{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Hvornår er man dyreplager? {{forumTopicSubject}}

Hvor går jeres grænse før I synes man bør melde en person som dyreplager?

Hvis nu der er følgende eksempler, hvilke vil I så mene er værst og hvorfor? Hvor mange af dem ville I melde? Og har I rent faktisk før prøvet at melde nogen?

1. I ser en tynd og mager kat, og I ved den har en ejer som burde passe på den.

2. I ved en i jeres opgang har 3-4 katte, som ikke må være andre steder end på et værelse i lejligheden, hvor deres mad og toilet også er.

3. I ved der er en som har 8 katte i en kælderlejlighed på 30 kvm.

4. I møder en kat, som er fuld af lopper og tæger, men som er øremærket og bærer et halsbånd med navn og telefonnummer på.

5. Der er en kat som I kan se sidder i vinduet hver dag når I går forbi, uanset tidspunktet, den hyler og søger kontakt op ad vinduet.

6. Der er en som meget ofte har killinger til salg, og det er lidt for ofte den samme hunkat der er moderen til killingerne.

7. Jeres nabos kat er syg, og I ved de ikke har været til dyrlægen med den, selv om man kan se den har det skidt.

Hvad skulle der ellers til før I ville melde en hvis ikke nogle af disse eksempler er nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er man dyreplager?
  • #1   1. jul 2006 Ved nr. 1, 2 og 3 havde jeg uden tvivl haft kontakt til politiet.
    Faktisk nok også ved 7'eren.
    5'eren har jeg selv prøvet, og jeg ved faktisk stadig ikke hvad man kan tillade sig at gøre ved det.
    Jeg ved at ejeren er hjemme af og til, men ved også hvordan den sidder og skriger, piver og kæler sig op af vinduet når man kommer forbi.
    Og når den så er lukket ud når han kommer hjem, så sidder den ude foran vores havedør, og vil gerne ind. Den miaver og miaver, og ligger bare og venter på at vi vil snakke med den. :0( Det gør så ondt indeni.

    Hvad med dig Camilla.. Hvornår ville du gribe ind, og melde personerne?


  • #2   1. jul 2006 Har meldt nr. 1 til dyreværnet før...

    De andre ville jeg klart også melde, selvom jeg ved nr. 4 og 5 nok ville tage en snak med ejeren først... Det kan jo være at de ikke er opmærksomme på at der er et problem...


  • #3   1. jul 2006 Jeg synes det er svært at vælge hvad der er værst.. Nr. 2, 3, 6 og 7 synes jeg alle er meget slemme..

    Nr. 1 er også slem, men tror nok jeg ville starte med at kontakte ejeren alt efter hvor slemt det er.. Hvis det er meget slemt, eller man ved ejeren har været kontaktet før, så hører 1 nok under samme grad som 2, 3, 6 og 7..

    Ved nr. 4 og 5 ville jeg nok gøre som Cemile og kontakte ejeren først, med mindre dette var gjort flere gange før...

    Det er lidt nogle svære situationer.. selv om nogen af dem som sagt er meget slemmere end andre, så er de alle nogen hvor nogen forsømmer sin kat/katte på en eller anden måde, og derfor bør man gøre folk opmærksomme på dette..


  • #4   1. jul 2006 Jeg har dog aldrig meldt nogen for dyreplageri... Men har heller ikke rigtigt haft grund til det før..

  • #5   1. jul 2006 Og ja Camilla, jeg kan forestille mig at det må gøre ondt inden i, at se på en kat der bare søger opmærksomhed i et vindue hver gang man går forbi.. Også selvom den ikke er tynd eller syg, bare det at den virker ensom, det er mere end rigeligt.. smiley

  • #6   1. jul 2006 Kommer i tanke om at ved nr. 1 snakkede jeg også først med ejeren, men jeg vidste at han ikke tog det alvorligt så jeg meldte ham straks efter... Han havde også en vanrøgtet Ilder og en hund som var blevet sindssyg af aldrig at komme ud smiley Så han blev meldt...

    Men i hver enkelt sag er det jo et vurderingsspørgsmål.. Se på personen og de andre dyr han/hun evt. har... og så følge sin egen fornuft smiley


  • #7   1. jul 2006 Ja, man må da sige det heller ikke lige virker som en der har styr på hvad han laver, hvis hans andre dyr lider som du beskriver det... puha.. smiley

  • #8   1. jul 2006 Desværre blev de alle 3 aflivede.. Hunden bed og hylede og var alt for adfærdsvanskelig.. Den var også fejlernæret og syg. For Ilderen og katten gjaldt de samme ting smiley

    Må indrømme at jeg ikke reagerede hurtigt nok, da det var en bekendt af min kærestes familie, så tøvede med at melde ham...


  • #9   2. jul 2006 Tænker lidt ved nr. 1, om folk ikke hurtigt kan overreagere...?

    Min ene kat er meget tynd og sky overfor fremmede, men ikke for os...
    Men det ved folk jo ikke....?

    Ville en fremmed, eksempelvis en der kommer og kikker på mine killinger så melde mig som dyremishandler, fordi jeg har en sky og tynd kat...?
    Eller vil de melde mig, fordi jeg har 2 katte og 4 killinger på 50 kvm...? (Ved godt jeg ikke har meget plads, men killingerne var heller ikke planlagt...)

    Misrøgter på INGEN måde nogen af mine katte! Men er sikker på min situation kan misforståes og en fjer lynhurtigt kan blive til 5 høns...

    Hvis man er sikker... og mener HELT sikker i sin sag, om at der er tale om misrøgt, eller direkte mishandling, bør det bestemt meldes.
    Kan selv blive harm, når jeg ser folk der ikke passer ordentlig på sine dyr... har dog aldrig meldt nogen, da jeg ikke selv har oplevet folk der har mishandlet eller misrøgtet... masser af tilfælde af uvidenhed eller mangelfuld interesse, hvilket jo også er syndt, men elsker de dyret/dyrene, gør det dem jo ikke til mishandlere, eller dårlige mennesker... bare nogle, der har brug for mere viden...


  • #11   2. jul 2006 Julie; selvfølgelig skal man ikke overeagere, og håber da heller ikke nogen vil melde dig fordi du har en lille kat og der ud over et par katte og killinger i en "lille" lejlighed.. Så længe kattene trives og du passer dem godt, så er der jo ingen problemer der (og det går jeg da udfra du gør..) Nogen katte bliver aldrig særlig store, men man kan godt se hvornår en kat er underernæret og hvornår den bare er lille.. smiley

    Charlotte; ja det er jo ikke altid der er nogle personer man kan rette henvendelse til, hvis kattene er herreløse, men så er det da fint det som du og din kollega gjorde smiley

    MC missen; hvor lang tid gik der fra katten var velhold til nærmest skellet? Det er jo vildt nok at ejeren af katten ikke reagerer før..


  • #12   2. jul 2006 Puha Bowena, det er da godt nok nogle skrækkelige eksempler.. smiley Men ja, der står ingen steder i loven at du skal holde af dine dyr.. Og er du katteejer (uden at være opdrætter) så er der heller ingen regler for pladsen.. Men der er da en regl med hvor mange hunde man må have, er det ik? Synes jeg har hørt noget om det kun er et vist antal hunde man må have pr. husstand, for elelrs skal man have tilladelse til flere.. Eller er det noget jeg har drømt..? Hmm...

  • #13   2. jul 2006 Anna, må jeg spørge hvorfor de kun er i gangen? Men ok, det er en pokkers stor gang du har alligevel..
    Har de slet ikke adgang til stue, toilet, køkken osv?

    For mig, er det at have kat, det samme som at have børn (ja nu lyder jeg som en dum gammel kattedame, men sådan har jeg det med det), og derfor skal min kat/katte have lov til næsten det samme.. De spiser dog ikke med ved bordet, men de må være lige hvor det passer dem, og har samme adgang til rummene som jeg har.. Jeg ville ikke kunne leve med at min kat ikke kunne komme til mig når den havde lyst, hvilket den i teorien ikke kan hvis den er i en gang og jeg er i stuen (nu ved jeg ikke hvordan dit hjem er indrettet, men normalt er gangen og stuen to forskellige ting.. hehe) Det er derfor jeg spørger.. Det er ren undring smiley


  • #14   2. jul 2006 Puha, jeg ville slet ikke turde købe en dyr sofa når jeg havde katte.. Jeg købte min før jeg fik kat, og det fortryder jeg da stort.. Derfor er den også dækket af tæpper hele tiden..

    Det er da også surt at der er allergi i din familie, men hvis bare kattene blev holdt fra soveværelset er det så så slemt med kattehår? Nu har jeg en langhåret kat, og hun fælder lige i øjeblikket, det er så der er en sti af hår efter hende (ok, jeg overdriver lidt..) men det må jeg jo bare tage med, jeg har selv valgt hende.. smiley Ellers er det en rex man skal se sig om efter.. De er også allergikker venlige (hvis jeg husker rigtigt)...

    Har de så kattebakke, mad og kradsemiljø ude i gangen? smiley

    Og lige en lille (måske provokerende) en.. Børn (specielt små børn) sviner også.. Meget endda..


  • #15   2. jul 2006 Ok, som før sagt, så ved jeg heller ikke hvordan jeres hjem er indrettet.. Om gangen er centrum i lejligheden/huset, så der er en del gennemgang eller hvordan.. Men skraber de aldrig på døren eller noget for at komme ind til jer, hvis I ikke er der? Nu tænker jeg lidt på dem der siger de ikke sover sammen emd deres katte, de hører tit katten stå og pive eller kradse på døren fordi den vil ind..

  • #16   2. jul 2006 ØV hvor synes jeg bare at det er sørgeligt at læse med nu..
    I det mindste får de studerenes katte som bor på 8-10 m2 da socialt samvær når de ønsker det, og er ikke bandlyst til gangen.

    Jeg har 2 dyre læder sofaer til 30.000 + en læder stol og mine katte kan altså sagtens lade dem være, og selv hvis de ikke kunne ville de godt nok ALDRIG blive forvist nogen som helst steder hen.
    Og heldigvis kan man jo gøre rent i resten af lejligheden/huset, så man ikke behøves at leve i vildt mange kattehår. Hårene ætser jo ikke fast!!

    Og som du selv skriver, hvis man ikke snakker med kattene bare fordi de er i gangen burde man måske ikke have kat.. Ja, det giver jeg dig ret i. men måske hvis man kun har sine katte i gangen, at man heller ikke burde have kat..!??
    Blot en tanke.

    Desuden har du i en tidligere tråd skrevet at de har 13 m2 i gangen. Det er ikke just 20, men uanset er det godt nok ikke meget for 3 katte.


  • #17   2. jul 2006 Nan -- HØRT!!!

  • #18   3. jul 2006 Anna F - 20m2 til 3 katte? Det kan man ikke byde dem, overhovedet. I kunne da lade vær med at ofre 12000 kr på en lædersofa, og så ha købt læderlook til 4000 kr og så ha set på det at det holder så længe det kan.
    Og i venter barn, ja det er jo også dejligt, men glæder mig da til at høre når i får nummer 2, bliver den første så lukket ude i gangen?
    Allergi, der finder medicin! Der er mange i min familie der har allergi, og de acceptere når de kommer herop at vi har katte, da det er vores valg. Ellers må de tage medicin.

    Hvordan kan du tage ansvar for et barn når du ikke engang kan tage ansvar for dine katte?

    - Kristina


  • #19   3. jul 2006 Anna E
    Det jeg ikke forstår er .. Hvorfor i alverden må kattene ikke være inde i resten af huset, bare fordi at du er gravid?

    Pga. kattehårene? Er det ikke bare fordi du ikke gider støvsuge nok? Og hvad har barnet med kattehårene at gøre? Når det ligger inde i din mave?


  • #20   3. jul 2006 *GG* Seriøst altså, Anna. Hvad er det da for noget sludder med at arbejde i en børnehave og derfor kan du ikke møde op med kattehår på tøjet.
    Jeg arbejder i vuggestue, og har 2 katte herhjemme hos mig. De har adgang til ALT, og hvis der kommer hår på mit tøj inden jeg tager på arbejde, jamen så HALLELUJA er der opfundet en fnugrulle.
    Synes du er noget sippet, og hold op hvor har jeg ondt af dine dyr.
    Og sjovt nok er der forskellige former for dyremishandling og misrøgt. Dyrene behøves ikke at dø, eller at være blevet over 9 år gamle for at blive misrøgtet.

    Daaamn..


Kommentér på:
Hvornår er man dyreplager?

Annonce