{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.671 visninger | Oprettet:

Fra ude til inde kat. {{forumTopicSubject}}

Hjælp.
Er der nogle der har erfaring med, som overskriften antyder fra ude til inde kat.??
Jeg ejer to neutraliseret hankatte på lidt over 4 år der er brødre.
De har altid være vant til at være ude, men det fortryder jeg faktisk. ikke fordi jeg ikke syntes de skal havde lov til at være fri og fange mus. Men fordi jeg er i den uheldige situation at bo i en lille by hvor andre ikke kan forstå at de her katte faktisk har et hjem og at det er mig der ejer dem. den del er ganske irriterende for mig da mine katte ofte er væk i flere uger, faktisk har jeg pt. ikke set den ene af dem i mere en 2 måneder.
Den anden kommer ret stabilt hjem hver dag i øjeblikket, hans problem er dog at han er blevet allergisk og skal havde bestemt fodrer. dette kan jeg dog ikke kontrollerer da han kommer andre steder og får mad der også. jeg har forsøgt at tale med folk de steder hvor jeg ved han bliver lukket ind. men det er dælme ikke nemt. de vil ikke hører og der er mange ting galt.

Min kat med allergi kan jeg ikke bare "lukke" inde i huset da han så bliver enormt stresset hvis vi ikke er hjemme.

Min tanke var at lave en voliere i haven hvor de ville kunne være så de stadig får deres friske luft som de altid har været vant til.

Er der nogle der har nogle råd, erfaring eller andet de ville dele med mig???

Og er der andre der har stået med de her problemer, hvad har i gjort og hvad ville i gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra ude til inde kat.
  • #2   28. okt 2014 Det er også det jeg er ude i, at jeg vil give det et forsøg og håbe på at han bliver alt for stresset af at være lukket inde i en indhegning.
    Det er desværre nok ikke rigtig nemt for ham den første tid men mit håb er at han ville indfinde sig med det især for han egen skyld.


  • #3   28. okt 2014 Er kattene ikke øremærket? (Siden folk ikke fatter at de har et hjem).

    Jeg synes helt klart du skal undersøge at lave en løbegård eller hegne haven ind smiley


  • #4   28. okt 2014 De er begge øremærket. og har i perioder også haft halsbånd på, så direkte at vise at de har en ejer.

    Nogle mennesker bliver faktisk sure når man beder dem og at lade være med at "tag" ens kat. Det er virkeligt et stort problem, for man bliver altid nervøs når man ikke ser dem længe, de kan jo være kørt ned eller blevet lukket ind i et skur uden folk har opdaget det..


  • #5   28. okt 2014 Det var sku da ubehøvlet. Håber aldrig jeg støder på dens slags mennesker.

    Men ja, indhegning fjerner i hvert fald problemet smiley et hegn skal være min 180 cm højt, hvor de sidste 30-40 cm har en vinkel indad på omkring 45 grader


  • #6   28. okt 2014 Det er mega ubehøvlet.
    Misserne har haft halsbånd på hvorpå vores mobil nr. har stået - dagen efter jeg gav dem det på ringede en Dame på omkring 65 år til mig for at fortælle at de begge var hos hende. hun boede 4 - 5 huse var os. jeg gik ned til hende for at hente mine katte hjem og tale med hende. jeg sagde at jeg var glad for at hun ringede og det var mig der ejede dem.

    jeg gik hjem med begge misser, efter en periode begyndte kattene at være væk igen. jeg gik ned til hende for at hører om hun havde set dem. og det havde hun. de kom jo hos hende daglig og fik mad. hun lovede at ringe når de var der igen. det gjorde hun og jeg hentede dem igen. jeg sagde til hende om hun ikke ville være venlig at stoppe med at lukke dem ind hos hende.

    Hun blev virkelig sur over at jeg kom og bad hende om at stoppe det. for man katte sprang jo ind i hendes hus hver gang hun åbnede døren og de åd alt maden som var beregnet til hendes kat. jeg sagde til hende at hvis det var sagen måtte hun jo smide dem ud igen. det gad hun i hvert fald ikke bruge sin tid på.
    hun endte med at stå at råbe helt vildt. jeg fortalte hende at når hun havde "taget" min kat syntes jeg det var passende at hun også fik dyrlæge regningerne men det ville hun ikke, ( det var også kun et princip) men hun var virkelig tosset på mig og jeg endte med at sige til hende at ville melde hende til politiet for at stjæle min kat.

    Aldrig har jeg oplevet noget lignede. jeg var virkelig ked af det da jeg gik der fra, for jeg følte mig virkelig magtesløs , det her er mine katte og jeg vil også havde glæde af dem.


  • #7   28. okt 2014 Jeg er bange for, at eneste løsning er, at lave så stor og interessant en løbegård som muligt, og så håbe på, at katten falder til, stres er selvfølgeligt ikke godt men, at han bliver fodret af andre med foder som ikke tilgodeser hans problemer er slet ikke godt smiley

  • #8   28. okt 2014 Det er lidt af et dilemma, da han er er en ret så sensitiv kat på så mange områder. der skal så lidt til at han bliver stresset. men omvendt når han får alt det "dårlige" foder rundt omkring bliver hans hud/pels så ødelagt, pga. kløe osv.

    Jeg tænker det er forsøget værd at prøve om det ikke kunne hjælpe ham lidt.

    Bortset fra det, hvor stor skal man lave sådan en løbegård?? ved godt hvor højt og hvordan det skal udføres, men hvor mange m2. skal den være ??


  • #9   28. okt 2014 Jeg vil sige så stor som der er plads og økonomi er til smiley

    Jeg har indhegnet hele haven, men det er jo også kun 30m2, til gengæld har jeg ikke mulighed for hylder, men har så højbede og mange planter smiley og de nyder det.

    Selv en lille løbegård af feks en pavillon med net er bedre end ingen løbegård smiley


  • #10   28. okt 2014 Jeg syntes dit bedste forsøg er at indhegne haven så kattene ikke kan komme ud af den, om de vil acceptere det og nøjes med det kan man jo ikke spå om..

    Det bedste ville være om du kunne indhegne hele haven eller så stor et område af den så muligt, det siger jeg fordi de nu kan gå hvor de vil, så jo større areal de har jo større chance er der for at kattene vil blive tilfredse med afgrænsningen..

    Det afhænger jo af hvor stor din grund er smiley :P smiley

    Men mindre end 50 kwm må den nok ikke være..
    Og nok meget gerne meget større..


  • #11   28. okt 2014 Vi har en meget stor grund så det ville ikke være et problem at lave en stor indhegning til dem smiley det må komme an på en prøve smiley

  • #12   28. okt 2014 jeg ville også lave en løbegård. jeg har selv haft løbegård i snart over 15 år uden problemer.
    den løbegård jeg har nu, er på ca 40 2m - vi har brugt vores teresse, og har så indhegnet den, og lagt tag på. Og mine 17 elsker virkelig at være der ude

    sørg for at lave nogle pladser så de kan komme op i højden. Plant eller sæt krukker med katteurt eller andre kattevenlige planter - har selv papyrus, og så en masse roser med pletter i luften. Mine har også en god stor balje med vand. der må gerne ske lidt rundt om i gården.
    her er lige et billede af min


    profilbillede
  • #13   28. okt 2014 Lyder fint med muligheden for en stor fin indhegning, som Anja skriver så sørg for at der er forskellige muligheder til kattene så den er lidt spændende..

    I øvrigt il jeg lige indskyde at din oplevelse med damen der lukkede din kat ind, er slet ikke unik, min kusine var ude for noget lignende med hendes kat, en ældre dame som boede lidt længere oppe af vejen, syntes det var hyggeligt at min kusines kat kom på besøg, så hun lukkede den ind og fodrede den osv..
    Min kusine havde Maine Coon så det var jo en racekat og tydeligt en ejer kat, der gik jo noget tid før min kusine opdagede hvorfor katten så sjældent var hjemme, men da hun opdagede det, så besøgte hun også damen og fortalte at hun var ejer f katten og bad hende om at lade være med at lukke ham ind og give ham mad for så vidste han jo ikke hvor han boede, damen blev også lidt fornærmet, og argumenterede jo også at han jo selv gik ind når døren var åben..
    Ja da, men min kusine havde jo så også oplevet at hun ligefrem havde kaldt på katten for at få den ind smiley sååå den holdt jo ikke lige i byretten smiley det endte med at hun lovede at lade være med at fodre, og min kusine kunne så også erfare at katten begyndte at komme mere hjem, men hun oplevede stadig at se damen lukke katten ind eller ud af sit hjem, så den del stoppede desværre ikke smiley


  • #14   29. okt 2014 Bliver tosset over at folk ikke kan kende forskel på dit og mit også selv om de "bare" syntes det lidt hyggeligt at vores katte kommer på besøg.

    Og hvad kan man gøre når man står og gerne vil havde sin kat i fred og folk ikke vil hører??

    Den eneste udvej jeg kan se er at lave en løbegård...


  • Lise K
    Lise K Tilmeldt:
    apr 2013

    Svar: 32
    #15   29. okt 2014 Molle - jeg har faktisk været i den anden ende af denne: vores nabo havde en kat som gerne ville flytte ind hos os - og det var de naturligvis heller ikke glade for. Vi har kattelem - og ofte åbne vinduer - så det var rigtig svært at undgå besøgene - og at den spiste af vores kattes mad. Det var ikke engang altid, at jeg var opmærksom på at den var hos os, for den fandt jo bare et behageligt sted at sove smiley Den blev venligt, men bestemt bedt om at gå, når vi så den - men det hjalp nu ikke ret meget smiley og at låse kattelem og holde vinduer lukket så den ikke kunne komme ind - der var jeg nu heller ikke.
    Damen skal selvfølgelig ikke blive ubehagelig og skal da bestemt ikke kalde dine katte til sig - men det er en situation som kan være svær at undgå, når man nu har fritløbende katte. Jeg synes at løbegård lyder som en klart god ide - også for din egen sjælefred smiley


  • #16   29. okt 2014 Lise det er klart at man kan ikke bestemme hvor en kat skal være den er jo sin egen, men der er jo en forskel på at katten smutter ind fordi døren eller vinduet er åbent og man ikke har noget i mod at den er der, og så bevidst fodre den når man ikke selv har kat, ergo gå ud og købe kattemad til en anden persons kat..

    At din nabo kat spiser dine kattes mad kan jo være svært at forhindre, eneste mulighed du har er en chiplem så den ikke kan gå ind af kattelemmen, men det løser ikke noget når dør eller vinduer er åbne..

    Min anden kusine får også besøg af deres nabos kat dagligt, han elsker at ligge inde hos dem, men de har besluttet at han får ikke mad hos dem, for han skal jo ikke tro at han flytter ind, de har forsøgt at fortælle ham at han ikke bor der, men efter en sommer hvor det ikke rigtig lykkedes så har de opgivet og han får lov at snue hos dem når de er hjemme, naboen er bekendt med det og har accepteret at sådan er det, det skete efter de fik 2 små killinger (som nu er over 1 år) dem gad han ikke og så fandt han andre græsgange..

    Det er jo ærgerligt når ens kat vælger ikke at ville bo hos en mere, men det kan jo ske.


  • #17   29. okt 2014 Hov og jeg vil lige tilføje at hvis naboen som ejer katten kom til min kusine og sagde at de helst så at han ikke var inde hos dem, så ville de ikke lukke ham ind og de ville smide ham ud hvis han smuttede ind, men naboen er ok med det, og henter ham hos min kusine hvis han skal til dyrlæge eller til "kattefrisør" (han er en Hellig Birma)

  • #18   29. okt 2014 Der er selvfølge to siden af sådan en sag. og jeg er helt med på at katte også smutter ind, hvor de ikke er inviteret.

    Vi har også haft fremmede på besøg hos os når døre og vinduer har været åbne og hvis der har været lidt mad i skålen er det jo svært at stå får fristelsen.

    Men de er pænt blevet fuldt ud igen når jeg har opdaget at var har haft ubudne gæster.


    Jeg sagde til "damen" at hvis hun syntes det var så stor problem for hende kunne fx sprøjte vand på mine katte når de kom forbi. det skader dem ikke men de syntes jo ikke om det. men igen blev jeg mødt med svaret at det havde hun ikke tid til smiley


  • #19   31. okt 2014 Jeg har overtaget en hitte kat. (hun blev fremlyst) hun var syg og alt for tynd vejede 2kg da hun blev fundet i dag er hendes normal vægt 5,2 kg +-. I dag er hun sund og rask ?? og ja hun er blevet indekat med adgang til indhegnet have. Haven er ca 45m2 jeg har hegnet med 180cm hegn og vippet toppen ind i en vinkel på ca 45grader og det har nu i 1 1/2år holdt Dharma inde og min sibirske skovkat/hellig birma killing er også blevet inde. Brage som den sidste hedder er tit oppe og kravle i nettet men når han kommer til indbukket hopper han ned igen. De er så også begge neutraliseret og øremærket så skulle de komme ud så sker der ikke noget andet en de har svært ved at komme ind igen ?? jeg valgte at få haven indhegnet da jeg fandt ud af at 2 af 5 naboer ikke var glade for at få besøg og jeg plejer at sige det er mine katte så de skal ikke genere andre og det gjorde kattene jo nu gør de så ikke mere og alle naboerne er glade igen og hilser pænt ?? og snakker gerne med kattene gennem hegnet ?? og kattene nyder det og det samme gør jeg for ja har hegnet haven sådanne at jeg kan åbne 3 vinduer og havedøren op ud i det der er indhegnet så det stadigt er muligt at lufte godt ud og have åben hele sommeren ?? nu det er blevet kolder åbner jeg et vindue ind imellem men mindst 2 gange i døgnet får de lov at komme ud og jeg har ikke kattelem. Så de stå pænt på vindues karmen og kikker ind, når de gerne vil ind igen, hvis jeg syntes det er for koldt til et åben vindue ??

  • #20   3. nov 2014 Det lyder også som en god løsning, jeg ville jo også gerne kunne åbne havedør eller vinduer når det er varmt uden at være bekymret for at misserne smutter ud..

    Det er nok straks værre at overtale min bedre halvdel til at det skal laves sådan..

    mit største problem kunne godt gå hen at blive den kat med allergi da han bliver ultra stresset af hvis han er lukket inde i huset (135 km) så går han helt i selvsving og begynder at hyperventilere og kan trædepuder "sveder"

    Håber ikke det bliver sådan når kan skal være i løbegård..


  • #21   3. nov 2014 Jeg tror ikke en løbegård vil give samme reaktion fra ham, så længe du sørger for den er stor nok, så han ikke føler sig fanget, alene det at de mærker den friske luft og kan se ud gennem hegnet gør meget for kattene..

    Men du ved det jo kun ved at forsøge, og går det ikke jamen så må du jo acceptere og lade dem gå frit igen..

    Din bedre halvdel må du blot bruge kvindelist overfor smiley


  • #22   3. nov 2014 Og nu kan jeg se du bor på Vestsjælland så hvis du skal hyre en proff. til at indhegne haven eller dele af den, så kan jeg godt hjælpe dig til en dygtig tømmer som har lavet min løbegård, så han ved hvordan sådan noget laves så længe man fortæller hvad ens ønsker er smiley

Kommentér på:
Fra ude til inde kat.

Annonce