1.110 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Bjørn S
Bjørn S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Orijen foder Orijen foder

Vores hankat på snart 6 år har indtil nu fået Hills tørfoder. Efter seneste dyrlægebesøg er vi gået over til RC dental tørfoder. Men nu er vi blevet opmærksom på, at både Hills og RC indeholder næsten udelukkende korn og lignende. Derfor overvejer vi at gå over til Orijen. Der står om den, at den indeholder mere at tygge på. Men hvordan nu med "dental-funktionen"? Er der nogen der har erfaring med Orijen og specielt med hensyn til at holde tænderne rene? Er det nok, at der er mere "bid" i maden til at rense tænderne, sådan som "dental-maden" skulle gøre?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Orijen foder
  • #2   20. feb 2015 Orijen er trekantede stykker, ret små, men mine tygger dem, jeg tror det ville være ubehageligt, at sluge uden, at tygge.
    Men om de kan gøre det ud for dentalfoder?? Det ved jeg ikke, men du kan jo blande Orijen med noget til tænderne, jeg tror du kan finde noget kornfrit med store bidder.
    Sanabell kornfri har jeg også i min blanding, og der er bidderne større.
    Jeg skal så ikke tænke i dental foder, for mine katte har TR/FORL og den ene er snart tandløs og den anden mangler allerede 13 tænder smiley

• #3   21. feb 2015 Mine katte sluger maden fra Orijen (og det samme med Acana og Applaws).

Vi er gået over til Kingsmoor til kat af stor race. Det er fine store piller smiley

• Bjørn S
    Bjørn S Tilmeldt:
    feb 2015

#4   24. feb 2015 Tak for svarene.

Det hører også med til spørgsmålet, at han er kastreret. Er der nogle af disse mærker, der er bedre til det end andre? Uden at det nødvendigvis henvender sig direkte til kastrerede katte?

• #5   24. feb 2015 Det eneste du ikke skal købe, er foder til kastrater, og at portion foder smiley
    Kastrat foder har godt nok mindre fedt , men også minder kød og mere korn, det er en forkert fordeling til en kat som er kødæder.
    Første gang jeg fodrede med kornfrit foder, Ziwi Peak, filmene katte fra, at være lidt buttede/ løse i kødet, og til at ligne det de er ROVDYR, men jeg kunne så pludseligt ikke få fat i det smiley det kan man så flere steder idag.

Jeg gjorde nok dengang den fejl kun, at give vådfoder en gang om dagen, men nu får mine katte vådfoder mindst 2 gange om dagen og råt også smiley

• Bjørn S
    Bjørn S Tilmeldt:
    feb 2015

#6   24. feb 2015 Jeg vakler mellem Orijen, pga det høje kødindhold og Kingsmoor pga de store stykker.

• #7   24. feb 2015 Jeg bruger også Orijen, men jeg blander 3 slags foder og det kan du også nemt gøre, bare husk en langsom overgang smiley

• #8   24. feb 2015 Bjørn det behøver jo ikke være enten eller, du blander da bare de 2 foder i skålen smiley
    Lad endelig blive i poserne og helst i en lufttæt beholder, så kan du have en mindre beholder hvor du kan blande til ca en uge ad gangen.
    På den måde holder smag, duft og vitaminer bedst.

• Bjørn S
    Bjørn S Tilmeldt:
    feb 2015

#9   24. feb 2015 Nu har jeg bestilt begge. Jeg vender tilbage med reaktionen. Tak for alle svarene.

• #10   24. feb 2015 Min erfaring er, at det er godt med en længere overgangs periode når de skal over på kornfrit, for så undgår du tynd mave.
    Katte som i længere tid har fået foder med korn, har en anden balance i mave ensymerne, og ved en længere overgangs periode vækker du de rigtige ensymer smiley katten produksere flere af de ensymer som bruges til, at nedbryde kød/protein.

• Bjørn S
    Bjørn S Tilmeldt:
    feb 2015

#11   21. mar 2015 Så er jeg tilbage. Vi købte en pose Orijen Six Fish og en pose Pure Kingsmoor kylling til store katte. Orijen er meget små. Nærmest som små chokoladepastiller. Når posen åbnes lugter der meget kraftigt af torskerogn. Han fik en smagsprøve og slikkede dem i sig uden at tygge. Vi dosserer derfor 1/5 Orijen og 4/5 Kingsmoor. Dermed fornemmer vi, at det hele bliver tygget. Vi har haft en langsom overgang til det nye mad, men faktisk allerede fra den første servering blev der spist op. Helt op. Selvom der stadig var Hills blandet i. Vi har altid haft det problem, at der blev plaget om mad, hvis man kunne se en lille bar plet i madskålen. Men nu bliver der spist op. Vi bliver ikke vækket tidligt om morgenen for at fylde hullet i madskålen ud. Madsvineriet omkring skålen er også reduceret og bliver mindre og mindre efterhånden som der er mindre og mindre Hills i blandingen. Han er også blevet mere rolig og (endnu) mere nærværende, formentlig fordi han nu går rundt med en mæthedsfornemmelse han ikke har oplevet tidligere. Afføringen har ikke ændret konsistens eller mængde, men i den tid vi har fodret med det nye mad, har han ikke brækket hårboller op. Så der er topkarakterer herfra. Der findes forskellige mærker uden korn mv., men vi er rigtig godt tilfreds med disse mærker. De koster mere, men eftersom vi kun fylder i madskålen 1-2 gang om dagen, er det meget billigt i længden.

• #12   21. mar 2015 Dejligt at høre det går godt og der bliver spist op smiley

• #13   23. mar 2015 Hvor det dog glæder mig at høre om alt det positive der sker med den nye foder - det kommer til at gavne både jer og katte i den lange løb:)

Og rigtig dejligt at der er nogen der er lydhører, når vi taler om at bruge kvalitets foder i henhold til supermarkeds/discount foder smiley

Kommentér på:
Orijen foder

Annonce