{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

mco med stamtavle eller ej {{forumTopicSubject}}

hej alle katte elsker.
har jo mine mco killinger til salg, og overvejer at få stamtavle på dem, faderen er kryptochid, og nu neutraliseret, da det var et ups kuld. hvad sker der hvis jeg laver en lukket stamtavle? får jeg bøde eller ballade med farens opdrætter??? og hvad vil en lukket stamtavle helt præcis sige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mco med stamtavle eller ej
  • #1   4. jun 2008 hvis farens stamtavle er lukket, kan du slet ikke få det på dine killinger,

  • #2   4. jun 2008 Eftersom hankatten skal kunne fremvise en testikelattest, der fortæller at begge testiklerne er i pungen, for at få killinger registreret efter sig, får du muligvis svært ved at få stamtavler på dine killinger efter en kryptorchid hankat.
    Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte stambogssekretæren i min klub og foreligge situationen, som den er.
    En lukket stamtavle vil sige, at den kats stamtavle bliver stemplet "må ikke bruges i avl" - hvilket betyder, at den kat ikke kan få registreret killinger efter sig. Hvis katten ikke må bruges i avl, er det derfor bedre at neutralisere den inden salg.


  • #4   4. jun 2008 Hvis dine MCOér er med stamtavle, skal du SELVFØLGELIG få lavet stambog på dine/jeres babyer ! Hvordan stamtavlen så kan laves - skal jeg ikke kunne sige, da der er regler om kryptochid attest på faderen.. Prøv at snakke med Avlsrådet...

    Fordi faderen var kryptochid ændre ikke noget i forhold til om killingerne er ægte eller ej. Men det har betydning iforhold til om du kan få stambogsførte dine killinger (netop når hankatten var kryptochid).

    Lukket stambog betyder at du ikke kan lave stambogsførte babyer efter en kat med *lukket stambog*.
    Men det betyder ikke, at man ikke må avle på den.. Så jeg ville helt sikker både lave *lukket stambøger* på killingerne SAMT neutraliserer dem alle inden de flytter hjemmefra.

    Jeg kender jo ikke din aftale (eller kontrakt) med faderens opdrætter, og kan derfor ikke sige om du kan få/får *ørene i maskinen*. Har du ikke talt med denne opdrætter om at hankatten var kryptochid ?? Hvorfor skulle du få ballade med opdrætteren af hankatten ?
    Hvis du lukker alle killingerne i stambogen, og neutraliserer alle inden salg, så får du næppe bøvl (jo mindre du har aftale om at hankatten slet ikke måtte bruges i avl )..


  • #7   4. jun 2008 lukket stambog vil sige at den ikke kan bruges i avl

  • #8   4. jun 2008 men hvis det kan lade sig gøre på lovligvis synes jeg stærkt at du skal få en lukket tavle på, da jeg synes der render for mange ikke tavle førte katte rundt, og folk diskuterer om den nu er ægte mm..

  • #9   4. jun 2008 Åhhh hvor jeg elsker denne tråd. Den er simpelthen en øjenåbner for mig. Jeg sidder og tænker på alle de stakkels katte der ikke må kalde sig for raceren blot fordi de ikke har en stamtavle. Jamen de omtalte killinger i denne tråd bliver da ikke mindre MCO fordi de bliver nægtet en stamtavle eller....?

  • #10   4. jun 2008 Birthe det er jo ikke det denne tråd handler om *S*

  • #11   4. jun 2008 nej ikke i dette tilfælde, fordi VI ved at hendes kattes forældre har tavle, men går hun ud fremover til andre end os i tråden og siger at disse katte er ægte MCO, så vil de ikke tro hende, hvilket er forståeligt når 65 procent af den race er blandinger uden tavle uden folk ved det..

    så hvis hun vil sælge sine killinger på et tidspunkt og IKKE vil skrive blandinger i annoncen , så skal de have tavle, ellers "kommer man ingen steder med dem" skal ikke forståes at blandinger er mindre værd, MEN skal forståes OG siges at ingen tavle betyder "du kan ikke kalde eller sælge dem som ægte" .
    så var det mig ville jeg sætte tavle på dem. sør altid for at have tavle på de katte som kan, ellers går det udover en selv i enden..


  • #12   4. jun 2008 Ditte...det ved jeg godt..kunne bare ikke dy mig...

    Citat så hvis hun vil sælge sine killinger på et tidspunkt og IKKE vil skrive blandinger i annoncen , så skal de have tavle, ellers "kommer man ingen steder med dem" skal ikke forståes at blandinger er mindre værd, MEN skal forståes OG siges at ingen tavle betyder "du kan ikke kalde eller sælge dem som ægte" .

    Det forstår jeg ikke når begge forældre er ægte. En DNA test må vel være et mindst lige så godt bevis som en stamtavle eller?



  • #13   4. jun 2008 jah jeg ville gøre det samme som Lis D

  • #14   4. jun 2008 jamen Christina, hvad er det du ikke forstår ved Birthes spørgsmål.

    Er disse killinger ægte maine coon eller er de ikke?


    Og Birthe, jeg havde selv helt samme tanke.
    Hvad gør man nu, for jeg mener jo at disse killinger er ægte maine coon, men de kan jo ikke få en tavle, hvis faderens tavle er lukket.

    Er de så pludseligt blandinger.

    Jeg glæder mig sådan til at de varmeste fortalere for at katte SKAL have tavle for at være ægt, kommer på banen og svarer os.

    Hvis altså de kan.

    Hilsen Dorte og de 19 nussemisser.


  • #15   4. jun 2008 nej.. hvis du ikke ar med i denne debat, og ikke viste noget om det her som er skrevet, og du er på jagt efter en MCO. du opøger så Janne E og hun siger at hun har ægte killinger uden tavle, og at begge forældre er ægte.. men du kan i prævcippet ikke vide om det er sant når de killinger ingen tavle har, det kan være deres mormor er en blending, eller længere ude i generetionerne.. måske 10-20 led ude, det kan ikke bevises, og vil da næsten sige SELVFØLFELIG er en kat uden tavle ikke ren, der er jo en grund til ingen tavle.. men HVIS nu forældrene HAR tavle, og killingerne IKKE, så KAN det IKKE bevises at de killinger er afkom fra de forældre uden en dna test, og sådan nogle fører man normalt ikke, DVS at du vil ALDRIG vide dig sikker på om katten er ægte UDEN EN TAVLE.! ;DD

  • #16   4. jun 2008 Tak Dorte uden H....

    Og vil lige pointere at det er ikke fordi mine katte ikke har tavle, det har alle 3.


  • #17   4. jun 2008 jamen jeg har forstået spørgsmålet OG svaret, og også sagt at var det mig fik de tavle, det er bedst for alle parter, også udefrakommende.. som mig f.eks.. så har skam fostået det her;P hehe

  • #18   4. jun 2008 dorte: hvad mener du helt præcist med "Jeg glæder mig sådan til at de varmeste fortalere for at katte SKAL have tavle for at være ægt, kommer på banen og svarer os." ? skal lige høre om jeg misforstod din hentydninge?

  • #19   4. jun 2008 Kunne man så ikke få en kopi af forældrenes stamtavle med når/hvis man køber en af den type killinger så man da har et eller andet bevis på at det rent faktisk er en ægte MCO man har eller anden race for den sags skyld.



  • #20   4. jun 2008 Lis d: kan de ikke få en lukket tavle og blive neotraliseret før køb, eller på kontrakt??

  • #21   4. jun 2008 Ja Lis ganske tilfreds.

    men hvorfor alt det andet skal med, istedet for bare at skrive: de er ægte.

    Christina, uanset hvor meget du siger det, kan en stamtavle IKKE bevise at din kat er ægte noget somhelst, medmindre der står DNA koder på.

    For der kan let snydes med det.

    Ikke at jeg tror der er nogen her der gør det, men jeg kender til eksempler hvor det er gjort.

    Og jeg er forøvrigt selv fortaler for at man skal lave kontroleret og gennemtænkt avl, med sunde og race typiske dyr, så de kan få en tavle.

    MEN jeg er også træt af at nogle ikke VIL være ved at en kat kan være raceren både det ene og det andet, uden det skide stykke papir.

    Hilsen Dorte og de 19 nussemisser.


  • #22   4. jun 2008 birthe: nej vil jeg sige, man kunne jo bare have lånt/kupieret naboens/venindens tavler på den persons katte.. du har godt nok bevis på at hvem end den kats tavle du får som "bevis" i hånden , godt nok ER ægte, men det betyder jo ikke at det nødventigvis kan være DIN købte killings ÆGTE forældre. det er bare det jeg prøver at sige

  • #23   4. jun 2008 jamen DOrte;DDD det er jo lige præcis det jeg siger! ;D hehe

  • #24   4. jun 2008 her i verden idag skal man have beviser, fordi at der snydes/lyves om alt. og det er DER at stamtavlen kom på banen. så idag KAN man ikke kalde en ikke tavlet kat som ægte. sådan er det desværre.
    det ved folk, og de ser ikke en ikketavlet kat som ægte, bare ved ordene om at "jamen den er skam ægte". det er sørgeligt men sant, og heldigvis vil jeg næsten sige..


  • #25   4. jun 2008 *smiler*

  • #26   4. jun 2008 hehe janni. hva siger du til alt det her;D hehe

  • #27   4. jun 2008 (stavede rigtigt denne her gang) *GGG*

  • #28   4. jun 2008 Christina hvis man VIL snyde er der altid en vej. Kunne da godt nævne flere måder her, men det vil jeg ikke da det kunne misforstås eller endda anspore nogen til at være uærlige.

  • #29   4. jun 2008 Lis, du gør det du plejer:

    *Inden alle der ved det meget bedre = dem der ikke opdrætter *

    Du spiller opdrætter kortet.

    Hvorfor er det sådan at det er delt op i opdrættere og ikke-opdrættere?

    Jeg kender mange mennesker der ikke er opdrættere, men som alligevel har en enorm viden om katte.

    Jeg kender opdrættere der ikke aner en skid om hvad de laver, eller også er de ret ligeglade.

    Der er altså dårlige katte-ejere i begge lejre, og jeg synes simpelthen det er nedladende at tro at opdrættere er de eneste der ved noget om noget.

    Jeg VED at der går katte rundt i DK som har stamtavler, der ikke er helt sandfærdige.

    Og jeg ved at der findes opdrættere, der er skideligeglade med kattevelfærd og alt det der.

    Jeg ved der findes katte-ejere der ikke er opdrættere, men som går højt op i velfærd og at alt skal være så reelt som muligt.

    Hilsen Dorte, der ikke er opdrætter, men dog nok mener hun har en del viden om katte, og som da ihvertfald går op i kattevelfærd.


  • #30   4. jun 2008 Lis D - Jeg kan vel ikke få dig til at skrive dette igen "Der er da ikke eneste opdrætter, jeg har virkelig tiltro til at dyrlæge dokumentfalsk ikke eksisterer (idag er der båd chip og stambognr. til at holde styr på det), der kunne få den ide at avle på en kryptochid kat. " da jeg ganske enkelt ikke kan finde ud af hvad du mener med det? tror måske der mangler et ord eller to :o)

  • #31   4. jun 2008 Jeg er ikke opdrætter og har heller ikke tænkt mig at blive det så derfor er der kun kastrater i mit hjem, men derfor kan jeg jo godt have en interesse i at blive klogere på noget, og derfor spørger jeg.

    Jeg er også en af dem der gang på gang foreslår at man som opdrætter neutralisere sine killinger inden man sælger som kælekat så disse UPS kuld ikke opstår. Og så bliver katten dyrer...ja men den nye ejer kommer jo af med pengene alligevel da der jo højest sansynlig står i kontrakten at man skal gøre det inden den og den alder.

    Så kære opdrættere, vil i ikke godt være søde og neutralisere inden i sælger hvis det kun er til kæl?


  • #32   4. jun 2008 Birthe: det er desværre ikke noget der kan diskuteres i opdrætter verdenen.. hvor enkel opdrætter har deres måde at føre deres opdræt på, og sådan skal det også være, så det kan du ikke sige. Men det du kan sige er "kære opdrættere, kan i ikke søre for at få skrevet på kontrakten at kælekatte skal kastreres inden den og den måned, og så holde opsyn og få kvitering på det?" Det er min mening om hvordan du kan stille det spørgsmål ordenligt, da folk jo selv bestemmer hvordan deres "buisness" (staves) skal køre..

  • #33   4. jun 2008 Hmm - jeg mener SAGTENS man kan spørge og argumentere for HVORFOR det skal gøres. For hvis man bare gøre det selv, så skal man ikke tjekke igen og igen eller være efter dem der er langsommetil at få deres kat neutraliseret selv om de har skrevet under på det.. AT folk så vælger at gøre det på en anden måde, det er deres egen sag ja, men derfor vil jeg altid fortælle dem om at det KUNNE være en god ide at gøre det.

  • #34   4. jun 2008 Christina jeg tror du misforstod mig lidt...det var virkelig en bøn og ikke en afklapsning til opdrætterne. Jeg hverken kan eller skal fortælle dem hvordan de skal gøre tingene, men derfor kan jeg jo godt have love til at have ønsker.

  • #35   4. jun 2008 jo selvfølgelig da birthe.. smiley men du har da ret, det er desvære bare ikke sådan altid.

  • #37   4. jun 2008 hej alle sammen. tusind tak for alle jeres svar, de har hjulpet på mange spørgsmål, er lige kommet fra arbejde nu.
    Vi købte simba til avl, og da han var de 6 mdr fandt vi ud af at han var kryptochid hvor efter vi havde en længere diskution med opdrætter om hvad der skulle ske simba, og hun ville ikke betale for en neutralisering og på det tidspunkt havde vi allerede brugt omkring de 10000 kr på dyrlæge til ham så vi ville vente, men da vi så fandt ud af at nala var gravid var det for sent, men kastreret er han så nu. men dvs. jeg så vil prøve at ringe til Jyrak imorgen og høre.for de små er jo ægte nok, bare uden den stamtavle indtil videre...


  • #38   4. jun 2008 Lis - Aah, så forstår jeg hvad du mener, kunne bare slette ikke få hovedet om det.
    Hvad så med generel stamtavle fusk, hvordan ligger det med det?

    Og ang. at få tavle på et ups-afkom. Altså seriøse reg. opdrættere gør det jo på blandinger (også med f.eks. lukket tavle)? Så hvorfor skulle man ikke gøre det på et ups kuld efter en kryptochid kat?

    Ehm - men det her er vel så heller ikke en opdrætter vi taler om?


  • #39   4. jun 2008 Nu læste jeg så liiige Janni's eget nye indlæg, og det er det vist? :o)

  • #40   4. jun 2008 Eva k- nej jeg er ikke opdrætter, bare en mco elsker. faldt for racen da mig og min kæreste købte simba. planen var at han sku kastreres- men det hjalp jo ingenting på nala da det var sket.

  • #41   5. jun 2008 lis d- nej han havde en masse problemer med hans øjne da vi fik ham, og han havde en virus i kroppen, i hans sundheds bog står der at han mangler den ene, men opdrætteren fortalte bare at det var normaLt og at den nok sku falde ned.han var købt til avl fordi det var meningen vi ville have et lille opdræt og han skulle bruges både til avl og udstilling, (det er det han er solgt som)
    nu kan han kun komme på udstilling som kastrat smiley


  • #42   5. jun 2008 lis d- jamen dengang vi kontaktede opdrætteren om det, ville hun bytte simba så vi fik hendes gamle han kat og det ville vi jo bestemt ikke. nej simba har åben stamtavle, og det samme med nala. men for at uheldet ikke skal ske igen blev han kastreret og det var en dyr regning, da de skulle op i maven og finde den anden sten- men det gik heldigvis smiley

  • #43   5. jun 2008 Janni E der er vel en købskontrakt eller hvad det hedder hvor der står han er købt til avl.?

  • #44   5. jun 2008 ja det er der... men det hjælper ikk da det eneste opdrætteren ville var at bytte- og simba er en del af vores familie, så selvfølgelig afslog vi det forslag fra hende af. så hun fik valget mellem at hun betalte dyrlæge regninger og kastration eller også sku der betales penge tilbage- og opdrætteren ville ikke betale for kastration så vi fik 1000 kr tilbage også var det det.

  • #45   7. jun 2008 Hejsa...

    Altså i guder - hvor jeg bliver harm ind i mellem -

    Man sælger:

    1)Squ ikke en fertil kat til en ikke-opdrætter mv.
    2) man sælger slet ikke en kat som er syg af virus/problemer med øjnene
    3) man sælger slet slet ikke en fetil han som mangler den ene sten....

    ØVØVØ - ærgeligt at du hara modtaget de 1000.- kr. for det her var da en sag som sælger skulle have stået til regnskab for - hvis den er som du har fortalt...

    anna




  • #46   10. jun 2008 hej lis.
    bodil fra jyrak er på ferie, men jeg kontaktede bettina der er stambogs sekretær for korthårede, og venter på at posten kommer med stam tavlerne smiley
    da jeg forklarede situationen og spurgte om jeg kunne få en lukket stamtavle på dem- sagde hun at det sagtens kunne lade sig gøre så det var dejligt


  • #47   10. jun 2008 Janni - dejligt at høre hvordan det gik med det :o)

  • #48   10. jun 2008 ja det var rigtig dejligt smiley bettina virkede rigtig sød og til at snakke med- men selvfølgelig er der lukket stamtavle, men det var osse det jeg gerne ville have

Kommentér på:
mco med stamtavle eller ej

Annonce