{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.733 visninger | Oprettet:

Voksen kat der laver stort i vores senge {{forumTopicSubject}}

Vi har en super skøn hellig birma, som vi har haft i nogle år nu. I fht kattebakke og den slags har der aldrig været problemer... Men nu lige pludselig indenfor den sidste uges tid så har hun pludselig skidt 3 gange på vores senge... 1 gang i vores og 2 gange på min datters værelse...

Vi har samme grus som vi har haft i et par år uden problemer. Ordner bakken 1 gang dagligt (hvilket vi altid har gjort, også uden at hun har virket misfornøjet). Dog er vi i gang med renovering i vores nye bolig (hvor vi har boet i 5 måneder) og der er mange ting der er gået galt med det desværre så det har trukket vildt meget ud og der er meget rodet, håndværkere der kommer og går osv. Forestiller mig, at hun kan være forvirret og ked at vores flytning, rodet og fremmede folk der kommer og går (hun er meget sky i fht fremmede mennesker) men ved ikke om det kan være årsag til sådan noget?

Første gang det skete i vores seng så var det en dag hvor ingen skulle være hjemme og hvor der skulle komme flere forskellige håndværkere. Den dag valgte min mand at lukke hende ind på vores soveværelse for at hun skulle være uforstyrret i fht lejligheden og ikke finde på at løbe væk, hvis de lod dør stå åben og sådan noget... Han flyttede mad og drikke samt kattebakken ind i soveværelset men når han kom hjem havde hun så skidt i vores seng... Og nu er det som sagt sket to gange mere men bare i min datters seng - på trods af at kattebakken nu står der hvor den tidligere har stået. Måske står den ikke helt godt da det er lidt et rum med gennemgang men den står gemt i et hjørne lidt bag et klædeskab og det har jo fungeret fint i flere måneder egentlig... Dog står der lige pludselig mange ting i det værelse og "roder" som ikke tidligere har været der og måske er vi lidt mere ofte fremme og river i ting der osv men jeg ved ikke om det kan forstyrre.

Er der nogen der ved noget om denne slags opførsel? Om en kat kan finde på at nærmest gøre den slags for at markere utilfredshed med noget? Eller om det evt kan være udtryk for at hun simpelthen ikke trives / har det psykisk dårligt med situationen / kaoset her desværre er lige nu og hun bare er helt forvirret? Kan det være noget fysisk hun fejler?

Udover denne adfærd så har hun været nogenlunde som hun plejer, er kælen, sover i vores seng, spinder osv. Dog har hun efter vi er flyttet gået en lille smule hyppigere rundt og mjavet og der har vi jo så undret om det alligevel kunne hænge sammen med at hun ikke helt havde fundet sig tilrette det nye sted. Selv om hun ellers virkede nogenlunde som hun plejer...

Jeg undrer nu om nogen har nogle tanker om hvad dette evt kan skyldes eller egne erfaringer og oplevelser med samme situation? Er det mon "bare" sådan at vi skal have mere ro i vores bolig (blive færdige med renovering osv) og så vil det måske løse sig selv? Hvad kan vi helt konkret gøre her og nu for at forsøge at undgå at det fortsætter...? Min 17-årige datter er lige nu på ferie og hun ville få et flip hvis hun var klar over alle desse hørmere i hendes seng... Og vi andre er i forvejen pressede og nedslidte over at have kaos i boligen så dette bliver et ekstra urosmoment der bare øger oplevelsen af, at alt lige nu er rodet, ulækker, bøvlet, beskidt osv selv om vi kæmper og kæmper for at holde det nogenlunde... Vi har det problem at håndværkerne gik på ferie og derfor er alt gået i stå. Men forhåbentlig er vi færdige og miljøet her er mere roligt snart.

Nogle tanker og forslag derude? Jeg er desperat... Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksen kat der laver stort i vores senge
  • #1   26. jul 2015 Hun er stresset og søger steder hvor det er trygt, og taget i betragtning at lejligheden er ny så er det mest trygge jer og de steder der dufter mest af jer.

    Det her ikke noget med placeringen af kattebakke at Gøre tror jeg, men jeg ville nok mens i har håndværkere Gøre det at køberen en ekstra kattebakke og så sætte den i jeres soveværelse fast, og når i ikke er hjemme og der er håndværkere og lukker hende inde i jeres soveværelse så lægger plastic eller en voksdug på sengen samt luk dørene til datterens soveværelset, det skal jo helst ikke blive en dårlig vane.
    Men mit bud er at det er stress og ikke noget fysisk blandt andet fordi du også fortæller hun er sky over for fremmede.


  • #2   26. jul 2015 Ja, hun er stresset! Først en flytning, så en masse rod, håndværkere, det er bare lige blevet for meget.
    Prøv flg. kombination:
    Royal Canin Calm
    Feliway diffuser i en stikkontakt
    Calm som mixtur, AnxiCalm eller Zylkene. Jeg har bedst erfaring med AnxiCalm. Dog er der både Zylkene og AnxiCalm i den nye Calm og det er ikke vanedannende.
    Sørg for at fjerne al lugt fra de steder hvor hun har lavet "ulykker". Har I en idé om hvornår håndværkerne er færdige?


  • #3   26. jul 2015 Ja selvfølgelig det glemte jeg at skrive Tatovering...... smiley smiley

  • #4   26. jul 2015 Man kan jo sige at vi supplerer hinanden godt Heidi smiley
    Jeg har heller ikke nævnt nogle af dine forslag... smiley


  • #5   26. jul 2015 Jep vi er et godt team smiley :) smiley

  • #6   26. jul 2015 Ja jeg er enig med de andre, men jeg ville nu nok sørge for en bakke i hvert af de rum som hun har følt sig tryk nok til at lave lort i, for hun skal være tryk for, at gøre det, og du har ret, at det lille rum med rod og gennemgang ikke egner sig til, at være der hvor kattebakken står, slet ikke nu og når der er stres på.
    Når alt er faldet til ro, kan i så gradvist flytte bakkerne hen hvor i tror der vil være godt og trykt og ikke for meget i vejen, men altså først ro på...


  • #7   26. jul 2015 har god erfaring med dr bach nødhjælp som fåes bla hos matas. Bare en dråbe i vandskålen hver dag indtil I er færdig

  • #8   27. jul 2015 Tusinde tak for jeres kommentarer der virkelig har været til stor hjælp! Det giver super god mening med det I skriver og det er også super dejligt med konkrete råd til hvad man faktisk kan gøre. Det undrer mig at hun ikke brugte kattebakken den gang hun blev lukket inde i soveværelset (som jo egentlig mest var for at beskytte hende da hun er så sky og min mand tænkte hun skulle slippe for at blive konfronteret med de dumme håndværkere) hvor Bakken jo blev stillet derind. Men hvis hun har fornemmet håndværkerne på den anden side og samtidig måske været stresset over at pludselig være lukket inde så har hun måske ikke kunnet finde ro til at bruge den så... Selv om den var lige ved siden af...

    Men jeg tager fluks ud og skaffer nogle af disse ting i morgen og håber på at det kan medvirke til at hun får mere ro på den stakkel... Håber godt nok de snart er færdige, da vi skulle lave køkken viste der sig at være skimmelsvamp bag det så det hele har trukket vildt meget ud i fht hvad der var planen og vi er alle ved at gå op i limningen, ikke bare Mynta... Men jeg tror det nærmer sig snart... Så måske der er håb forude.

    I hvert tilfælde super dejligt at der måske er nogle ting jeg kan gøre for at støtte hende når nu det ser ud til, at også hun er mærket af den dumme renovering, desværre. Tusinde tusinde tak for at I har taget jer tid til at skrive, det er SÅ meget værd her hos en bekymret mor smiley


  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #9   28. jul 2015 Jeg er næsten 100% sikker på at der ikke er noget fysisk i vejen med katten, den ER nervøs over håndværkere, larm ovs, ovs, ovs. Heidi N´s råd er værd at følge, så jeg gentager ikke Heidi N. Dog håber jeg at situationen normalisere når håndværkerne er færdig, hvis ikke syntes jeg du skal bringe emnet på bane igen.

  • #10   28. jul 2015 Ja jeg håber så sandelig at dette kun er midlertidig... Fandt i morges ud af, at hun igen har skidt i min datters seng over natten (rummet var tomt da min datter er væk) og jeg er selvfølgelig et eller andet sted nervøs over at det udvikler sig til en dårlig vane, som ikke vi kan få styr på... Så nu kører diverse ting i vaskemaskinen igen igen igen... Suk! I går aftes havde hun ellers være ude ved kattebakken så man håbede da lige at der var ved at være styr på det. Men åbenbart ikke... Vi kæmper videre her og håber så sandelig at der snart er ro på situationen her.

  • #11   28. jul 2015 jeg har en hankat som lige pludselig begyndte at tisse i min seng.
    det viste sig at han havde gigt, og da jeg kun har lukket bakker ja så gjorde det ondt at skulle ind i bakken.
    så jeg udskiftede den med en åben bakke og samtidigt fik han foder for sin gigt. og han har ikke været udrenlig siden

    det er mere for at man bør altid lige have det i baghovedet når ens kat bliver urenlig at der oftes er en god grund. men man bør altid lige få katten tjekket hos dyrlægen så man er sikker på at det ikke er helbredet som driller i stedet for


  • #12   28. jul 2015 Tak også for din kommentar Anja n. Og ja, selv om det er nærliggende at tro det er psykisk i dette tilfælde fordi man nu ved at der har været mange forandringer osv så er det også godt at blive mindet om, at man jo heller ikke kan udelukke fysiske gener, hvis nu det bliver ved. Tak for input!

  • #14   29. jul 2015 Tak ??

  • #15   29. jul 2015 Der skulle ikke være spørgsmålstegn efter "tak" smiley

Kommentér på:
Voksen kat der laver stort i vores senge

Annonce