2.282 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Epileptisk kat - dilemma Epileptisk kat - dilemma

Hej alle, jeg har ikke været herinde før, men tænker det kunne være rart at høre andre katteelskeres tanker omkring mit kattedilemma.

Jeg har en skøn dame på 8 år gående derhjemme, jeg har haft hende i godt halvandet år. Hun har epilepsi og er ikke medicineret, efter råd fra dyrlægen, da hun kun har 1-2 krampeanfald om året. Hun er indekat, så i forhold til krampeanfald er jeg ikke bekymret (Jeg mener, hun risikerer jo ikke at falde ned fra et 8 meter højt træ, i min stue).

Det der bekymrer mig er hendes adfærd. Hun er en mærkelig kat, så at sige. Jeg har læst mig frem til at epilepsi godt kan vise sig ved adfærdproblemer og ikke kun krampeanfald, men jeg kan ikke finde noget der kommer nærmere, hvilken adfærd det kan være skyld i.
Det der bekymrer mig ved hendes adfærd er, at hun ofte ligner en der går forvirret rundt og leder efter noget, mens hun miawer hjerteskærende skingert og næsten desperat. Det er ikke som når hun får et af sine "katteflip" hvor hun løber fra rum til rum og råber, hun er mere søgende, rastløs og ja, skinger. Jeg kan ikke rigtig aflede hende, eller lokke hende til noget andet, når hun går rundt i det mode - hun virker langt fra virkeligheden, hun reagerer kort, hvis jeg kalder eller på anden måde forsøger at aflede hende, men hun snapper direkte tilbage i sit mode.

Til at starte med troede jeg det var kedsomhed og har forsøgt alt i forhold til aktivitetslegetøj, være mere hjemme, give hende ekstra meget opmærksomhed osv, men det gør ingen forskel. Sidste mulighed ad den vej, er at anskaffe hende en legekammerat og det vil jeg nødig.

Jeg talte med dyrlægen som kun kunne komme på den idé at hun nok var hjerneskadet som følge af epilepsien. Den har jeg så gået og tygget på, for er det et godt katteliv? Hun har jo ikke denne adfærd hele tiden og er i det hele taget en tillidsfuld selskabskat, med mange finurligheder (Hun er ret så klodset og fuldstændig ligeglad med andet mad end tærfodder) og har en forkærlighed for at ligge og kigge på fugle. Min veninde kalder hende en "hundekat" og tilskriver også denne del af hendes personlighed til hjerneskade.

Jeg er interesseret i at høre jeres tanker omkring dette, da jeg jo holder enormt meget af hende, men er usikker på om det er et katteliv der er værdigt. Hun trives jo generelt, men har i perioder mange af de her anfald og virker jo som en ulykkelig kat når der står på.

Mvh. Rikke og KatteMisseren

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Epileptisk kat - dilemma
  • #1   10. jun 2015 Jeg har selv epilepsi og jeg tror din kat har langt flere anfald end dem du ser, det man kalder små partielle anfald, uden bevistheds påvirkning, men de påvirker alligevel, jeg ved, at efter nogle stykker af dem, er det som om systemet skal slukkes ( gerne sove) og genstartes.
    Hukommelsen bliver påvirket, og man kan være træt og irritabel hvis man ikke kan få ro.
    Godt du har en fornuftig dyrlæge smiley som vælger du ikke skal hive medicin, jeg har prøvet nok til, at jeg aldrig ville give det til en kat, så hellere aflive når livet ikke er sjovt mere.
    Jeg lever selv uden medicin, fordi bivirkningerne var for slemme, og i perioder kan jeg have 5-6 anfald, hvor du ville kunne stå ved siden af mig, og ikke opdage det,,, andre perioder er det ro på, men når der er mange små anfald øges risikoen for et af de store.
    Du er den som kender katten bedst, og det er dit lod, at tage valg for din kat smiley
    Jeg håber i kan have en god tid smiley

• #3   10. jun 2015 Jeg har også epilepsi og er også overbevist om at det er "simple partielle anfald". Det er anfald som kun påvirker en ganske lille del af hjernen og kan være lige så forskellig som der er hjerneceller.
    Man kan i anfald blive grebet af en helt ustyrlig angst og jeg tror faktisk at det er derfor hun har en atypisk adfærd. Det kan også være at hun har sanseforstyrrelser, hvilket ikke er spor behageligt.
    En god idé at føre dagbog og ellers holde øje med hendes trivsel generelt.
    Jeg tror at dyrlægen er lidt på glatis når han siger at det er hjerneskade. Man skal have mange (rigtig mange) meget alvorlige og langvarige krampeanfald for at blive hjerneskadet i den grad.

• #4   10. jun 2015 Mange tak for jeres svar! Det er fantastisk endelig at blive mødt i min bekymring!

Jeg vil klart begynde at føre en logbog, det er en dejlig konkret måde at gøre det synligt i hvor stort et omfang det står på.

Jeg læser på det I skriver, at ingen af jer synes medicin er en god idé - er det rigtigt forstået? Jeg har overvejet at afprøve det - eksempelvis hvis logbogen viser det frygtede. Mest for at se om det hjælper og tænkte også, at det kan være en indikator på om det virkelig er epilepsien. Jeg ved jo af gode grunde ikke hvilke bivirkninger hun vil få, da hun aldrig har været medicineret. Jeg er dog noget tilbageholden, da jeg er af den holdning at en kat ikke skal være på permanent medicin, så det er lidt et tveægget sværd..

Derudover vil jeg lige høre om nogen af jer har en idé om, om der er triggere for kattes epilepsi - eller måske har en idé om hvad der kunne være triggere, så jeg kan skåne hende. Jeg har ikke observeret et mønster i forhold til noget der direkte udløser adfærden eller krampeanfald. Jeg ved hun ikke bryder sig om høj musik fx, det udløser ikke i sig selv adfærden eller krampeanfald, men hænger jo fint i tråd med det der bliver skrevet om sanseforstyrrelser.

• #5   10. jun 2015 Ja du går på en knivsæg smiley men måske kunne medicin bruges i kort tid???
    Jeg ville ikke gøre det.
    Det der kan gives til katte er såvidt jeg ved sløvende, for mit vedkommende ødelagde medicinen min hukommelse, mit humør, det at kunne tage sig sammen til noget, kronisk træthed og når jeg så skulle sove, kunne jeg ikke eller fik mareridt og der ud over en ny kronisk hudlidelse, rent ud sagt følte jeg ikke at jeg var mig selv, og havde kronisk smerter i hovedet og flere neurologiske problemer, faktisk lignede de år og 9 slags medicin de dårlige perioder jeg stadig har uden medicin, men det var så 24 timer i døgnet og hver dag, aldrig en god periode eller bare en dag.
    Du må tale mere med din dyrlæge eller måske kan han henvise til en kollega.

• #7   10. jun 2015 Som du kan se ovenfor, er det typisk Fenemal som bruges, et meget gammelt præparat der kun i enkelte tilfælde ordineres til mennesker.
    Jeg kan ikke undvære min medicin, men man skal hele tiden huske at sætte virkning op imod bivirkninger. Det gælder også hos katte.

Men som du også kan se, så skal andre faktorer udelukkes, så det var måske en god idé med en stor blodprofil, så ALT bliver udelukket.

• #8   11. jun 2015 http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html

jeg ville prøve at snakke med lise. hun er super dygtig og sød at snakke med. og god til dyr

jeg har selv brugt hende flere gange, når der skal prøves andre ting - det skal lige siges at min egen dyrlæge også bruger den slags medicin og kender lise, så jeg har alt den opbakning jeg har brug for.

• #9   11. jun 2015 Jeg må indrømme, at det ville jeg være meget betænkelig ved det Anja.
    Hjernen er meget "følsom", dvs. at urter faktisk kan gøre det hele værre. Hvis udtrækkene er baseret på alkohol, kan det være særdeles anfaldsprovokerende - også i små doser....

• #10   11. jun 2015 Nu har jeg talt med min dyrlæge. Katten er veldiagnosticeret fra tidligere dyrlæge, så der er ingen grund til at teste hende igennem igen.
    Planen er at føre logbog de næste 4-8 uger og herefter tage stilling til om der skal afprøves medicin. Hun taler om et nyere præparat end Fenemal, som skulle være mindre sløvende. Min kære kat kæmper lidt med vægten i forvejen, så medicin er ikke en løsning, hvis det fører til yderligere vægtøgning. Den tid den sorg.

Alternativ behandling er ikke noget jeg bruger eller tror på til mig selv, så er heller ikke villig til at gå den vej med min kat.

Mange tak for alle jeres svar, det har været rigtig behjælpeligt og jeg synes jeg er kommet et godt skridt videre. Så må tiden vise hvad løsningen skal være, men jeg kan godt se at meget peger i retning af en aflivning, da jeg er overbevist om at logbogen vil vise flere dårlige end gode dage. Jeg tror dog beslutningen bliver lettere at tage, hvis jeg kan se det sort på hvidt og føler jeg har afsøgt alle muligheder. Jeg håber selvfølgelig på der kan findes en løsning, men hun skal ikke leve et liv fuld af angst og sanseforstyrrelser eller med en masse ubehagelige bivirkninger fra medicin.

• #11   11. jun 2015 Rikke:
    Aflivning....... narh den skal da ha' en chance smiley
    Det glæder mig at de er begyndt at bruge nyere præparater.
    Kom gerne med en update - og husk, det kan altså godt være en myre hun ser og ikke synsforstyrrelser smiley

• #12   11. jun 2015 Jeg er måske liiiidt pessimistisk lige nu, jeg gør ikke noget før alle muligheder er grundigt afsøgt og i samråd med min dyrlæge.

Der er sgu ikke mange myrer på 2. sal., så tvivler på det er det hun ser smiley Det kan selvfølgelig være hun har kontakt til den åndelige katteverden og har små kattespøgelsesvenner smiley

• #13   11. jun 2015 Opgive ikke håbet og afprøve hvad der er forsvarligt før du tager en endelig beslutning, se tiden an..

Jeg har selv være der hvor jeg troede min kat havde fået en sygdom der betød at jeg måtte tage beslutningen at aflive hende, men det viste sig at hun kunne få et godt liv trods det, det var selvfølgelig ikke det samme som det du er igennem, men det jeg vil sige er blot at du skal tage en dag af gangen og ikke se sort på det, jeg ved det er svært men der er lys et sted forude..

• #14   11. jun 2015 Arh.. okay! Så laver vi myrerne om til bittesmå sølvfisk på badeværelsesgulvet som du ikke kan se smiley
    Jeg har en kat der er blind på det ene øje og p trods af det, spotter han de mindste dyr inden jeg når at se dem smiley
    Nej, du skal ikke være alt for pessimistisk.
    Prøv evt. om du kan få øjenkontakt med hende i "gerningsøjeblikket". Hos mennesker er pupillerne udspilede, jeg gætter på at det samme gælder hos dyr - men jeg ved det ikke.

• Susanne  S
    Susanne S Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #15   22. jun 2016 Hvordan er det gået . Er nysgerrig, har selv en kat med epileptiske anfald.

• #16   13. jan 2017 En lidt sen update.. men vel bedre sent end aldrig smiley

Ud fra mine logbogsregistreringer har jeg taget en beslutning om at beholde hende, trods hun har nogle dårlige dage. Det ser ud til at mængden og intensiteten af de har små anfald svinger, sådan at hun har flere i nogen perioder end andre. Alt i alt mener jeg det er forsvarligt at beholde hende og har i samråd med dyrlægen også besluttet ikke at medicinere hende. Både fordi jeg ikke bryder mig om tanken, men også fordi hun er en lidt overvægtig indekat og medicinen så potentielt kan gøre mere skade end gavn.

Mønsteret omkring hendes krampeanfald har dog ændret sig siden. Jeg kan ikke længere putte hende i en transportkasse og tage hende med, da hun med det samme vi kommer ud i den friske luft, får et krampeanfald. Dyrlægen har af den årsag ikke set hende, men mente at det nok er fordi der er mange stimuli når hun kommer udenfor og det kan udløse anfald. Det giver god mening, da hun heller ikke bryder sig om åbne vinduer, især ikke hvis det blæser eller der er støj på gaden.

Hun får altså lov at leve et skånsomt indeliv indtil jeg enten ikke har en mavefornemmelse af, at hun overvejende har det godt eller hun bliver ramt af sygdom. Det giver selvfølgelig nogle udfordringer og bekymringer at jeg ikke kan transportere hende bl.a. til dyrlægen, men indtil videre er det gået. Dyrlægen beroligede mig med at en 9årig kat med epilepsi har levet et langt liv, sygdommen taget i betragtning og hvert år hun kan få endnu er en gave.

Kommentér på:
Epileptisk kat - dilemma

Annonce