5.718 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hjælp min kat tisser i sofaen hver nat Hjælp min kat tisser i sofaen hver nat

HJÆLP...
Min nu snart 2 år gamle kastrerede hankat er begyndt at tisse i sofaen det samme sted hver aften. Det går mest kun ud over en pude men den ligger det samme sted i sofaen..
Samtidig er det meget tydeligt at han godt ved det, for han kommer og ligger hos os i sengen om morgenen men lige så snart vi står op gemmer han sig under sofaen...
Vi er i total vildrede, vi kan nemlig ikke bare lukke ham ud da vi bor på 3 sal..
Og det har ingen betydning at vi renser kattebakken, for når vi går der ud om morgnen for at rense den har han kun lagt en enkelt lort og tisset et par gange og det er fra morgnen før..

Er der ikke nogle der har nogle gode råd om hvad vi kan gøre..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp min kat tisser i sofaen hver nat
  • #1   21. aug 2007 kan i ikke lukke af ind til stuen eller evt smide puden ud for den kan vel ikke være ret lækker mere efter alle de tisse tåre?

• #2   21. aug 2007 det er en ny pude hver gang den ligger bare det samme sted... og nu har vi lukket ham inde på badeværelset.. det er det eneste sted vi kan lukke ham inde, men det er bare synd at han skal være i sådane et lille rum...

Og jeg kan næsten ikke bære tanken om at skulle af med ham da vi er så glade for ham ellers, men vi kan jo bare heller ikke have en kat der pisser uden for kattebakken, når vi bor i lejlighed..

• #3   21. aug 2007 har i prøvet slet ikke og ha nogle puder i sofaen?

• #4   21. aug 2007 har prøvet noget hen af det samme... havde også en kastreret hankat, og haft ham i 1½ år, og lige pludselig, fik han en mani med at skulle tisse i vores tøj.

vi kunne ikke have tøj liggende nogen steder, man smider jo tøjet på gulvet når man går i seng, det var pisset på dagen efter... vaskede jeg tøj, og lagde det på bordet, og vendte ryggen 2 sek, hoppede han derop og pissede i det... der var intet at gøre, vi måtte desværre af med ham, med totalt frustrerende, og man er helt hjælpeløs...

Anden gang jeg fik en kat, også en kastreret hankat, han var 2 år, han vendte også pludselig, han tissede altid ude i gangen hvor vasketøjet hang, og skulle skide indenfor på gulvtæppet, selvom han var udekat, han kunne ligge på gulvet, gå udenfor 20 min, komme ind og ligge en lille lort på gulvet foran os... ham gav vi til en gård.....

Så jeg er færdige med hankatte.... har haft 2 hun misser også, og intet oplevet af sådan noget, og hende jeg har nu, har intet gjort overhovedet.....

Jeg ved ikke hvad man kan gøre ved det, og er der nogen der gør, så er jeg lutter øre... smiley

held og lykke

• #5   21. aug 2007 Jeg synes sørme det er synd at lukke ham inde på badeværelset! Han bare bliver frustreret og ked af det, og I risikerer at han begynder at protest-tisse endnu mere. HVIS det da er protest-tisseri. Er han blevet tjekket for urinvejslidelse? Ellers få det gjort!
    Hvis det er det, der er galt, så er problemet let at løse, for det er "bare" at behandle urinvejslidelsen med medicin.

Er der sket noget specielt i hjemmet, da han startede på pude-tisseriet? Det kan være ændringer af enhver art fra nye møbler til ændrede arbejdstider. Eller har I skiftet til en ny type kattegrus? Eller flyttet bakken?

Køb en ekstra bakke og placer den et roligt sted. Og bakke må ikke stå tæt på madskål.

Hold bakkerne rene.

Køb en Feliway duftspreder.

Og gør tissestederne grundigt rene i Rodalon og masser af vand, så tisselugten bliver fjernet.

Det er vigtigt at der bliver taget hånd om problemet hurtigt, og det gøres IKKE ved at lukke katten inde på badeværelset.

• #6   22. aug 2007 MulleKitty: Ja det er meget fustrerende. det er helt sikkert..

Tinka: Rigtig mange tak for de gode råd. Angående det med badeværelset så er det kun når vi sover el. ikke er hjemme, og jeg bryder mig heller ikke om det.

Den eneste ændring der er sket er at jeg har skiftet til noget nyt foder (som skulle være bedre) Kan det være det??
    Og det startede lige efter vi havde været væk en hel weekend hvor min svigermor kom og så til ham nogle gange og gav ham mad og såden..

Jeg vil prøve at gøre mit bedste jeg vil jo helst ikke af med ham.. og så er jeg også igang med at gøre klar så hvis han skal lukkes inde så bliver det på en lukket altan med langt mere plads og hygge.. (min kæreste skal bare lige fjerne sine motordele typisk)..

Mange tak igen..

Sheila

• #7   22. aug 2007 Foderskift har jeg nu aldrig hørt kan give urenlighed. Måske der kan måske være noget med den weekend, I var væk og han blev passet ... og hvis han så siden den weekend er blevet lukket inde på badeværelset om natten/ når I er ude, så kan tisseriet være protest over det. Forståeligt nok.

Men almindelig utilfredshed med bakken kan det nu også meget vel være. Der var nemlig lige en ting jeg studsede over, du skrev:

*Og det har ingen betydning at vi renser kattebakken, for når vi går der ud om morgnen for at rense den har han kun lagt en enkelt lort og tisset et par gange og det er fra morgnen før..*

Jeg ved ikke lige, om jeg forstår det korrekt, men hvis der ligger tis og lort fra morgenen FØR, betyder det så, at der ikke bliver renset ud i bakken i et helt døgn? Hvis det er det, så er det nok derfor, han finder andre steder.

Og lige en kommentar til altanen: Hvis det er en lukket glas-altan du har, så bliver der MEGET varmt, når solen står på. Har selv haft sådan en glas-altan og pyha, man kunne vitterligt blive stegt der.

Håber I får løst problemet hurtigt. Måske vil du opdatere? når I forhåbentligt for problemet løst. Og lad ham endelig tjekke for urinvejslidelse, det er nemlig en hyppig årsag til urenlighed.

• #8   23. aug 2007 Hej igen Tinka..
    Han har kun været lukket inde i 2-3 nætter nu, og jeg har ud fra hvad du siger også på fornemmelsen at det er grundet weekenden..
    Angående kattebakken, skete det kun lige en enkelt gang, vi plejer at rense den 2 gange om dagen, morgen og aften.
    Jeg har også fundet ud af at sofan stadig lugter lidt at tis, det må have været gået igennem puden og det lagde vi ikke mærke til de første gange.
    Så jeg har valgt at hælde noget rodalon ud over og lade det stå og så suge det op med kartoffel mel, og når jeg har gjort det, prøver vi at lukke ham ud en nat. (det skal lige siges at det er ikke fra 8 aften til 10 morgen, det er fra 11-12 aften til 5.30 morgen. Jeg lukker ham ud så snart jeg vågner..

Jo, det ved vi godt, og derfor har jeg også købt et lille klimaanlæg der ud til (da vi lige havde fået ham (og hans søster som er solgt) var de også lukket derude da de ellers hærgede lejligheden sammen, søsteren var en rigtig rod smiler) Og der ud over har vi så pasienner, ikke fordi de hjælper så meget men lidt gør de da..

Og jeg skal nok opdatere det..
    Og vil prøve at få en tid hos dyrelægen så hurtigt så muligt..

• #9   2. sep 2007 Hejsa.
    Jeg ville lige opdatere vores tisse situation.

Efter han have tisset i vores sofa, lukkede vi ham jo lidt inde om natten, så det ikke kunne ske, og efterfølgende skulle vi passe hus for mine forældre hvor han så kom med på ferie i 4 dage.
    Da vi kom hjem igen var der ikke noget, og han har ikke gjort det siden.
    Jeg tror meget det var fordi det var en anden person der kom og fodrede ham den ene dag hvor vi var til bryllup.
    Så det hele er godt og vi fik redet sofaen for lugten. smiler. så det er dejligt.

Han var altså ikke syg, jeg ringede til dyrlægen og hun mente ikke at det var noget at komme med ham for.

Mvh Sheila

Ps. Tak for de gode råd..

• #10   2. sep 2007 Sheila - Hvor er det rart at høre :o)
    Også det med Rodalon er altså et godt tip. Er der først kattetis-lugt et sted, så tror/mener katten gerne at den skal bruge det sted igen, også selvom vi ikke kan lugte det, så kan katten gerne :o)

Kommentér på:
Hjælp min kat tisser i sofaen hver nat

Annonce