge-vådkost fra Specific og så har jeg købt en dåse med modermælkserstatning, som han også vil få. Derudover har jeg aftalt med min dyrlæge, at vi tager ud med ham, så snart han er lidt mere tryg ved os og situationen omkring at flytte. Jeg har også købt en pose med Royal Canin Babycat, så der er nok mad at mæske sig i efterhånden
Jeg vidste godt at mad og vand ikke måtte stå sammen med kattebakken, men må mad og vand heller ikke stå ved siden af hinanden?? Eller læser jeg sætningen forkert :-)?
Vores kattebakker står på badeværelset og mad/vand-skåle står i køkkenet. Jeg vil lige stille en vandskål i de forskellige rum nu hvor du nævner det, så har de i hvert fald vand nok.
Super, så kan jeg jo læse mig til det hele
Er glad for I vil hjælpe
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Madskåle bør der bestemt også være 2 af, eller måske retter 2 sæt af, en til tør og en til våd-mad til hver af kattene, det skal være sådan at hvis de ønsker det så kan begge katte spise samtidig..
Hvis jeg var dig så ville jeg nok bare blande RC babycat og RC killingemad sammen og komme i begge skåle, og så supplere med noget godt fedende vådmad til killingen..
Kat nr. 2