{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.432 visninger | Oprettet:

Sammenføring af voksen hund og 12 uger gammel killing. {{forumTopicSubject}}

Hej derude i stuerne.
Jeg har et større spørgsmål, som jeg tænker i vidende kan hjælpe mig med.

I går ankom bublé til vores lille familie.
Han tog alt foruroligende let, og valsede bare lidt nysgerrigt og ubekymret rundt. I mellemtiden var min kæreste ude at gå en lang gåtur med vores hund Quila, så bublé kunne snuse rundt i ro og mag. Vi anrettede derefter soveværelset til bublé, hvor Quila ikke må være. Således mødtes de ikke i går, men de sansende hinandens dufte fra vores fingre.

I dag valgte jeg at give Quila mad i vores udestue, med lukket glasdør og på den anden side bublé med sin mad. Begge spiste, og der var en rolig adfærd fra dem begge.

Jeg tog da bublé op øverst i sofaen, og åbnede døren langsomt. Quila var meget tydelig i et venligt kropssprog, og bublé var modsat meget tydelig i et nervøst kropssprog.

Jeg fik Quila til at ligge sig 5 meter, hvor hun lagde sig til at slappe af. Bublé blev igen rolig.
Quila ligger nu i sin sækkepude, og bublé i sofaen; begge sovende.

Quila er vant til katte, og har en gang ageret som plejemor for en hittekilling. Hun er dog også meget plejende og slikkende.

Bublé er ikke vant til hund, og bliver nervøs når hun er indenfor en meters afstand.

Hvordan ville i langsomt tilvende et sundt miljø?
Er det muligt at det ikke kan ske, når han ikke har mødt en hund før?

Tak for jeres tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenføring af voksen hund og 12 uger gammel killing.
  • #1   16. jul 2015 Giv tid. Så længe hunden ikke gør katten noget, så lad katten vænne dig til hunden. Katten er så lille, så den skal nok lige have et par uger for at vænne sig til det stor dyr. Sørg for at katten har noget højt at springe op på, væk fra hunden

  • #2   16. jul 2015 Han har sofaen, hvor Quila ikke må være. smiley
    Og soveværelset er også hans alene.
    Jeg håber han kan tilvendes med tiden.


  • #3   16. jul 2015 Husk at katte og hundes kropssprog er meget forskelligt.. Hunde logre med halen for at signalere glæde, katte slår med halen for at signalere vrede osv.
    Men din hund lyder jo til at være en god hund der gerne vil katte og det er den bedste start du kan få, killingen er så lille så han vil ret hurtigt vænne sig til at hunden er der og ikke gør noget ondt, men pas på med det der med at hunden meget gerne vil slikke og vaske katten, ikke for de det skader katten, men fordi et sæt killingeklør der siger fra over for vovse kan koste et øje for hunden, så i starten ville jeg aldrig lade de 2 være alene sammen, simpelthen for at de ikke skal skade hinanden ved et uheld..

    Noget andet, du skal have noget højt som katten kan søge op på så den er i fred for hunden hvis den ikke gider den, og en sofa er bare ikke godt nok, du må ud og investere i et kradsetræ som er minimum 160 cm, helst højere evt gulv til loft, men 160 cm er OK i starten, også for at han har noget at kradse i, så det ikke går ud over sofaen, men vigtigst for at han kan komme op i højden, det er det bedste katte ved, de er ikke designet til at leve deres liv på gulvet som hunde..


  • #4   16. jul 2015 Tusind tak for de fine råd Heidi.
    Er der et særligt kradsetræ du kan anbefale?
    Er der noget de specielt kan lide? smiley


  • #5   16. jul 2015 Nej det er meget forskelligt fra kat til kat, generelt har kradsetræet jo samme funktion, så vælg et du syntes passer ind i hjemmet, og så se på mængden af hylder og tænk på din kat bliver større så hylderne skal være store nok til han kan ligge på dem, nogle katte ynder hængekøjer, så det er også en mulighed, omvendt så er min erfaring at huler mest er sjove når kattene er små, eller er de lidt overflødige, men der er da nogle katte det syntes det er hyggeligt med en hule..

    Zooplus har mange fine at vælge imellem til rimelige priser, vælg med gode tykke stammer de holder bedst i længden, og ellers vælg nogle ud og spørg herinde hvilke folk vil anbefale, eller plusser og minister ved de forskellige, folk er meget hjælpsomme på den front.
    Zooplus.dk http://www.zooplus.dk/shop/kat/kradsetrae
    Zooplus.de der er penge at spare på den tyske side smiley http://www.zooplus.de/shop/katzen/kratzbaum_katzenbaum


  • #6   16. jul 2015 Okay, det vil jeg tage et kig på. Tusind mange tak for hjælpen Heidi smiley

  • #8   17. jul 2015 Problemet er at Quila virkelig elsker katte.
    Hun er så dygtig, prøver at udvise et meget tydeligt kropssprog - men hun har svært ved at forstå at han ikke er helt tryg endnu.
    I går blødte hun på mulen, da hun havde haft snuden for tæt. Hun gik bare over og lagde sig.
    Jeg håber han langsomt accepterer hende med tiden. smiley
    Hvor længe gik der ved jer ?


  • #9   18. jul 2015 Det bedste er at killingen har høje fri steder og kan komme væk fra hunden. Og at du forsøger at holde Quila lidt apslappet og på afstand til killingen er mere tryg ved hende. Det bliver nok lidt svært for hende. Det er nok bedst hvis ikke hun maser sig ind på killingen . Jeg synes det ville være bedst hvis du kan undgå episoder, hvor hun bliver revet . Min gamle Samojede boede med en lille killing som kom til da den ikke havde et ordentligt hjem og den havde aldrig boet sammen med katte før og omvendt heller ikke killingen med hund . Der tog det en lille måneds tid, så var den lille ikke bange for hunden mere . Der var lidt hvæsen men aldrig episoder, hvor katten rev. Der var det mere katten der bestemte farten og hvornår den ville være venner med hunden end omvendt.

  • #10   18. jul 2015 I går da jeg stod og lavede mad, hvor Quila lå ved mine fødder, kom katten ind til os i køkkenet. De lugtede til hinanden, men så blev katten nervøs og kradsede Quila. Nu har vi valgt at de kun kan se hinanden an gennem gitter. Det der skete i går var meget uheldigt, som ikke må gentage sig igen.

  • #11   18. jul 2015 Jeg kan godt se det måske er uheldigt at katten river hunden uden hunden har gjort noget, men omvendt ved at holde dem adskilt sådan, så forstærker du katten i at den har en grund til at være bange for hunden, at det er korrekt antaget at hunden er farlig...

    Har du fået købt eller bestilt et højt kradsetræ???

    Jeg håber at katten som tiden går finder ud af at hunden ikke er farlig, men det er i hvert fald vigtigt at katten kommer til at kunne studere hunden fra fugleperspektiv, for sådan lærer den bedst hundens kropssprog at kende, men det er klart det tager tid, og så vil jeg lige indskyde at katten læser dit kropssprog og mærker din nervøsitet, og jeg kunne gisne om at da du stod i køkkenet og katten kom ind så stoppede du hvad du havde gang i og blev lidt anspændt af nervøsitet over hvad der nu skete, det har katten 100% kunnet mærke derfor blev den anspændt og en lidt hurtig bevægelse eller uforudset bevægelse fra hunden gjorde katten forskrækket og så reagere den instinktivt.


  • #12   19. jul 2015 Jeg skilte stuen op med hegn ... så gik de der og snusede til hinanden smiley ...nogle dage efter tog jeg hegnet til side , mens jeg var tilstede , og tror i løbet af en mdr tog jeg hegnet helt væk

  • #13   19. jul 2015 Jeg er helt enig med dig Heidi. Jeg har været alt for opmærksom på deres adfærd til at den.blev anspændt, i stedet for bare at slappe af og fortsætte min naturlige handling. smiley

    Vi er blevet enige om dette kradsetræ http://www.bitiba.dk/shop/kattetilbehoer/kradsetraeer/stor/428633

    Der skulle være 2-3 dages levering.
    Og det er 188 cm i højde.

    Susanne: og det.gik bare fint, da du fjernede gitteret efter en måned? smiley


  • #14   19. jul 2015 Jeg kender det fra mig selv man gør det uden man egentlig ønsker og tænker over det, fordi det er en ny situation og man bare så meget ønsker det skal lykkedes smiley

    Det er et super fint kradsetræ det skal han nok blive glad for smiley smiley


  • #15   19. jul 2015 Ja, og i stedet for skaber man en unaturlig stemning. Det er godt set smiley
    Det er rigtig dejligt at høre med kradsetræet.
    Jeg synes det havde mange fine funktioner og en god højde. Jeg er selv kun 160, så han kommer til at se mig fra toppen også smiley


  • #16   19. jul 2015 Nå jeg blev sørme stemt ned på kradsetræet. Manden synes det var gyseligt; det havde jeg nok ikke lige kastet en tanke smiley Så afbestilt, det blev det..

    Så vi blev enige om dette

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kradsetrae/kattemiljoe/op_til_260_cm/372730

    På annoncen kan man se kundebillederne, og det ser ud til at være ok. Det er nu bestilt, og skulle gerne komme inden for 2-5 hverdage. smiley


  • #17   19. jul 2015 Det er skam også et meget fint galoptræ, eneste du skal være obs på med det er at hvis han bliver en stor kat, så er der ingen hylde der er stor nok til at han kan ligge udstrakt, men det kan man jo altid råde bod på ved at hænge en hylde op på væggen i forbindelse med kradsetræet..
    Det kradsetræ i er blevet enige om er praktisk i den forstand at ligge puderne kan tages af og vaskes, det vil du finde yderst rart i længden smiley
    Stammerne er også en anelse tykkere på dette træ frem for det andet det er også en fordel, hvis han ender med at blive en stor kat så skal du måske overveje om nogle år at udskifte det til et med tykkere stammer, men nu og her er det fint og det bliver det såmænd nok også fremover, mine stammer er ikke mere en omkring 10 cm i diameter og min ene hunkat vejer 9 kg og det holder fint til hende, det afhænger af hvor voldsom han er/ bliver smiley


  • #18   19. jul 2015 Ja det er da en super god ide med en væghylde. Så kan man jo lave en hel samling hen langs en væg. smiley Det er nemlig smart med de aftagelige hylder; så det kan blive vasket. Jeg er meget spændt på at se det med mine egne øjne.

    Vi må holde øje med om det bliver for småt, så må det bare skiftes ud til den tid.

    Må jeg spørge hvilket kradsetræ du har? smiley


  • #19   19. jul 2015 Ja det må du gerne men jeg har svært ved at svare smiley :)
    Det ene er et galoptræ som jeg har fået af min kusine fordi hendes kat ikke gad bruge det og der står blot more4cats på det, det andet har jeg købt brugt og er fra Leopets og så har jeg faktisk bygget til/ ombygget det med et gammelt jeg havde som passede sammen med som jeg havde købt ekstremt billigt på en internet auktion som nu er lukket smiley :)
    jeg kan ikke lige huske om der er billeder af dem på mine kattes profiler; )


  • #20   19. jul 2015 Ja okay. He he det er ikke så nemt at besvare så smiley
    Jeg kan lige prøve at tage et kig smiley


  • #21   19. jul 2015 Det jeg købte brugt var faktisk fordi at da jeg købte det var umulig at finde et kradsetræ med store hylder hvis ikke man lige ville betale flere tusinde kroner, og det havde jeg ikke lige i budgettet smiley
    Min Tøsen på 9 kg holder nemlig meget af at ligge i sit kradsetræ og hun ligger helst udstrakt og dermed havde jeg det krav til lradsetræet at hylderne var mindst 50 cm lange
    Og det fandt jeg så brugt i nabobyen til blot 200 kr smiley


  • #22   22. jul 2015 Så kom kradsetræet hjem. Han er ikke imponeret endnu, men mon ikke det kommer. Til gengæld er Quila og ham blevet meget bedre. De snuser nu til hinanden uden efterfølgende angreb fra mushus side, og de kan nu opholde sig tæt på hinanden med afslappet adfærd. Skønt skønt skønt smiley der kommer billeder på profilen så man kan se det.

  • #23   23. jul 2015 Hvor er det godt at høre, og ja mon ikke kradsetræet vil vinde indpas på sigt smiley

  • #24   23. jul 2015 Ja, det er dejligt at se så hurtig fremgang. Nu er vi sikre på det kommer til at lykkes med tiden.
    Jeg tror helt bestemt han bliver glad for sit kradsetræ, når han lige får set det an. Han har brugt det nederste af det til at kradse allerede, så det kunne jo ikke være bedre smiley


  • #25   8. aug 2015 Camilla smiley ...Har desværre ikke set dit svar før nu .......Ja det gik /går fint .. de kan sagtens være i samme rum , også uden at jeg er tilstede , og kommer det der til er det nok katten der driller vuffe mest smiley end omvendt smiley .....Dejligt at høre det også går godt med dine 2 smiley

Kommentér på:
Sammenføring af voksen hund og 12 uger gammel killing.

Annonce