{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

Kattene i soveværelset {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har haft mine 2 killinger i godt 2 måneder nu, og jeg vil så gerne have at de sover hos mig i soveværelset. Men de vækker mig hele natten hvor de ælter og piber fordi de vil kæles.
Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at de også kan være i soveværelset om natten?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattene i soveværelset
  • #1   31. aug 2014 lad være med at kæl for dem. de har fundet ud af at du vågner når de begynder. inorere dem.
    jeg har også selv nogle som kan finde på det, selvom at de er voksne, men jeg plejer lige at age dem en gang og så om på den anden side og sov videre.

en ting er dog sikkert de bliver ældre og mere selvstændige og så får du også din nattesøvn

• #2   31. aug 2014 Arh okay, jeg ignorerer dem nemlig ikke nu smiley Jeg hader at skulle lukke døren om aftenen.

Jeg vil helt klart prøve at lade som de ikke er der.

Tak for svaret smiley

• #3   31. aug 2014 Hehe, ja nogle killinger gør sig for meget bemærket og andre ville vi ønske var mere kælne.
    Min MCO Chili ville overhovedet ikke kæle da jeg fik hende, og jeg var grædefærdig.
    Da hun endelig overgav sig, ville hun til gengæld helst stange mig hele natten og puffede mig med en pote i ansigtet lige så snart jeg lukkede øjnene.
    Jeg opdagede dog at hvis jeg trak vejret dybt som om jeg sov, så lod hun mig være.
    Når jeg så smugkiggede på hende, "sad hun vagt" og stirrede intenst på mig i et stykke tid, inden hun selv lagde sig til at sove.
    Nu er ritualet helt fast... hun kommer op og puffer til mig med poten lige så snart jeg har lagt mig. Jeg nusser hende et stykke tid (det ER jo så hyggeligt) og når jeg vil sove, så begynder jeg at trække vejret tungt, hvilket hun har godtaget som et tegn på, at jeg nu er "fredet" resten af natten.
    Om morgenen når vækkeuret ringer, puffer hun igen til mit ansigt smiley

Det var jo ved et tilfælde at jeg opdagede det med den dybe vejrtrækning, men måske virker det også hos dig, det er da et forsøg værd smiley

• #4   31. aug 2014 Ja det er jo så hyggeligt smiley

Begge mine persere er meget kælne (den anden blev det dog først her for 2 uger siden), så nu er der kamp om pladsen hos mig.

Jeg vil prøve det med vejrtrækningen det lyder ret genialt smiley

Hvor længe gik der ca. før din forstod at det var sovetid? Og tør jeg allerede at prøve det i aften, eller skal jeg vente til weekenden?

• #5   31. aug 2014 Jeg ville gøre det allerede i dag.
    Det var jo som sagt et tilfælde at jeg opdagede det, en aften hvor jeg bare slappede rigtig godt af og åbenbart trak vejret tungt smiley
    Det ville da være fantastisk hvis dine også reagerer på det, så det ligefrem kunne bruges som et generelt råd, så må vi tage patent på det haha smiley
    Kom endelig med en opdatering, vil glæde mig til at høre om det virker smiley

• #6   31. aug 2014 ... min reagerede faktisk med det samme... hun "holdt vagt" i nogle minutter omkring en ugestid, men hun rørte mig ikke.

• #7   31. aug 2014 Så prøver jeg det i dag smiley Det bliver spændende at se!

Haha jaa det ville da være fantastisk at have patent på noget med katte smiley

Du kan tro at du bliver opdateret!

• #8   31. aug 2014 Perfekt.. Så håber jeg at de begge bare lægger sig i stedet for at blive overgearet af min afvisning smiley

• #9   31. aug 2014 Tak for det smiley

Og nu skal du jo lige huske at holde masken og ikke komme til at fnise, det bliver nok svært med 2 krudtugler som tænker: "Hvad pokker foregår der, sover damen?" smiley
    Ku' godt tænke mig at være en flue på væggen hos dig i aften. GGGGG

• #10   31. aug 2014 Præcis smiley

• #11   31. aug 2014 Haha jaa det bliver nok sjovt!! For de har en tendens med at komme helt oppe i hovedet på mig smiley

Det kilder sådan smiley

Håber at det lykkes smiley

• #12   31. aug 2014 Når jeg går i seng og vil sove, siger jeg godnat, og vender ryggen til dem smiley før det kan jeg godt nusse lidt eller kommer de ud på wc om natten, når jeg er der, så kan de også få nus,,, men ikke i sengen efter godnat!

• #13   31. aug 2014 Ej det er også smart!! Jeg må prøve det hele senere når det er godnattid smiley

Tusinde tak for de dejlige svar, så misserne og jeg forhåbentlig kan sove sammen smiley

• #14   31. aug 2014 Husk, at alt tager tid når det gælder om, at lære dem nyt, og det skal passe til jer, så det føles naturligt og bliver husket af jer,,, katte er vane dyr og elsker når tingene er som de plejer smiley

• #15   31. aug 2014 Præcis.. Så det er mig som skal være tålmodig og ikke lukke døren for hurtigt smiley

• #16   1. sep 2014 Nu ved jeg ikke om du gør det , men trætte katte går hurtigere til ro, så en god legestund inden det er godnat kan også hjælpe smiley

• #17   1. sep 2014 De leger meget og er overgearede inden sengetid.. og stadig ved sengetid. Så måske jeg skal prøve at finde drillepinden frem smiley

Nogle gode råd til hvad jeg skal lege med dem, før de bliver trætte?

• #18   1. sep 2014 Det er ikke sikkert du behøves investere særlig meget tid på at lege med dem, nu de er 2 killinger sammen.

Det er min erfaring, at killinger og ungkatte fint får dækket deres aktivitetsbehov ved at tumle omkring på egen hånd, når de er flere end én.

Dog afhænger det meget af om du er hjemme i dagtimerne, eller om du er på arbejde.
    Killinger sover mange timer i døgnet (almindeligvis omkring 17 timer), men hvis de er alene hjemme i dagtimerne, får de typisk dækket en stor del af deres søvnbehov i det tidsrum, og så er de jo rene overskudsbomber af energi, når du kommer hjem smiley

Hvis du gerne vil lege ekstra med dem, så gør det endelig, de elsker jo opmærksomhed. Jeg ville dog ikke aktivere dem voldsomt lige op til sengetid, men op til ca. et kvarter inden du går til ro.

Min erfaring siger mig, at man sagtens kan sammenligne kattekillinger med børn smiley
    En god tumleleg ca. 1/2 time inden sengetid på omkring et kvarter.
    Derefter falder der i det næste kvarter ro over hjemmet, mens du rydder lidt op, børster tænder og går i seng.
    Lyset slukkes, og hvis de er som de fleste katte, så vil de gerne have din opmærksomhed netop nu.
    Det er ok... Nus dem kærligt med langsomme bevægelser, mens du med rolig stemme fortæller dem hvor dejlige de er, eller hvad der nu falder dig ind smiley
    Stop efter omkring 5 minutter med at kæle med ordene: "Nu skal vi sove"... Samme ord hver aften.
    Og så ligger du dig til at sove - evt. med den dybe vejrtrækning, som jeg foreslog.
    Hvis de ælter dig, er det ok... det er deres måde at vise hengivenhed og berolige sig selv på, inden de selv tørner ind.
    Hvis de piber, så gentag med rolig stemme: "Nu skal vi sove".
    Hvis de springer rundt på gulvet en tid, så lad dem gøre det, men ignorer dem.
    Med tiden vil de finde ud af, at du ikke vågner af den slags pjat, og så lægger de sig til at sove kort tid efter dig, måske lige efter et par enkelte tumlerunder i huset.

Du skal selvfølgelig have gjort op med dig selv først, om de skal sove i samme rum som dig, eller om du hellere vil have dem ud af soveværelset om natten.

Det rykker først, når du har taget beslutningen, uanset hvad du beslutter dig for.

Jeg tror ikke på, at det nytter at "straffe" en tid, ved at lukke dem ude. Katte resonerer ikke på samme måde som mennesker, altså: "Hov, nu blev vi lukket ude, så må vi hellere "opføre os ordentligt" når vi bliver lukket ind igen...

Vil du helst sove alene, så er der kun én vej frem, som når man lægger et barn til at sove i eget rum, nemlig: Hold fast, uanset hvor meget de hyler smiley

Vil du gerne have dem opdraget til at give dig fred om natten, men sove i samme seng som dig, så sæt dit fokus på det rum, hvor du sover.

Det gør det nemmest for kattene at begribe og overskue, og sparer dig for dobbelt "arbejde".

Aktivitetsforslag:
    En tur ud i sele, med mindre de har løbegård. Der er mange indtryk ude, som kan gøre selv den mest aktive killing grydeklar efter en tur på omkring et kvarter.
    Hvis de har løbegård, så smid fristende legetøj rundt, som de kappes om at fange.
    Det samme gælder hvis de er inde.
    Leg "gemmeleg"... Gem dig bag en dør og kald på dem.
    Når de finder dig, så ros dem, og løb derefter til næste gemmested osv.
    De fleste killinger (og voksne katte) elsker denne leg, og det træner dem samtidig i at lystre deres navn.
    Aktiver deres hjerne. Lær dem f.eks. hvad ordet "nej" betyder.
    Læg en godbid foran snuden på dem og sig "nej", hvis de forsøger at tage den.
    I begyndelsen kan du evt. skubbe blidt til hovedet med et "nej".
    Når killingen kigger væk et kort sekund, lægger sig ned eller slikker sig, har den forstået budskabet.
    Beløn med at skubbe godbiden helt hen til killingen og lad den spise mens du roser.
    Kast "Apporter" og start med at rose, når killingen tager apporten i munden.
    Senere vil den af sig selv komme og aflevere apporten til dig, den er nemlig klog nok til at finde ud af, hvem der har startet denne sjove leg.
    Modsat hunde, smider katte altid apporten fra sig når den afleverer, og stiller sig i startposition for et nyt kast smiley
    Apporten kan være hvad som helst, men for mange killinger er et ganske almindeligt lille stykke sammenrullet papir fra en skriveblok et stort hit.

Men prøv dig frem... Mine kattes favoritter har været lige fra papirskugler, sutter, halskæder, hårklips mv. til små bolde og tøjdyr.

Min den ene laver stadig en ekstra rutine hver aften.
    Lige så snart jeg slukker lyset, kommer hun med sin yndlingsapport og afleverer den ved mit ansigt.
    Jeg smider apporten en enkelt gang, og hun henter den stolt og ligger sig derefter spindende ved min side eller oven på dynen.
    Hvis hun engang i mellem fortsætter med at puffe til mig, stryger jeg hende bare kærligt over hovedet og siger: "Nu skal vi sove", og lader hende derefter være.
    Nogle aftener tager hun derefter en enkelt legerunde i huset med min anden "yderst artige" kat, inden de begge siger go'nat, eller også lægger hun sig med det samme til at sove.

Jeg har haft en del killinger i årenes løb, og syns det er rigtig sjovt at eksperimentere med disse ting.
    Håber du kan bruge noget af det som inspiration smiley God kamp smiley

• #19   1. sep 2014 Ej hvor er du fantastisk! smiley

Tak for din viden og dine forslag! Jeg vil helt sikkert prøve det hele.. Har aldrig prøvet at lege med en kat på den måde smiley

Hvor lang tid tager det dig ca at træne dine katte til disse ting?

Og har du så også et forslag til hvordan de kan komme til at elske at blive redt? smiley

• #20   2. sep 2014 Ikke noget at takke for smiley

Det er svært at sige hvor lang tid det tager, for det er jo forskelligt fra kat til kat, hvor hurtig den er til at fange fidusen, og nogle ting er selvfølgelig sværere at fange end andre, selv for den mest intelligente kat.

Men "nej" legen, har de fleste katte nemt ved at lære. Du skal sjældent bruge mere end en uge, somme tider kun 3-4 dage og kun ganske få minutter om dagen.
    "Nej" er på alle måder meget nyttigt, det kan jo også bruges når de møfler dig i sengen og hvis de hopper på borde mv.
    Evt. skal du lige skille killingerne ad, de første gange du leger "nej" legen smiley F.eks. 5 min. pr. killing, derefter pause. Meget gerne en pause med hygge/nussei eller almindelig leg.

Jeg skal på arbejde nu, men vender tilbage i aften.

Hvordan er det gået med at sove? smiley

God dag

• #21   2. sep 2014 Jeg skal helt klart lære dem "nej" legen.. De er nogle rigtige drillepinde smiley

Første nat var hård.. De kommer helt op i ansigtet på mig, når de ingen opmærksomhed får (og det kilder smiley ) og bemærkede at jeg nussede den ene i søvne, det må jeg se at stoppe med smiley

Men i nat var det bedre, vågnede kun et par enkle gange, hvor jeg så så at de bare lå hos mig smiley

Men når jeg ignorerer dem starter de med at hoppe ned fra sengen og lege.. og så om natten kommer de op og ligger smiley

God dag til dig også smiley

• #22   9. sep 2014 Hej Charlotte,

Jeg vil blot takke dig for de fine fif du gav mig! Mine små prinsesser forstår nu hvad godnat betyder.. 5 min efter ordet godnat er blevet sagt, tester de lige om jeg sover (der trækker jeg vejret meget dybt), så forstår de at det er sovetid. Så lægger de sig pænt under sengen og sover. (De elsker bare at sove der). Senere kommer de så op og tester mig igen, og sover så videre på min mave resten af natten smiley

Det var virkeligt et godt råd du kom med! Nu håber jeg bare en dag at de vil ligge ved siden af mig og ikke på mig smiley

Og når de endelig kommer om natten, nusser jeg lidt og siger godnat igen.

Så efter lidt over en uge gik der smiley

Så endnu en gang tak smiley

• #23   10. sep 2014 Årh hvor er jeg glad for at rådet virkede, og undskyld jeg ikke er vendt tilbage som lovet, jeg har været syg nogle dage.

Kram til dig og dine kære små smiley

Kommentér på:
Kattene i soveværelset

Annonce