{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.768 visninger | Oprettet:

Skal jeg lade ham gå? {{forumTopicSubject}}

Jeg har den dejligste kat i hele verden. Han er lige blevet to år gammel, og han har fulgt mig ALLE de steder jeg har boet i de to år.
Jeg boede først et sted hvor han var indekat. Så flyttede vi hjem til mine forældre hvor han fik lov at komme ud.. Så flyttede vi i lejlighed igen hvor han kun havde mulighed for at komme udenfor når jeg åbnede og lukkede døre for ham.. Så han var kun ude engang imellem.
Så flyttede vi hjem til mine forældre igen, hvor han blev udekat, og nu bor vi endelig permanent i en lejlighed hvor han ikke har mulighed for at komme ud - overhovedet.

Guffe (min kat's navn) er den dejligste kat, men siden vi flyttede er han helt holdt op med at ville nusse med mig.. Han kommer ikke og sover med mig om natten længere, og han er begyndt at blive mere., sur.. Han gider ikke snakke med hverken mig eller nogen andre...
Jeg har et sted til ham, hvor han kan komme hen og bo, hvis dette ikke går, hvor han kan blive udekat igen.
Mit spørgsmål til jer, med grædende hjerte er, skal jeg give afkald på min dejlige kat? Jeg tuder helt ærligt mens jeg skriver der her, for jeg kan ikke forestille mig en hverdag uden ham.
Jeg tænker bare... Kan det måske være en fase? At han bare skal falde til, og vænne sig til ikke at kunne komme udenfor? Vi har boet her i snart en måned..
Jeg elsker ham så højt, men jeg vil jo det bedste for ham. Hvad synes I jeg skal gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg lade ham gå?
  • #1   24. jul 2014 Du skal lade ham flytte derhen hvor han kan komme ud. Han har fundet ud af hvor skønt udelivet er og han savner det:-\

  • #2   24. jul 2014 Allerførst, så tag en tur til dyrlæge og få ham tjekket fra ende til anden for at være sikker på at der ikke er et eller andet der gør ondt på ham - Det kan være grunden til at han ikke vil nusse og er sur. En øreinfektion kan fx godt gøre en kat gnaven og når man har det skidt, så har man ikke meget lyst til at hygge,

    Hvis i så finder ud af at der ikke er noget galt, så vil jeg også overveje om han skulle have et hjem med adgang til udelivet, for når først de har prøvet det, så er det svært at få dem til at acceptere at være inde igen.


  • #6   24. jul 2014 JA du skal finde et hjem til ham hvor han kan komme ud i det fri som han selv lyster..

    Man kan ikke tillade sig at give en kat sin frihed og så tage den fra den igen, katten forstår jo ikke hvorfor den ikke må komme ud, og ser det nærmest som om du straffer ham..

    Du skal have ros for at du ser at din kat mistrives og vil give den det den har behov for, men du skal ikke have ros for at du rent faktisk troede at du kunne gøre en udekat/ fritløber til indekat uden problemer.. Men godt at du kan se det ikke går, så trods du vil savne din kat, så giv den sin frihed..


  • #10   24. jul 2014 Sofia - Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med overskriften. "Lade ham gå"? :-S

    Men kan han ikke flytte tilbage til dine forældre? - og blive boende der til sine dages ende?
    Hvis ej, må han flytte til et andet (stabilt og blivende) hjem, hvor han har udeadgang.


  • #11   24. jul 2014 Godt du selv kan indse / eller din kat fortæller dig nu vil den ikke mere. smiley

    Felis sådan set enig i din udtalelse , men hold nu op med at generalisere .
    Henviser til sætninge
    I unge mennesker..... smiley

    Herinde har vi da en del ansvarsfulde unge. smiley
    Og kender ditto mange smiley


  • #12   24. jul 2014 Jeg bliver simpelthen så ked af, at I går sådan amok. Tror I det her er nemt for mig? Og tror I HELT SERIØST, at jeg ville have taget ham med de andre steder, hvis jeg kunne se at han ikke trivedes? Han har haft det godt de andre steder jeg har været, der har ingen problemer været.. Jeg spørger jer, fordi jeg regnede med at I ville komme med et reelt svar, og ikke med en sviner.
    Kan godt se hvad I mener, men jeg gider ikke finde mig i at blive skældt ud på den måde. Hvis man læser tråden igennem, så kan man også læse at det er det 3 sted vi bor på to år, så slap lige af. Guffe bliver hverken mishandlet eller misrøgtet, som jeg synes nogen af jer får det til at lyde som.

    Han kan IKKE bo hos mine forældre, for naboen vil skyde ham. jeg overvejede om han skulle blive der inden jeg flyttede, men eftersom at naboen vil slå ham ihjel, så så jeg ikke det som en mulighed.

    Jeg vil tage ham til dyrlægen, og spørge ham hvad han synes. Han kan se på katten om det er noget andet der foregår, og det kan I ikke.

    TAK til jer som holder en ordentlig tone, mange tak for jeres hjælp. Den kan jeg virkelig bruge til noget smiley


  • #13   24. jul 2014 Øv for den skydegale nabo smiley
    Løbegård/indhegning vil nok desværre ikke stille din kat tilfreds, når han har været vant til at løbe frit, men alligevel bedre end at han slet ikke kan komme ud. Men det kræver jo at dine forældre er med på projektet.

    Kan da godt være, at det også er "noget andet der foregår" med katten, men udeliv kommer du næppe udenom, at han skal have.


  • #14   24. jul 2014 Jeg tror også at det ender med at jeg sender ham afsted. Det er bare svært.. Det er rigtig, rigtig svært..
    og jeg GIDER IKKE høre på at det er sværere for katten og blablabla.. Det véd jeg godt det er, der er en grund til at jeg overvejer det her.


  • #15   24. jul 2014 Er det nyt hjem du mener med at "sende ham afsted"?

  • #16   24. jul 2014 Ja, det er det.
    Jeg aftalte med min farmor (som er frisk og frejdig.... hvis nogen skulle være i tvivl) allerede inden jeg flyttede ind, at hvis Guffe ikke trivedes her, så måtte han bo hos hende. Så det er nok det der kommer til at ske... For jeg ved jo godt, at det er at frarøve ham hans frihed,- og det er jo ikke det jeg vil. Jeg har bare så svært ved at undvære ham. Og det ER egoistisk af mig, det ved jeg godt..
    Bare lige for at sætte tingene i perspektiv, så kan du på billedet se, at det her virkelig ikke er særlig nemt for mig.


    profilbillede
  • #17   24. jul 2014 Jeg er SLET ikke i tvivl om, at det er svært at skulle lade sin kat flytte!

    Hvis din farmor ønsker at have kat - og vel at mærke beholde katten - så lyder det da bestemt som en mulighed. Så kan du også besøge ham af og til....


  • #18   24. jul 2014 Jeg tror ikke der er nogen der betvivler at du har svært ved at give afkald på din kat, ellers havde du jo ikke flyttet ham med hver gang..

    Jeg ved ikke om en tur i sele nogen gange om dagen kan afhjælpe hans savn, jeg tvivler, men det afhænger jo af i hvor høj grad han var ude da han havde fri adgang til udelivet..

    Jeg syntes det lyder skønt at din farmor er villig til at give ham et hjem, så kan du jo også stadig besøge ham og have en kontakt til ham, men selvfølgelig ikke i samme omfang som nu..

    Det er hårdt at tage sådan en beslutning, men det er også super hårdt at se sin kat lide under at den ikke har det den ønsker sig, du har kun boet der en måned og kan allerede nu se en mærkbar forandring, tænk så på hvordan din kat har det om 6 mdr. smiley det er ikke for at gøre dig ked af det at jeg siger det, men for at sætte i perspektiv at hvis han allerede efter 1mdr ændre adfærd, så vil 6 mdr. være sååå meget værre, og kan give ham varige adfærdsforstyrrelser..

    Håber du finder en løsning som katten kan trives med og som du rent samvittigheds kan leve med, og du skal virkelig have ros for at du tænker på kattens bedste, trods du er ked af det, det er blot at vi er nogle med mange års erfaring der kunne have forudset et sådan senarie med en kat der har fået lov at have fri adgang til udelivet..
    Det er dyre lærepenge du her får dig desværre smiley


  • #19   25. jul 2014 Felis: Nu stopper du simpelthen! Har gentagelse gange set et voldsomt grimt sprog fra dig og har nu sendt en klage til diverse administratorer. Det er bare ikke i orden det der. Køl dog fordælen ned! Det er menneskeligt at fejle og den stakkels pige spørger om hjælp. Kan godt forstå hvis hun aldrig kommer herind igen med den opførsel der bliver fyret af! Snak dog pænt, det koster ikke noget og du er en voksent menneske - vis det dog!

  • #21   25. jul 2014 Det var dog en latterlig kommentar. Jeg beder dig snakke pænt, det har intet at gøre med at lege administrator. Har da godt nok lige mistet alt respekt for dig. Føj for en opførsel siger jeg bare...

  • #23   25. jul 2014 Er rystet over at et voksent menneske ikke kan finde ud af at snakke pænt og kun kan finde ud af at lytte til en administrator. Lige netop sådan en som dig er med til at give siden et dårligt ry. DU burde skamme dig.

  • #24   25. jul 2014 Og at jeg ikke har noget at skulle have sagt er noget fis. Brugerne omgåes herinde og vi har ligeså meget ret til at sige det til dig som administratorerne har.

  • #26   25. jul 2014 Næh, jeg har ligeså meget lov til at have noget at skulle have sagt som alle andre - hvor står der i brugerbetingelserne at jeg ikke må det?

    Jeg kan sagtens klare en direkte tone, men nu er sådan at der er forskel på en direkte og en groft tone. Når pigen sidder og græder, så skal man ikke være blind for at vide, at man måske bør tænke sig om og have bare en smule situationsfornemmelse.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #27   25. jul 2014 <b>Jeg må venligst bede jer om at stoppe denne her uden om emnet snak og holde jer til trådstarters emne. Tak </b>

  • #28   28. jul 2014 Hej Sofia.
    Mange af os har nok lavet et par fejl med vores 1ste kat pga. uvidenhed. Du synes nok at nogle af svarene er lidt hårde i tonen, det er fordi mange af os her går meget op i kattenes trivsel o.a og det er derfor at tonen bliver lidt hård indimellem. Hvis du skal have en kat i fremtiden så skal du beslutte om den skal være inde eller ude kat. da man ikke bare kan veksle mellem det. En indekat ved ikke at der er en anden måde at leve på, men når den først har prøvet at være ude så er det klart at den ikke vil trives ved at blive lukket inde igen. Jeg håber du lader ham flytte til din farmor hvis det kan blive en permanent løsning og ikke bare midlertidigt. Hvor han end kommer hen skal du sikre dig at personen er klar over hvad det indebærer at have kat, det bedste vil være at finde en som har erfaring med katte. Det er hårdt for dig at skulle af med ham men det er det eneste rigtige at gøre.


  • #29   28. jul 2014 Sanne

    Ja så enkelt og kontant kan det siges ,
    Ingen nedladenhed overhovedet .

    Nogle gange er det bedst at overveje sine ord inden de skrives !

    Så undgår vi at tråde slettes og undgår at træde mere på,de der allerede ligger ned.


  • #30   29. jul 2014 Jeg er godt klar over de ting du skriver, Sanne.
    Jeg er glad for at du kommenterer med en tone som er ordentlig, fordi du gerne vil råde mig. Men jeg er voksen ligesom alle jer andre, så de ting du skriver er jeg udmærket klar over smiley (skrevet med et smil på læben)
    Min farmor og jeg har lavet en aftale, og han skal bo hos hende.
    Det er et permanent sted, men jeg bliver i tvivl nu her fordi Guffe i denne uge viser sig som den kærlige kat han plejer at være. Jeg ændrer ikke planer, men jeg er bange for at tage et forkert valg, hvis han skal være ked af det i endnu en periode.
    Som I kan se, så tænker jeg ikke på mig selv i denne situation, men KUN i forhold til hvad der er bedst for min kat. Jeg vælger hvad der er bedst for ham, og jeg tror stadig at et udeliv vil være bedst.

    Tak endnu en gang, det er rart at I er så søde smiley


    profilbillede
  • #32   29. jul 2014 Det lyder som en fin løsning. Når Guffe flytter til din farmor kan du måske også være der de første dage ... det tror jeg kan gøre flytningen nemmere for ham. smiley
    (du ved nok godt, at katte skal holdes inde de første par uger efter flytning)

    Jeg forstår godt din tvivl nu, hvor han er blevet sit normale selv, men jeg er ret sikker på, at på sigt vil et stabilt hjem med udeadgang være det bedste for Guffe.

    De næste år vil måske også komme til at indebære flere flytninger for dig, og det bliver altså noget nemmere, når man ikke også skal tænke på, at det skal være bolig med kattetilladelse. Og Guffe slipper for flere flytninger og mellem ude- og indekat.

    Jeg er udmærket klar over, at det slet ikke er nemt for dig lige nu, og at flytning nok heller ikke er sjovt for Guffe lige i starten. Men det bliver det forhåbentlig.

    Held og lykke til dig og Guffe.


  • #33   29. jul 2014 Held og lykke til jer begge smiley

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #34   31. jul 2014 Kære Sofia K

    Da min store hankat (kastreret fra han var helt ung) var godt 3 mdr. gammel kom han og hans ene søster til at bo hos min far. Jeg beholdt selv deres søskende og mor.

    Hvad jeg ikke lige havde med i beregningerne var, at min far 6 måneder senere blev nødt til at flytte i beskyttet bolig, hvor han ikke kunne have katte.

    Jeg fik mine katte hjem igen - i mellemtiden var det gået op for mig, at min ene nabos nabo i hemmelighed, fangede og aflivede kvarterets katte (desværre er dét ikke nemt at bevise).

    Men altså blev mine katte med egen katte-lem nødt til at vænne sig til at være inde-katte.

    De lærte meget hurtigt at finde sig i at "gå" i snor - det foregår ved at jeg tager en god bog med ud og katten sætter sig under den bedste busk et kvarters tid, og går derefter over til et træ og spiser lidt langt græs, alt sammen med MIG i snor. Ikke meget gåen rundt, men masser af indtryk gennem næsen, øjnene, ørerne, ...

    Vigtigt at lade katten bestemme og vigtigt især i starten at bære katten ud på et fredeligt sted og lade den selv bestemme fart og retning. - Og passe på, at katten ikke smutter ud af selen (mange katte er eksperter i at vride sig ud af halsbånd og seler) - Hver kat kommer ud 4-6 gange hver dag/nat! - I starten på mit initiativ, nu siger de selv til, når de vil ud

    De allerbedste hilsener


  • #35   31. jul 2014 Mange tak for din besked.
    Det er rart at høre noget fra den anden vinkel af sagen!


Kommentér på:
Skal jeg lade ham gå?

Annonce