{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

Sara S
Sara S
Tilmeldt:
16. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Katte-AIDS {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Håber der er nogle kan hjælpe mig, jeg er igang med et skoleprojekt omkring katte-aids og har nogle ting jeg ikke helt kan finde svar på, og tænkte på om i kunne hjælpe mig lidt smiley
Jeg har blandt andet fundet frem til at, man bør tjekke sin kat for AIDS inden man sætter igang med avl, men jeg har ikke fundet et specifikt sted hvor der står at AIDS er arveligt. Så mit ene spørgsmål er:
Er katte-AIDS arveligt?
En anden ting jeg syntes har været svær at finde noget om, er omkring adfærd og spisevaner ved en kat med AIDS, så hvis i har lyst må i gerne fortælle jeres oplevelser.
Det ville hjælpe mig rigtig meget! :$


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte-AIDS
  • #1   16. maj 2014 Jeg har haft 2 katte med FIV som er forkortelsen - Felin-Immundefekt-Virus.

    Nej, det er ikke arveligt - kan dog overføres via modermælken.
    Det er en virussygdom som smitter ved bid og parring
    Ofte er de typiske tegn gentagne mundbetændelser/tandkødsbetændelse
    Andre katte udvikler forskellige sygdomme, min den ene havde et voldsomt angst-problem og vedvarende diarré, den anden udviklede astma.
    En vildkat som jeg fik fingrene i var også positiv, den havde flere steder på kroppen eosenifile granulon (staves?).

    En følgesygdom der ofte ses er FeLV = katteleukæmi som er endnu mere smitsom.
    En kat med FIV kan sagtens leve i flere år, men skal holdes isoleret fra andre katte.
    Det er faktisk kattens udgave af AIDS.

    Bare for at være nysgerrig:
    Hvilket fag beskæftiger sig med den slags? Biologi eller....?


  • Sara S
    Sara S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   16. maj 2014 Pt. er jeg igang med at tage grundforløb til dyrepasser, men drømmen er, at blive veterinærsygeplejerske. Men ja denne opgave er en biologi smiley
    Tænkte mere hen imod, om katten blev sløv, sov længere end normalt, ændring af spisevaner, miaver, mindre kontaktsøgende osv. smiley


  • #3   16. maj 2014 Næh...
    Det er først når symptomerne viser sig og så reagerer kroppen udfra den pgl. lidelse.
    Diarré der ikke kan stoppes (og jeg mener så voldsom så den ikke når ud på bakken)
    Spisevægring ved voldsom tandkødsbetændelse som i første omgang kan slåes ned penicilin bare for at starte forfra meget hurtigt efter.

    Så det afhænger af hvilke sygdomme der kommer.
    Tarzan hostede, som om han havde røget 40 Cecil - og det var så dét = astma. Trold var så angst, så min mor kun opnåede at se en hale af ham og han startede med diarré, herefter en lettere sukkersyge (ikke insulinkrævende) for til sidst at ende med de værste tandkødsbetændelser jeg nogensinde har set.
    De 3 dage jeg ventede på alle prøveresultater, fik han blendet tun, så slemt var det.


  • Sara S
    Sara S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   16. maj 2014 Okay, nok bare mig der havde en forestilling om at man ville kunne mærke ens kat, ændre sig fordi den selv kan mærke at der er noget galt smiley

    Er ked af, høre omkring Tarzan og Trold, at de skulle udsættes for denne uhelbredelig sygdom smiley


  • #5   16. maj 2014 Lige et andet tip til din opgave:
    Man ser en højere forekomst af FIV i Syd- og Sønderjylland samt på fyn end i eks. Nordjylland.
    Sygdommen kommer i "stimer"

    Trold døde i 2009, Tarzan i 2008, jeg nåede ikke at have nogle af dem et helt år.
    Men nu har jeg 2 sunde og raske katte og det kan jeg glæde mig over smiley


  • Sara S
    Sara S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   16. maj 2014 Mange tak smiley

    Håber de har det godt oppe i katte himmelen smiley

    Ja, man er nød til at komme videre smiley Og godt at de kan give dig livglæde smiley


Kommentér på:
Katte-AIDS

Annonce