{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Hans J
Hans J
Tilmeldt:
2. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

hjælp til katte adfærd. {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg skriver dette indlæg, da jeg ønsker at finde ud af, om der er andre, som måske har oplevet en ligende situation.


Jeg har to katte. De har boet sammen i en længere årrække uden nogen problemer. De to katte hedder Theis og Tyson, og er begge huskatte, som både befinder sig ude og inde ( mest inde).

Tyson har skiftet hans adfærd voldsomt indenfor den sidste uges tid. Det startede en aften han hoppe ned fra vinduskarmen i stuen. På vej ind til soveværelset rejste han uden videre børster, halen voksede og han begyndte at hvæse/knurre. Han var ikke til at komme i nærheden af, da han var meget sur på alt og alle. For at få fred for natten adskilte jeg de to katte. Næste morgen har Tyson så god som ny, og man skulle ikke tro der havde været noget aften forinden.

Efter én nat uden nogen uregelmæssigheder kom Tyson tilbage for fuld drøn. Endnu en aften oplevede jeg akkurat den samme situation, og håndterede derfor på samme måde.

Næste morgen var han dog stadigvæk utrolig sur, og umulig at være i nærheden af. Min anden kat Theis virker meget uforstående, og vil gerne i kontakt med Tyson trods hans knurren og hvæsen.

Tyson har været ved dyrlægen, og blev tjekket i hoved og r*v. Alt ser fint ud, og det var ikke muligt, at sige hvorfor Tysons adfærd pludselig har skiftet så radikalt.

Jeg har søgt lidt på nettet, men ikke fundet noget konkret omkring svulster i hjernen, psykotiske lidelser eller ligende, som måske kunne være årsag til denne adfærd.

Jeg vil derfor høre, om der er nogen her inde, som har været i en ligende sitiuation eller kan henvise til en hjemmeside, hvor jeg kan læse mere omkring svulster og psykotiske lidelser hos katte.

Da tyson kun er 5 år ønsker jeg ham selvfølgelig et langt liv endnu, men ikke under disse omstændigheder.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til katte adfærd.
  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   3. maj 2014 Jeg antager det er noget oppe i hovedet på ham, da det er et meget hurtigt skiftende humør. Det ene øjeblik spinder han, og vil kæles det andet er han sur,

    Nej jeg siger skam heller ikke, at der ikke er noget galt, det ved jeg jo der er. Det er bare noget, som ikke umildbart kan ses på ham.

    Selvom han ligger alene i et rum og stirre ind i en væg knurre han, så at han desideret skulle have set noget, som har fremprovokeret adfærden tror jeg bestemt ikke.

    Som jeg beskrev befinder han sig både ude og inde, men det tror jeg næppe kan have indflydelse.

    Ja, tænder og svælg har det ganske udmærket. Der er umildbart intet, som tyder på det skulle skylles smerte.


  • #4   3. maj 2014 til trods for at han har været igennem dyrlægen, så tror jeg at han har ondt. Du skriver at det er startet med at han er hoppet ned.

    det kan være gigt

    hvad siger dyrlægen, og hvad har han prøvet ?
    har han evt prøvet at smertebehandle ham?


  • #5   3. maj 2014 Jeg ville også foreslå en tur til dyrlægen og få tjekket for smerter, for det er da en hurtig ændring.

    Jeg ville ikke skildre kattene, for det ødelægger mere end det gavner, så det er bedre hurtigt, at få udret om den der har ændret sig har smerter, og finder dyrlægen ikke noget umiddelbart kan han give den smertestillende nogle dage, og hvis katten bliver sig selv igen, ja så har den smerter.

    Min store dreng fik smertestillende fordi han havde HD ( dårlige hofter) de første timer efter han fik smertestillende var han sig selv igen, men så kom smerterne tilbage, vi prøvede så at give en 1/2 dosis om eftermiddagen oven i, men det hjalp kun kort smiley han er rejst over regnbuen.

    Manne havde svært ved, at hoppe ned ( det er meget belastende på ledene) men valgte også mange hop fra, og det var det som fik mig til, at mistænke smerter i led.

    Jeg håber det bedste for din kat smiley


  • #6   3. maj 2014 Ja jeg må indrømme at jeg også hælder til smerter, og formentlig ledsmerter af en art..

    Jeg har jo også som Jette været igennem en større udredning af min kat, dog endte min historie ikke med regnbuen, men Tøsen hoppede ned fra en stol og noget skete, jeg havde dog noget fysisk at kunne se det på da hun haltede, enden blev at diagnosen er løse knæled, noget hun skal leve med resten af hendes dage, hun kræver dog ikke daglig smertestillende mere, men i den periode hvor hun gjore og hvor hun var rigtig skidt, da var hun også en ret sur og skidt kat, min anden kat skulle helst ikke komme inden for en meter af hende så var det også med knurren og hvæs..

    Som Jette også foreslår så vil jeg også anbefale at man prøver at give smertestillende i måske en uge og ser om der sker en ændring af adfærden, gør der det, så har katten smerter og så må man finde ud af hvad de smerter skyldes..

    Men en anden mulighed kan altså være en mindre hjerneblødning, som har ændret ham, men det mener jeg bare at dyrlægen skulle kunne se, men det kommer jo an på hvor omfattende en undersøgelse katte har fået og om det er en dygtig dyrlæge med speciale i katte og katte adfærd, og egentlig hvis det skulle skyldes noget i hjernen så mener jeg at de ville være andre symptomer også, end blot en sur og vranten kat..


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   3. maj 2014 Mange tak for jeres svar, og mange teorier.


    Et emne, som dog er gennemgående i jeres svar er, at det kan skyldes smerter. Tyson har fået lagt et depot antibiotika og skal have smertestillende i en uge.

    Jeg har netop genforenet Theis med Tyson, da dyrlægen anbefalede Tyson sov alene i nat.

    Tyson har fortalt Theis hvor grænsen går, og Theis har accepteret, at de ikke er bedste venner lige pt.

    I skrivende stund har freden sænket sig over dem begge. De ligger rigtig og nyder solens stråler i vinduet.

    Jeg håber Tyson kommer til sig selv igen indenfor nærmeste fremtid, og kommer selvfølgelig med en opdatering på forløbet. smiley

    KH.

    Hans Jessen



    profilbillede
  • #8   3. maj 2014 Jeg heller også til smerter der kommer og går. Måske havde han ikke smerter lige på det tidspunkt du var ved dyrlægen .
    Jeg kender flere som har fortalt/beskrevet nogetlunde de samme som dig og de har haft stort succes med en kiropraktor til dyr.


  • #9   3. maj 2014 Jeg håber i har fundet løsningen - rigtig god bedring med ham.

  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   8. maj 2014 Mange tak for jeres intresse! :o)

    Tyson har nu været på smertestillende i næsten en uge. Derud over har han været på anxicalm i tre dage. Situationen er den, at Tyson er meget usikker og bange med Theis inden for synsvide. Ser han Theis hvæser og knurre han. Dyrlægen mener det er kan være kronisk angst for andre katte. Tyson har været i sit første slagsmål med en anden kat, og hun mener dette kan have udløst denne angst.

    Tyson trives, når han er alene. Dette er dog ikke en holdbar situation. Hverken for Tyson, men heller ikke for Theis.

    Udover anxicalm Har jeg indkøbt duftspreder til stikkontakten og i spray form. Jeg ved dog ikke hvor længe katte skal være på anxicalm før man plejer at kunne se effekten?

    Hvis ikke Tyson gør fremskridt kunne et af alternativerne være, at gøre ham til en 100% ude kat. Han vil jo rigtig gerne være ude, og det kan være han i forvejen er understimuleret på dette punkt. En anden mulighed er et nyt hjem, så der kun er én kat i folden så at sige. Jeg har dog en usikkerhed omkring denne løsning, da jeg jo ikke med sikkerhed ved, at det er angst, som er problemet.

    er der nogle, som har erfaringer med dette anxicalm produkt, som nævnt tidligere?


    KH.

    Hans Jessen


    profilbillede
Kommentér på:
hjælp til katte adfærd.

Annonce