4.470 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
31 Svar
indavl indavl
Tænker fordele ulemper ved indavl, både tavlekatte, og gårdkatte. Mange parre sig vel gange flere i generationer. Hvis far er eneste fertile han , parre han sig vel med datter, eller bror søster. Sker der ikke noget ved det? Tænker mange mange køber jo gårdkatte
0 synes godt om
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Hos en registreret opdrætter,er der kontrol med hvem der parre hvem. hos de flest går de fetile piger og drenge ikke sammen. Men det sker dog at en af dem bryder ud og der kommer en ups parring
Når dette sker, så vurderes begge linjer og der noteres hvad der kan komme frem af godt og skidt fra begge. der kan være en parring hvor der fremhæves alt det dårlige og en seriøs opdrætter vil vælge at neutralisere det hele, men der kan også komme nogle fantastiske killinger ud af sådanne en ups parring.
Men nogle laver også en tæt parring bevidst, for nettop at se om de kan fremhæve det gode i begge linjer, og om vi skal kalde det indavl eller linjeavl er en stor disksution.
Jeg plejer gerne at sige. Hos en gammel opdrætter der har haft flere generationer (mindst 4-5 generationer) og kender linjerne er det linje avl, mens det hos en ny opdrætter, der kun har haft en eller to generationer og ikke har opdrætteren som kender linjerne med på sidelinjen, så er det indavl. ( ikke fordi jeg ser ned på dem der gør det )
Jeg går selv og overvejer en tæt parring og indrømmer at det bliver i mit eget optik er indavl, indavlprosenten vil være på 12.5 og det er meget højt for min race. Men hankatten har lige alt det hun mangler.
Jeg har kontakt til opdrætterne bag linjerne, samt andre erfarne opdrætter.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Der hvor jeg har oplevet at det kunne ses at katte var indavlede, var via en øget risiko for dødfødte killinger, katte der ikke blev særligt store, min søsters tilløber vildkat er vi feks ret overbevist om er et produkt af indavl, hun er en kat som bliver ca 2 år her en gang i foråret, men størrelsesmæssigt er hun ikke større end en 4 mdr killing, da min søster kom sidste år og sagde hun var med killinger, var min første tanke åhh nej kan hun mon gennemføre en fødsel, men hun klarede den og fik 5 søde killinger, de er nu vokset sig større end deres mor og de er fra medio maj måned 2014
Risikoen når katte ikke bliver særligt store er jo netop at det kan give problemer ved feks fødsel..
Men der er jo også den faktor ved indavl at hvis der er dårlige gener (feks arvelige sygdomme, misdannelser m.m.) så vil det jo være gange 2 altså nærmest 100% nedarves til næste generation..
Der er også øget risiko for misdannelser ved indavl..
Jeg ser faktisk ingen fordele ved indavl, jeg ser kun det er en risiko at løbe som ingen kan sige om det går godt eller ej (her tænker jeg på bror- søster, far- datter, mor- søn)..
maj 2007
Men nogle racer har en meget lille genpulje og der vil det være normalt med en indavls procent på over 20, men andre har en større genpulje.
Det vigtigste med kontrolleret avl er, når der er lavet en tæt parring, er at man så efterfølgende parre ud,
Personlig ville jeg aldrig sælge noget videre til avl efter en tæt parring, men kommer der en pige som er super typet, samt sund og rask, så bliver hun hjemme
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 810 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.358
MCO har nogle højere indavlskvoefficenter end NFO. Og jeg har undret mig mange gange, da MCO er så "stor" en race.
maj 2007
Eks er jo dem der sælger parringer fra deres hankat, så han er brugt måske både 3-4 opdræt, der alle sælger videre til avl.
maj 2012
Jeg går ud fra de fleste opdrættere, har et ønske om, at lige det kuld som de planlægger, indeholder den drømme killing som skal fortsætte i egen avl
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Det er selvfølgelig ikke altid det er sådan, men det er et velkendt billede
Mht racernes forskellige mængder af indavl, så skyldes det deres forskellige oprindelse, og er simpel populationsgenetisk viden, som en opdrætter ideelt set bør kende til og derfor forstå sin races mængde af indavl og hvad det skyldes, men det er jo ikke altid tilfældet.
Både racekatte og huskatte har indavl, og der er lavet flere forskellige spændende studier omkring det. Blandt andet har Lipinski et al (2008) lavet et spændende studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18060738
maj 2007
Der er ikke noget der klub mæssig forbyder det, men vælger man at lave en tæt parring, så skal man lave sit benarbejde, og finde både det gode man kan fremhæve og også det dårlige og man skal sørge for at parre ud efterfølgende. og være meget kritisk med hvad der går videre i avl og til hvem.
Den parring jeg overvejer, vil have en indavls procent på 12.5 v, 4. generationer og 13,1 v 10. generation. kommer der en rigtig flot typet pige vil hun komme til at erstatte sin mor, resten af killingerne vil blive neutraliseret, samt også begge forældre
jun 2006
Det man ser på er både hvor høj graden af indavl er, og hvor tæt indavlen ligger på. Jo tættere den ligger jo større er risikoen for at noget "uheldigt" optræder igen, men det er samtidig heller ikke heldigt med en høj indavl over mange generationer. Så at man f.eks. en enkelt generation laver en parring med katte der har 25% indavl (feks. en mor-søn parring) er ikke et problem, hvis man bagefter kan parre ud og få reduceret indavlen til noget fornuftigt (helst via noget meget ubeslægtet pga risikoen for "doble up" ved den tætte.
jan 2012
jun 2006
Men internettet og værktøjer som de online databaser, der kan beregne de forskellige nødvendige ting at kende (f.eks. pawpeds.com) gør det meget nemmere at være opdrætter end for 20 år siden, hvor man sad med papirstamtavler og forsøgte at lave (og udregne) det hele selv
jan 2012
jun 2006
jan 2012
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 150
jun 2006
Og det er bare den simple forklaring, der er flere andre faktorer ifht genetikken som gør at det er en dårlig idé.
mar 2016
Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 3
Jeg sidder her som helt nybegynder. Vores katte har altid været neutraliseret.
Vi har lige anskaffet os 2 maincoon killinger fra 2 mødre men med samme far.
Min mand kom med ideen om at vi lod dem lave et kuld killinger inden vi fik ham neutraliseret. Men jeg er så forvirret over alt det information jeg finder på nette og tror ikke jeg forstår det hele.
Først var meldte jeg helt blankt nej men lovede ham så jeg ville undersøge det.
Derud over har jeg et tillægsspørgsmål. Stamtavle er det noget der følger med fra sælger eller er det køber der skal skaffe den et sted fra?
maj 2012
Jeg syntes så at det er en fejl, at killingerne er solgt til jer uden først, at være neutraliseret, hvis de er købt som kælekatte.
Jeg elsker Main Coon katte, men der er rigeligt af dem, og er de uden tavle, kan du kun sælge dem som, tavleløse katte, og så får du ikke mange penge for dem, og det koster en del at have killinger, alt fra kejsersnit og til syge killinger.
maj 2012
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 810 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.358
At lave indavl er noget man som nybegynder bør holde sig langt fra, især hvis man ikke kender linierne meget indgående, da man ikke kun laver dobbelt op på de gode gener men også de dårlige.
Hvor gamle er de?
En anden ting er, at hvis kattene er hvide, så parrer man aldrig hvid med hvid.
mar 2016
Vi kom bare til at snakke om det. Vi får dem i uge 21. Og kan ikke huske om hun nævnte stamtavle. Men siger til min mand at det er no go.
Ps det er en 3 farvet hun og en cremefarvet han vi har købt.
maj 2007
Dorte, Hvis i køber hos en Fifé registreret opdrætter, så skal der følge stamtavle med killingerne, er killingerne ikke neutraliseret fra opdrætter, så følger der sikkert en kontrakt med, der stiller krav om neutralisering. Brydes den, så kan opdrætter trække jer i retten og kræve erstatning.
hvis killingerne er uden stamtavler, så ville jeg ikke lave så tæt en parring, da linjerne bag ikke kendes, samtidig er der så mange uægte MCO på markedet, at I skal forvente at det er svært at få dem afsat.
mar 2016
maj 2012
Så hellere foundation
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
maj 2012
Og hvis du vil opdrætte skal du vide at en avlskat koster 2-3 gange så meget som en kælekat, det er ikke kun en kat man køber, men retten til generne i opdrættet.
jun 2006
Dorte - Jeg vil absolut anbefale at man som helt ny ikke laver sådan en parring - og finder I endelig på det, så husk at få dem begge hjertet scannet for HCM (hjertesygdom) og DNA testet for MybPC3 og evt. SMA (første er en de mange mutationer, der kan give HCM, og anden er noget med muskelsvind). Jeg nævner det bare nu her, fordi det er noget I bør teste kattene for også selvom I bare laver et hyggekuld, for at undgå at der er nogle kælekattekøbere, der køber en kat fra jer som bliver syg af noget I kunne have undgået
Dette her skriv fortæller ret godt om det med stamtavle versus ikke-stamtavle
http://jungleman.dk/why_pedigree/
maj 2007
Men jeg har set det i en del stamtavler specielt i de russiske
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hunkatten skal vel forhåbentlig også neutraliseres....
indavl