{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Flytte killinger? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg skal lige bruge lidt hurtigt hjælp..
Kort fortalt, så er der kommet killinger, der hvor min hest står opstaldet. Vi har en sød staldkat, men for en uge siden kom der en ande kat, og søgte meget rundt på gården, og var lidt sky, men den gik ind og spiste vores kats mad. Vi kunne godt se at den skulle have killinger, og vi fandt dem så for 5 dage siden udenfor.
Hun har lagt dem på et halmbånd, hvor der er pressening over, og vi kan ikke komme til dem, da moren væser når vi kommer for tæt på.. De har mad og vand.
Vi ville dog gerne have dem ind i stalden, hvor vi ville lave et hyggeligt sted med tæpper til dem og moren, så for det første, at vi kan snakke med dem, så de bliver tamme, og for det andet, at de ikke er udenfor i kulden om natten.
Moren søger meget ind i stalden, så vi tænker at hun måske gerne ville have dem derind, vi er bare bange for, at hvis vi tager dem derind at hun så tager dem et andet sted hen..
Vi tænkte at vi kunne lukke moren ind i stalden, og så hente dem imens hun ikke ser det? smiley
Men må vi gerne gøre det nu, eller skal vi vente til de bliver større? Og hvad med vores anden hankat? Ville han mon gøre dem noget? Han er den sødeste og kærligste kat, så det ville jeg udmiddelbart ikke tro.. smiley

Håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte killinger?
  • #1   17. aug 2014 Hvis i ikke bruger båndet så lad dem være

  • #2   17. aug 2014 Det gør vi ikke, men det er mest pga. vi gerne vil have dem tamme, og vant til mennesker, og det bliver de ikke foreløbig hvis de ligger der.. For vi må ikke komme til, for moren smiley

  • #3   17. aug 2014 Først hvad er planen med de killinger og moren????

    Næst i kan vel stadig vænne dem til menneske kontakt der hvor de er..
    Det er jo ikke sådan at fordi i lukker dem ind i stalden at moren så stopper med at hvæse af jer, det vil hun gøre uanset hvor hun er, da hun ikke er tryg ved jer..

    Og du har helt ret hvis i flytter dem er der stor chance for at hun vil flytte dem igen og så bliver det til et sted i slet ikke kan finde..


  • #4   17. aug 2014 Vi tror moren er en vildkat, eller naboens staldkat.. vi hører dem ad om de kender den imorgen. Hvis det er en vildkat, er der måske chance for at den bliver, og så må vi have to staldkatte. Den anden staldkat vi har, var også vildkat førhen, men nu bor han der, og hygger sig.
    Og mht. ungerne så er vi et par stykker på gården, der måske gerne vil have en, og så har vi snakket om en til staldkat, for de er simpelthen for søde. Og resten skal sælges. Så det er der styr på, hvorfor?

    Jeg ved skam godt, at moren stadig vil væse hvis vi tager dem ind i stalden.. Men så ville hun lige så stille vænne sig til vi var der, og snakker med dem. Nej, vi kan ikke vænne dem til menneskekontakt der hvor de er nu, for de ligger langt inde, og så er det at vi ikke må komme for tæt, og så kan vi ikke rigtig komme derind, for der er for langt.

    Ja, det er så bare om man tør tage den chance.:-)


  • #5   17. aug 2014 Grunden til at jeg spurgte hvad tanke var med dem, var at hvis i ikke ville have dem så syntes jeg det bedste var allerede nu at indfange hele flokken og køre på internat og evt få dem aflivet..

    Men hvis i er villige til at tage vare på hele flokken så er det jo fint..

    Som sidebemærkning så vil jeg sige at det er fint at i er nogle stykker som kunne tænke jer en eller flere af killingerne, men husk nu ikke at lave den fejl at i tror i kan gøre dem til indekatte, det er altså ikke en mulighed for killinger der er afkom af en vildkat og er født og opvokset udenfor, samt husk de skal være 12 uger før de tages fra moderen, blot en reminder smiley

    Jeg kan godt se at hvis de ligger et sted der er svært at komme til så gør det jo forholdene noget vanskelige, hvor svær er hun at komme til når hun ikke er i nærheden af killingerne??
    Jeg tænker du siger hu går ind i stalden og får mad, er hun helt umulig at komme til der også???

    Hun hvæser jo for at beskytte sine killinger det er klart..

    Som du sætter det op, så ville jeg nok prøve at tage chance og flytte killingerne mens hun er væk, men hun skal jo have mulighed for at finde dem igen, det kræver jo sådan set at i viser hende hvor de er, og måske, kun måske vil hun forstå at i ikke vil dem noget ondt, når nu i har lagt killingerne pænt til hende..
    Sådan set har i jo intet at tabe, som det er nu kan i ikke komme til killingerne, flytter hun dem så er i status quo, men ender hun med at stole på jer og blive der hvor i lægger dem, så vinder i jo, men i skal sørge for at det er et sted der ligesom er en hule for hende, hvor ingen farer kan komme oppe fra, nede fra, eller fra nogen sider, der skal kun være et indgangshul, faktisk vil jeg anbefale en flyttekasse med et hul i hvor hun kan komme ind og ud, så kan i nemlig kigge til killingerne oppe fra når i åbner kassen og på den måde vænne killingerne til jer..


  • #6   17. aug 2014 Lad dem være, og lad dem HELT være, dvs ingen pilleri.. Når de bliver større kan i begynde på det.. Men nu er de så små at i kan ende med at stå med et hold killinger moderen ikke vil kendes ved fordi der er for meget uro omkring dem

  • #7   17. aug 2014 Okay tusind tak for hjælpen.
    Ja, vi kan ikke få os selv til at få dem aflivet, så vi vil hellere se om vi kan få dem givet væk til et godt hjem.. Kan de ikke være indekatte? Altså som normale huskatte, der går ud og ind som de vil? Jeg tænker hvis de nu kommer ind i stalden, så er de jo indenfor, kan man sige smiley

    Ps. Der er slet ikke noget når hun er i stalden og tager mad, hun går rundt efter os, og bliver kælet og snakket med, så der er ikke noget overhovedet smiley
    Det er kun når vi stikker hovedet ind til der hvor de ligger smiley

    Det med flyttekassen havde vi faktisk også tænkt på..

    Jeg må lige se på hvad vi gør.. smiley


  • #8   17. aug 2014 En indekat er en kat der ikke kommer ud overhovedet..

    De kan fint fungere som almindelige katte med udeadgang, men de skal have udeadgangen..

    Det forudsætter jo selvfølgelig at i får de håndtamme og installere dem et sted med en kattebakke så de også lære sådan en at kende, for ellers bliver de jo ikke renlige og hvem vil have en urenlig kat..

    Jeg tror nu godt i kan flytte dem nu, det skal jo helst gøres inden de bliver 2 uger i hvert fald, ellers er det de ikke får menneske prægningen fra starten, men når i har flyttet dem så lad dem få et par dages ro hvor i slet ikke opsøger killingerne, sørg for at få morens tillid, hvilket det lyder til at i har når hun ikke er i nærheden af sine killinger..

    Mit råd når i flytter killingerne er at tage den kasse de skal ligge i, give mismor en kæmpe stor skålfuld mad i stalden hvor i vil have killingerne, gå ud med kassen og putte alle killingerne i den, gå tilbage til stalden, vise mismor killingerne i kassen og få hende til at følge efter jer hen til hvor kassen med killinger skal stå, sørg for det er et sted hvor der er meget fred ikke for meget uro, så er det størst chance for at hun beholder dem der, og så ellers forlade stedet så hun har fred nogle dage, hvor i selvfølgelig stadig fodre hende og snakker med hende..


  • #11   18. aug 2014 Hej.
    Så må jeg hellere opatere jer om lidt triste nyheder..

    Vi ville have flyttet dem i eftermiddags, men mismor havde andre planer.. Da hende der bor på gården skulle ud og give hende mad og vand i morges, var mismor og 5 af ungerne væk.. Der var to tilbage, 1 der lå samme sted, og 1 der desværre er faldet ned, og har ligget på den kolde jord i vi ved ikke hvor lang tid. Hun gik selvfølgelig i panik, men fik ringet til min mor(jeg har været i skole), så min mor var der kort tid efter, og de troede så at den på jorden var død, da den lå helt stille, og ikke bevægede sig.. men pludselig miaver den lidt, og de skynder sig selvfølgelig at tage sig af de to små unger der, og finder morens nye sted, som er ovre i vores gamle stald i en høhæk, og der ligger hun så med de andre unger. Så lagde de så de to unger hen til de andre og hende, og lagde et tæppe, og lod hende være i fred.
    Vi har så lige været der oppe og kigge til dem, og der var moren der ikke i den tid vi var der, men ungerne ser ud til at have det fint, og vi har lagt nogle flere tæpper.
    Vi var virkelig bange for at den lille der var røget ned ikke klarede den, for de troede virkelig at han var død, men som sagt virker de alle til at have det fint.
    Og mismor væser slet ikke af os mere, vi har snakket med ungerne, og 1 af dem har allerede fået øjne. Dog er der en af ungerne som er virkelig lille, har det noget at sige?

    Skal nok opdatere jer når jeg ved mere smiley


  • #12   18. aug 2014 Ps. Der er hele 7 unger, så det er ret vildt, og mismor har jo meget at se til! :o) Og så er det endda første gang hun har unger, efter hvad vi tror.. hun er nemlig ikke særlig gammel, så det er vi temmelig sikre på. smiley

  • #13   18. aug 2014 Jamen så har mismor jo selv besluttet, og det er da super fint at hun nu lader jer komme i nærheden af killingerne smiley

    Killinger er hårdføre så den killing der var faldet ned skal nok klare den, min søster oplevede det samme med en af hendes vildmis-killinger, den var også faldet ud og ned i en kasse, de fandt den først et døgn efter da de ikke kunne finde ud af hvor den var og troede at der var en hankat der havde taget den da den intet sagde..
    At der er en killing der er mindre end de andre er meget normalt i så stort et kuld, måske klarer den det måske ikke, men lad naturen gå sin gang, jeg tror at når den har klaret det så længe så skal den nok komme efter det..


  • #15   11. sep 2014 Hej igen smiley
    Nu er det jo noget tid siden jeg skrev sidst, og vil bare lige fortælle, at det går ikke mindre end fantastisk med alle misserne, store som små smiley
    De lever i bedste velgående, selv lille bitte my, der er den eneste pige, ud af de 7 d: De fik allerede små øjne da de var 6 dage, og de bruger allerede bakke :o) og nu løber de rundt og leger, og spiser en masse mad, og det samme med mormis. smiley De har en hel stald som legeplads jo, med alt muligt sjovt legetøj, som træstubbe, kradsetræer, halm og kasser og hvad vi kunne finde på. De kunne ikke have det bedre, vi er en masse folk derop som kommer hos dem, og vi har forddelt det ud på dagen så vi er der forskellige tidspunkter.

    Jeg har fået den ene, Kalle, af mine forældre i fødselsdagsgave, så jeg glæder mig til at han kan flytte herhjem smiley
    Så er der en der bor på gården der har valgt to af dem, og naboen deroppe har valgt en, og så kender vi to der skal vælge en hver, og så er der bare en tilbage, der skal have et godt hjem, og vi har ikke engang sat sedler op med dem. Så det er super smiley
    - Desværre er der ikke nogen der har ville erkende at mismor er deres kat, vi har sat sedler op rundt i byen osv, men ingen har kontaktet os, og vi har med vilje unladet at skrive at hun har unger.. Vi er nemlig sikre på at hun har en ejer, hun er godt nok ikke øretatoveret, men hun brugte bakke lige fra da hun kom, og var ikke sky. Så hende skal vi finde ud af hvad vi gør med smiley
    Om hun skal blive staldkat med vores anden eller om hun skal afleveres på et godt internat. I hvert fald er der helt styr på det smiley
    Så dejligt smiley


  • #16   11. sep 2014 Dejligt at høre at alt er gået godt smiley

    Husk nu ikke at tage killingerne fra moderen før de er 12 uger, også selv om det virker som om mismor er ligeglad med dem, det er en del af opdragelsen..

    Men hvor er det godt at der er fundet hjem til dem alle - eller næsten da smiley


  • #17   11. sep 2014 Ja det er super smiley
    Jep, det er vi godt klar over, altså at de skal være mindst 12 uger :-))

    Det er super dejligt, ja smiley


  • #18   11. sep 2014 Men tak!! smiley

Kommentér på:
Flytte killinger?

Annonce