{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Chip og øretatovering - begge dele? {{forumTopicSubject}}

Er det en fordel både at få chippet og øretatoveret sin(e) kat(te)?
Jeg er begyndt at se det som en fordel for chippen vil altid kunne aflæses og aflæses korrekt hvor tatoveringen måske kan blive utydelig, eller som i vores tilfælde fejlaflæses fordi der står o og 0 ved siden af hinanden, men tatoveringen er jo også god fordi alle kan på den måde se at katten har en ejer.
Det spørgsmål jeg så har i tankerne er: Kan man registrere både chip og øremærke på samme kat i det samme register? Eller kan man registrere den samme kat to gange, en gang med chip og den anden gang med tatoveringen?

Et lille ekstra spørgsmål, hvis man har en kat der er fuldstændig hysterisk hvad angår kanyler, kan man så få lagt en smule lokalbedøvelse med en lille nål først? Jeg så nemlig lige en video med en kat der blev chippet og Lucifer vil helt sikkert skabe sig fuldstændig vanvittigt hvis hun skulle chippes uden bedøvelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chip og øretatovering - begge dele?
  • #1   10. jan 2015 Så vidt jeg ved er de så kun registreret med chippen. Vores dyrlæge gør det, at de laver et C eller skriver chip i oret. Vores er kun chippet, men det andet bliver gjort, når hun skal steriliseres. Den anden, tænkte vi ikke på det, da hun blev steriliseret, så det bliver gjort, hvis hun på et tidspunkt skal i narkose igen. '
    Det med lokalbedøvelse, ved jeg ikke om man kan, men kan fortælle at ingen af vores reagerede på at få cippen smiley


  • #3   10. jan 2015 Mine er både chippet og tatoveret og registreret med begge nr i begge registre smiley

  • #4   10. jan 2015 Jeg spørger angående lokalbedøvelse til Lucifer fordi de alle fire er neutraliserede, så jeg har ikke planer om at de skal i narkose lige foreløbig.
    Lucifer skal dog alligevel tatoveres (det tænkte jeg ikke på dengang hun blev steriliseret) så der ved jeg ikke om hun skal i narkose? Så kan hun jo blive chippet samtidig smiley


  • #5   10. jan 2015 De bliver bedøvet når de skal tatoveres smiley

  • #6   10. jan 2015 Okay smiley Jeg er overhovedet ikke klar over hvordan det foregår når de bare skal tatoveres, de andre er jo blevet tatoveret i forbindelse med neutralisering.

  • #7   10. jan 2015 Tatovering kvæver bedøvelse mens man sagtens kan give chip uden bedøvelse.
    Mine katte har begge dele og er registreret med begge numre.
    Jeg giver dig helt ret i at begge dele er en fordel. Tatovering er synligt så folk kan se det er en ejerkat, men da det kan blive udvisket med tiden er chip en ekstra sikring.
    Jeg har fundet katte der var kommet til skade, med øremærke som ikke kunne tydes. Det er en meget svær situation da man jo ved at katten har en ejer, men man kan bare ikke komme i kontakt med ejer.


  • #8   10. jan 2015 Hvis de ikke skal i narkose har du kun et valg, og det er Chip.
    Så kan du få lavet tato hvis eller når de skal i narkose.

    Da min datter fik sin 6 år gamle kat, den var knapt 1 år gammel, kunne man ikke læse hendes tato så godt, så hun fik chip, og er registreret med begge.


  • #9   10. jan 2015 nu har jeg stået og taget imod herreløse katte
    og må sige at chipmærkning (altså KUN chipmærkning) er noget hø, for ingen kan se at det er en ejerkat, og det kræver en skanner for at se det - vi var heldige fordi vi havde valgt selv at betale for en.
    kun 1 kat har jeg oplevet havde et C i øret. Uden det opdager man ikke lige at det er en ejerkat

    og det med at det bliver utydeligt. ja men nu behøver man ikke hele øremærket for at finde ejeren. i de 8 år jeg var på kv havde vi ingen hvor vi måtte opgive at læse øremærket. At så finde en ejer som var flyttet 4 gange ja det var knabt så nemt..

    jeg ville få lavet begge dele. Så er du på den sikkere side


  • #10   10. jan 2015 Mine 2 er kun mærket i øret, men jeg har planer om også at få dem chippet på et tidspunkt, da deres øremærke desvære en blevet en anelse utydelig, og det bliver sikkert ikke bedre med årene. (: Men jeg er klart for begge dele. Tit når katte fremlyses mm. er folk alt for dovne til at få katten tjekket for chip, medmindre det er indikeret at den har en chip, og så går katten ofte tabt. Så for din egen skyld, og kattenes ville jeg få skrevet chip i øret, så det er tydelig at de har en chip.

  • #11   10. jan 2015 Det er iøvrigt heller ikke alle falckstationer der har chipscanner.
    Dvs. Man får ikke besked hvis katten er så uheldig at dø i en af de områder.


  • #12   10. jan 2015 På et tidspunkt hvor jeg var med falk til dyrlæge, havde han også en død kat med ( seperat rum ) og afleverede den hos dyrlægen, med en bøn om de kunne tjekke tatoo, for han kunne absolut ikke læse den,,, jeg håber de kunne læse den ved min dyrlæge smiley
    Hvis mine smuttede ud ved et uheld, er jeg ret sikker på, at folk ville vide, at de er ejer katte, men det er også fordi de ikke ligner huskatte smiley


  • #13   11. jan 2015 på kv i odense fik vi tit persere ind, har også fået birma, siamser mm ind
    alle uden chip eller øremærke

    en gang fik vi 3 persere ind i løbet af kort tid - ikke fra samme sted- så det var lidt underligt.

    så selv racekatte ender på internat når folk glemmer at få dem mærket


  • #14   11. jan 2015 Ja derfor er det jo dejligt, at få en kat med hele pakken smiley smiley

  • #15   11. jan 2015 Liv det er lidt noget fis at skrive at: folk alt for dovne til at få katten tjekket for chip

    Det er langt fra alle der ved at katte kan chippes, der er mennesker der ikke har mulighed for at køre en kat til dyrlægen for at få tjekket for chip og ikke ved hvad de så ellers kan gøre, så dovenskab behøver bestemt ikke have noget at gøre med om katten bliver tjekket for chip..
    Jeg kender sågar mennesker der ikke ville vide hvad de skulle gøre hvis de fandt en kat med øremærke, fordi de ikke selv har dyr og ikke ved hvad det skal bruges til, så hvordan skulle de vide at en kat kan have en chip og hvad de så skulle gøre??

    Michelle det er klart at gå med livrem og seler at gøre begge del, men i tilfælde af at din kat blev væk ville chancen for at hvis nogen fandt katte at du så vil få den hjem i gen være stærkt forøget, for chippen burde altid være til at læse, spørgsmålet er så bare om hvis katten er øretatoveret om man så vil tænke på at tjekke for chip, men øremærket fortæller dog folk at katten har en ejer der vil savne den..


  • #17   11. jan 2015 Heidi jeg vil hellere begge dele for en sikkerheds skyld smiley

  • #19   12. jan 2015 Jeg synes du skal få lavet begge dele. Øremærke er trods alt bedre kendt så af netop de grunde Heidi nævner synes jeg det er en god ide med begge dele. En af mine vener fandt forleden en kat med øremærke og det var da gået mere langsomt med at få ham hjem til ejeren igen, hvis han først havde skulle til dyrlægen og få tjekket for chip. Ikke af dovenskab men da han ikke har bil. Og der er ikke lige er nogen dyrlæge i den by.

  • #20   12. jan 2015 Jeg har bare oplevet alt for tit på diverse fremlysningssider at når man nævner om katten er tjekket for chip, ej det er den ikke, det er jo bøvlet at køre den til dyrlæge, tager tid osv. men den ligner jo ikke en der er chippet, eller hvad de nu ellers finder på. Så skal man jo pludselig gøre noget aktivt. Er det ikke tydeligt at katten har en ejer sender de den bare videre. Om det er noget fis skal jeg ikke kunne sige, det er blot hvad JEG har oplevet, så kan det jo så godt være at du har oplevet noget andet. Så lad da lige være med at kalde det jeg skriver for noget fis, bare fordi du ikke oplever det samme.

Kommentér på:
Chip og øretatovering - begge dele?

Annonce