{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

En kat mere? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle dejlige katte elskere smiley
Jeg har allerede en vidunderlig lille hunkat. der fylder mit hjem og hjerte med lidt liv og glæde.
Overvejer en kat mere, da jeg har pladsen og godt kun bruge endnu mere liv og glæde.
Nu er det så bare at min dejlige Maika ikke virker synderligt glad for andre katte, hvilket jo er normalt nok for katte.

Vil det kunne lade sig gøre at introducere en ny kat til hjemmet uden at det går hen og bliver en jammer? Jeg har set en del My Cat From Hell på Animal Planet og ved man skal passe på med at få en ny kat ind, men har da set er par værktøjer der kan lette sagen.

Andre her der har prøvet at anskaffe ny kat, hvor de allerede havde en boende? Hvordan gik det? Og hvilke værktøjer brugte du/i til at gøre det til så god en oplevelse som muligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En kat mere?
  • #1   8. aug 2013 Jeg har for ikke så længe siden oprettet en tråd om samme emne. Der er mange gode svar der i smiley Du finde tråden på min side.

  • #2   8. aug 2013 Det afhænger meget af alder på begge katte og sind på dem om hvor let eller ikke let det vil gå at sammenføre..

    Jeg har en hunkat på nu 6 år og for 1 år siden fik jeg en ungkat på dengang ca 4 mdr. og det gik bestemt ikke glat, og gør det faktisk stadig ikke, de 2 bliver aldrig bedste venner, men har lært at acceptere hinanden..

    Men der er også en stor aldersforskel og en stor forskel i aktivitetsniveau..

    Jeg brugte ingen redskaber, de har selv måtte finde ud af det sammen, og det skal siges at de aldrig har loges, den store hvæser og brummer blot af den lille og forstår hun ikke det så får hun lige et par venlige dask smiley


  • #3   8. aug 2013 Det er da en start hvis de i det mindste ikke slås. Regnede lidt med en kat ca. samme alder som min Maika... hun er omkring 2 år.
    På den måde kan jeg også sikre mig at den næste kat også allerede er kastreret/steriliseret. Eventuelt en fra Inges Kattehjem.


  • #4   8. aug 2013 Jo ældre kattene er jo sværer er det at sammenføre smiley

    Min anbefaling er faktisk at den nye kat ikke er over 6 mdr. en killing er meget nemmere for din kat at acceptere end en voksen..

    Men fordi det er en killing kan den da godt neutraliseres, en kat kan neutraliseres allerede ved 12 uger, nogle dyrlæger vil gerne have at de vejer over 2 kg.

    Men der er jo ingen garanti for at de ikke vil slås, får du en at fra et internat, så få hjælp af personalet til at finde en kat der temperament og aktivitetsmæssigt passer til din nuværende kat..


  • #5   8. aug 2013 Og har du indekat, så sørg for, at den nye ikke har løbet rundt ude smiley

  • #6   9. aug 2013 Min kat er både inde og ude kat, så det vil en eventuelt ny også blive til smiley Vil klart overveje om det skal være en killing i stedet for en voksen.
    Det er heller lige nu at det skal være, er trods alt lige flyttet og skal have styr på økonomien igen. Men selvom det ikke er nu det skal være er det ikke for tidligt at søge råd synes jeg smiley


  • #7   9. aug 2013 Jeg ville nok stille mig tilfreds med, og glæde mig over, min ene tilfredse kat. (Men forstår udmærket ønsket om at adoptere en kat fra internat).

  • #8   9. aug 2013 De skal bare have tid, og lad endelig væ'r med at opgiv for tidligt.. Her har vi ført katte sammen, både som voksne og vi har fået killinger ind.. Vi havde en voksen hankat og fik endnu en voksen hankat ind i hjemmet, de kunne bestemt ikke li' hinanden i starten, men vi lod dem se hinanden an og efter en månedes tid, lå de og sov i samme seng smiley

    Vi mistede så den ene grundet kræft smiley Og valgte så at få en killing... Det var eller ikke helt problemfrit.. killingen var meget nysgerrig på den store, men den store ville bestemt IKKE vide at den lille Teorist smiley Og den store kom kun ind for at spise og lagde sig så langt fra killingen som muligt, når han var inde...
    Efter omkring 14 dages tid, var de pot og pande og i protest lagde den store sig i killingenes seng, som skal siges var ALT for lille til ham, så han lå halvt ude over kanten smiley

    Desværre blev killingen kørt ned, af en hensynsløs billist, som ikke kunne have undgået at have bemærket påkørslen, men valgte at fortsætte med høj fart smiley
    Det var en grim oplevelse og vi besluttede os for at vi ikke skulle have flere katte, før vi kom et sted hen hvor der ikke var så meget trafik..

    Vi købte hus et par år efter, og valgte så at få 2 søskende killinger... Denne gang reagerede den store meget kraftigt og han nægtede mere eller mindre at komme ind.. Han "boede" i garagen i 3 mdr. han var sur og vi kunne kun snakke med ham, når killingerne var langt væk.. Selv når han en sjældent gang vovede sig ind i huset, gik han på listepoter og gav udtryk for sin vrede..

    Det var så slemt at vi begyndte at snakke om, at finde et andet hjem til killingerne.. MEN godt vi ikke gjorde det... efter den periode begyndte han at komme mere og mere ind og viste mere og mere interesse for killingerne, som nu var en del større... De havde det fint sammen og kunne nu ligge i samme seng/sofa og sove uden problemer..

    Året efter fik vi selv killinger, og vi var lidt spændt på hvordan den "store" ville tage dette.. Igen blev vi overraskede, nu betød det lige pludselig ikke noget at der var hele 9 killinger i huset... Men det var nok fordi han havde vendet sig til dem, fra de blev født.. Vi beholdte selv den ene killing, der også er en hankat, men det går så fint... Ingen problemer overhovedet.. I dag enes alle 4 katte og lidt sjovt at passer de på hinanden, hvis der kommer andre katte ind i haven smiley

    Så man kan udemærket sætte katte sammen, men det er utrolig vigtigt at man giver den tid og rum, til at lære hinanden at kende og finde ud af hvem der bestemmer... Man skal huske på at katte ikke er flokdyr på samme måde som hunde..

    Har en veninde som har en voksen kat hankat og fik så en voksen hunkat, men den hun havde i forvejen ville bare ikke accepterer den nye og efter et stykke tid forsvandt den nye kat smiley De blev derfor enige om at de ikke skulle have flere katte før den anden ikke var her mere... Men hun fik tilbudt af prøve med en af vores killinger, og gik det ikke måtte vi tage den retur igen.. "sjovt" nok viste den gamle hankat interesse for den lille og var meget nysgerrig, og den dag i dag går det fint mellem de 2 smiley

    Tror selv personligt at det er nemmere med en killing, så den store kan sætte den på plads i forhold til hvem der bestemmer... Det er straks svære med voksne katte... Men det er så min personlige mening... Lige pt. er der rigtig mange killinger på kattehjemmene, og så får du også en kat som er fikset og tjekket.



  • #9   9. aug 2013 Syntes det kommer meget an på hvilken race det er. Hvis det er en almindelig gårdkat, så syntes jeg det har været svært, da de er meget deres "egne" og er meget territoriale.
    Jeg har ingen problemer overhovedet med at føre hverken nye killinger eller nye "gamle" katte ind i min lille "flok", men den race jeg har er også totalt nem at have med at gøre.


  • #10   9. aug 2013 Hun er ikke raceren, men er en blanding af perser, russian blue og maine coon. Hun har meget af pesonligheden fra russian blue da hun kan være meget reserveret og primært knytter sig til sin ejer. Hvilket jo ellers er dejligt for mig smiley
    Så alligevel da jeg boede hos mine forældre en overgang, gik der ikke mere end en uge eller 2 før hun blev mere tryg ved flere mennesker (efter at have været decideret sky) nu kan helt nye mennesker hun aldrig har set før få lov at hilse på hende. Hun har også prøvet at flytte en hel del gange.
    Jeg formoder at hun har flyttet mindst 2 gange før jeg fik hende, og 3 gange med mig. Har været noget bekymret hvordan hun ville håndtere at flytte sådan, men hun har vist sig at være meget omstillings dygtig.

    Hendes evne til at omstille sig nye omgivelser og deslige så fint, giver mig håb for at hvis jeg fik en ny kat, skulle tiden nok få hende til at bære over med den nye, selvom hun godt nok er sur på fremmede katte der kommer for tæt på. Ret sikker på hun primært er i forsvar. (Hun prøvede at løbe væk fra sin "stalker" da han ikke forstod at hvæsen, sprutten og rejste børster betød nej)

    Jeg er helt klar på at det vil tage tålmodighed og ikke de ikke vil kunne sammen lige med det samme. Jeg vil også skaffe fodder og vand skåle så de har hver deres og så skal min gode Maika have først, da hun er dronningen smiley Hjælpe hierakiet lidt på vej.


  • Cecilie A
    Cecilie A Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #11   19. jan 2014 Hej, skulle lige se om Maika var blevet oprettet herinde og hvor er det skønt at se hende have det godt! smiley
    Da jeg satte Maika til salg lagde jeg meget vægt på at hun kom til at blive alenekat, idet hun ikke fungerer sammen med andre katte. Mens jeg havde hende, var hun ikke alenekat og hun trivedes simpelthen ikke med det, hvilket også var en af grundende til at sælge. Jeg hverken kan eller skal bestemme hvad du beslutter, men jeg synes bestemt at du bør tage det med i dine overvejelser smiley
    Mvh. Cecilie - Maikas gamle ejer smiley


Kommentér på:
En kat mere?

Annonce