Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indavl
  • #1   23. jan 2015 Med gårdkatte der render frit er der ingen styr på hvem der parre hvem og det, nok også af den grund der ind imellem er nogle steder opstår sygdom og defekter.

Hos en registreret opdrætter,er der kontrol med hvem der parre hvem. hos de flest går de fetile piger og drenge ikke sammen. Men det sker dog at en af dem bryder ud og der kommer en ups parring smiley
    Når dette sker, så vurderes begge linjer og der noteres hvad der kan komme frem af godt og skidt fra begge. der kan være en parring hvor der fremhæves alt det dårlige og en seriøs opdrætter vil vælge at neutralisere det hele, men der kan også komme nogle fantastiske killinger ud af sådanne en ups parring.

Men nogle laver også en tæt parring bevidst, for nettop at se om de kan fremhæve det gode i begge linjer, og om vi skal kalde det indavl eller linjeavl er en stor disksution.

Jeg plejer gerne at sige. Hos en gammel opdrætter der har haft flere generationer (mindst 4-5 generationer) og kender linjerne er det linje avl, mens det hos en ny opdrætter, der kun har haft en eller to generationer og ikke har opdrætteren som kender linjerne med på sidelinjen, så er det indavl. ( ikke fordi jeg ser ned på dem der gør det )

Jeg går selv og overvejer en tæt parring og indrømmer at det bliver i mit eget optik er indavl, indavlprosenten vil være på 12.5 og det er meget højt for min race. Men hankatten har lige alt det hun mangler.
    Jeg har kontakt til opdrætterne bag linjerne, samt andre erfarne opdrætter.

• #2   23. jan 2015 Du har ret katte som levet vildt eller som lever som gårdkatte de vil udøve indavl..

Der hvor jeg har oplevet at det kunne ses at katte var indavlede, var via en øget risiko for dødfødte killinger, katte der ikke blev særligt store, min søsters tilløber vildkat er vi feks ret overbevist om er et produkt af indavl, hun er en kat som bliver ca 2 år her en gang i foråret, men størrelsesmæssigt er hun ikke større end en 4 mdr killing, da min søster kom sidste år og sagde hun var med killinger, var min første tanke åhh nej kan hun mon gennemføre en fødsel, men hun klarede den og fik 5 søde killinger, de er nu vokset sig større end deres mor og de er fra medio maj måned 2014 smiley

Risikoen når katte ikke bliver særligt store er jo netop at det kan give problemer ved feks fødsel..

Men der er jo også den faktor ved indavl at hvis der er dårlige gener (feks arvelige sygdomme, misdannelser m.m.) så vil det jo være gange 2 altså nærmest 100% nedarves til næste generation..
    Der er også øget risiko for misdannelser ved indavl..

Jeg ser faktisk ingen fordele ved indavl, jeg ser kun det er en risiko at løbe som ingen kan sige om det går godt eller ej (her tænker jeg på bror- søster, far- datter, mor- søn)..

• #3   23. jan 2015 Helt rigtig, når man laver en tæt parring, er der risiko for at fordoble både det gode og det dårlige smiley og derfor er det også en disksution der kan få sindene i kog smiley

Men nogle racer har en meget lille genpulje og der vil det være normalt med en indavls procent på over 20, men andre har en større genpulje.

Det vigtigste med kontrolleret avl er, når der er lavet en tæt parring, er at man så efterfølgende parre ud,

Personlig ville jeg aldrig sælge noget videre til avl efter en tæt parring, men kommer der en pige som er super typet, samt sund og rask, så bliver hun hjemme

• #4   23. jan 2015 De fleste opdrættere jeg har haft kontakt med, skifter jo tit hankat, de fleste bliver kun brugt 2 max 3 år, for så er der for det første ikke ret mange hunkatte den kan pare sig med hos opdrætteren, og der er grænse for hvor mange kuld en enkelt hankat skal have hvis man ikke vil løbe ind i indavl især i raser hvor udvalget ikke er stort, og for det andet trænger hankatten til, at blive familiekat igen, og komme væk fra hankatte hus eller værelse.

• #5   23. jan 2015 Jeg kan tydelig se forskel på, om jeg kigger på stamtavlerne for MCO eller dem for NFO.

MCO har nogle højere indavlskvoefficenter end NFO. Og jeg har undret mig mange gange, da MCO er så "stor" en race.

• #6   23. jan 2015 Jette det afgørende for hankattene er ikke hvor mange år de er i avl, men hvor mange kuld de har lavet og hvor mange der går videre i avlen.

Eks er jo dem der sælger parringer fra deres hankat, så han er brugt måske både 3-4 opdræt, der alle sælger videre til avl.

• #7   23. jan 2015 Flere af de opdrættere jeg har haft kontakt med, har kun sjældent ladet deres hankatte pare andre end deres egne piger, som den ene sagde, hvis de vil have generne som jeg har hentet i udlandet, kan de købe en killing smiley for som du siger, det kommer an på kuld og hvor mange som fortsætter i avl.
    Jeg går ud fra de fleste opdrættere, har et ønske om, at lige det kuld som de planlægger, indeholder den drømme killing som skal fortsætte i egen avl smiley at det ikke altid lykkes kommer så os andre til gode smiley

• #8   24. jan 2015 dvs at kontrolleret indavl er okay?

• #9   24. jan 2015 Jo, og ofte vil man på sådan en gård population se at når hankatten har parret sig med sine døtre i et vist antal generationer, så afløses af en søn som fører det videre, så bliver de tit så indavlede at deres imunforsvar ikke fungerer optimalt, og så bliver de typisk inficeret af en gang kattesyge eller lignende, hvor mange går til eller bliver aflivet af bondemanden, og så er der plads til flere katte i forhold til resourcerne og der kommer nyt til, og sådan fortsætter cyklusen.
    Det er selvfølgelig ikke altid det er sådan, men det er et velkendt billede smiley

Mht racernes forskellige mængder af indavl, så skyldes det deres forskellige oprindelse, og er simpel populationsgenetisk viden, som en opdrætter ideelt set bør kende til og derfor forstå sin races mængde af indavl og hvad det skyldes, men det er jo ikke altid tilfældet.

Både racekatte og huskatte har indavl, og der er lavet flere forskellige spændende studier omkring det. Blandt andet har Lipinski et al (2008) lavet et spændende studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18060738

• #10   24. jan 2015 Maja:
    Der er ikke noget der klub mæssig forbyder det, men vælger man at lave en tæt parring, så skal man lave sit benarbejde, og finde både det gode man kan fremhæve og også det dårlige og man skal sørge for at parre ud efterfølgende. og være meget kritisk med hvad der går videre i avl og til hvem.

Den parring jeg overvejer, vil have en indavls procent på 12.5 v, 4. generationer og 13,1 v 10. generation. kommer der en rigtig flot typet pige vil hun komme til at erstatte sin mor, resten af killingerne vil blive neutraliseret, samt også begge forældre

• #11   24. jan 2015 Maja - Det er også indavl når der ligger en fælles forfader ude i 20. generation smiley Så det er også hvordan man lige tænker omkring begrebet. Indavl er ikke kun hvis man parrer tæt beslægtede katte, men også katte der er er beslægtet meget langt ude. Der hvor det typisk begynder at blive problematisk er hvis man over mange generationer har en højere indavlskoefficent end 7,25% (erfaring fra travhestenes verden i øvrigt), som i øvrigt er det man får ved en fætter-kusine parring, som jo er det der er "grænsen" for mennesker ifht hvad man ser "skævt til" smiley

Det man ser på er både hvor høj graden af indavl er, og hvor tæt indavlen ligger på. Jo tættere den ligger jo større er risikoen for at noget "uheldigt" optræder igen, men det er samtidig heller ikke heldigt med en høj indavl over mange generationer. Så at man f.eks. en enkelt generation laver en parring med katte der har 25% indavl (feks. en mor-søn parring) er ikke et problem, hvis man bagefter kan parre ud og få reduceret indavlen til noget fornuftigt (helst via noget meget ubeslægtet pga risikoen for "doble up" ved den tætte. smiley

• #12   24. jan 2015 puha meget indviklet, men tror jeg forstår det:)

• #13   24. jan 2015 Maja - Det lyder godt smiley Men ja, det er noget tungen lige i munden, og så også kende til kattene der ligger bag i stamtavlen, for især at vide hvilke katte man skal passe på at få for mange gange i stamtavlen, også selvom det måske er ude omkring 8. generation smiley
    Men internettet og værktøjer som de online databaser, der kan beregne de forskellige nødvendige ting at kende (f.eks. pawpeds.com) gør det meget nemmere at være opdrætter end for 20 år siden, hvor man sad med papirstamtavler og forsøgte at lave (og udregne) det hele selv smiley

• #14   24. jan 2015 dvs. man kan være sikke på at en reg. opdrætter ikke gør noget helt hen i vejret mht indavl?

• #15   24. jan 2015 Maja - Hehe, nej. Det kan man ikke. Men langt de fleste opdrættere linker til stamtavlen på den parring de planlægger/har lavet, og så kan man selv tjekke (selvom man nok helst skal kende racens typiske indavl og nok også kattene dertil for at man for alvor får noget ud af det). Men man kan jo altid spørge ind til parringen og årsagen bag smiley Jeanette har f.eks. forklaret sin årsag til at lave en bestemt parring, så der er jo altid en tanke bag smiley

• #16   24. jan 2015 Okay tak??

• #17   25. jan 2015 Så det i siger er der nok ikke sker det store med parring far datter, eller bror søster imellem? Først efter flere gange

• #18   25. jan 2015 Maria - I forhold til det større populationsbillede sker der intet ved det, men på individ niveau forøger det sandsynligheden for at afkom bliver syge, hvilket også er derfor du ikke ser opdrættere praktisere den slags. For bærer far mis nu f.eks. på en recessiv allel (vigende udgave af et gen, der skal to udgaver for at give sygdom) for en sygdom, som han giver videre til sin datter, som får en rask allel fra sin mor og derfor stadig også er rask. Parres far så med datter, så risikerer man at 25% af killingerne får denne sygdom.
    Og det er bare den simple forklaring, der er flere andre faktorer ifht genetikken som gør at det er en dårlig idé. smiley

• Dorte  S
    Dorte S Tilmeldt:
    mar 2016

Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 3
    #19   25. mar 2016 Hej.
    Jeg sidder her som helt nybegynder. Vores katte har altid været neutraliseret.
    Vi har lige anskaffet os 2 maincoon killinger fra 2 mødre men med samme far.
    Min mand kom med ideen om at vi lod dem lave et kuld killinger inden vi fik ham neutraliseret. Men jeg er så forvirret over alt det information jeg finder på nette og tror ikke jeg forstår det hele.
    Først var meldte jeg helt blankt nej men lovede ham så jeg ville undersøge det.

Derud over har jeg et tillægsspørgsmål. Stamtavle er det noget der følger med fra sælger eller er det køber der skal skaffe den et sted fra?

• #20   26. mar 2016 Sælger skal skaffe stamtavler, du bør tale med din opdrætter, du kan kun få tavle på et kuld uden at være registreret opdrætter, og det vil også sige, du kan ikke få tavle på killingerne uden, at den opdrætter i har købt ved, har solgt killingerne til jer til avl, ellers er tavlerne lukket.
    Jeg syntes så at det er en fejl, at killingerne er solgt til jer uden først, at være neutraliseret, hvis de er købt som kælekatte.
    Jeg elsker Main Coon katte, men der er rigeligt af dem, og er de uden tavle, kan du kun sælge dem som, tavleløse katte, og så får du ikke mange penge for dem, og det koster en del at have killinger, alt fra kejsersnit og til syge killinger.

• #21   26. mar 2016 Ps, det er også no go at pare de 2 i har når de har samme far, en opdrætter gør alt der er muligt for ikke at lave indavl, og det er indavl hvis i får killinger på 2 halvsøskende.

• #22   26. mar 2016 Stamtavlerne skal altid følge kattene, så at i ikke har fået stamtavlerne tyder desværre lidt på, at i er blevet snydt. Der er desværre mange, der snydes på denne måde.

At lave indavl er noget man som nybegynder bør holde sig langt fra, især hvis man ikke kender linierne meget indgående, da man ikke kun laver dobbelt op på de gode gener men også de dårlige.

Hvor gamle er de?

En anden ting er, at hvis kattene er hvide, så parrer man aldrig hvid med hvid.

• Dorte  S
    Dorte S Tilmeldt:
    mar 2016

#23   26. mar 2016 Vi har endnu ikke modtaget killingerne de er fra d 8 marts. smiley
    Vi kom bare til at snakke om det. Vi får dem i uge 21. Og kan ikke huske om hun nævnte stamtavle. Men siger til min mand at det er no go.
    Ps det er en 3 farvet hun og en cremefarvet han vi har købt.

• #24   26. mar 2016 Jette: hvis katten er med stamtavler, kan man ikke sige det er non go med så tæt en parring, det sker jævnlig i registrerede opdræt,

Dorte, Hvis i køber hos en Fifé registreret opdrætter, så skal der følge stamtavle med killingerne, er killingerne ikke neutraliseret fra opdrætter, så følger der sikkert en kontrakt med, der stiller krav om neutralisering. Brydes den, så kan opdrætter trække jer i retten og kræve erstatning.

hvis killingerne er uden stamtavler, så ville jeg ikke lave så tæt en parring, da linjerne bag ikke kendes, samtidig er der så mange uægte MCO på markedet, at I skal forvente at det er svært at få dem afsat.

• Dorte  S
    Dorte S Tilmeldt:
    mar 2016

#25   26. mar 2016 Takker for svar. Jeg vil vise min mand denne tråd og så vil jeg høre hende vi køber af om stamtale.

• #26   26. mar 2016 Du har ret Jeatri, men ikke noget man går hen og gør for et hyggekuld, uden viden om genetik, og jeg må sige, at selvom jeg kun har haft kælekatte, så har jeg tjekket det katte jeg kunne i pawpeds og valgt katte/killinger uden så tæt en beslægtning, også selvom det ikke er garanti for, at killingen ikke bliver syg, så er det vigtigt for mig.
    Så hellere foundation smiley men det kommer nu meget an på rasen også.

• #27   26. mar 2016 Prisen på killingerne burde afsløre om du har købt med eller uden stamtavle, ellers bliver i snydt..

• #28   26. mar 2016 Ja har du ikke givet omkring 4500kr for den første, og måske noget rabat på nr 2, så har de nok aldrig set en tavle smiley men ring da til opdrætteren, så du ved hvad du har købt.
    Og hvis du vil opdrætte skal du vide at en avlskat koster 2-3 gange så meget som en kælekat, det er ikke kun en kat man køber, men retten til generne i opdrættet.

• #29   26. mar 2016 Jeanette - Jeg tror at du og jeg må have en meget forskellig opfattelse af jævnligt, for det er godt nok sjældent jeg hører om halvsøskende parringer - og så er de som regel et uheld når det er sket. smiley

Dorte - Jeg vil absolut anbefale at man som helt ny ikke laver sådan en parring - og finder I endelig på det, så husk at få dem begge hjertet scannet for HCM (hjertesygdom) og DNA testet for MybPC3 og evt. SMA (første er en de mange mutationer, der kan give HCM, og anden er noget med muskelsvind). Jeg nævner det bare nu her, fordi det er noget I bør teste kattene for også selvom I bare laver et hyggekuld, for at undgå at der er nogle kælekattekøbere, der køber en kat fra jer som bliver syg af noget I kunne have undgået smiley I bør også spørge den I skal købe kat fra selv nu her om hvilken status forældrene, til de killinger I står til at skulle have, har på som minimum HCM smiley

Dette her skriv fortæller ret godt om det med stamtavle versus ikke-stamtavle smiley
    http://jungleman.dk/why_pedigree/

• #30   26. mar 2016 Eva, ja det var nok lige det forkerte ord at bruge, og jeg ville heller ikke selv lave så tæt en parring.

Men jeg har set det i en del stamtavler specielt i de russiske

• #31   26. mar 2016 # 19 Min mand kom med ideen om at vi lod dem lave et kuld killinger inden vi fik ham neutraliseret.

Hunkatten skal vel forhåbentlig også neutraliseres....

Kommentér på:
indavl

Annonce