{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Sammenføring af kat og hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Vi har verdens dejligste huskat på 2,5 år, og får om små 3 uger en hvalp på 8 uger hjem. Vi ønsker selvfølgelig at sammenføringen bliver så gnidningsfri som muligt, så det kan danne et godt grundlag for indbyrdes accept og sameksistens.

Jeg har læst en del “vejledninger” på nettet, men har brug for nogle inputs til vores konkrete situation. Jeg håber derfor at der er nogen herinde, som kan og har lyst til at dele deres viden og erfaringer smiley

Hundehvalpen vi får hjem er en dansk spids/border collie blanding som (desværre) ikke er vant til katte. Vores kat har mødt hund før, da vi før i tiden passede nogle venners hund. Det var en voksen hund som var vant til katte, så de var egentlig bare uinteresseret i hinanden. Ingen problemer der.

Nu er det sådan, at vores kat er meget social og helst bare vil være hvor vi er. Hun er primært i stuen om dagen, hvor jeg sidder og arbejder. Om aftenen er hun enten ude eller i stuen sammen med os. Om natten sover hun hos os i sengen. Vi bor i hus, men er pt. på vores førstesal mens vi renoverer stueetagen, så der er selvfølgelig begrænset plads.

Jeg har læst mig frem til, at det vil være klogt at adskille dem helt den første dags tid så de kan vænne sig til hinandens lugte. Derefter kan vi åbne op, holde hunden i snor og lade katten bestemme om hun vil opsøge os. De må ikke være alene sammen uden opsyn eller uden hunden er i snor før de har vænnet sig til hinanden. (Har jeg læst mig til)

Vi har dog svært ved at finde ud af hvordan vi gør dette mest skånsomt for både hund og kat. Hvordan vil I foreslå at hund og kat opdeles? Jeg tænker, at hvalpen jo er nødt til at sove med os i soveværelset, og være sammen med os i stuen. Vi har et gæsteværelse som vi kunne lukke katten ind i, og så installere en låge eller kattelem, så hun fremadrettet kan gå alene derind og have sin kattebakke, kradsetræ, hule mv. og mad og vand. Men vil det være synd når hun så pludselig bliver afskærmet fra hvor vi er og hvor hun er vant til at være?

Hvordan foreslår I, når de har vænnet sig til hinanden, at fodringen foregår? I samme rum eller hver for sig?

Vi er virkelig i vildrede om hvad vi skal gøre, så jeg håber nogle har lyst til at dele deres input og erfaringer smiley

Mvh. Karoline


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenføring af kat og hvalp
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #1   21. aug 2020 Det vigtigste er at katten kan komme væk, og op i højden når den føler sig usikker, så højt kradsetræ evt reol eller hylder.
    Det med hvert sit rum, er selvfølgelig ikke en god ide.
    De bliver nødt til at vænne sig til hinanden.
    Fodring til katten, kan evt foregå højere oppe, hvor hunden ikke kan nå, det gjorde vi da vi havde hund, og gør det af gammel vane endnu, og kattene kan lide det. Vi har en rumdeler, en reol som er godt 1 m høj, og der fodrer vi kattene ovenpå den.
    Kattebakke, hvis du har sådan en, skal nok også sikres lidt, ellers vil de fleste hunde forsyne sig der, desværre, du kan evt afskærme den, så kun katten kan komme derind.
    Held og lykke med det hele smiley


  • #2   21. aug 2020 Tak for dit input! Det er simpelthen så forvirrende at læse de forskellige vejledninger på nettet. De siger alle sammen noget forskelligt, et sted stod der endda at de skulle holdes i hver deres rum de første par dage...

    Men du tænker at de sagtens kan have adgang til de samme rum, men at hvalpen selvfølgelig hele tiden holdes under opsyn?

    Og god idé med at fodre katten i højden smiley


  • #3   21. aug 2020 Så længe katten kan komme væk ved fx at hoppe op på et højt kradsetræ, så skal det nok gå smiley

  • #4   21. aug 2020 Og masser af træning, så hunden ikke løber efter katten smiley

  • #5   21. aug 2020 husk en ting: det er katten som kom først, og I må ikke glemme hende selvom at hvalpen er en lille sød en. så hunden skal ikke overtage hendes plads i hjemmet,

    jeg ved fra en som også havde hund og købte en kat fra kv, at de gjorde det at det var Katten over hunden (også selvom at det var hunden som kom først)
    og der var ingen problemer - de havde købt en voksen kat som vi ikke kendte noget til
    Ejeren som var hundetræner fortalte at det var vigtigt at hunden var under katten i deres rangorden. for så vil katten kunne få lov til at gøre som den plejer at gøre.
    faktisk havde de moret sig over at katten en dag overtog hundens kurv- for hunden ture ikke at gøre noget andet end at suremule over det.


Kommentér på:
Sammenføring af kat og hvalp

Annonce