Skal jeg få mig en kat?? Skal jeg få mig en kat??
Jeg er flyttet hjemmefra, så vil gerne anskaffe mig en kat i min lejlighed. Har altid haft kat, så har nogenlunde forstand på det at have kat. Dog er der stadig nogle ting jeg har brug for at vide, jeg synes er lidt væsentlige.
Mine spørgsmål er så, om jeg overhovedet burde anskaffe mig en kat, og om der er noget jeg burde overveje.
Hvor lang tid kan en kat være alene om dagen? Har en kat hjemme ved mine forældre der sagtens kan være alene i de timer mine forældre er på arbejde. (enten er den lukket inde eller ude, det kommer an på om mine forældre husker at lukke den ud, men den tisser stadigvæk ikke hvis den er inde)
Jeg vil ikke have at lejligheden kommer til at lugte af tis eller der er for meget hår over det hele, da der er en af kravene for at min kæreste vil gå med til at få kat så hvordan holder jeg det nede?
Hvis katten evt. tisser på gulvet, hvordan sørger jeg så for at det ikke lugter? Jeg vil kun have én kat, da jeg ikke har plads til to desværre.
Og så til sidst, hvor meget koster jeres kat jer om måneden?
jun 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
så nej. I har alt for mange krav som ikke kan opfyldes. Det er et levende dyr vi taler om. Og levende dyr fælder altså og de kommer også til at grise mm
ja jeg lyder måske lidt hård, men jeg har været med til at modtage flere katte på internattet, hvor folk er blevet overrasket over hvor meget rengøring en kat faktisk kræver.
Og så syntes jeg altid at man bør vælge at få to, når man vil have indekatte. Oftes fordi mange vil opleve at deres kat pænt sagt flår deres hjem fra hinanden, når katten når op i en vis alder, hvor der skal ske lidt mere end bare nus. Jo hvis man går hjemme det meste af dagen, og kan aktivere katten, så er det fint kun med en, men går man i skole på arbejde mm ja så kommer katten til at kede sig og så går det ud over ens ting.
og man kommer altså kun uden om pels, hvis man vælger en uden hår. Jeg har kun korthårskatte, som går i løbegård, og der er pels hele året her. Netop indekatte har ikke solen til at bestemme hvornår man fælder, så indekatte fælder året rundt. Ikke mere, men mere jævnt
Og selvfølgelig tisser den da ikke på gulvet, når den har en eller to bakker at gå i. Er man ikke hjemme hele dagen så er to nok bedst. For så er de rimelig rene til man kommer hjem igen.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Ja der vil komme kattehår over hele lejligheden for en kat fælder og en indekat fælder året rundet, man holder det ned med det der hedder rengøring.... så i stedet for at støvsuge en gang om måneden så støvsuger man måske 2 gange om ugen..
Ja katte kan have uheld og tisse ved siden af bakken eller kaste op, det rengøre man såmænd også og med noget så simpelt som R10 (købes i Matas) det fjerner både lugt og bakterier, eller med Urine off (Google det)
Men man undgår urenlighed ved at sørge for godt grus der klumper og daglig rengøring med at fjerne klumper og så evt en måndlig rengøring af bakken hvor den vaskes og gruset skiftes, nogle katte vil dog så også sætte pris på at der er 2 kattebakker..
Hvor meget katten koster om måneden variere jo lidt og afhænger af forskellige ting, som killing koster den nok mest, og anskaffelsen er nok det dyreste..
Anskaffelse af killingen indebærer jo pris på katten, neutralisering, mærkning, vaccine, køb af mad, grus, kattebakke(r), skåle til mad, mad, kradsemøbel, legetøj, evt sygeforsikring, seng m.m.
Månedlig udgift er jo så blot tørfoder, vådfoder og grus (samt evt forsikring), det løber vel op i et par hundrede kr. (vælger man forsikring så er det +100 kr.)
sep 2014
jul 2008
vi bruger et par timer hver dag på rengøring af hele huset og bakkerne, her bliver støvsuget hver dag
en god ting er daglig rengøring af bakkerne. lige tør dem af - især hvis man er så heldig at have en som kant-tisser
godt grus - lad være med at køb noget billigt for det holder ikke i længden
en god bakke - på internattet spurgte vi altid folk om hvor meget de holdt af rengøring, når spørgsmålet kom til åben eller lukket bakke. Helt sikkert lukket bakke her i huset
vi havde en skostensfejer som altid kom om morgen, og han var dybt imponeret over vores hjem. for han kunne virkelig ikke lugte at vi har så mange katte og bakker
så daglig rengøring er vejen frem - og en god støvsuger
men jeg bliver nok lidt sådan tvær, netop fordi jeg har måtte tage katte ind fordi folk mente at katten lugtede/grissede for meget. Så lige at starte med at snakke rengøring tjaaa....
Men lov mig at I - hvis I bor sammen - er enige om at få kat. Ellers kan det blive noget værre noget. Er der noget man kan blive uenige over så er det dyr.
jo jeg bruger mange penge på kattene, men som sagt så har jeg så også lgie lidt flere end de fleste.
Men godt foder koster ca 4-500 kr for 10 kg (lad være med at springe ud i supermarkedsmad - intet på de hylder er noget katten endelig har godt af - desuden er det hellere ikke billigt idet katten skal have næsten dobbelt så meget at spise om dagen i forhold til bla royal canin)
grus ca 100 kr for 15 kg - petworld har bla superklump til 169 for 2x15 kg
men her er der penge at spare på zooplus.de
jan 2012
Så hvis i ikke ved om i har katte-allergi så bliv testet ved lægen før i anskaffer jer en kat..
jul 2008
man har allergi pga en genfejl, og er der noget man så ikke kan tåle, ja så slår man ud
men man får det ikke bare. tværdigmod. For meget rengøring er faktisk mere skadeligt, idet man så ikke får sit daglige skidt.
fx. jeg har både astma og allergi. Og i mange år har vi haft hund, selvom at jeg faktisk ikke kunne tåle den. men fordi den var der hver dag, ja så var det ok. Den skulle bare ikke ligge i min seng. så for 15 år siden, kom vi af med den sidste hund. så gik der vel 6 mdr så kunne jeg slet ikke tåle at være i nærheden af hund. og i dag kan jeg ikke engang være i et rum hvor der har været en. Simpelhen fordi jeg ikke længere får den daglige påvirkning
desuden har det faktisk vist sig at børn fra landbrug meget sjælden får allergi i forhold til børn fra røgfri/dyrefri/mmfri hjem.
sep 2014
Min kæreste vil såmænd gerne have kat, men det er ham der er så kræsen mht. hår i hele hjemmet, han har selv haft hund og kat godt nok. jeg har massere af kærlighed at give katten, hvis jeg anskaffer mig en.
Men tusind tak for hjælpen indtil videre. Jeg ved godt der er meget at tænke over hvis man vil anskaffe sig kat.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Katte, der har udendørsadgang, kan selvsagt i langt højere grad aktivere sig selv ved jagt, motion og oplevelser end indekatte. Så regn ikke med at en indekat vil være ligeså nem at passe, som katten hos dine forældre (den burde i øvrigt have en bakke).
Du kan heller ikke regne med at undgå kattehår og lugt, selv om du gør meget rent.
Mine katte har aldrig nogensinde tisset på gulvet, men her kan nu godt lugte fælt alligevel, når der lige er lagt en lort
Man kan være heldig at få en kat der har en god tarmflora, men omvendt kan man være uheldig og få en kat med en mindre heldig tarmflora (jeg har fx een af hver ;-))
Hvis man er væk mange timer, så kommer man hjem til lortelugt, hvis katten har lagt en lort, og ikke har dækket den til. Det kan nok så hyppig og grundig rengøring ikke forhindre.
Nogle katte fælder mere end andre - og alle katte fælder (meget) i fældningsperioder.
Og igen, der vil komme mere hår i hjemmet hvis man har indekat. Man kan selvfølgelig anskaffe sig en sphynx, men der er vist noget med at deres hud fedter (?).
Der vil helt sikkert vise sig andre udfordringer med indekat, end bare lugt og hår.
En indekat fylder meget - på alle områder, og der er mange hensyn at tage.
Alene det med, at din kæreste vil "<i>gå med til</i>" at du får kat, hvis der ikke er lugt og hår-gener, får mig til at svare nej til dit spørgsmål om, om du skal få en kat.
Så længe i bor i lejlighed, vil det så at sige være jer begge der får kat. Katten skal jo bo der. Og ud fra det, du fortæller, tror jeg altså ikke, at din kæreste kan rumme at bo sammen med en kat.
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Jeg støvsuger hverdag har så også 10 katte plus killinger og der er hår over alt fortiden men sådan er det bare... Vi havde sorte møbler i starten men vi har fået byttet alt ud til hvidt så ses kattehår ikke så meget her ... Men det er kun for synes skyld det fjerner jo ikke hårene
Mht kattebakke er det en god ide med to stk mange katte vil helst have en til tis og en til prut på den måde er der større chance for at de ikke er utilfredse og lavet på gulvet, et godt kvalitets grus er et must det billige er ikke noget værd og det kommer til at stinke fælt gå efter noget som golden Grey Master eller Extreme Classic.... Neutralisering er også vigtigt for renligheden da fertile både han og hun katte kan finde på at strinte over alt og tro mig det er ikke noget du ønsker at opleve føj..
Er uheldet alligevel ude så kan R10 fra matas og Urine off bruges men capturine er efter min mening det bedste...
Alt i alt bør man ikke have for mange krav mht kæledyr...
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
Der er så mange flere glæder ved at have to, når man arbejder og så meget dyrere synes jeg ikke det er at have 2
Og så skal kæresten og dig være HELT enige, inden I anskaffer jer en kat/katte.
Gider han f.eks. at støvsuge/ vaske gulv en ekstra gang om ugen, fordi I har dyr eller er det dig der kommer til at hænge på rengøringen ?
Der er helt klart nogle ting du bør få afklaret inden du anskaffer dig kat/katte, for husk på, katte kan blive imellem 15-20 år i gennemsnit, så er du indstillet på at have kat så længe ?
Og hvem skal passe dem,når I tager på ferie ?
jan 2012
Jo da mine er, og jeg havde alene kat indtil for 2 år siden hvor jeg fik når 2.
Og jo hun var alene når vi ikke var hjemme, men det var sjældent mere end 5-6 timer da vi arbejder forskudt, men nej det var ikke det store problem, men det kræver at man giver sig tid til katten når man kommer hjem, og så vil jeg nok sige at i en lejlighed ville jeg nok anbefale 2 særligt hvis de skal være alene 8-9 timer om dagen, jeg bor i hun med adgang til løbegård, så når vi kom hjem så kunne hun blive stimuleret i løbegården hvis hun ønskede det frem for at lege med os..
Og A.P stiller noget vigtige punkter op angående at tjekke ordenreglementet forhold til antal dyr, enigheden omkring opdragelse af katten, rengøring og ikke mindst hvad vil i gøre når i skal på ferie, en kat kan jo ikke være alene i en lejlighed i en uge eller to, har i råd til en kattepension oven i ferien??
Der er rigtig mange ting at tænke på inden man anskaffer sig kat og særligt hvis man anskaffer sig inde kat og man har været vant til inde/ ude katte, for der er en verden til forskel (taler af erfaring) inde/ ude katte bliver stimuleret udenfor og kan derfor nemt fungere som ene kat, en indekat har kun hjemmet 4 vægge til at blive stimuleret i og det kræver en hel del af ejer for at gøre hjemmet interessant og stimulerende..
feb 2012
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
Jeg mener ikke dyrlægeregninger var med i beløbet. Man kan dog godt regne med at have stordriftsfordele, hvis man har mere end en kat. Selv sparede jeg 50% på at få kat nummer to kastreret - hvilke hos min dyrlæge, er en besparelse på 600.-.
sep 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 22 Svar: 111
Vi har aldrig brugt kattepension. Det tror jeg simpelthen ikke vores ville kunne klare. I hvert fald ikke den ene af dem. Så når vi er på ferie, kommer her en og ser til dem 2 gange i døgnet
Og så vil jeg bare anbefale at få 2 katte... De får så meget glæde af hinanden! Køn er lige meget, selvom jeg selv ville vælge at få to af samme køn.
Som indekatte ejer, ville jeg aldrig nøjes med én kat
jun 2014
sep 2010
Min moster har et søskendepar, en af hver køn. Hun gider ham slet ikke, fordi han er så voldsom, hvor hun bare vil lege stille og roligt. Så ja, jeg vil altid tage to af samme køn
sep 2010
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 100
Vi har kun en kat da man ikke må have to, den er ikke særlig meget alene hjemme da jeg ikke har arbejdet og nu kun arbejder 6 timer om ugen, ofte ligger den og sover hele dagen og vågner først op når min datter og mand kommer hjem.
Jeg er nok bare hende som altid er der
jun 2014
I foråret - da jeg fik penge tilbage i skat, brugte jeg pengene på en robotstøvsuger, en af den slags der har en timer, så den helt af sig selv futter rundt og støvsuger hver dag.
Det var en god beslutning, da jeg ikke er god til at få støvsuget regelmæssigt. Robotten tager alt det skidt der ryger på gulvet, og i dag er det mest kattehår. Faktisk virker mine stuer meget mindre nusset, selvom støvsugeren ikke kommer ordentligt ind i hjørnerne. Kattene har i grove træk vænnet sig til det nye "familiemedlem", og den ene, flytter sig kun når han er ved at blive kørt ned, ellers syntes han det er spændende at holde øje med støvsugeren.
feb 2012
jun 2014
Skal jeg få mig en kat??