{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Stamtavle på mco {{forumTopicSubject}}

Jeg skal høre om der er nogle søde sjæle der kan hjælpe med at finde ud af om jeg kan få stamtavle på Milo. Han har rigtig gode gener og det kunne være spændene at få ham godkendt af FIFE (i think) nu ved jeg de indimellem tager katte ind udefra der kan overholde kravene. Så spørgsmålet er - hvordan, og hvem skal jeg kontakte?
- Er der nogle af jer der har prøvet lign?

Milo er efterhånden 11 måneder gammel. Han vejer 7,3 kg og meget adræt.
Så husk at tage højde for det inden du svarer. Jeg skal nok få opdateret billederne i hans galleri asap .

På forhånd tak og god weekend


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle på mco
  • #1   24. maj 2014 Nej, det kan du ikke, hvis ikke forældrene har stamtavler.

  • #2   24. maj 2014 Han har gode gener siger du ,det skal kunne bevises , så jeg spørger som Susanne har forældrene stamtavle ?

    Men helt sikker en fin kat du har smiley


  • #4   24. maj 2014 Fife har ikke novicer godkendelse ved Maine coon da genpuljen er stor nok i den race.
    Nej du kan ikke får stamtavle på ham hvis hans forældre ikke har.

    Men må jeg spørge hvor godt du kender til racen og dens gener, siden du kan bedømme om hans gener vil bibringe noget godt til racens genpulje.


  • #5   24. maj 2014 Det er vist kun i USA de har Foundation katte ind over, og der er altid meget diskussion om det, og den måde det gøres på, faktisk er det en hel videnskab, at sætte sig ind i.
    Jeg har selv haft en MCO med Foundation på den ene linie, måske kan det være der det gik galt med min kat?? For selv om mange generationer var testede for HD fik han det i slem grad... Det kunne jo være gener fra Foundation selv om de var testede var det jo ikke i mange generationer... Godt det ikke er en hver der kan få lov til den slags arbejde!


  • #7   24. maj 2014 Jytte HD er en sjov størrelse. Du kan have taget røgenbilleder af 10 - 30 generation der er HD fri og så dukker der HD op i et kuld .
    HD er polygenetisk som betyder at er flere faktor der har indvirkning på om hunde og katte udvikler HD og miljø kan også have indvirkning HD og dens udvikling.
    Da jeg opdrættede tog jeg også røgenbilleder af min avlskatte for at selektere.
    Men bare fordi jeg brugte HD frie forældre / bedsteforældre/oldeforældre ect. Vil jeg ikke kunne garantere HD frie killinger. Man kender ikke nok til HD endnu især ikke os katte.
    Om det så er Foundation katte eller ikke har ikke den store indvirkning.


  • #8   24. maj 2014 Næææ det er ikke til, at vide, og tror som sådan heller ikke det behøver hænge sammen, jeg ved opdrætteren blev dybt frustreret over det, og skyndte sig, at lukke en dyrt indkøbt pige som havde HD i mild grad og hvor det er ok, at avle, men hun turde ikke, når det kunne gå så galt med Manne smiley både hans mor og far har lavet flere kuld uden nogen problemer og søsteren er i avl i Holland.

  • #9   24. maj 2014 Okay - tak for svar. Jeg kan ikke få stamtavle tilbage fra forældrerne af hvad jeg ved af. Og hvor mange gen. Skal vi bagud, For at sikre han er mco?
    - For når det kommer til udseende så har jeg ikke mødt en lige så flot mco irl som Milo. Måske det bare er et tilfælde. Min stedmor har en ægte, min nabo har to. Min veninde har ligeledes to. Så har min mosters søster også to styks som er flotte men ikke ligeså store og med så fint farvespil i pelsen. Jeg må en tur på udstilling



  • #10   24. maj 2014 Hold da op Jette! Det var virkelig en flot mco du havde. Rip. Ham gad jeg godt have mødt

  • #11   24. maj 2014 du kan ikke få stamtavle på dem medmindre forældrene har det (Du skal ikke have forældrenes stamtavle medmindre du ejer forældrene)

    Det er desuden opdrætteren der skal ansøge om stamtavle til den


  • #12   24. maj 2014 Så jeg skal finde tilbage indtil jeg støder på en opdrætter.. Hm jeg må se hvad der sker smiley tak for svar

  • #15   25. maj 2014 Har du et link til den regl? smiley

  • #18   25. maj 2014 NFO-moar - Årh, at man er diplom opdrætter gør nu ikke en ufejlbarlig smiley Og det er da bare SÅ positivt at folk beder om beviser/links til regler, for det gør folk klædt på i en anden situation til selv at have en idé om hvor man skal kigge efter regler smiley
    Men Lotte har så ret i at man normalt ikke kan få ansøgt om stamtavler på et kuld på over 10 mdr. I helt særlige situationer kan man så (se f.eks. at betalingen er 900 kr pr stamtavle på kuld over 10 mdr), men her skal man søge dispensation for det. En situation som dette kunne f.eks. være sygdom+dødsfald af ejer, og vedkommende der så har "samlet trådene op" kan så søge den dispensation. MEN det er bestemt ikke noget bare lige alle og enhver kan få, og det skal være en virkelig vægtig årsag. smiley



  • #20   25. maj 2014 NFO-moar - Jo, det er nok en af de ting man som opdrætter forventes at vide - idet jeg jo da går ud fra at opdrættere har gidet sætte sig ned og læse de regler de opdrætter under smiley

  • #21   25. maj 2014 Opdrætter eller ej. Selv de bedste kan fejle smiley og når jeg især henvender mig på nettet (hvor alle kan være hvem de vil) er det meget rart med et link. Jeg vil sige tusind tak for alle jeres svar. Rigtig god søndag til jer alle ????


  • #23   26. maj 2014 Man må så vidt jeg er orinteret gerne få 1 kuld uden at man har stamnavn som man får stamtavle på..

    Men det er så vidt jeg ved hele kuldet eller ingen..


  • #25   26. maj 2014 Ja, men det tager jo heller ikke lang tid smiley

  • #28   28. maj 2014 Som de andre skriver kun hvis forældrene har en åben stamtavle uden avlsforbud og stamtavlen skal søges inden kuldet er 10 måneder... Nu er det jo heller ikke farven eller størrelsen på en mco der gør den egnet til avl eller har gode gener vil selv mene at det er boks profil sundhed og temperament der er noget af det vigtigste ved en mco selvfølgelig er størrelse også en faktor men ikke en nødvendighed.... Er ik selv mco opdrætter men ragamuffin opdrætter..

  • #30   28. maj 2014 Jeg kan ikke forklare det ved kun at kigge på udseende smiley

    Jeg vil mene gode gener er hvis de er testet fri for arvelige sygdomme men det er jo ikke noget man kan se... Også meget andet som heller ikke kan ses... og samtidig lever op til standarden... Så ved ikke hvad der præcis menes med gode gener i denne kontekst tog det bare som at hun mener han er flot af udseende farve og størrelse ...


  • #32   29. maj 2014 Nej det har du helt ret i smiley han skal også bare nydes som han er uden stamtavle da forældrerne heller ikke har. det var heller ikke mhb på at give det videre men udstilling

  • #33   29. maj 2014 Gode gener er OGSÅ hvis de er tester fri. Men bestemt også udseende


  • #34   29. maj 2014 Du kan udstille ham som huskat under Fife , men han vil nok ikke klare sig godt da han minder for meget om en semilang håret race.
    Men du kan jo prøve at udstille ham ved Tica som langhåret huskat hvis du vil prøve at udstille smiley


  • #35   29. maj 2014 Jeg ville ikke udstille ham ved Fifé, det er spild af penge. Du er sikker på en dårlig placering med en semi-langhår huskat.

  • #36   29. maj 2014 En mco lever slet ikke op til standarten for huskat i Fifé

    http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf


  • #37   29. maj 2014 Hmm var det ikke det jeg skrev
    Med denne sætning "Du kan udstille ham som huskat under Fife , men han vil nok ikke klare sig godt da han minder for meget om en semilang håret race"
    Og derfor anbefalet Tica smiley


  • #38   29. maj 2014 Nu var du ikke den eneste der skrev smiley Desuden er håret det sidste der trækker ned.. Den er både for stor i kroppen og dens hovede ser forkert ud i forhold til huskat

  • #39   29. maj 2014 Jeg skrev sørme heller ikke om pelsens længde men at den minde for meget om en semilang håret race. Pelsen er jo ikke det eneste det gør udslaget ved de forskellige semilanghåret race.
    Men nu hopper jeg ud , nu handler det kun om ordkløveri.


  • #40   29. maj 2014 Ordkløveri?

    Nej, jeg har ikke kløvet noget som helst ord.. Der bliver skrevet at man ikke skal udstille i fifé pga hårlængden..

    Som jeg lige skrev er du ikke den eneste der skrev.. Så lad dog være med at tage det så personligt


  • #41   29. maj 2014 Har du lyst til at udstille ham, så tror jeg du vil finde HouseHoldPet kategorien under TICA god smiley Det er både for huskatte, blandinger og racekatte-lookalikes uden stamtavle.
    Dette er den danske TICA klub http://viking-cats.dk/ smiley


Kommentér på:
Stamtavle på mco

Annonce