{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.021 visninger | Oprettet:

Øretatovering vs. Chip {{forumTopicSubject}}

Hvorfor får i jeres katte Chippet??

Vi har to som vi skal have registreret, og da det er nogle (efter egen mening) flotte katte snakkede jeg med min dyrlæge omkring det med chipning.. Han sagde til mig at han ville fraråde mig det på det kraftigste og i stedet vælge en øretatovering.. Han sagde at bliver katten væk og bliver kørt ned eller andet så tjekker div. myndigheder ikke om de har en chip, men kigger dem i stedet for i øret og når der ingen tatovering er så gør de hvad de nu gør med dem..

Hvorfor får i det gjort?? Og er det rigtig det min dyrlæge siger, tjekker de virkelig ikke for chip på katte?


Andre forumemner med "Øretatovering vs Chip"
øretatovering vs. chip
hvad synes i er det bedste?
Skrevet af: heidi b - 13. sep 2010

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øretatovering vs. Chip
  • #1   21. jan 2009 Susanne: Sådan var det nemlig med vores store hankat som nu er forsvundet.. Han blev i forbindelse med kasteratinen øretatoveret, men man kunne faktisk næsten ikke se det da han forsvandt..!! smiley og når min dyrlæge nu siger sådan her vedr. chip står jeg total forvirret og tænker hvordan jeg så lige skal gøre det og hvad vi skal vælge.. Min kæreste er ikke meget for det der chip efter vi fik den udmelding ved dyrlægen og jeg vil ikke bruge penge på at få den tatoveret når det forsvinder med tiden.. Argh, det er sku svært sys jeg..!!

  • #3   21. jan 2009 Christina V, ¨Jeg er helt enig med din dyrlæge. Men få en dyrlæge, der tatoverer efter samme teknik som tatovører bruger, til at lave øremærker, så forsvinder de ikke.

    Chip er usynlig og kræver en scanner. Hvem står lige med en scanner, når der render en (måske - måske ikke) bortløben kat rundt ude foran ens hus? Man skal jo afsted til dyrlæge for at få tjekket sådan en kat - og jeg synes det er meget at forvente, at andre skal bringe en tilfældig kat til dyrlæge - en kat der måske bare er på spadseretur. Hvis selv samme kat var øremærket, så kunne man lige tjekke på sin computer.




  • #4   21. jan 2009 Og hvis kattene alligevel skal i narkose i. forb.m. neutralisation, så er der da slet ingen grund til at vælge de øremærker fra.

  • #5   21. jan 2009 Det kommer jo helt an på om katten skal være inde eller ude kat..

    Selv om, falck skal tjekke om katten er chippet, når de finder en..

    at et dyr kan tage skadetror jeg nu er meget sjælent..

    godt nok har jeg en kat, hvor chippen er forsvundet. da vi skulle tjekke hendes chip nummer, var det væk..

    Jeg har en veninde, der gør begge ting.. selv om hendes katte er inde kate..


  • #7   21. jan 2009 Så vidt jeg har forstået, så er det ikke alle dyrlæger som har en chip scanner. Har også hørt det er dyrt at få en kat scannet, om det er sandt ved jeg ikke.
    Men hvis en kat skal steriliseres/kastreret kan man da lige så godt få den tatoveret. Jeg har personligt mere tiltro til en tatovering end jeg har til en chip, når det kommer til at få katten tilbageleveret i tilfælde af at den skulle risikere at løbe hjemmefra (uærlige mennersker kan man selvfølgelig aldrig gardere sig for)


  • #8   21. jan 2009 Anja N:
    Jeg har aldrig betalt for at få en kat scannet. Nu er det heldigvis også kun sket for mig én gang, da vi fandt en lille killing ved en container. Jeg gik i hvert fald derfra med en regning på 0 kroner. Desuden burde det være obligatorisk for dyrlæger at have en chipscanner. Det er selvfølgelig bare min holdning.

    Christina V:
    Min racekat er chippet - årsagen har Krista nævnt, men jeg har også fået min hittekilling chippet, da jeg synes, at det ser grim ud med en øretatovering. Desuden har øretatoveringerne en tendens til at være ulæselig efter et stykke tid.


  • #9   21. jan 2009 Maibrit G: Takker for opklaringen smiley Fik bare engang at vide at få scannet katten kunne være en dyr affære. Men rart at vide at dette ikke er tilfældet.

  • #10   21. jan 2009 anja, jeg tror måske du har blandet det lidt sammen?
    At få scannet katten med en chip-scanner, eller få den f.eks. hjertescannet.
    En chip-scanner, er lidt ligesom en detektor, som hurtigt ved at køre den gennem katten, kan finde den (hvis der vel og mærke er en chip). En ultralydsscaning er noget helt andet, der skal man jo ind og scanne organer osv. -Og det er dyrt.


  • #11   21. jan 2009 ved ultralydsscanning, scanner man ligesom med gravide. Ved ikke om du lige kan forestille dig det??

  • #12   21. jan 2009 Maibrit **Desuden har øretatoveringerne en tendens til at være ulæselig efter et stykke tid. **

    Jeg gentager lige: Øretatoveringer, der bliver tatoveret rigtigt, bliver IKKE utydelige.


  • #13   21. jan 2009 Det er helt sikkert en god idé at øretatovere udendørskatte.
    Men min lille 100% indendørs racekat med lyse, kæmpe ører kan jeg altså ikke nænne at tatovere! Dyrlægen prøver godt nok at argumentere for, at hun jo kan slippe ud for os en dag, men indtil videre har hun overhoved ingen lyster i den retning, og vi er meget påpasselige med åbne døre og vinduer.
    Alting kan gå galt, og ja, chippen kan vandre, men sandsynligheden er vist næppe så stor som at en tatovering bliver utydelig.
    Dybest set må man jo gøre, som man har det bedst med. Det ville f.eks. ikke være en dårlig idé både at tatovere og chippe en udendørskat.


  • #14   22. jan 2009
    Cassie har en chip og den sidder samme sted idag som den gjorde da jeg opdagede den første gang.


  • #15   23. jan 2009 Mine to Maine Coon katte er chippede.
    De kan frit komme ind og ud imellem den lukkede have og huset.
    Hankatten blev chippet, fordi han måske skulle bruges til udstilling. Hunkatten er kridhvid og skulle ihvert fald IKKE have en stor grim blå tatovering i øret ;o)

    Og en chip-scanner er trods alt bare en lille håndholdt tingest, som kunne minde lidt om et gammeldags bib-bib-spil ;o) De fleste dyrlæger har dem, og det koster dem ingenting lige at køre den hen over en kat. Det er lidt ligesom en stregkode-læser i Føtex. Men Jeg har da godt tænkt på, at det kunne ske 7-9-13 at kattene løb væk.

    Mine har også halsbånd på, hvor der også står at de er chipmærkede. Men igen- et halsbånd kan/ skal kunne falde af....


  • #16   23. jan 2009 Forhåbentligt står der også telefonnummer i halsbåndene.

  • #17   23. jan 2009 Ja, der står både navn, tlf.nr. og at de er chipmærkede ;o)
    Jeg har både det klassiske navneskilt og den der cylinder, som man kan putte en seddel ind i, men jeg ved ikke, hvor mange der ved, at der kan ligge en seddel i sådan en tingest...
    Så jeg håber på at være helgarderet, HVIS NU ... 7-9-13.


Kommentér på:
Øretatovering vs. Chip

Annonce