{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.388 visninger | Oprettet:

Andreas N
Andreas N
Tilmeldt:
17. okt 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15

Ny kat til familien.. HJÆLP!!! :'( {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Min kæreste og jeg har netop idag fået en ny kat på 1år. Det er en hun kat. Vi har i forvejen 2 hun katte også og de er søskende.

Vi har fået den nye kat på "prøve" indtil søndag.

Problemet er.. At den nye er meget bange og kravler ind under vores seng/komoder. Jeg er 100% sikker på det er pga. de andre katte der gør den bange. De andre katte er ikke så søde imod den synes vi. De er meget nysgerrige, men puster sig helt vildt op med deres pels.. Som om de skal angibe hinanden.

Den nye kat, hvæser af os så snart vi kommer i nærheden af den.
Vi har prøvet at have den nye kat kun i stuen med os, og stadigvæk gemmer den sig - den er sikkert utryg ved de nye omgivelser osv..

Vi har nu her lukket de andre katte ind i stuen med os.. De er forsat nysgerige.. dog på lang afsted. Der ligger de og kigger på hinanden. Vi er meget spændt/nervøse for i nat.

Den nye kat forholder sig kun gemt væk.
Vi er godt klar over der er meget som sker lige pt. for den nye.. Nyt hjem og nye katte.

Hvad vil I mene vi kan gøre for at gøre for at hjælp den nye kat ind i varmen?

Vores plan er pt. at forholde os passive og lade den nye kat falde til ro.. Hvad mener I? Har I nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat til familien.. HJÆLP!!! :'(
  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #1   12. jun 2014 Og lige en anden ting.. Den nye kat gemmer sig jo væk under vores seng/komode.. Vi vil gerne vise hende hvor henne hendes kattebakke er, da vi frygter at hun vil pisse/skide på vores gulvtæppe?

  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #3   12. jun 2014 Det er også vores plan Jesper. Vi føler os bare så magtesløse smiley

  • #6   12. jun 2014 Enig med både Jesper og felis smiley

  • #7   12. jun 2014 det vigtigste råd er at I skal forholde jer roligt. det hjælper ikke noget hvis I er nervøse/bange for at der går noget galt.
    I skal lade kattene selv finde ud af det. Hun er en voksen pige hun ved godt at hun skal bruge en bakke.

    jeg har solgt mange katte på kv, og vi har måtte tage snakken mange gange. Og det hele drejer sig om at I skal forholde jer roligt og slappe af. For ellers tror jeres gamle katte at der er noget galt/forkert og så kommer de bare op og kører også.

    jeg har selv 17 misser, og har flere gange fået katte med hjem. alle voksne. og alle har været turen igennem. kommer hjem, sætter katten midt på gulvet i transportkassen, og så lader man de andre misser se på kassen uden at man blander sig. Når de så ikke gider kassen mere, ja så bliver den nye lukket ud og så får den bare lov til at gå rundt. somregle har det taget fra 2 dage til en uge inden at den nye slapper af.


  • #8   13. jun 2014 Vi har været og er igang med det samme.
    Vi overtog en 1 årig gammel han mis i søndags, der de første 2 dage hverken, spiste drak eller sked. Han holdte sig LANGT væk fra os og fra My.
    Nu er han begyndt at gå mere rundt, han besøger toilettet og spiser og drikker smiley
    Giv missen tid, der er nye lyde, nye lugte og nye ting der er anderledes.
    Rom blev ikke bygget på en dag smiley

    Held og lykke smiley


  • #9   13. jun 2014 Er alle tre katte neutraliserede?

    Den nye kat opfører sig helt normalt.
    Den er kommet ind på andre kattes territorie, og da den ikke har mulighed for at fjerne sig igen, gemmer den sig. Den er smadder bange for at få "øretæver", forståligt nok.

    Og på prøve til på søndag - glem det.
    Der vil højst sandsynligt gå mange søndage, før der er faldet ro over feltet.

    PS: Er den nye kat vant til andre katte, eller har den til nu været alene-kat?


  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #11   13. jun 2014 # 9: De er alle 3 neutraliserede. Den nye kat blev det for få måneder siden.
    Måske prøve perioden skal forlænges med en uge så? Tak for alle jeres svar! smiley


  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #13   13. jun 2014 Så lige for at være helt sikker.. Vi skal bare forholde os helt normale med alle 3 katte - og især den nye? Lade den observe og danne nye indtryk?

    Jeg prøvede netop lige her for 20min siden da jeg stod op og gå stille og roligt hen til den nye kat på hug og sige godmorgen. Da jeg rakte hånden stille og roligt ud hvæsede hun smiley



  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #15   13. jun 2014 Altså vi har altid brugt vores soveværelse til den nye kat, så har den nemlig mulighed for at lære det rum at kende, og føle sig tryg der.

    Der har den fået lov at være mellem 2-8 timer alt efter hvornår den følte sig tryg.
    Vi har altid sat en kattebakke derind, og forkælet den godt med vådmad.

    På den måde har den mulighed for at blive tryg, og den kan gå rundt og dufte. Så den også ved der er andre katte.
    Og vores egne katte har også haft tid til at vænne sig til duften af den nye kat.

    Når vi så åbner døren gemmer den nye kat sig under sengen, og der kan gå lang tid før den kommer ud.
    Men jeg synes det er vigtigt at I har en chance for at lære den lidt at kende inden i introducerer kattene for hinanden.

    Lige nu sidder jeres nye kat under sofaen, og den kender hverken jer eller de andre katte.

    Jeg ville starte forfra og få den ind i et rum, hvor den kan blive tryg. - så vil den også søge derind igen hvis den vover sig ud.


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #16   13. jun 2014 Men ja, man skal blande sig udenom.
    Men jeg synes den lige skal have en chance for at føle sig tryg i et rum.
    Jeg synes faktisk det er synd, den sidder under sofaen i en rum den ikke har haft mulighed for at undersøge, også er der 2 fremmede Katte den også er bange for.


  • #17   13. jun 2014 1-2 uger er ikke nok, forvent det kan tag længere tid. Lidt og trygge omgivelser. Jeg forsøgte engang med en kat jeg skulle passe, det tog 1 mdr før katten overgav sig og mine katte samtidig vænnede sig til den nye.

  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #18   13. jun 2014
    Charlotte O: Så vi skal lukke den ind i vores soveværelse med kattebakke, mad og vand og lukke døren derind til så den kan være alene hele tiden? Vi må ikke blande os eller hvordan synes du?

    Her idag, er vores katte forsat en smule nysgerrige men ellers opfører de sig normalt. De ligger i deres kattetræ og kan kigge ned på den nye kat, men ellers slapper de af.

    Den nye sidder forsat under vores komode henne i hjørnet.


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #20   13. jun 2014 Felis.
    Jeg er uenig med dig.
    Jeg synes det er rigtig vigtigt at kattene har bare et sted de kan være trygge.

    Andreas.
    Jeg ville se an, hvor længe har hun siddet der?

    Hvis hun har siddet der siden igår eftermiddags, ja så ville jeg gøre soveværelset til hendes rum med mad, vand og bakke.
    Og jo, selvfølgelig må i være hos hende alt det i vil.
    Så har i nemlig også chancen for at hun lærer jer at kende, lige nu er i jo lige så skræmmende som de nye katte for hende.
    Så jeg ville lige give hende en tryg base i soveværelset hvor i kan forkæle hende lidt. , hun er garanteret meget træt efter alt det her også.


  • #21   13. jun 2014 Ikke enig med Felis. Der er ikke grund til evt. at oparbejde et fjendskab ved direkte konfrontationer, hvis det kan undgås.

    Jeg har til sådanne situationer lavet en netdør (ikke spor svært) lavet en netdør til at sætte i dørkarmen til et værelse.

    På den måde kan kattene både se, lugte og høre hinanden uden nærkontakt og på den måde vænne sig til hinanden. Med et par dages mellemrum lader jeg kattene skifte værelse, så der ikke opstår territoriefornemmelser.



    profilbillede
  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #22   13. jun 2014 Charlotte, hun har netop lige brugt sin kattebakke og vi er sååååå lykkelige over det smiley Så dygtig pige hun er smiley Hun begav sig enda længere ud, væk fra komoden af, men så stødte hun på en af den andre katte som hvæsede af hende, og så fløj hun tilbage under komoden smiley

  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #23   13. jun 2014 Smart mega smiley

    Men Andreas - nu har du ikke lige sådan en smart net at smide for døren..
    Så synes jeg stadig en lukket det er bedre end en direkte konfrontation..

    Så kan i stille og roligt åbne døren når hun bliver tryg i soveværelset., for så vil hun søge derind, hvis hun bliver bange.
    Lige nu er hun slet ikke tryg


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #24   13. jun 2014 Vi skrev vidst samtidig.
    Det er da fremskridt hun bevæger sig ud. smiley

    Men hun kunne nok godt trænge til en lur i et trygt rum.


  • #25   13. jun 2014 Jeg har godt nok gjort det et par gange for maaange år siden - bare sat katte sammen. Men i dag ville jeg ikke turde sammenføre voksne katte uden at starte med en netdør.

    Held og lykke med sammenføringen.

    Fandt lige dette:

    http://michellegarnier.dk/sammenforing-af-to-katte-omtanke-og-talmodighed/


  • #26   13. jun 2014 Mon ikke man lynhurtigt kan flikke en slags netdør sammen af et børnesikringsgitter, som man forhøjer med net ...

  • #28   13. jun 2014 Jeg er lidt nysgerrig..
    Du skriver at den nye hunkat hvæser af jer, hvordan opførte hun sig overfor jer i sit tidligere hjem, altså da i så hende og da i hentede hende???


  • #29   13. jun 2014 Klart, at hun hvæser. I lugter jo at de andre katte.

  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #30   13. jun 2014 # 28: Der var der intet problem. Altså hun var ikke så meget snaksagelig, kun over for sine gamle ejere, men hun kom da hen og snusede til os og blev kældt med en smule inden hun gik tilbage til sine gamle ejere og blev kældt om der.

  • #31   13. jun 2014 I kan godt lukke hende ind i et tilstødende rum, så hun kan få lidt ro - men vigtigt at der er et lille mellemrum så de kan ane hinanden uden at komme ind til hinanden. En netdør er også smart. Ellers noget i klemme eller krog på dørkarmen smiley

    Vil mene at hun skal have ro og lov til at gå på bakken her i starten uden en af de andre katte kommer farende og hvæser af hende. Kan ende med at blive urenlig, hvis I er uheldige. Stor omvæltning at komme fra alenekat til flere katte smiley


  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #32   13. jun 2014 Det er virkelig synd for hende synes jeg.. HELE dagen har hun brugt under komoden i frygt for de andre katte.. Og så snart de kommer på en afstand af 1-2 meter begynder hun at hvæse af dem. Jeg har prøvet at give hende noget wiskas mad, men det er hun ikke fan af.. Bare jeg rør 1 stykke pels af hende hvæser hun smiley

    Og netop nu har de 2 andre katte angrebet hende, løbet efter hende.. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre smiley Så synd for hende.


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #33   13. jun 2014 Andreas.
    Få hende ind i jeres soveværelse, så hun kan få noget ro.
    Det er synd, hun har været på dupperne siden hun kom hjem til jer.

    Ind i soveværelset med hende, så kan i også lære hende at kende uden hun hvæser.
    Hun vil hurtigt opdage at hun er i sikkerhed der og komme frem.


  • Andreas N
    Andreas N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #34   14. jun 2014 Charlotte O: Efter de andre katte angreb hende, smed jeg dem ind i soveværelset så hun var alene med kæresten og jeg i stuen. Der kom hun frem og gik rundt i hele lejligheden efter 30min (da jeg havde smidt de andre katte væk).. Der kunne vi godt røre hende lidt, men ikke for meget.

    Skulle vi prøve soveværelset hmm?


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #35   14. jun 2014 Ja jeg tror det er bedre at det er den nye kat i tager i soveværelset.
    Jeres gamle katte skal ikke føle sig isoleret fra jer.


  • #36   14. jun 2014 Andreas, gør som jeg og andre har skrevet - et rum med åbning til de andre katte. Krog på døren! Synd for hende. Skal have fred og ro, og skal have lov til at blive hygget om med jer og ikke overfaldet af de andre. Efterhånden kan du lukke de andre inde i et andet rum fx en time og lade hende gå rundt og snuse til deres steder og omvendt. Lad dem snuse til hinandens tissebakker. I "slæber" også deres dufte rundt. Tid tid tid og tålmodighed smiley

  • #38   14. jun 2014 Her har vi også prøvet at sammenføre katte en del gange og den ene gang valgte vi at følge den model som mange her foreslår med at den nye kat var i en rum for sig selv i starten for derefter at sætte døren på klem. Dette var den eneste sammenføring der ikke lykkes, havde katten i et år men de blev aldrig rigtig glade for hinanden og den nye kat begyndte at slikke hårene af. Vi prøvede dyrlæge og feliway men intet hjalp så i sidste ende måtte vi finde et andet hjem til den nye kat hvor der ikke var andre katte. Jeg ved ikke om sammenføringen havde noget at gøre med det men alle de andre gange har vi valgt at sætte kassen med den nye kat i stuen og så åbne, og der er det gået uden de store problemer.

  • #39   14. jun 2014 Heldigvis er der masser af voksne katte der kan skifte hjem, også til hvor der er andre katte. Bare vigtigt at ejerne er tålmodige og ikke tvinger kattene for hurtigt sammen - ligesom her.

Kommentér på:
Ny kat til familien.. HJÆLP!!! :'(

Annonce