{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.670 visninger | Oprettet:

Majbrit O
Majbrit O
Tilmeldt:
22. aug 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Skal jeg lade min kat aflive? {{forumTopicSubject}}

Min kat, Balder, er cirka 3 år gammel, døv, og derfor indekat, fundet på et internat for godt 15 måneder siden og lidt af en ballademager.

Balder har en irriterende tendens til at hive ALT ned fra hylder og borde, hvilket har resulteret i at jeg stort set fra ryddet min lejlighed for stort set alt, der kan gå i stykker. Dette er dog ikke det største problem; han kan også være utrolig aggressiv overfor mig.
Fx. i dag aede jeg ham, hvilken han ikke brød sig om, og langede ud efter mig. Jeg trak selvfølgelig min hånd væk og lod ham være. Men få sekunder efter angreb han min højre arm, så jeg nu har både bidmærker og rifter som følge.

For godt en uge siden tog jeg ham til dyrlægen, som opfordrede mig til at lade ham aflive, da han mente at Balder lider af en form for psykisk forstyrrelse. Men det er et svært valg, og en anden dyrlæge (tilknyttet internatet, hvor jeg fandt ham), mente at Balder blot skal have mere plads at bevæge sig på.

Er der nogle, der har erfaring med den slags problemer? Jeg er lidt desperat, da voksne katte ikke ligefrem er i "høj kurs", og muligheden for et nyt hjem er ikke ret stor...

Hilsen Majbrit


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg lade min kat aflive?
  • #1   25. aug 2011 Hej
    Vores døve kat vælter også alt ned fra hylder og borde, jeg tror at fordi de ikke selv kan høre den larm de laver så bliver de ikke forskrækkede og derfor fortsætter det. Det er meget irriterende men vi har bare valgt ikke at have noget stående der kan gå i stykker. Er han tit aggressiv? altså dagligt? er det når han bliver forskrækket? eller....??? Ud fra det du skriver tænker jeg at det ikke lyder så alvorligt men måske mangler jeg bare nogle flere eksempler?


  • Majbrit O
    Majbrit O Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   25. aug 2011 Det er ret forskelligt, men i hvert fald en gang om ugen. Voldsomheden varierer, nogle dage "truer" han kun - sidder med store øjne og stirrer på mig, men gør ikke noget ud af det. Andre gange napper han uden rigtigt at gøre mig ondt, men desværre bider og river han også hårdt, og jeg må nærmest gemme mig under puder eller dyne, så han ikke kan skade mig.

    Jeg ser det selv som et stort problem, også fordi jeg føler jeg skal anstrenge mig for at fortsætte med at holde af ham, når det sker.


  • #3   25. aug 2011 Har han mulighed for at klatre højt op f.eks hylder osv? mange katte kan blive stresset af ikke at kunne komme op og få det fulde overblik, og være sig selv og så udløses agrasiv adfærd. Bliver han stimuleret nok i hverdagene, hvis han er inde kan behovet for at blive leget med godt være rimeligt højt

  • Majbrit O
    Majbrit O Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   25. aug 2011 June M: Jeg prøver at få så meget som muligt ud af min et-værelses; han har 3 kradsetræer til rådighed, det ene står i vindueskarmen (en slags indvendig karnap), så han kan skue ud over området, plus flere hylder han kan ligge på. Mht. leg så tror jeg godt han kan trænge til mere...

    Jeg har også overvejet muligheden for at anskaffe mig endnu en kat, men boligselskabet tillader kun én kat eller én hund, desværre.

    Tak for de svar, der er kommet, håber der kommer flere! Jeg føler jeg står i et rigtig skidt dilemma!


  • #6   26. aug 2011 Det lyder ret meget som min kollegas kat, den river dog ikk noget ned fra hylder, men den er også aggressiv over for hende, lige pludselig sidder den lige i armen, er meget stirrene, hun er revet og bidt op og ned af arme.. den er også indekat, men tror problemet er at den er taget alt alt for tidligt fra sin mor, hun fik den hvor den ikk var meget mere end et par uger så hun har flasket den op, det kan gøre dem aggressiv adfærd.. hun overvejer også kraftigt at lade den aflive men det er svært, hun er kun glad for hun ikk har små børn.
    Håber du finder en god løsning


  • #7   26. aug 2011 Jeg havde nok valgt at aflive den. Den kan jo ikke have det godt når den opføre sig på den måde.

  • #10   26. aug 2011 En døv kat har brug for en hørende kat som "vejleder" - har du mulighed for at give ham en hørende legekammerat?

  • #11   26. aug 2011 er sikker på en legekammerat vil hjælpe. måske er en af grunden til at den vælter ting ned kedsomhed. og trænger til en at lege, tumle, slås for sjov med


  • Majbrit O
    Majbrit O Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #12   26. aug 2011 Lad mig slå fast at Balder ikke er uønsket! Grunden til at jeg oprettede denne tråd, var at jeg frygter at han ikke har det godt, og ikke har mulighed for at få et godt katteliv.
    Hvis jeg fandt et passende nyt hjem til ham, ville jeg stadig være nervøs for at han ikke fik det liv, han fortjener.

    Felis: Jeg tror det du skriver med at dyrlægen ikke anbefaler den slags uden grund, er noget jeg skal tage seriøst. Mange tak!

    Tusind tak for jeres svar, jeg vil tage dem alle til efterretning.


  • #13   26. aug 2011 Det er meget sværere at have en døv kat end en hørende og det kræve en vis stabilitet og er ikke for alle. Skift af hjem vil bestemt ikke gavne den, med den forhistorie den har, hvor ingen aner hvad den har været udsat for.
    Jeg vil af humane årsager osse anbefale dig at få den aflivet, inden det går rigtigt galt. Jeg tror dog ikke på at dens adfærd/agressivitet har noget at gøre med at den er døv. Jeg tror det hænger sammen med hvad den har oplevet inden du fik ham.


  • #14   26. aug 2011 måske kan der hentes inspiration til liv med en døv kat her www.handikat.blogspot.com, hvor der netop står en masse om døve katte.

  • #15   26. aug 2011 Min søsters kat har også det med adfærdsproblemer, men det tror jeg bunder i hun ikke er ret meget hjemme, og når hun så endelig er så bliver han for "Kåd i leg" så istedet for at få opmærksomheden så "kræver" han den ved at springe på hendes arm - den eneste han ikke river og bider efter er mig fordi jeg altid leger gemmeleg med ham når jeg kommer ind til ham - Hvis det er tilfældet at du måske arbejder meget og han har brug for lidt mere leg end du lige "magter" så ville jeg anbefale en laser, kræver ikke så meget energi og legesygekatte elsker dem smiley

  • #16   26. aug 2011 Jeg synes han skal prøve at få en kammerat, og hvis internatet har sagt, at han skal et sted hen med plads til ham. Så synes jeg ikke en et-værelses er passende. Det lyder til at du vil ham alt godt, men tror aldrig en kat som Balder vil trives i en helt værelses.

    Men hvis du vælger at beholde ham, så synes jeg du skal prøve med en kammerat. Og sørge for at du aldrig kæler ham uden at han har set sig. Men det er du jo sikkert godt opmærksom på. For ellers overskrækker du ham jo hele tiden.

    Min gamle kat, angreb også min mor i en periode. Han var den sødeste dejligste kat, som aldrig gjorde noget. Som barn kunne jeg klæde ham i mit dukketøj, og han var FULDSTÆNDIG ligeglad.
    Pludselig blev han aggressiv og angreb min mor når hun sad på gulvet sammen med mig. Vi fik ud fra at han var jaolux. Kan der være noget der får ham til at føle sig overset? Er det noget han gør mens der er gæster, eller når du laver noget andet og ikke lige har opmærksomheden på ham?

    Men synes bestemt også du skal tænke over at dyrelægen siger, at det ville være bedst for ham at blive aflivet.
    Kan så meget godt følge dig i dilemmaet - den ene dyrelæge siger det ene, og den anden siger noget andet.

    Håber det kommer til at flaske sig.


Kommentér på:
Skal jeg lade min kat aflive?

Annonce