{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.451 visninger | Oprettet:

Antibiotika og virkning {{forumTopicSubject}}

Kære kattegalleri

Jeg læser ofte herinde, men denne gang er det mig, som har brug for jeres ekspertise og erfaring.

Vi har en 3 år gammel steriliseret hunkat (huskat). Fredag begyndte hun at halte på den ene bagben. Vi besluttede at give det weekenden over, for at se om det blev bedre. Det gjorde det ikke, og hun sov stort set hele weekenden og var uoplagt. Hun spiste dog som sædvanligt og ville gerne kæles. Vi kunne ikke finde nogle ømheder i benet.

Mandag tog jeg så til dyrlægen med hende. Her blev diagnosen formentlig en infektion grundet en bid (dyrlægen fandt en lille sår på benet). Hun var dog ikke øm i såret og havde ikke feber. Hun fik antibiotika og smertestillende og dette skal jeg fortsætte med hjemme de næste fem dage.

Da vi kom hjem virkede hun markant mere frisk, veloplagt og fræk som hun plejer, samt mindre halt. Hun var for første gang ude (ad kattelemmen) i morges og væk i 1-2 timer.
Men jeg er nu blevet bekymret igen, da jeg synes hun igen er blevet sløv og halt og uoplagt. Jeg har mærket hendes ben igennem, men hun virker ikke øm. Ikke destomindre halter hun stadig.

Mit spørgsmål er derfor, hvor lang tid der bør gå, før en infektion forsvinder, og om det er normalt, at antibiotika gør katte meget trætte? Jeg har aldrig tidligere set dette, og vores gamle kat blev frisk med det samme ved en lignende infektion.

Jeg håber, at I vil dele jeres erfaringer med mig. Tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Antibiotika og virkning
  • #1   2. jun 2015 Antibiotika kan gøre katte trætte, indtil den har opnået fuld virkning efter 2-3 dage. Kuren skal gives helt færdig.
    Det smertestillende bør virke meget hurtigt. Når hun begynder at gå normalt igen og sove mindre, kan du holde op med det smertestillende.


  • #2   2. jun 2015 Antibiotika kan godt gøre katten træt og uoplagt..
    Smertestillende burde virke med det samme, men det at hun måske har bevæget sig en del kan jo omvendt give en del ømhed som det smertestillende ikke helt dækker du skal absolut fortsætte antibiotika så længe som dyrlægen har anbefalet, for holder du ikke kuren ud så risikere du at katten bliver resistent over for antibiotikaen.

    God bedring med hende..


  • #3   2. jun 2015 Du skal sørge for at give katten antibiotika-kuren helt færdig, selvom hun er i bedring. Stopper man med antibiotika før planlagt, er man med til at udvikle resistente bakterier.

    Min erfaring er at smertestillende, gør katte sløve. Har en gang haft en haltende kat, og tog til dyrlæge med den. Den blev SÅ skidt tilpas og sløv af det smertestillende den fik (indsprøjtning).


  • #4   2. jun 2015 Mange tak for jeres svar. Det beroliger mig en del.

    Jeg skal naturligvis nok give antibiotika-kuren færdig.
    Hun halter fortsat trods smertestillende, men bør før og efter hun har fået det, kan jeg ikke mærke, at hun reagerer, når jeg bevæger eller rører ved benet. Men hun halter alligevel.

    Jeg takker jer mange gange for jeres erfaringer og konstruktive svar! Jeg må jo bare se tiden an, selvom det føles ret ulideligt.


  • #5   2. jun 2015 Der er nogle smerter som det smertestillende ikke tager helt. Men du skal selvfølgelig være opmærksom på om hun stadig halter når antibiotika kuren er slut får så må du have fat i dyrlægen igen, for så må der være noget andet galt..

    Min Tøsen har løse knæled på bagbenene og da hun kom til skade ved et forkert hop og fik det ene knæ ud af led, da haltede hun også trods smertestillende, så nogle smerter er bare så stærke at kun toppen bliver taget..


  • #6   3. jun 2015 Heidi: Interessant det du skriver med knæled. Vi har talt om, at det måske kunne være noget i den grad, der var galt.

    Jeg tror, jeg vil ringe til dyrlægen i dag for en sikkerheds skyld og høre. Min mand og jeg er begge enige om, at vi ikke kan se nogen virkning på hende. Hun er ikke blevet bedre og virker stadig apatisk og træt og halt.


  • #7   3. jun 2015 Det er altid en god idé at kontakte dyrlægen igen når man føler det ikke er ok..

  • #9   4. jun 2015 Jeg tænkte, at jeg ville komme med en opdatering. Vores kat blev ved at halte og være apatisk, og ind imellem var det som om dens bagben "satte sig fast". Andre gange var hun dog bedre gående, men med lidt tendens til kramper i bagbenene, når hun lå ned.
    Derfor tog vi til dyrlægen igen. Vi har nu fået kattens ryg, hofter og bagben røntgenfotograferet. Dyrlægen kunne intet se på billederne. Hun kunne mærke en lille tendens til løse knæ, men ikke nok til at det kunne forklare hendes markante halthed. Derfor blev det besluttet, at hun får en uge mere på smertestillende, og så taler vi sammen igen.

    Jeg har hentet katten hjem og det mærkelige er, at efter hun er vågnet helt efter bedøvelsen, er hun simpelthen så frisk. Hun har ikke haltet en eneste gang, hun tigger og virker på mange måder som sig selv igen. Og hun går gerne rundt i huset på egen pote og virker ikke apatisk på nogen måde. Meget underligt!


  • #10   4. jun 2015 Hmm ja det virker lidt spøjst..
    Men det kan være at fordi hun har haft så ondt så har hun været bange for at hver gang hun bevægede sig så skulle det gøre ondt..
    Med bedøvelsen blev alle smerterne væk og så er hun måske mere modig nu..

    Jeg vil så også nævne at hvis hun har en snert af løse knæled så kan smertestillende faktisk gøre det værre fordi de så har sværere ved at fornemme grænsen, hvorimod når de ikke får smertestillende så lærer de at finde deres begrænsning, det fandt jeg ret hurtigt ud af med Tøsen, selvfølgelig skulle hun smerte dækkes efter hendes knæ var gået af led, men så snart smerterne fra det havde fortaget sig efter ca 14 dage,så skulle hun blot lære at finde sin begrænsning, det gik der så et par måneder med, i dag lidt over et år senere er der intet at mærke på hende, hun ved hvad hun kan og man kan på ingen måde mærke noget til at hun har løse knæled smiley

    Så giv hende tid, nu ved du i det mindste at intet er brækket eller lign, så skal det nok gå alt sammen..


  • #11   4. jun 2015 Heidi: Tak igen for din kommentar. Jeg synes, det lyder som en fornuftig forklaring du giver. Det kunne faktisk godt lyde lidt som et forløb lignende dét din kat Tøsen har været igennem. Jeg er glad for at læse, at din kat har det godt i dag!

    Og ja, jeg er meget lettet over at vide, at der ikke er noget brækket. Nu håber jeg, at tiden gør det bedre.

    Jeg vil gerne sige tak for jeres kommentarer og erfaring.


  • #12   4. jun 2015 Du er velkommen smiley

    Jeg skal indrømme at jeg var ret modløs sidste år da det skete for min kat, jeg troede jeg ville være nød til at aflive hende, alt det aldrig ville blive godt,heldigvis fik det ikke sådan en udgang smiley


  • #13   8. dec 2019 Min kat Speedy på 9 år har fået smertestillende og antibiotika af min dyrlæge pga virus og en forstuvet pote. igår havde han ingen smerter så jeg stoppede med smertestillende. men vi er på fjerde dagen med antibiotika og mangler dag 5 men men igår og i dag har han haft diarre jeg tænker det kan være pga antibiotikaen og nu er jeg i syv sind. kan først komme i kontakt med min mobile dyrlæge i morgen, er der nogen her som kan berolige mig eller komme med råd om hvad jeg skal gøre kh Lillian

Kommentér på:
Antibiotika og virkning

Annonce