{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.322 visninger | Oprettet:

Rikke K
Rikke K
Tilmeldt:
16. sep 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76

Kat med lette gigtsymptomer - Metacam eller ej? {{forumTopicSubject}}

Min lidt ældre kat (præcis alder kendes ikke) var jeg til dyrlæge med i går. Hun lå i vindueskarmen og sov da jeg kom hjem fra arbejde og jeg tror hun har ligget der længe. Så da hun skulle ned derfra var det pludselig som om det en forben ikke sad helt rigtigt et øjeblik - måske har hun bare ligget forkert, det ved jeg ikke. Men da jeg ikke tager chancer med min øjesten, så kørte jeg straks af sted for jeg ville være sikker på hun ikke havde ondt. Dyrlægen lyttede på hende og mærkede alle benenes led igennem og der var ikke noget at mærke og ingen protester. Katten gik normalt hos dyrlægen og da vi kom hjem igen. Men for en sikkerhedsskyld fik hun en Metacam indsprøjtning og jeg fik med hjem til 5 dage, så skulle jeg prøve at observere om hun ændrede adfærd. Jeg synes hun er blevet lidt mere aktiv (hun har haft flere af de der pludselige "overskuds-energi-ture" rundt i huset end sædvanligt. Men nu har jeg læst på nettet, at Metacam kan rigtig farligt for katte og kan give dårlige nyrer og lever. Jeg er derfor blevet nervøs for, om jeg nu gør det bedste for hende ved at give hende det eller om der virkelig ikke er andet at gøre. Hun har i ca. 3 år fået en Canosan pille hver dag bare for en sikkerhedsskyld, ikke fordi hun udviste problemer.

Altså - jeg synes jeg står lidt her og ikke rigtig ved hvad der er bedst for katten. Jeg ved jo reelt ikke om den har gigt eller om den bare lige havde ligget forkert, og jeg har da ingen intentioner om at give den dårlige nyrer og lever af Metacam behandling.

Så - er der noget som helst I personligt har god erfaring med til kat med lette gigtsymptomer?

Jeg har for 4 år siden mistet en kat, som havde dårlige nyrer - den blev sat i smertebehandling (kan ikke huske om det var Metacam) og den døde kort tid efter, så jeg synes jeg har en lidt dårlig fornemmelse mht. det her. Denne her kat viser dog heldigvis ingen tegn på dårlige nyrer, men omvendt tog dyrlægen ingen blodprøve for hun startede behandling. Ved ikke om det er meningen at hun vil det, hvis det skulle være langtidsbehandling.

Det skal siges, at symptomerne har været "lette" og katten har på intet tidspunkt undladt at hoppe højt og sådan noget. Så jeg overvejer på ingen måde aflivning, da det er min holdning, at hvis man kan give katten et godt liv, så skal man selvfølgelig gøre det også på dens gamle dage.

Hilsen en forvirret katteejer, der bare vil gøre det allerbedste for sin kat


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med lette gigtsymptomer - Metacam eller ej?
  • #1   17. sep 2014 jeg har kun hørt med prendnisolon at det skulle skade
    med metacam har jeg kun haft problemer med dårlig mave og tarm

    men du kan jo prøve noget helt andet. jeg har nemlig en kat som med stor sandsynlighed også har gigt. han har ikke været hos dyrlægen, da han ikke lige frem er den nemmeste kat (lang historie), men jeg var deroppe med hans "dame", og fik en snak med dyrlægen.
    min kat har problemer med at hoppe op. kravler op i sofaen, og sådan noget. Men trives ellers normalt meget fint.
    jeg fik det råd at prøve at give lakseolie i min 6 uger, og så burde der være en forskel - noget med at kroppen skal "fyldes op".
    allerede nu efter 3 uger kan jeg se en forskel. han er blevet en helt anden kat.

    jeg købte Hunter lakseolie via zooplus, og det kan kattene godt lide - har valgt at sætte 2 andre på det pga at deres pels virker lidt tør.
    har tidligere prøvet noget som jeg fik hos dyrlægen, og det var der ikke nogen som ville have


  • #2   17. sep 2014 Jeg har selv givet metacalm i kortere perioder da min kat har løse knæled, og jeg har ikke oplevet at der har været bivirkninger..

    Jeg syntes du skal prøve de 2 uger på smertestillende og se om der er en forskel, er der det må du jo tage den derfra..

    Jeg skal så indrømme at jeg er lidt modsat dig, for ja jeg mener også at man skal tage sig af sit dyr livet ud, men min beslutning er at hvis min kat kræver daglig smertestillende medicin så har den ikke et værdigt liv, jeg kunne personligt aldrig finde på at give min kat smertestillende hver dag livet ud, smertestillende er fint i en kortere periode som her og nu løsning, men aldrig som langsigtet løsning..


  • #3   17. sep 2014 Jeg har desværre også netop bemærket gigtsymptomer hos mine katte smiley Så jeg
    skal have fat i noget Hills j/d-foder. Det har jeg før blandet i vanligt tørfoder, da Bruno viste gigtsymptomer, og det havde god effekt smiley . Foderet indeholder MSM, glucosamin og chroonditin(ellernogetidenstil).

    Royal Canin 12+ har jeg set andre anbefale. (jeg har kigget på posen og var dog ikke specielt imponeret af indholdet). Der er dog vist to slags RC 12+ og hvilken af dem, der er bedst ved jeg ikke. Marianne-Hjælpeadmin ved det (men OT, hvor er hun?! håber da hun er blevet rask!!!)


  • #4   17. sep 2014 Tinka jeg tror ikke Marianne hj. admin er helt på toppen endnu, det var jo noget med en muskel virus eller noget hun havde reddet sig, og der kunne gå op til et halvt år før hun ville kunne se bedring smiley

    RC har også et foder der hedder Mobility som indeholder glukosamin hvilket er godt for leddene, det får Tøsen når hun ikke er på specialkost smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #5   17. sep 2014 Hvis èn af mine katte fik gigt, ville jeg give den en af disse jeg linker til.

    Glucosamin alene er <b>ikke</b> helt så virksomt som når der er disse 3 virksomme stoffer i samme tablet eller pulver
    "Glucosamine, Chondroitin and MSM"

    MSM er rigtig godt <b>sammen</b> med Glucosamin,
    MSM virker smertestillende og styrker muskler, sener og ledbånd.

    ""MSMs hovedfunktion i kroppen er at opbygge nye celler og gøre dem fleksible og elastiske. Hvis man har for lidt MSM i kroppen, kan de nye celler miste noget af deres fleksibilitet og elasticitet. MSM gør cellerne gennemtrængelige og giver dermed vand og næringsstoffer frit løb ind i cellerne og affalds- og giftstoffer frit løb ud af cellerne. MSM-tilskud er et glimrende afgiftningsmiddel, og så er det tilmed selv ganske ugiftigt!

    MSM er en naturlig fødevare - IKKE medicin - og er på ingen måde skadelig for kroppen.""

    http://www.medicanimal.com/Cats/Health-%26-Wellbeing/Joints-%26-Mobility/Supplements/Arthri-Aid-Tablets/p/I0000022

    http://www.medicanimal.com/Dogs/Supplements/Joints-%26-Mobility/Tablets/Arthri-Aid-Omega-Canine/p/I0000202

    http://www.netdyrlaege.dk/kat/aptus-glyco-flex-ii-netdyrlaege



  • #6   17. sep 2014 # 4) RC Mobility er vist det jeg mente. Hedder den ikke også noget med 12+ ?

    (OT, stakkels Marianne, husker godt det var en fæl muskelvirus, men for pokker da så lang tid at være syg smiley )

    # 5) Chondroitin ja, det er det, det hedder (ih altså et svært ord at huske).

    PS: Hvis der er nogen i Århusområdet, der er med på en sambestilling af noget billigt Hills J/D så er jeg interesseret. (det koster jo det dobbelte hos dyrlægen smiley )


  • #7   18. sep 2014 Nej ikke på den Mobility jeg har der står intet med 12+ på og min Tøsen er jo også kun 7år sååå

    Men der kan godt være en mobility der hedder 12 + det skal jeg ikke kunne sige smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #8   18. sep 2014 Jeg vil hellere give min kat "Glucosamine, Chondroitin and MSM" i pilleform eller pulver, fordi ingredienserne i Hills J/D består mest af majs mm. så heller beholde det tørfoder jeg giver nu med godt kødindhold og i stedet for give en pille eller pulver af "Glucosamine, Chondroitin and MSM" om dagen, for hvis de har gigt skal de have Hills J/D altid. smiley

    Ingredienserne i Hills J/D

    ""Majs, fjerkrækødmel, majsglutenmel, animalsk fedt, ris, tørret roepulp, fiskeolie, ærtemel, koncentrat, soyabønneolie, L-carnitin, mineraler, taurin, krebsdyrskalhydrolysat (kilde til glucosamin), bruskhydrolysat (kilde til chondroitinsulfat), vitaminer og sporstoffer. Naturligt konserveret med blandede tocopheroler og citronsyre. ""


  • #9   18. sep 2014 Ja Janne, jeg ville også foretrække piller, hvis katten frivilligt vil æde pillerne som var de guf. Jeg har prøvet at give Bruno Canosan-piller, men dem ville han sgutte æde. smiley

    Jeg synes også det er ærgerligt (og underligt) at der er så meget korn i de gigt-fodertyper smiley , men jeg vil give Hills J/D igen, fordi det blev ædt med velbehag og havde så god effekt.

    Men pulver havde jeg ikke tænkt på, det er da en mulighed at blande i vådfoder smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #10   18. sep 2014 Tinka, ja præcis, man kan prøve det i pulverform og komme det i vådfoderet. smiley

  • #11   18. sep 2014 har i prøvet lakseolie? det skal blandes i maden

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #12   18. sep 2014 Hvis en kat har let til middelsvær slidgigt, så er lakseolie slet ikke så virksomt, som det er med Glucosamine, Chondroitin og MSM. Jeg tror det er godt at forebygge med lakseolie, men det tager ikke gigt smerterne. smiley

  • #13   18. sep 2014 min dyrlæge anbefalde det altså, og jeg kan allerede se forskel.
    min kat er nemlig ikke lige en man ellers smider noget i munden på. derfor skal det være noget til foderet - foder kan jeg hellere ikke rigtig bruge, da jeg har lidt svært ved at adskilde dem.


  • #14   18. sep 2014 vedr foder fra rc til gigt,

    (link fjernet)

    den findes kun i en udgave


  • #15   18. sep 2014 Aha ja, RC Mobility fås ikke i PetWolrd, hvor jeg vistnok har set to slags RC 12+

    Det er vist nok denne her Marianne har anbefalet mod gigt:
    http://www.royal-canin.de/katze/produkte/im-fachhandel/nahrung-nach-mass/ab-12-jahre/ageing-12/eigenschaften/


  • #16   18. sep 2014 mobility fåes kun hos dyrlægen da det er et produkt som hjælper god gigt

    rc 12+, er "kun" et foder. og ja det kan medvirke til at katten måske ikke får det, men hvis katten har gigt ja så er mobility noget bedre.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #19   18. sep 2014 Sikke mange gode svar der er kommet!

    Jamen den er blevet en anelse mere aktiv - men om det er tilfældigt ved jeg ikke. Jeg bør nok fortsætte de sidste 4 dage på Metacam som aftalt, men jeg blev forskrækket over hvad jeg læste på nettet. Der er ligefrem sider, der kun handler om at Metacam er livsfarligt "Metacam kills" etc.

    Hun får som sagt Canosan i forvejen - er det ikke lidt det samme som glucosamin/msm? Canosan indeholder noget fra grønlæbede muslinger. Lakseolien synes jeg lyder meget spændende og kunne godt finde på at prøve den. Som sagt har jeg nok også været hurtigt ude i forhold til at der kun var ganske få symptomer, så jeg håber da også på at et liv uden dagligt smertestillende kan lade sig gøre. Men jeg må indrømme jeg er lidt i vildrede mht. produkter. Hvis jeg ringer rundt til forskellige dyrlæger i dag siger de vel alle det samme - at Metacam er ok da det er det eneste der er godkendt til længere brug. Hm...


  • #20   18. sep 2014 jeg har en hankat som har haft flere gange blærebetændelse pga stress, og her får han metacam i ca 14 dage af gangen. uden problemer, andet end at han får tynd mave.

    så 5 dage er ikke ret mange dage.


  • #21   18. sep 2014 Advarslerne om Metacam skyldtes, at man i Amerika tidligere kun havde Metacam til hunde. Det blev desværre også brugt til katte, og det medførte dødsfald.

    Metacam til katte er derimod frigivet til langtidsbehandling, men selvfølgelig tilrådes det - som med så meget andet medicin - at tjekke organerne via en blodprøve et par gange årligt.

    PS: Jeg havde gemt en udførlig mailkorrespondance mellem producenten, min dyrlæge og mig selv, men har slettet den for nylig, da jeg mente den forældet.



  • #22   18. sep 2014 Fandt lige denne rigtigt gode artikel
    http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-69.aspx?Action=1&NewsId=115&PID=274


  • #23   18. sep 2014 Så fandt jeg den anden slags RC 12+ foder, som kan købes i almindelige dyrebutikker. (Synes nok det var noget med sterilised, men kunne ikke lige kapere, at der er katte på 12 år der <b>ikke</b> er neutraliseret smiley )
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/health_special/313788

    Trods rigelig højt kornindhold, vil jeg nok prøve den RC, jeg nævnte i # 15, for tror det må være den, Marianne har så gode erfaringer med.

    Lakseolie tror jeg ikke mine gider, men dampet laks skal nok til at være oftere på menuen, end det har været et stykke tid.

    Fandt et par tråde om gigt:
    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/109067-katte_med_gigt
    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/111130-perser_kat_med_gigt__


  • #24   18. sep 2014 ...... Og jeg tog så i PetWorld for at købe RC 12+ , og sørme, der var prøveposer på netop den variant til en 10'er smiley desværre kun to poser pr. kunde.

    Dejligdrengene synes godt om foderet smiley .


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #30   18. sep 2014 Nu har jeg været hos dyrlægen igen i dag, bare til et tjek, da jeg synes hun fortsat gik lidt underligt. Desværre havde jeg overarbejde i dag og derfor var medicineringen blevet udskudt 2 timer og måske var det det der kunne ses, det ved jeg ikke. Nu skal jeg til at give det om morgenen i stedet for, så vi får en større effekt dagen igennem da det er der hun er mest aktiv og jeg kan give det på fast tidspunkt. Jeg tror efterhånden de synes jeg er lidt hypokonder hos dyrlægen - i hvert fald var hun ikke bekymret for katten og kunne da godt se det var en ældre kat. Det ramte mig alligevel ufattelig hårdt, at hun sagde "men jeg kan ikke love dig at hun kan leve flere år endnu". Man ved det jo godt og man ønsker på ingen måde at se sin elskede kat gennem mange år have ondt eller på anden måde mistrives. Men det rammer alligevel bare hårdt og hele familien er kede af det lige nu selv om det jo egentlig er positivt at der er noget der virker på hende. Jeg overvejer en second opinion hos en kattedyrlæge på mandag, hun har skrevet en artikel som kommer i vores lokalavis i næste uge, netop om gigt hos ældre katte og hvilke behandlingsmuligheder der er.

    I øvrigt - jeg har kimet dyrehospitalet og en anden dyreklinik ned i dag ang. det jeg læste om Metacam og jeg fik samme forklaring, som der bliver nævnt her - at det i starten kun var til hunde og her var det nemt at overdosere katte. Men nu hvor det er registreret til katte og doseres anderledes til dem, så er det sjældent der er problemer siger de.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #34   18. sep 2014 Altså katten er jo lidt gammel, vi ved ikke hvor gammel men vil gætte på 12-14 år. Det var en anden dyrlæge vi var inde hos i dag, men i samme klinik. Måske hun bare har en anden måde at sige det på smiley

  • #36   19. sep 2014 lad være med at se så sort på det.
    ja vi ved jo alle godt at de kære ikke bliver så gamle som vi gerne så de blev

    din kat er en ældre årgang, og så er der bare nogle ting som kommer listende. jeg har selv Rødmis, som vi overhovedet ikke ved hvor gammel han er. vi har haft ham i 8 år, og han var en velvoksen hankat da han kom. Ham kan vi da også mærke at alderen ind imelle trykker lidt. Han har jeg også valgt at sætte på lakseolien. Netop pga alderen. han har dog ingen problemer med at spring op eller noget
    Speedy derimod har længe hellere ville sove, end at rende rundt. Det var meget tydeligt efter vi flyttede for snart 3 mdr siden. desværre er han ikke lige den kat man tager med til dyrlæge, uden at han er døden nær. Men jeg har så god kommunikation med min dyrlæge efter at havde været på internattet - bruger samme dyrlæge - at jeg godt ved hvad jeg skal kigge efter.
    og selvfølgelig burde han komme der op og blive tjekket. men når han viste så tydelig smerter når han ville op i sofaen, på kradsetræet mm, ja så er det højst sandsynligt gigt. Men speedy kommer man bare ikke noget i munden på - jo vis man vil på skadestuen. så det skulle være foder eller noget helt andet. Og så prøvede vi altså lakseolien.
    og nu ca 3 uger efter at vi er startet kan jeg allerede se forbedringer på ham. han er livet meget mere op. tager stadig det lidt med ro med at springe rundt, men der er klar forbedringer at se på ham.
    og så kan vi tage et skridt mere, hvis han får det værre på et tidspunkt.

    men det tager op til 6 uger inden at nogen kan se om det virker. men når han allerede nu viser så gode tegn ja så kan jeg ikke vente til de 6 uger er gået.

    du skal gøre hvad du har det bedst med.
    det er fint at smertebehandle katten for at se hvad der kan være galt. er det gigt ja så tager du den derfra - det er ikke noget som kommer til at kosten kattens liv. den vil have ondt i perioder. Så i starten kan du prøve foder eller noget andet. det som jeg syntes er værst er når de skal have medicin hver dag. Ikke alle katte finder sig i det, og meget medicin er svært at få i katten.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #37   19. sep 2014 Åh hvor er jeg glad for at høre jeres svar. Det hele er bare også kørt op i en spids ang. liv og død - for kort tid siden fik jeg at vide, at min mor er uhelbredeligt syg og jeg magter snart ikke mere af den slags. Det er meget lige oven i hinanden og er helt sikkert medvirkende til, at jeg nok er gået lidt i sort mht. det her. Og så den dyrlæge vi brugte i dag - hun havde en lidt andet måde at sige tingene på. Vi fik at vide, at vi gjorde det supergodt mht. foder, vi kunne faktisk ikke gøre det bedre mente de. Men tror nu alligevel jeg vil prøve lakseolien. Det kan i hvert fald aldrig skade. Der er ingen problemer med at medicinere denne kat, det tager 10 sek. og det føles på ingen måde som et overgreb.

  • #38   19. sep 2014 Silke havde lette gigt symptomer først i foråret . Jeg så hende gå ned at sin katte trappe og det så ikke så godt ud. Hun har været til dyrlæge kontrol men der fandt de ikke noget. Jeg skiftede så alligevel til + 12 og det hjalp. Det var netop Marianne der anbefalede det. Samtidig lykkedes det mig så også endelig at få mere vådt og vand i hende . Så om det er kombinationen eller begge dele ved jeg ikke. Jeg har ikke set nogen symptomer siden. Min kommer fint op i køjerne nu og i sofaen og musen får også nogle ordentlige ture med bagbene. Der er to slags + 12. Jeg bruger ikke den til steriliserede katte men den anden. Jeg havde faktisk ellers holdt mig fra RC og fodret kornfrit.


  • #39   19. sep 2014 Rikke jeg vil blot sige en ting bliv nu ikke skuffet eller fortvivlet hvis din kat ikke kan lide lakseolie, mine skal ikke nyde noget af lakseolie, de kigger på mig som om jeg prøver at forgive dem hvis jeg kommer lakseolie i deres mad, de sultestrejker hellere end at spise det smiley :P



  • #40   19. sep 2014 heidi: prøv evt noget andet lakseolie. jeg fik nemlig først noget med hjem fra dyrlægen, en flaske med noget rødt/orange noget på. INGEN af mine ville kigge på det.
    da så speedy skulle have noget, så valgte jeg at tjekke zooplus i stedet for. Og faldt over Hunter lakseolie - det er fra island. Og her har jeg ingen problemer.

    så der åbenbart forskel på smagene i olie - og nej tak har ikke lige haft lyst til at selv prøvesmage det - har godt nok selv både ledde- og slidgigt, men kattene må gerne beholde deres


  • #41   19. sep 2014 Jeg skal indrømme at jeg holder mig fra lakseolie, jeg gider ikke smide penge ud på noget der er stor risiko for at de ikke gider..
    Problemet ligger sandsynligt også i at ingen af mine katte bryder sig om fisk faktisk, kattemad med fisk, kogt fisk næhh tak siger de så hellere undvære, de kan godt lide tun til katte, og den store kan også lokkes til et par rejer og lidt røget laks fra tid til anden..

    Men nej vil ikke prøve lakseolie igen, mine har ikke gigt endnu så det plager dem, så indtil det sker så tager jeg den derfra og holder mig til glukosamin smiley


  • #42   19. sep 2014 Mine katte kan godt lide laks, så de får de sunde fedtsyrer naturligt på den måde smiley . Jeg tvivler stærkt på, at vil have lakseolie, så jeg vælger at give dem glucosamin og chondroitin via foder, og må så nok også have fat i noget MSM jeg kan tilsætte. Så vidt jeg ved, skulle de tre stoffer sammen, også være det mest effektive.

    (........og nu vil jeg i PetWorld og se, om jeg kan redde mig to RC12+prøveposer mere smiley )


  • #43   19. sep 2014 Hehe, 5 prøveposer rigere blev jeg smiley . Hvad der er sparet er tjent, så jeg har altså tjent 385 kroner ved at købe 7 prøveposer (normalprisen er sgu da åger! smiley )

    PS: De har stadig prøveposer tilbage (PetWorld Viby), hvis nogen skulle være interesseret. Der er forresten også RC-Exigent prøveposer.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #44   19. sep 2014 Tinka.... Der findes også pulver der har dem alle 3 i
    "Glucosamine, Chondroitin og MSM"
    Så du ikke behøver at skulle tilsætte MSM i også. smiley
    --------------

    Disse 3 produkter er alle med .."Glucosamine, Chondroitin and MSM"

    Dette produkt er i <b>flydene</b> form

    http://www.medicanimal.com/Dogs/Supplements/Joints-and-Mobility/Tablets/Arthri-Aid-Omega-Canine/p/I0000202

    Dette er i <b>pulverform.</b>

    http://dyrelageret.dk/hundeapoteket-103/orop-opti-joint-700-g-glucosamin-msm-og-chondroitinsulfat-super-tilbud-p3398


    Dette produkt er en <b>Spray. Det kan tilsættes i foderet eller sprøjtes direkte ind i kattens mund.</b>

    http://www.medicanimal.com/Cats/Supplements/Joints-and-Mobility/Liquids-and-Pastes/Corta-Vet-Spray/p/I0000052 smiley


  • #45   19. sep 2014 Janne - Mange tak for nyttige links! smiley

    Fedt at der findes noget, hvor det hele er i smiley Hvis ellers kattene gider ha' det som tilskud, så behøver man jo slet ikke købe det kornholdige gigtfoder til ågerpriser. (men for pokker hvor de er helt vilde med det der RC12+ , eller også er det bare nyhedens interesse)

    Opti-joint-pulveret vil jeg notere mig. Der står godt nok det er til hunde, men det er vel ok til katte også?...


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #46   19. sep 2014 Æv Dyrelageret.dk skriver at Produktet kan ikke anvendes til katte - kun til hunde. Men, men, men et nyt produkt er på vej i løbet af de næste par uger, og det kan også anvendes til katte..:-) Så det må du vente på Tinka. eller prøve med det flydene eller Spray at putte i vådfoderet

    https://www.facebook.com/permalink.php?id=222068594519062&story_fbid=491402990969889


  • #47   19. sep 2014 Aha, så må man hellere lade være med at give det til katte (hvad det så er der er i, som ikke er godt for katte(?))

    Så lige de havde dette, som ser interessant ud, men det er også til hunde.
    http://dyrelageret.dk/kosttilskud-til-hunde-69/athlet-komplet-ledpraeparat-310-g-tabletter-svenske-dyreapotek-p4231

    Måske mangan-indholdet ikke er godt for katte? Men jeg kan jo spørge dyrlægen engang ved lejlighed.

    (og måske kan man æde det selv? smiley )


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #48   24. sep 2014 NU skal I altså lige have en up date!

    Fredag i sidste uge satte jeg hende ned i Metacam fra de anbefalede "til 4 kg kat" til 3,5 kg. Lørdag og søndag til 3 kg. Det gik sådan set fint nok. Jeg ville lige teste om det var nødvendigt med en stor mængde Metacam før jeg bare ukritisk blev ved med at stoppe det i katten.

    Nå - mandag havde jeg så tid hos en dyrlæge, som virkelig interesserer sig for katte og tager det man kommer med alvorligt (ingen selvfølge desværre!). Hun sagde med det samme at hun ville anbefale at få taget en blodprøve for en sikkerhedsskyld. Det gjorde vi så. Ventetiden var enorm (20 min. føltes som flere timer) og jeg var så nervøs at jeg faktisk brød sammen derhenne. Pyha. Men den viste så, at alt var normalt - på nær en anelse dehydrering! Her fik jeg flere gode råd til hvordan jeg fik mere væske i hende. Så fik jeg et andet smertestillende middel, som ikke er så hårdt for hendes krop og som ikke har så mange bivirkninger som Metacam. Desuden skulle jeg i går komme med en frisk urinprøve fra katten - bare for at tjekke, om der skulle være noget dybereliggende galt med nyrerne eller andet, som ikke kunne ses i en blodprøve. Den prøve blev så dyrket til i dag og det viste sig at katten har blærebetændelse!!!!!!! Prøven bliver dyrket til i morgen, hvorefter hun bliver sat i behandling med det der passer bedst til bakterierene.

    Dyrlægen siger, at blærebetændelsen kan være skyld i dehydreringen og slingerheden.

    Jeg er så glad for at jeg fulgte min intuition og valgte en anden dyrlæge, som rent faktisk gad undersøge de ting jeg bad om (de andre ville ikke tage en blodprøve, det mente de ikke der var grund til). Jeg er bare træt af at skulle betale for 2 meningsløse konsultationer og overvejer nu at klage over deres behandling - eller mangel på samme. Jeg synes det er for dårligt, at man ikke vil undersøge en kat når der nu står en ejer, der hellere end gerne vil betale for en blodprøve! At man så bare vælger at sige, at det er der absolut intet belæg for og vi sætter bare katten på metacam resten af dens dage! Desuden var den ene dyrlæge utrolig pædagogisk og skræmte min 5 årige datter fra vid og sans (jeg var nødt til at tage hende med derind).

    Jeg HÅBER sådan at min lille missekat snart får det bedre. Jeg vil i hvert fald gøre alt for det. Jeg har det supergodt med, at vi har fundet ud af at hun har blærebetændelse (der har ingen direkte tegn været - hun har ikke tisset mere eller oftere end hun plejer, ikke hvad jeg har set i hvert fald) men samtidig er jeg (som den høne-kattemor jeg er) meget bekymret for hvordan medicinen påvirker hende - både det smertestillende og den antibiotika hun kommer på i morgen for blærebetændelsen. Men nu bliver det i hvert fald behandlet.



  • #49   24. sep 2014 Tak for nyttig opdatering. Det var slet ikke faldet mig ind at det kunne være blærebetændelse, så det er rigtig godt at blive det klogere - man ved jo aldrig om man selv får brug for den viden en dag.
    Synes du skulle klage til de dyrlæger - om ikke andet, kan de vel lære af det.

    Og hvor VAR det godt, at du opsøgte den anden dyrlæge! Håber din kat snart bliver helt rask.

    Hvis din kat ikke får vådfoder, så forsøg at vænne hende til det. Væsken i vådfoder er godt for nyrer/urinveje.


  • #50   24. sep 2014 Mht metacam - så bruger jeg loxicom som er et kopi produkt til min 9 årige hunkastrat, der både har slidtgigt og hofteledsdysplasi (konstateret via røntgen selvfølgelig). Hun har fået det siden slut januar, og trives fint på det. Jeg har et par gange prøvet at stoppe eller skære ned, og det er tydeligt at det påvirker hendes aktivitet samt soginering af bagpartiet. Så for hende er det nødvendigt altid.
    Det vigtige ved loxicom er at det 1. gives sammen med foder, og 2. gives efter kattens idealvægt/muskel vægt og evt. overvægt fraregnes.
    Udover at give smertestillende, så kan man også bruge ledopbyggende foder og tilskud. Hill's J/D er en mulighed, det samme er canosan og flere andre præperater der indeholder en eller flere ingredienser; chondroitin, glukosan og msn.

    Godt at du kom til en anden dyrlæge, og fik fundet ud af at hun (også?) har blærebetændelse. Der kan jeg anbefale daglig vådkost. Katte er dårlige til at drikke nok for at kompensere for den manglende mængde vædske i tørkost versus kattens naturlige diæt. Her kan vådmad give et større vædske indtag, og de fleste katte elsker det smiley Vådmaden kan også fås som J/D, men der er mange forskellige mulige mærker - vigtigst er det at de ikke indeholder sukker - eller andre kulhydrater, der er overflødigt i vådkost (det er nødvendigt for at lave tørkost pillerne) smiley

    God bedring med hende.


  • #51   24. sep 2014 glucosamin burde der i øvrigt stå i stedet for glukosan smiley

  • #52   24. sep 2014 Sikke en god update..

    Godt at høre at du fik en dyrlæge der gad lytte til en bekymret ejer og som rent faktisk undersøgte til bunds, det er så frustrerende ikke at blive lyttet til...

    Men hvordan skal det forstås så, er det blot blærebetændelsen der har drillet eller kan der være noget gigt også???

    Jeg har i øvrigt selv en kat der jævnligt får blærebetændelse og hun udviser heller ikke de klassiske tegn på blærebetændelse, klassisk så ser man jo blod i urin, hyppig bakke besøg og små tissetårer, min hun tisser 1 gang i døgnet, store tissetårer og ingen blod, eneste mulighed jeg ser det på er ved at hun nogle gange kaster op efter morgenmaden og kun morgenmaden og så at hun spiser sin vådmad med mindre iver, ja her skal man kende sin kat og dens adfærd super godt for at fange sygdomme smiley :P smiley :P
    Men det beviser blot at man altid skal lytte til sin intuition, og tvinge sn dyrlæge til at lytte også, nu er jeg så heldig stillet at min dyrlæge altid lytter til mig og de ved at hvis jeg siger at noget er galt så har jeg sandsynligvis ret, men nu har jeg også altid brugt dem og er endnu ikke kommet uden der grund smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #53   24. sep 2014 Hejsa!

    Dejligt, en dyrlæge har taget hænderne op af lommerne og stillet en diagnose i stedet for blot at gætte sig til en mere eller mindre virksom behandling!

    Mange fiskeolier, også dem til mennesker, er harske allerede når de købes i butikken. Dét gider katte IKKE, selv om det ikke er farligt - men det hjælper nok ikke lige så godt på leddene, som frisk fiskeolie...

    Jeg købte selv nogle tabletter, der hed ArthroCare (beregnet til hunde, katte og heste) med chondroitin, glukosamin, msn og omega3-fedtsyrer for nogle år siden. De hjælper rigtigt godt på mig selv, når jeg vågner op om morgenen med "stiv" lænd. Desværre kan man vist ikke købe dem mere, så jeg sparer meget på dem.

    Metacam kan, ligesom visse hovedpine-piller til mennesker give mavesår, og for at nedsætte risikoen er det bedst at lade katten (mennesket) spise noget lige før det smertestillende gives. Metacam til katte, kan bruges meget længe uden risiko for nyrer og lever - men da smertestillende medicin ofte gives til gamle dyr kan de godt have nedsat nyre- og lever-funktion i forvejen, ofte uden ejeren ved det...

    Tilstrækkeligt væske er vigtigt både for de indre organer, men også for balancen! Derfor fodrer jeg altid med dåsemad - men ak og ve! Der er lavet om på ingredienserne i Whiskas Original. - Jeg opdagede det først, da kattene IKKE ville æde det - der var kommet ny etikette på... Nærlæsning af deklarationen: Proteinindhold tidligere 9,5 gram/100 gram dåsemad nu 9,0 gram/100 gram og tilsvarende for fedt nedsat fra 4,5 gram til 4,0 gram - ØV!

    Husk at katte med den rigtige pasning og lidt held kan blive mere end 20 år gamle og undertiden endda mere end 30 år.

    God tråd med masser af gode oplysninger :o)

    De allerbedste hilsener


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #54   26. sep 2014 Nu er min kat startet op på antibiotika mod blærebetændelsen i går og er fortsat på smertestillende. Den er stadig lidt usikker på benene om morgenen når den står op, det varer måske 1/2 minut, det er ikke sådan at den falder men den går underligt. Desværre virker det til, at den har mistet sin appetit - jeg har disket op med alverdens ting og sager - rejer, rejevand blandet op med lidt vand, kogt forskellige fisk, tilbudt forskelligt tør- og vådfoder, kattemælk og sødmælk. Jeg ved det er kritisk når en kat ikke spiser og drikker, men hvad mere kan jeg gøre? Jeg er skrækslagen over at indse, at det går den forkerte vej. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende? Blodprøver og urinprøver er jo fine - hvad kan der være galt? Kan hun have bestemt sig for, at hun ikke "vil" mere? Hvad stiller jeg op? Den eneste dyrlæge jeg er tryg ved og glad for har selvfølgelig fri om fredagen.

    Jeg sidder og bebrejder mig selv 100% selv om dyrlægen siger jeg gør det hele SÅ godt for katten. Det er en kat jeg har taget til mig for 8 år siden - hun var vildkat og så meget dårlig ud. Var tynd, havde mange sår på ryggen, lopper, rådne tænder m.v. Hun blev steriliseret og fik fjernet tænderne. Har levet SÅ godt hos mig i disse år. Jeg har knyttet mig ualmindeligt meget til denne kat, jeg ved ikke om det er normalt for katteejere at tro dette... men jeg føler faktisk vi har kunnet "snakke sammen". Det er frygteligt at se hende sådan her. Og frygteligt at tænke på at dette eventyr vi har haft sammen skal slutte snart.

    Jeg sidder med 1000 tanker om hvordan "det" skal foregå når det skal (det skal det jo på et tidspunkt, spørgsmålet er bare om det er lige nu). Min tidligere kat sat jeg hos mens hun sov ind fordi den kun var tryg ved mig. Det var bare så EKSTREMT hårdt for mig - det er 3 1/2 år siden men jeg kan stadig se dens livløse øjne, mærke dens hjerte der stoppede med at slå, huske dyrlægens ord nøjagtigt osv. Jeg ved simpelthen ikke om jeg KAN denne gang. Jeg elsker den kat overalt og vil gøre hvad der er bedst for hende men jeg tror ikke jeg kan være stærk denne gang, jeg vil vise alle mine frustrerede følelser, græde uhæmmet, klamre mig til den og huske alt som det værste mareridt bagefter. Men er det ikke fejt ikke at være der? Min mand har tilbudt at være hos den imens. Jeg ved ikke om jeg vil bebrejde mig selv at jeg ikke gør det. Men det er jo mig, der skal leve videre med oplevelsen og kan jeg det? Jeg har så meget sygdom i mit liv lige nu at det hele er steget mig til hovedet. I går da han kom hjem fra arbejde stod jeg med min lille pige i armene og græd og bad ham om at tage hende fordi jeg bare ikke kunne mere.

    Har overvejet at få dyrlægen hjem til os selv for at skåne katten mod flere ubehagelige transporter men mon ikke man væmmes ved at være i huset bagefter og tænker på det sted det skete hele tiden... ?!

    Jeg ved godt at det er op til mig selv og at jeg kun selv kan finde ud af hvad der er det bedste at gøre i dette tilfælde, men jeg er så frustreret og ked af det at jeg har svært ved at finde ind til det sted i mig selv, hvor jeg kan mærke det. Jeg KAN ikke mærke det.

    Det burde vel heller ikke være så dramatisk at sige farvel til sin kat, når man har reddet den for 8 år siden - tror ikke den var blevet meget ældre hvis ikke vi havde taget hende med hjem. Jeg har jo gjort ALT for hende i disse år. Men hun har også gjort så meget for mig, og det er jo det jeg ikke kan kapere... at skulle undvære hende... åhhhh frustationer er der nok af!! Ville ønske min ynglingsdyrlæge var der i dag, hun er god til at fortælle mig, at jeg gør det så godt som katteejer og skal holde op med det "selvpineri" som hun kalder det.

    Sidder på arbejde og kan da slet ikke koncentrere mig...

    Men måske det ikke er "tid" endnu. Håbet er der. Men er det ikke nu, så er det jo en anden gang. Så derfor synes jeg det er rart at vende det med jer.


  • #55   26. sep 2014 Rikke rolig nu....
    Du er først startet på antibiotika i går, så hurtigt virker det altså heller ikke, der går 3-5 dage før det begynder at virke så efter weekenden skulle der gerne være en ændring, lad nu være med at male fanden på væggen.. smiley

    Nu skriver du jo godt nok at urinprøver var fine, det er de jo ikke når hun har blærebetændelse..
    Men det jeg tænker at din kat har af problem oveni er at hun også har fået kvalme, hvilket er meget normalt, det har Tøsen også haft en af de gange hun havde blærebetændelse, så du skal have fat i dyrlægen og få dem til at give hende noget kvalmestillende, og det skal du gerne gøre i dag, så hvis din vante dyrlæge ikke er til at få fat i i dag så må du have fat i en anden, forklare situationen, fortælle at katten er på antibiotika og at den nu ikke vil spise og drikke, så er jeg ret sikker på at dyrlægen også vil mene det er kvalme..


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #56   26. sep 2014 Nå nej nej - altså med at urinprøven var "fin" mener jeg, at nyrernes funktion var undersøgt til bunds den vej og fundet normale. Det var i første omgang nyrerne jeg selv var bekymret for. Men bort set fra blærebetændelsen er alt jo normalt i blod- og urinprøve. Vil prøve at ringe til dem

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #57   26. sep 2014 Jeg har snakket med en sekretær hos dyrlægerne og skal ringe efter 13 ang. noget mod kvalme. Jeg er bare ked af at proppe hende med endnu mere medicin når hun ikke spiser/drikker, det skader jo bare endnu mere hvis hun nu stadig ikke vil...

  • #58   26. sep 2014 Ro på vil være godt, men jeg ved aldeles udmærket, hvordan man kan få sig selv kørt op i skræk og katastrofetanker, når der er noget galt med ens elskede katte.
    Der kommer jo uundgåeligt en dag ........ som man på en eller anden måde må klare smiley men lad os nu håbe, at den dag ikke er lige på trapperne.

    Håber noget kvalmestillende vil give hende noget appetit, eller måske kan hun få noget appetitvækkende (tror nok det er binyrebarkhormon, man bruger til det).

    Jeg håber det bedste, og ønsker god bedring med din kat!


  • #59   26. sep 2014 Rikke da min fik kvalmestillende da fik hun det med sprøjte i nakken, ikke noget med at hun skulle sluge noget, det giver jo ikke mening at give en kat en pille mod kvalme når den har kvalme..

    Og vil lige nævnet at fra jeg kørte op til dyrlægen med en kat der intet ville spise og drikke så kom jeg hjem med en kat der pronto fløj ud af transportkassen og overfaldt madskålen, så det er pæænt hurtigvirkende og jeg fik at vide at virkningen holdt et døgn og derefter var antibiotika begyndt at sætte sin virkning ind, hvilket stemte for vores vedkommende..


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #60   26. sep 2014 Lyder godt. Er netop kommet hjem med hende og hun fik det også i nakkeskindet. Dyrlægen sagde, at hun havde en anelse lav temperatur men ikke mere end at det er normaltemperatur for nogle katte og så syntes hun at hun hyperventilerede en anelse. Det har jeg aldrig før hørt nogle af dyrlægerne sige så nu er jeg rigtig bange for, at det går ned ad bakke. Hun sagde også, at det var ekstremt vigtigt at få noget væske og foder så jeg skal simpelthen give hende det i munden med en lille sprøjte. Det er en flaske med elektrolytvæske, som smager af lever og noget vådfoder der er ekstra ekstra meget næring i. Så i aften skal vi i gang med det. Det var oppe at vende, om vi skulle give hende fred. Men jeg kunne ikke få det over mit hjerte ikke at give dette en chance. Jeg ved ikke om jeg er naiv smiley

  • #61   26. sep 2014 Det "kvalmestillende" I snakker om er formodentligt predinisolon

  • #62   26. sep 2014 Hvis der er snak om at give hende fred, så må der da være andre ting end blærebetændelse...

    Men selvfølgelig hvis hun nægter at indtage næring så slukker kroppen jo langsomt ned..
    Jeg håber det kvalmestillende og antibiotika vil få hende på rette køl igen..

    Men jeg kender alt for godt det med at have en syg kat og man ikke rigtig ser en bedring og så begynder tankerne om at give fred at myldre frem..

    Jeg var der tidligere på året hvor min Tøsen på 7 år fik konstateret løse knæled og havde smerter når hun skulle gå samt ubehag, i dag bemærker man ikke hendes knæproblemer og hun får ikke smertestillende, men jeg var skam også på vej til at give hende fred, simpelthen fordi jeg havde så ondt i hjertet når jeg så hende pive af smerte fordi hun skulle rejse sig og kunne slet ikke bære hvis hun altid skulle have ondt eller være på smertestillende..


  • #63   26. sep 2014 Eva jeg ved det faktisk ikke, jeg fik blot at vide af dyrlægen at det var kvalmestillende..

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #64   26. sep 2014 Nej der er ikke andet end blærebetændelsen at se i blodprøver og urinprøver. Men det er en ældre kat jo... og ja, hvis ikke hun vil spise og drikke når ikke hun er på kvalmestillende (jeg fik ikke navnet at vide så ved ikke om det er prednisolon) så dur det jo ikke i det lange løb. Der er så denne anelse gigt også når hun står op om morgenen, som varer måske 1/2 minut, så er det ovre. Og ikke noget hun piver over, men jeg bliver forskrækket.

    Det er bare det.. at de kan ikke finde noget på hende i blod- og urinprøverne så der er kun CT-scanning tilbage og hvis de så finder noget der, så er det jo slet ikke sikkert de kan gøre noget ved det. Nå, nu må vi altså lige se. Jeg har givet hende 3 små sprøjter i munden nu med det der specialfoder blandet med elektrolytvædske og hun har også taget lidt selv, så det er en start. Vil dog vente med at give hende mere til i aften da jeg tror det bliver hårdt for hendes tomme mave ellers. Men umiddelbart er hun altså blevet mere frisk allerede.


  • #65   26. sep 2014 Jeg håber der kommer fremgang i løbet af weekenden, det er da positivt at hun vil spise lidt selv, men lyder blot til det kun er en lille smule smiley

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #66   26. sep 2014 Ja det var kun en lille smule. Jeg har givet hende en masse små sprøjter med foder og elektrolytter blandet sammen og hun er SÅ meget kvikkere nu! Opfører sig 95% normalt faktisk! Hun har selv spist en del her til aften, dog kun det aller mest spændende som godbidder og bløde "Sticks"... men det er en start, jeg er SÅ glad og håber virkelig vi kan hjælpe hende ovenpå. Gør i hvert fald alt hvad jeg kan.

  • #67   26. sep 2014 Ved du hvad i sådanne situationer så er det komplet ligegyldigt hvad det er man kan få i katten blot det er mad, om det så e det værste junkfood så er det bedre end ingenting..

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #68   27. sep 2014 Og det går supergodt - i den forstand, at hun tager imod det foder jeg giver hende i sprøjten og tager lidt selv også. Vi har leget flere gange med godbidder, hvor hun løber efter dem og spiser dem smiley Det skal fortsat være RIGTIG lækker mad jeg byder hende, ikke noget alm. tørkost, det får jeg ikke i hende. Men hun er 100% sig selv i dag derudover. Ligger i vindueskarmen og ordner sin pels lige nu. Hun følger aktivt med i, hvad der foregår og henvender sig tit til os. Det gjorde hun bestemt ikke i går, der lå hun med et "træt af det hele" udtryk og var passiv. Er godt nok spændt på hvordan det går med hende, om det bare er nu her mens hun er på antibiotika at hun har kvalme og hun så begynder at spise/drikke normalt igen bagefter. Håber det sådan.

  • #69   27. sep 2014 Ved katte bliver det nemt en ond cirkel i forhold til spiseværgring når de først er begyndt på det, så dejligt at hun er begyndt lidt selv, og tror også elektrolyt vandet er en god idé. Jeg krydser fingre for hende smiley

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #70   27. sep 2014 Hun har spist flere gange igen, små portioner, og drukket selv to gange så jeg håber virkelig hun er på rette kurs igen smiley Det er vel at mærke endda tørfoder hun har spist så jeg er virkelig glad.

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #71   1. okt 2014 Min elskede smukke dejlige kat måtte jeg desværre gå den tunge vej til dyrlægen med i går og sige farvel til. Den værste dag i hele mit liv - uden overdrivelse. Jeg føler mig fuldstændig TOM indeni, som om jeg bare er en tom skal. Jeg har hylet så meget i går og i nat at mit ene øjenlåg stadig er opsvulmet og hænger ned over øjet - for pokker det ser grimt ud. Nå - nok selvmedlidenhed.

    Katten var stoppet med at spise igen om morgnen. Da jeg kom hjem fra arbejde, over middag, lå den på sin vandte plads og hilste mig velkommen hjem med en underlig halvkvalt mjav-lyd. Så prøvede den at strække sig men det så helt forkert ud, hun nikkede med hovedet nogle gange hurtigt til den ene side mens hun lå i den underlige stilling. Der var jeg nok klar over, at der var noget galt. Jeg tog hende op og hun begyndte at spinde men jeg kunne mærke at noget var helt galt. Jeg satte hende ned og hun dinglede rundt og gik meget underligt. Hun ville ikke spise eller drikke. Så gik hun på kattebakke et par gange hvor hun bare stod der. Hun prøvede ikke engang på at komme af med hverken det ene eller det andet. Så gik hun ind i stuen og ville hoppe op på en lav bænk hun også nogle gange lå på. Det mislykkedes desværre for hende - da hun satte fra faldt hun bare tilbage til jorden igen. Det er et mega grimt billede jeg har i hovedet af det. Jeg ringede til dyrlægen og hun sagde, at der ikke var mere at gøre nu. Jeg har strakt mig ekstremt langt og virkelig passet hende så GODT jeg overhovedet kunne i de 14 dage hun var syg. Hvis jeg kunne have gjort mere, så havde jeg gjort det, koste hvad det ville. Dyrlægen sagde, at det enten kunne være en svulst, der trykkede på centralnervesystemet, en hjerneblødning, blodprop eller måske tør FIP. Vi aftalte derfor at hun skulle herfra før det blev endnu mere uværdigt for hende. Hendes varemærke var at være sej. Hun skulle ikke leve et (måske alligevel meget begrænset) liv hvor hun ikke kunne slås/lege med vores anden kat fordi hun ikke kunne klare sig, ikke kunne hoppe eller løbe derhen hvor hun gerne ville, når hun gerne ville og blive tvunget til at spise og drikke når hun ikke havde lyst. Det var meget uværdigt. Jeg tog hende fra sofaen og hun strakte sine "arme" ud mod mig, som hun altid gjorde når jeg tog hende op. Men der var noget helt forkert ved hendes bevægelser. Da jeg fik hende i mine arme var hun underligt stram og stiv og den spinden hun begyndte på var akkurat den samme som vores gamle kat, som døde for 3 1/2 år siden. Sådan en ekstra høj spinden, men man kunne alligevel fornemme at det ikke var fordi den var glad eller syntes det var hyggeligt. Det var en "tom spinden" på en eller anden måde. Det var bare et instinkt.

    Jeg kørte til dyrlægen med hende, hvor min mand havde lovet at være hos hende den sidste tid. Var i samråd med dyrlægen blevet enig om at jeg for kattens skyld ikke skulle være der, da jeg flippede totalt ud og det var ikke til gavn for katten. Det er den værste 1/2 time i mit liv jeg har ventet ude i bilen. Men min mand sagde, at det hele var foregået fuldstændig stille og roligt og værdigt. Det var som om den havde accepteret det. Den lå stille i kassen mens han holdt den i poten. Det var så flot af ham. Er taknemmelig. Senere var det også ham der begravede hende. Jeg KUNNE simpelthen ikke. Har dog været ved graven både i går og i dag med min datter på 5 og vi fandt en sten og lagde 3 blomster.

    Verden er et koldt og grimt sted uden min elskede Bella.

    Ville bare lige ud med det og fortælle jer, at det desværre ikke endte lykkeligt.

    Jeg vil virkelig gerne frabede mig kommentarer om, at jeg kunne have gjort mere eller noget anderledes, da jeg i forvejen er TOTALT ramt af den dårligste samvittighed og bebrejder mig selv at jeg ikke kunne redde hende.

    Jeg tænker konstant på om det mon var tør FIP hun havde - hvad nu med vores anden indekat??? Han er ca. 4 år - internatkat - han kan jo også have fået det? Nogle steder står der at det smitter gennem mad og vand (jeg har været så dum at lade den anden kat spise af samme skåle altid OG endvidere give vores 3 udekatte rester indefra... øv!!). Jeg er totalt skræmt over hvis min datter skal miste hendes kat også (den på 4). Han har dog ingen symptomer. Ved godt der står nogle steder, at det ikke kan smitte. Men andre steder står der det kan.

    Men vil I ud fra disse symptomer mene at der kunne have været tale om tør FIP:

    - mistet muskelmasse på bagparten
    - måske en anelse forstørret brystkasse eller hvad det hedder lige midt på og bag forbenen
    - rastløshed
    - periodevis slingren, som tog til. Især slemt efter at hun havde ligget stille i mange timer og lige rejste sig
    - blærebetændelse
    - i slutningen nedsat appetit og drikkelyst

    Hun havde jo ingen feber, ingen forkølelse og ingen betændelse i øjnene og ingen vejrtrækningsproblemer (kun i slutningen da hun blev tvangsfodret og vandet, der kunne hun hyperventilere en smule mens det stod på).... Kan det stadig have været FIP og hvad stiller jeg op med den anden kat?



  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #72   1. okt 2014 Og en helt anden ting.........
    Hvad stiller jeg op med vores indekat, ham på 4? Kan det tænkes at han pludselig kan vænnes til at være alene-kat eller er det frygteligt synd når han er vant til at der er to? Jeg har overhovedet - på ingen måde - lyst til at anskaffe mig flere dyr (har mere lyst til at komme af med alle mine dyr). Kan jeg give det lidt tid og se hvordan han har det når chokket har lagt sig, for ham også? Eller kan man med det samme sige, at han ikke vil trives alene? Indtil videre virker han mere kælen i hvert fald. Spiser normalt. Og har fået lov at sove hos os i sengen i nat da han ikke skulle være alene.


  • #73   1. okt 2014 R.I.P lille Bella, det var alt for tidligt smiley :'( smiley :'(

    Rikke jeg tror ikke der er nogen der kunne finde på at sige at du ikke gjore nok, jeg tror du traf den helt rigtige beslutning ud fra hvad du skriver, der er ingen grund til ikke at give en kat en værdig afsked, hvis tingene kun forværres, og ud fra de ting din dyrlæge har sat som mulige diagnoser så er der jo intet af det der kunne give en lykkelig slutning, så heller give katten fred nu mens det er værdigt for den..

    Jeg har desværre ikke den store forstand på FIP, men kan man ikke teste for det?? Eller er det helt umuligt?? (har lige læst på nette at en blodprøve vis skulle være mulig)
    Hvis ikke man kan teste for det, så ville jeg nok ikke umiddelbart gøre noget, jeg ville se tiden an du ved jo hvilke symptomer du skal kigge efter hvis det er den anden kat bliver syg..

    Med hensyn til om din 4 årige kat kan være alene kat vil kun tiden kunne afsløre, det er klart at han lige nu vil være mere kontaktsøgende for nu har han jo kun jer som selskab, men der er mange katte der efterfølgende har fungeret fint som enekatte, og så er der igen nogle som ikke fungere, men det er kun tiden som vil vise det..


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #74   1. okt 2014 Nej det var netop også dét - dyrlægen sagde jo, at uanset om jeg brugte yderligere 4500 på en ct-scanning (der ville i alt være 5 timers kørsel herfra til nærmeste scanner) og fandt ud af præcist hvad der var galt, så kunne vi alligevel ikke hjælpe katten smiley Og der var ingen grund til at den skulle bedøves og scannes og fragtes rundt i flere timer bare for at JEG kunne få vished for hvad der alligevel ville tage livet af den. Åh hvor har jeg det skidt med det hele og savner hende noget så frygteligt, det er slet ikke til at forstå at jeg aldrig skal se hende igen, høre hende og mærke hende...

  • #75   1. okt 2014 Du er i umådelig stor sorg nu, det er jo helt naturligt og alt virker så meningsløst, men du vil komme ud på den anden side en dag og kunne nyde alle dine andre katte og måske vil lysten til endnu en kat komme en dag også og hvis ikke så er det sådan det er..

    Du skal give dig tid til at sørge, at sige farvel til en elsket kat er det samme som at sige farvel til et elsket familiemedlem, nogle mennesker forstår det ikke, men dem skal du hoppe op og springe ned på, du skal blot give dig den tid det tager, det lyder til du har en god og forstående mand og det er super..

    Der vil komme en dag hvor du kan kigge på alle billederne af smukke Bella og smil, hvor du vil mindes de gode timer med hende uden at græde, dagen vil komme, men om det tager dage, måneder eller år vil ingen kunne sige, men dagen kommer smiley så skidt med du græder øjnene ud nu og ser forfærdelig ud smiley du skal ud med det, det er sådan du kommer videre selv om det virker uoverskueligt nu smiley


  • #76   1. okt 2014 Øv hvor er det trist, sidder også her med tårer i øjnene på dine vegne. Det er bare så hårdt at måtte give slip på en elsket kat - og du har vist gjort alt man kan forvente og mere til.


    Mht FIP så smitter det ikke, ikke, IKKE, så det skal du ikke være bekymret for.
    Og ja, hun har nogle symptomer tilfælles med FIP katte, selvom hun ikke ligefrem har alderen.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #77   1. okt 2014 Jamen alle dyrlæger var sikker på hun var en "gammel kat" - vi har haft hende i 8 (fantastiske!!) år og hun var ingen killing på det tidspunkt, hun var fuldvoksen og fik killinger kort efter. Men hun har levet et meget hårdt liv før vi tog hende til os og var i en meget sølle forfatning - tynd, sår på ryggen, lopper og kun få tænder i munden, som var rådne. Vi startede med at få hende steriliseret og få fjernet alle tænderne da de var så dårlige. Der er jo reelt INGEN der ved om denne kat måske har været 15 eller 20 år. Alle dyrlæger har bare været enig om at det var en ældre kat.

  • #78   1. okt 2014 Rikke - Gamle katte KAN også få FIP - de er bare typisk de unge under 1½ år der gør..



  • #79   2. okt 2014 Du behøver ikke være bange for FIP, for <b>FIP smitter IKKE!</b>

    Det skyldes et harmløst coronavirus, der muterer til FIP-virus INDE i den enkelte kat, og der bliver det.

    Jeg føler inderligt med dig, men du gjorde for din kat, hvad du kunne. Du tog hende til dig, da hun var et sølle skrog, du gav hende derefter et liv med omsorg og kærlighed og til sidst en barmhjertig og fredelig død. Det kunne jeg ønske for alle katte.

    Og Rikke, lige nu føles din sorg ubærlig, men det er nu engang sådan, at vores 4-benede venner ikke bliver så gamle, som vi gør, og jeg synes, at alle de sjove oplevelser og al den kærlighed, man har modtaget fra dem, netop har skabt plads til en efterfølger på et tidspunkt.

    Tænk, hvis følelsen i stedet for var lettelse og "puhha - aldrig mere".

    Og helt væk er hun ikke - hendes hylster er - men den vigtigste del af hende bor i dit hjerte. En person, jeg beundrer meget, siger altid "Så længe vi husker dem, er de hos os".

    Hvad angår din anden kat, så synes jeg, du skal lade tiden vise, for i første omgang er det ikke bare en kat, men sin egen katteven, han savner, og jeg synes, det er dejligt, at du også husker at tænke på ham midt i din sorg.

    Og måske har han stået lidt i baggrunden af hunkatten og kommer frem nu, det er ikke til at vide.




  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #80   2. okt 2014 Mega - aj sidder på arbejde og læser dit indlæg og jeg troede ærlig talt ikke jeg havde flere tårer tilbage, men det fandt jeg da ud af at jeg har. Det er så smukt skrevet og så rigtigt. Jeg vil ALDRIG glemme den kærlighed og tryghed og alt det sjove hun gav mig, hun var det mest fantastiske dyr af alle. Det er hårdt for mig at komme hjem alene om dagen, jeg bliver ved at se hende for mig, jeg synes næsten jeg kan høre hendes mange måder at mjave på. Jeg vidste nøjagtig hvad hver lyd betød.

    Ang. FIP - så tænker jeg bare, at jeg jo godt kan være skyld i at den "måske" harmløse corona virus er spredt til de andre katte via foder eller kattebakke. Vi har 3 tilløbere udenfor og så den 4-års indekat. Men de kan jo have fået det andre steder fra også, i princippet kunne den 4-års vel have haft det med fra internatet, hvor vi hentede ham. Hvis vi nogensinde skal have en anden indekat, så ved jeg ski ikke hvor man tør få en fra. Men lige nu er det overhovedet ikke aktuelt.

    Det er faktisk lidt interessant. Vores indekat er begyndt at gøre nogle af de ting, som Bella gjorde og det har han aldrig gjort før mens hun var der. Han sidder nogle gange de samme steder, hopper op på spisebordet når vi spiser - det har han ALDRIG gjort før, men det gjorde Bella (for at tigge) og ingen kunne nænne at smide hende ned igen selv om det sikkert var på sin plads. Han ligger også på de to hynder, som hun lå meget på forskellige steder i huset. Måske giver det ham en fornemmelse af at hun stadig "er" der, når han kan lugte hende.

    Ja jeg ville jo have gjort alt for hende. Jeg har svært ved at gå over til hendes gravsted. Men min 5årige datter er derovre hver morgen og sige farvel før hun skal i børnehave - for det plejer hun at gøre, siger hun. Jeg har stadig så dårlig samvittighed, hun var sådan et "sejt" dyr, der ikke var bange for noget. Hun havde sin egen mening om alt og fandt sig ikke i noget hun ikke brød sig om. Hun havde en kæmpe personlighed og egen vilje. Og så kommer jeg her og slår hende ihjel. Ja det var af ren og skær kærlighed til hende, at jeg gjorde det. Men mon hun forstod det. Det er så hårdt at tænke på. Alle de fornuftige tanker man kan tænke om dén sag kan jeg godt finde frem, når jeg læser om andre som har fået aflivet katte/dyr, men når det gælder hende så blokerer jeg totalt.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #81   2. okt 2014 Kære Rikke K

    Kondolerer smiley

    Ja, din kat forstod helt bestemt, at du tillod hende at få fred, nu hvor hun trængte så hårdt til det.

    I har sikkert haft mange rigtigt dejlige timer sammen, og dém skal du fokusere på, mens du igen begynder at nyde dit liv med de andre katte og din egen familie

    Mon der er én af dine "udekatte", der egner sig som ny bedste ven for din datters kat? Eller er det mon bedre at vente lidt, og senere få en ungkat/killing, som din datters kat kan hygge sig med, når I ikke lige har tid?

    Min datter (21 år) købte for ca. 8 år siden "sin" hest fra sin rideskole, fordi hesten IKKE trivedes dér. Den skulle have været slagtet (formodentligt i Sydeuropa, fordi pengene også havde betydning for den lille rideskole). At min datter købte hesten og flyttede den til en lille privat stald gav hesten 8 gode år :o)

    Hesten fik som 24 årig gentagne spiserørsforstoppelser, som dyrlægen hver gang skyllede væk med store mængder vand. Trods lokalbedøvelse var det ikke rart for hesten, og da min datter endnu engang så spiserørsforstoppelsen komme snigende, valgte hun at få hesten aflivet smiley

    Vi kender den store sorg - også fra andre tilfælde, men de levende fortjerner, at få opmærksomheden, når vi har sundet os over chocket og savnet af en elsket ven.

    TUSIND TAK fordi du hele vejen igennem har orienteret os!!!

    De allerbedste hilsener


  • #82   2. okt 2014 Århh Rikke vil du ikke godt fjerne begrebet at du slog hende ihjel fra dit hoved???
    Du slog hende ikke ihjel, du gav hende fred på den mest værdige og humane måde..

    Jeg er helt sikker på at hun hellere ville rejse herfra på den måde du gav hende muligheden for end at slutte livet i smerter uden mulighed for at kunne bevæge sig og blot sulte sig selv ihjel, en langsom og pinefuld død..

    Du slog hende ikke ihjel, du gav hende fred, og hun tog i mod den mulighed... smiley

    Jeg er sikker på at din hankat vælger hendes steder fordi de dufter af hende, og at han kopiere hendes vaner handler nok også om at hun har været den dominerende i huset, nu er hun der ikke for at sætte ham på plads, så nu har han mulighed for at prøve det hun gjore smiley


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #83   2. okt 2014 A.I : Sikke en smuk historie med din datters hest. Jeg tror nogle gange, at man får vækket et ekstremt "beskytter-behov" når man vælger at tage et dyr til sig, der ikke har haft det godt. Jeg har dårlig samvittighed lige nu over, at jeg ikke kunne passe godt nok på hende, altså ikke længe nok efter min egen mening i hvert fald. Jeg kæmper lige lidt med at få ind i hovedet, at jeg HAR gjort alt hvad et menneske kunne gøre for hende. Ville bare ønske jeg stadig kunne passe på hende og holde alverdens ulykker fra hende.

    Heidi: Jo jeg vil prøve. Jeg ved bare ikke om jeg kan. Jeg har så meget sygdom i mit liv lige nu - de to personer der står mig allermest nær (udover mine børn og mand) har ikke langt igen. Og min kat betød MINDST lige så meget for mig som dem. Det er svært at miste så meget på kort tid. Jeg synes det hele går lidt op i liv og død og jeg har nogle depressive tanker om det hele faktisk.

    Jeg vil gerne sige alle jer, der har skrevet i min tråd, tak! Jeg kender ingen af jer i virkeligheden, men det har virkelig betydet meget for mig hele tiden at få input og feedback, både på mine tanker og det rent "kattemæssige".


  • #84   2. okt 2014 Det er klart at når du har så meget andet at slås med så er dette lige dråben der får det hele til at flyde over smiley

    Jeg kender alt til at miste og være i sorg, jeg har mistet nogle af de mest betydningsfulde mennesker i mit lig i en meget tidlig alder, for 2 år siden mistede jeg 3 familiemedlemmer inden for 10 uger, så det var en sej sommer at komme igennem smiley

    Jeg har mistet 5 katte i mit liv alle katte under 5 år. dog ikke til sygdom men til trafikken..

    Jeg tror vi alle kan sætte os ind i at du har det sindsygt svært, hvilket også er grunden til at du skal skubbe de tanker om at du ikke har gjort nok og at du har slået ihjel væk, for du har gjort alt hvad du kunne og du har gjort hvad der var bedst og mest humant for hende, og når du en dag kommer ud på den anden side så vil du også forstå det..

    Du er velkommen til altid at skrive herinde, vi lytter gerne og nogle gange er det rart blot at skrive sig ud af sine tanker, få sat ord på alt det rod der kan være i ens hoved..
    Skriv når du har lyst eller behov, ingen vil se skævt til det smiley


  • #85   3. okt 2014 Åh smiley , trist at det var så meget værre fat end trådens overskrift antydede.
    Synd for dig, at du skulle miste din kat lige nu, hvor der tilmed er alvorlig sygdom hos dine nærmeste. At miste en elsket kat er sørme mere end rigelig slemt i sig selv. smiley

    Din kat var rigtig heldig, at hun fandt dig dengang for 8 år siden. Jeg håber, at du med tiden vil finde trøst ved minderne om de gode år I fik sammen.

    Trøstekram.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #86   4. okt 2014 Vi hjalp hinanden i alle de år. Jeg ser det virkelig som en stor gave, at jeg fandt hende - det var ikke kun hende der fandt mig. Men jeg kæmper virkelig med at få ud af hovedet, at jeg har slået hende ihjel. Selv om jeg synes hun var fuldstændig "forkert" og ynkelig i tirsdags er der jo ingen der ved, om det var blevet værre eller bedre af at vente. Jeg savner at høre fra dyrlægen efterfølgende: "du gjorde det helt rigtige for din kat, der var ikke mere at gøre". Hun har antydet det men ikke været 100% overbevisende (og ja, der skal nok rigtig meget til hos mig før hun ville være det). Jeg kæmper så meget med dårlig samvittighed, jeg føler jeg har svigtet hende. Men I kan ikke hjælpe mig mere end I har gjort, I har skrevet at jeg skal få det ud af hovedet og at jeg har gjort alt for hende (det har dyrlægen også sagt) men jeg havde SÅ stort et ønske om at gøre mere og hun så kunne blive rask. Suk. Jeg forstår ikke at jeg aldrig skal se hendes smukke, smukke øjne igen, aldrig høre hendes mjav og aldrig opleve hendes komplet uforbeholdne kærlighed til lige netop mig. Og samtidig var hun bare det sejeste dyr jeg har mødt. Intet kunne slå hende ud af kurs. Så... hun var som sendt fra himlen for 8 år siden. Har elsket hver en dag, hver et minut med hende og det har jeg fortalt hende hver eneste dag.

  • #87   4. okt 2014 Og alle de gode minder skal du holde fast i for det er dem der får dig videre smiley

  • #88   4. okt 2014 Jeg føler virkelig med dig smiley og kan sagtens følge dig. Men ud fra det, du har fortalt her i tråden, er jeg 100% sikker på, at du har gjort det helt rette i at hjælpe din kat til at få fred!

    Dårlig samvittighed har det - irrationelt nok - tit med at følge med, når man har fået aflivet en elsket kat, (eller har mistet den på anden vis). Det kender jeg både fra mig selv og fra andre. Jeg tænker, om samvitighedsnaget mon dels har at gøre med en ubehagelig følelse af at have "taget et liv" (selvom det har været nødvendigt), dels er en del af sorgen over, og vanskelighederne ved at kapere, at man har været nødt til at give slip på en elsket, man ellers ville have gjort alt for.
    Nogle gange ER der bare ikke noget som helst at gøre - og at forsøge ville være at trække pinen ud.

    Jeg kender en, der for et par år siden fik aflivet en gammel, syg kat, og hun havde, nøjagtig som du, også brug for dyrlægens forsikring om, at aflivningen ikke havde været en unødvendig beslutning. Så hun skrev derfor en mail til dyrlægen, og fik et vældig fint svar tilbage.


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #89   4. okt 2014 Ja man bryder sig overhovedet ikke om at tage nogens liv, nogen man har været så ufatteligt ubeskriveligt glad for og opfattet som ligeværdig... at skulle hæve sig over dem og være "den lede" og få et hjerte til at holde op med at slå. Havde det været andre i samme situation ville jeg selv straks vende det og sige, at man selvfølgelig havde gjort det af 100% ren kærlighed for dyret og for at bevare værdigheden i det hele. Men jeg føler mig (stadig) som en LORT og har sådan en underlig forestilling om, at jeg måske alligevel - selv om alle inkl. dyrlægen - siger jeg har gjort endda mere end de fleste andre ville have gjort for at redde katten,.... at den kunne have været reddet. Den var syg 14 dage men det føles som om at jeg skulle tage beslutningen så hurtigt som at knipse med fingrene. Var slet ikke "klar". Men det ville jeg nok aldrig være blevet. Åh hvor er det bare svært. Jeg har lyst til at komme af med alle mine andre dyr så jeg ikke oplever det igen, aldrig igen oplever at skulle tage beslutningen og miste og sørge. Jeg ved det lyder depressivt - og det er det helt sikkert også. Men jeg mine tanker kører bare omkring død og sygdom og alt det dårlige i livet. Jeg kan ikke rigtig se noget formål med det hele når vi alligevel alle skal miste dem vi holder af og se dem blive syge og dårlige. Og når jeg ser på mine to dejlige piger så tænker jeg bare på alt det frygtelige de skal igennem i livet. Ved godt der også er gode ting de kommer til at opleve. Men nogle ting er bare ubærlige. Og jeg ved ikke hvad meningen med det hele er. Ja det er der vel ingen der ved. Måske jeg skulle have noget hjælp til at komme igennem det her.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #90   4. okt 2014 Søde Rikke... Hvor kan jeg dog godt følge dig og jeg er meget meget ked af at det skulle ende på den måde med din dejlige kat.. Jeg mærker din smerte og frustrationer og din ked af det hed. Næsten alt det du har beskrevet er jeg igennem nu..

    Fordi jeg har også måtte sige farvel til min elskede kat, jeg græder stadig hver dag, i morgen er det 1 md siden og jeg har skældt ud og grædt over hvorfor det var meningen at han skulle blive syg og tages væk fra mig og hvad kunne der dog ske ved at han fik 4-5 år mere, til han blev mæt af dage.. Han var noget af det bedste jeg havde, jeg elskede og elsker ham så højt, af jeg ikke forstå mine. følelser.

    Så hvis du har brug for en snak, så er du meget velkommen til at ringe til mig, for det er så hårdt at gå med det alene, hvis dem man kender ikke forstå ens følelser til ens kat der ikke er her mere og de tanker man går med. Men skriv en PB hvis du har behov for en snak. smiley

    Men det vigtigste er at nu har vores katte det godt igen uden smerter og leger med de andre katte deroppe.:-)



  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #91   5. okt 2014 Det er altid svært at sige farvel til en elsket ven - uanset antallet af ben!

    Det er vigtigt, at man lever op til sit ansvar, og hjælper bedst muligt - og erkender, når der ikke er mere at gøre OG det samtidig bliver FOR pinefuldt for dyret blot at fortsætte.

    Forestil jer, hvor svært det er, at skulle afslutte livet for ANDRES elskede kæledyr i dyreværnssager, hvor menneskerne IKKE har forstået, hvor dårligt deres dyr har det smiley .

    Og det sker alt for ofte - også lige her

    De allerbedste hilsener


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #92   7. okt 2014 Janne - hvor er det bare sødt af dig at tilbyde. Og hvor er jeg ked af at høre, at du også har mistet din elskede kat for nylig. I dag er det en uge siden jeg mistede min katte-skat. Det er ikke til at forstå. Jeg er kommet igennem ugen med hovedet under armen, har lavet fejl på arbejde og været ukoncentreret og ekstremt ked af det i perioder. Jeg kan slet ikke fatte det! Vi har aldrig været væk fra hinanden så lang tid før. Jeg ser hende stadig komme gående for mig. Jeg savner hende mere end ord kan beskrive. Det allerværste er, at det stadig nager mig - om der var mere jeg kunne have gjort! Jeg er vågen hver eneste nat og tankerne er allerværst om natten. Jeg græder og vækker nogen gange min mand, men han er overhovedet ikke til nogen hjælp. Først var jeg rigtig sur over det for jeg synes ikke det virker til at han overhovedet har været ked af det og jeg blev skuffet over at den åbenbart ikke har betydet så meget for ham som jeg troede den gjorde. Men han siger, at han bare "sørger" på en anden måde. Men når jeg så kommer og siger jeg har det rigtig skidt, så siger han bare "hmm" og "ja, men det kommer den jo ikke tilbage af". Øv! Det kan jeg intet bruge til! Øv hvor er jeg bitter over det hele. Jeg kan ikke forlis med at JEG ringede til dyrlægen og JEG puttede hende i kassen og JEG bestilte aflivningen af min allerbedste ven nogensinde i mit liv. Jeg håber at jeg en dag ikke længere vil være i tvivl om jeg gjorde det rigtige. Tvivlen er den værste. Men måske er det fordi jeg ikke vil indse, at hun havde det så skidt som hun havde. Hun lå jo trods alt og "sitrede"/hakkede hovedet fra den ene side til den anden og var slinger og kunne ikke hoppe op den dumme tirsdag for en uge siden. Og ville ikke spise og drikke. Jamen jeg ville sådan ønske jeg kunne have gjort hende rask. Det hele kører rundt i hovedet. Men jeg er jo kun et menneske, jeg har jo ikke overnaturlige evner. Jeg har bare så svært ved at acceptere, at det kan forekomme at det man kæmper for og med ikke slår til. Og så savner jeg hende FRYGTELIGT!! Og er ked af at det regner på hende derude under jorden... ja... mange tanker.

  • #93   7. okt 2014 Tiden efter en elsket kats død er bare helt ulidelig smiley
    Jeg kan sagtens følge dig i dit savn, i din følelse af at være ensom i sorgen, og i dine etiske kvababbelser ved at have besluttet og bestilt aflivningen. Men jeg er og bliver altså 100% sikker på, at der ikke er nogen som helst grund til at tvivle på, at det du gjorde for din kat, var det eneste rigtige at gøre!
    At have trukket hende gennem undersøgelser, behandlinger og døje til ingen nytte, havde altså været for trist en afslutning for en gammel syg kat. Du hjalp din kat til at få fred på det rette tidspunkt.

    Fandt denne denne tråd hvor "Hanne med løver og løvinder" beskriver en "øvelse". (har ikke selv prøvet (endnu). Måske kunne det være til hjælp for dig...

    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/101635-gennemlever_mareridt_igen_og_igen (se # 12)


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #94   8. okt 2014 Tinka - det var en spændende tråd - tak fordi du linkede til den! Jeg fik helt kuldegysninger da jeg læste starten, men hvor var det fantastisk at læse, at vedkommende havde prøvet de ting hun blev foreslået og fik det bedre! Måske en dag jeg er klar til at gøre det samme. Foreløbig går jeg til graven hver dag og fortæller hende hvor meget jeg elsker hende og hvor ked af jeg er, at det skulle ende sådan, at min beslutning om aflivning blev taget udelukkende af kærlighed til hende og at jeg aldrig nogensinde vil glemme hende og det specielle vi havde sammen.

  • #95   9. okt 2014 Håber, tråden kan hjælpe dig, men Rikke, glem nu ikke de levende for de døde.

  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #96   22. okt 2014 Jeg bliver simpelthen VED med at have dårlig samvittighed og se billederne fra aflivningen selv om jeg slet ikke var der, det var min mand derimod og kan forsikre mig om, at alt foregik fuldstændig uden dramatik. Katten lå stille i transportkassen og fik den første sprøjte og der var ingen panik på nogen måde. Jeg har det bare så forbandet skidt med at jeg ikke var der. Det var bare i samråd med dyrlægen, at jeg ikke skulle være der da jeg ville flippe fuldstændig ud, evt. fortryde, og græde helt vildt. Det ville være synd for katten i dens sidste tid. Det er jeg enig i. Men alligevel. Jeg bebrejder mig selv at jeg ikke var der. Vi var så tæt knyttet som man kunne blive. Og så svigtede jeg hende. Eller gjorde jeg ikke? Det bliver ved at køre rundt i mit hoved selv nu her efter 3 uger og vil blive ved i lang tid, kan jeg mærke. Hver gang jeg prøver at falde i søvn og hvis jeg vågner om natten ser jeg det for mig... i dyrlægeklinikken og det gør så ondt. Det sidste jeg så til min elskede kat var i bakspejlet da min mand gik ind på klinikken med hende. Pyha. Men han siger, at hun på en eller anden måde virkede helt afklaret med det. Hun plejer at springe ud af kassen derhenne, men denne gang blev hun liggende helt stille og forsøgte overhovedet ikke at komme ud. Men som hun var da jeg puttede hende i kassen hjemme i vores stue, så er jeg ikke sikker på hun var i stand til at komme ud heller. Åh alle de spørgsmål der kører rundt og den skyldfølelse. Pyha. Jeg har lyst til at kontakte en der kan tale med døde dyr, men den verden tror jeg meget nemt man kan blive snydt i...

  • #97   22. okt 2014 Jeg mener stadig at du gjore det rigtige for din kat..
    Måske har du ret du bør kontakte der kan hjælpe dig..

    Jeg ved godt at Michelle Garnier ikke taler med døde dyr, men måske kan du have gavn af at skrive til hende alligevel, om jeg tror på hende eller ej skal jeg være usagt, da jeg ikke selv har haft kontakt med hende, men kun læst nogle artikler med hende..
    http://michellegarnier.dk/


  • #98   23. okt 2014 Rikke - Jeg kan godt forstå, at du føler, du har svigtet ved ikke at være til stede ved aflivningen, men du var med så langt som du magtede, og i samråd med dyrlægen fandt bedst, og din kat havde jo en (din mand) hos sig, som hun var tryg ved.
    Du må stole på ham, når han siger, at katten virkede afklaret, og at aflivningen var helt udramatisk. Sådan vil det som oftest være med meget syge katte, der er klar til at komme herfra - og det er jeg helt sikker på, at din kat var. Kunne hun sige dig tak, ville hun gøre det. Både for de mange gode år I havde sammen, OG for at hun fik fred, da hun trængte til det. smiley


    Måske vil det være godt, hvis du kunne få en snak med dyrlægen - eller skrive en mail til hende.


    Noget andet. Du nævnte, at du har nærtstående (familie?) der ikke har langt igen.
    I den situation kan man få henvisning, og dermed tilskud til psykologsamtaler. Samme gælder, hvis man er under 38 år og har let til moderat depression.

    Jeg tænker om psykologsamtaler kunne være en ide for dig, så du kunne få hjælp til at håndtere de tunge tanker over at have syge nærtstående, og til at bearbejde din skyldfølelse, og sorgen over at have mistet din kat.

    Tanker herfra.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #99   23. okt 2014 I vores familie har vi altid sørget for at se vores døde familiemedlemmer før de blev begravet/bisat. Det giver os ro i sindet og minimerer følelsen af, at "det bare er noget folk siger" - Det er MEGET fredeligt under normale omstændigheder, og har endnu ikke givet hverken børn eller voksne mareridt, men derimod fred til at vænne sig til savnet.

    Tilsvarende gælder måske også for vores husdyr. Hvis de får lov til at kigge på og snuse til deres døde (katte-)kammerat, kommer de langt bedre igennem savnet af deres døde artsfælle.

    De allerbedste hilsener


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #100   23. okt 2014 Dem der havde lyst til at se den døde kat, inkl. vores anden kat, fik lov til det. Jeg kunne dog ikke selv bære det. Jeg gjorde det bedste jeg kunne i situationen. Også vedr. aflivning.

    Vedr. psykolog - jo jeg har fået bevilget nogle timer gennem min sundhedsforsikring, men desværre var den psykolog rigtig dårlig til at overholde aftaler og desværre lykkedes det ikke engang at få endnu en aftale i hus. Nu går jeg og venter på at blive tilknyttet en ny psykolog. Det er irriterende at man skal gå og vente på sådan noget når man virkelig har brug for hjælp.


  • #101   23. okt 2014 Ej, du har da været uheldig med den psykolog smiley Men er der ikke frit valg mellem psykologer? Så kunne du tjekke nogen ud på nettet, og ringe rundt til nogle af dem, for at fornemme om kemien er der, og forhøre dig om ventetid?


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #102   24. okt 2014 Nej der er ikke frit valg når det er gennem forsikringen desværre. Havde en telefonsamtale i aftes med en ny psykolog men det var faktisk kun indledende snak, jeg fik i hvert fald kun fortalt hvad mine problemer er. Så håber jeg da at han kan begynde at hjælpe mig næste gang.

Kommentér på:
Kat med lette gigtsymptomer - Metacam eller ej?

Annonce