Kat under sofaen - hjælp. Kat under sofaen - hjælp.
Hej alle.
Nu prøver jeg her, for at se om der er nogen som kan give mig nogle gode råd.
Sagen er den, at jeg har mistet begge mine bedsteforældre inden for 6 måneder. Det er rigtig hårdt.
De havde 2 katte, som jeg fik som opgave at indfange og aflive. Jeg startede lørdag, men de var helt og aldeles umulige at fange.
Efter desperat forsøg frem til onsdag, snakkede jeg med dyrlægen (for 3. gang) som anbefalede mig at få fat i en jæger og få ham til at skyde dem. Det var en hård beslutning, men jeg kunne virkelig ikke se mig ud af at rende rundt i farmor og farfars 220 kvm store hus + store lade, og kæmpe have, med åbne marker omkring og fortsat lede efter de her katte.
Men jeg kørte ud om formiddagen og var så heldig at fange den gamle af dem. En 14 årig gammel hankat. Jeg kørte ham til dyrlægen og han kom herfra på en fin og rolig måde.
Jægeren kom men den sidste kat var pist borte og vi ledte og ledte.
Så opgav vi, lavede en storm p løsning på kattelemmen, så han kunne komme ind men ikke ud .. Troede vi. Da jeg kom om morgenen, havde han smadret hele kattelemmen og var væk igen.
Vi fandt ham i udestuen. Godt sulten (havde ikke stillet ret meget mad frem, i håb om han så var mere samarbejdsvillig) og vi fik fanget ham, med riv og krads og hvæs.
Jeg tog ham med hjem, besluttede at jeg ville prøve at finde et hjem alligevel.
Men men.. Nu har han siddet under min sofa siden i går kl. 10.30. Han har ikke spist, ikke besørget på bakken - intet. Sidder bare derinde, mussestille og bange. Han hvæser, hvis vi prøver at lokke ham frem..
What to do?
Skal jeg bare indse, at sådan en kat ikke kan omplaceres, få ham ud og kører ham af sted?
Jeg er desperat snart.. Jeg kan ikke lide tanken om at aflive en rask kat, men omvendt.. Han er 7 år.. Han var tam kat. Meget endda.. Min farmors et og alt. Flasket op som lille.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.156
Sæt noget vådkost, dåsemad tæt på den og lad den blive der endnu.
Da jeg fik en næsten voksen kat på 11 mdr, boede den på mit skab i 3 dage, hvor den kun kom ned når der var ro og gik på bakken, det accepterede jeg og gav den mad og vand hvor den var.
Jeg tror du skal regne med længere tid, meget længere tid, for den har jo ikke tillid til dig lige nu, men god mad kan være vejen frem, og sæt alt den behøver tæt på og giv den tid og ro, men måske kan man også sige, at vil du ikke selv have den og den skal skifte hjem igen, kan det godt blive for meget for den
Jeg håber der kommer flere på tråden.
Ps har du selv dyr i hjemmet?
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 69
Jeg har hund og kat ja, men han er vant til både hund og kat fra sit andet hjem..
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Den startede ud i livet, ved at blive flasket op og er derfor 100% knyttet til dine bedsteforældre, har mistet sine ejere igennem 7 år, på et halvt år, og viser nu ingen tillid til mennesker.
Han kan ikke gives væk som det er nu. Han kræver rigtig meget tid, energi og tålmodighed og ikke engang herefter er det sikkert, han er til at give væk.
Jeg synes han skal have fred. Han har været igennem noget enormt traumatiserende
okt 2007
Jeg græder øjnene ud af hovedet, ved aflivninger. Jeg er simpelthen så dårlig til det.
okt 2007
Men han har det ikke godt, og han skal af sted. Jeg har talt med resten af familien og han bliver aflivet.
Han er kastreret.
Nu er udfordringen bare at få ham ud fra under sofaen uden at blive revet i små stykker.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Kan du ikke stille mad og vand ved sofaen, og give ham ro og tid til selv at komme frem? Så han i det mindste ikke skal herfra med vold og magt og stress.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
okt 2007
Rigtig hårdt, han var så stor og flot. Men jeg tror ikke det havde fungeret med nyt hjem.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Håber du er ok, Nathja, (altså så ok som man nu kan være i den situation).
Det er så sørgeligt, når dyr mister deres ejere
maj 2012
maj 2012
For øvrigt ønskede min mor, at hun var en kat, og kunne slippe for de sidste måneders lidelser, men her var ingen nåde, at hente hun måtte gennemleve smerte, angst og kvælning,,,, jeg ville også være kat i den situation, og få fred med min familie omkring mig.
En død kat har ikke ondt og lider ikke, de er der mange levende katte som gør!
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Hvem siger, den ikke reagere ligeså kraftigt, når den kommer til nyt hjem.
Vi skal i hvert fald et halvt år ud i fremtiden, før sådan en kat kan videregives og tænk hvis det ikke kan lade sig gøre? Så går den rundt og er fortvivlet unødvendigt.
okt 2007
Netop den kat her var enormt knyttet til min farmor, og jeg ville skide gerne have givet ham chancen. Har var også slået op mange steder på facebook, men ingen meldte sig. Og vi kan ikke selv økonomisk forsvarer at tage et dyr mere ind.
Frygten var også, at han ville stikke af og forsøge at løbe hjem så snart han fik muligheden.
Han var flasket op og opvokset på en gård på landet med masser af plads. Og åbne marker. Det stiller også nogle krav til et nyt hjem. Han lur ude kat, men at bo i byen som ude kat tror jeg ville koste ham livet ret hurtigt.
Som sagt, han var 7 år. Og hamrende bange og frustreret.
Det er helt i orden du har din holdning og det respektere jeg. Men jeg erklærer mig også uenig.
Kat under sofaen - hjælp.