{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.608 visninger | Oprettet:

Daniella J
Daniella J
Tilmeldt:
12. sep 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Kat fundet - hvad gør vi nu? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Vi har i dag indfanget en kat, som vi de sidste par dage har set og hørt i skoven. Han var først meget sky og ikke til at indfange, men efter at vi har fået ham op, viser han sig, at være en super sød killing.

Vi er for det første i tvivl om hans alder - nogle som har et bud?
ydermere, hvad gør vi så herfra?

Jeg har tjekket diverse facebooksider og efterlysningssider - desværre uden held. Han er ikke øretatoveret..

Hans mave er en anelse udspilet og hård - så vi mistænker orm?

Jeg har kigget på forskellige dyreorganisationssider, men det ser ikke ud til at der er nogle som kan tage ham ind.

Vores hunde har taget fint i mod ham, men skal selvfølgelig lige se ham an. Han ligger pt. i mit skød og spinder og ellers gnubber han sig op ad hundene - jeg tænker derfor at han nok er menneske/hundevant.

Hvad gør vi med ham? og hvordan finder vi ud af om han har et hjem?

Vi bor på en landejendom og tæt op ad stor skov, så folk har desværre for vane at køre herud og sætte deres uønskede killinger af....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat fundet - hvad gør vi nu?
  • #1   12. sep 2015 I bør fremlyse ham, internaterne ved hvor længe han skal fremlyses, og jeg tror også i kan gøre det hos dem.
    Hæng sedler op i området, nærmeste butikker mm. Og fremlys ham også på nettet.
    Jeg kan ikke komme i tange om mere lige nu smiley


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #2   12. sep 2015 Er jeg meget ''forfærdelig'' hvis jeg kører ned og køber en loppeshampoo og giver ham et bad?
    1. Så lugter han helt forfærdeligt - har jo levet i skoven...
    2. Jeg ønsker ikke at eventuelle lopper mm. skal smitte mine hunde.


  • #3   12. sep 2015 Årh, han er fin! Dejligt at I prøver at hjælpe ham.

    Der er alt for mange efterlysnings- og fremlysningssider, så ejer og finder kan desværre nemt gå forbi hinanden.
    Men tjek, og opret evt. fremlysning, på: Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn, Dyreværnet, forsvundnedyr.dk , dyrefinderen.dk, og hvad du kan finde af facebookgrupper.

    Som du nævner, er det ikke usandsynligt, at ejer selv har smidt ham af smiley , men man ved aldrig.... Det sker, at naboer kører andres katte ud i skoven smiley .

    Internaterne er jo nok fyldt op, men du kan da ringe til nogle af dem og nævne hvordan og hvorledes, så der evt. kan reserveres en plads til ham.

    Bad og loppeshampoo synes jeg er en dårlig ide. Advantage.vet-pipetter er gode mod lopper. (dræber også loppeæg).

    PS: det er nok ikke sandsynligt at han er chippet (hvis har er, vil ejer nok også efterlyse ham på diverse sites). Men chip kan da tjekkes hos dyrlæge eller internat.


  • #4   12. sep 2015 Jeg ville tulle ham forbi en dyrlæge for tjek af chip. Han ser ud til at være over 12 uger. Fremlys ham og evt. hør internaterne af, om de har plads. Chancerne er desværre små, for flere og flere må melde fuldt optaget pt. smiley

    Advantage tager hurtigt de lopper, der sidder på ham.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   12. sep 2015 men som sagt, så er det ikke muligt at køre ham til dyrlæge før på mandag. Jeg er en smule bekymret for, at han eventuelt skulle have orm eller lopper, og dermed smitte mine hunde.

    Jeg har købt shampoo og loppe/flåt spray, så han må altså en tur i bad og få en omgang med spray efterfølgende. Han lugter simpelthen for meget...


  • #6   12. sep 2015 Pipetter er bare meget mere effektivt. Men held og lykke med badet. smiley

  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #7   12. sep 2015 Så har han været i bad - helt uden problemer smiley .. Meget spøjs kat!
    Nu får han en omgang B&B Petguard.

    Dyrenes beskyttelse har desværre ingen efterlysninger på ham. Jeg forsøger nu at finde en døgnvagt (dyrlæge) som lige gider bruge 1/2 minut på at scanne ham efter en chip.


  • #8   12. sep 2015 jeg tror desværre ikke at han har en ejer, som vil kendes ved ham
    han er den alder hvor folk bare sætter dem af ude i skoven - eller for den sags skyld andre steder. har arbejdet for kv i mange år, og desværre er det oftes de store killinger som bare bliver sat af. det gør man fordi man ikke lige kan komme af dem når de er 12 uger, og så er det "nemmere" at sætte dem af
    det behøver overhovedet ikke at være en nabo - oftes er det ejeren selv. de vil nemlig ikke betale for at få kattene aflivet, og så har mange den mening at det er jo en kat, og den kan klare sig. Hvilket så bare er den værste løgn. For killinger kan simpelhen ikke klare sig ude i skoven

    Fremlys ham - giv folk en uge (max) og så find et nyt hjem, eller behold ham selv (han ser rigtig sød ud)


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #9   12. sep 2015 Det er simpelthen så trist...

    Hvis han ikke chippet, så beholder vi ham så absolut selv. Efter at han har fundet ud af, at vi ikke gør ham fortræd, så er han simpelthen blevet så kærlig og nem.
    Han kan sagtens blive hos os - jeg nænner ikke at aflevere ham til et internat.
    Desuden kører mange dyrlæger kampagne i uge 39, for at mindske antallet af fertile katte. Så kan vi få ham kastreret, vaccineret og registreret der.
    Så er der da én hjemløs kat mindrere...


    Sådan kan man jo også ligge smiley


    profilbillede
  • #10   12. sep 2015 Dejligt at du passer på ham. smiley

  • #11   12. sep 2015 Jeg tror sgu, at I har fået kat smiley

  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #12   13. sep 2015 Uha, jeg må lige have jeres råd og erfaringer.

    Dyrenes beskyttelse har som sagt ingen efterlysninger på ham, og såfremt jeg ønskede at få ham tjekket - og chipscannet, så skulle jeg aflevere ham på internat i Roskilde, men det forudsatte så også at jeg indleverede ham - hvilket jeg ikke vil.
    Nå, hun foreslog så, at jeg kontaktede Anicura dyrehospital og spurgte om de gad køre en scanner over ham - men de tog slet ikke telefonen.

    Han har tisset, men ikke haft afføring endnu. Han spiser og drikker, er frisk og aktiv, men han kaster også maden op igen. Jeg tænker derfor at noget i systemet ikke virker helt optimalt.

    Har I nogle råd til hvordan jeg kan forsøge at få maven/tarmene i gang igen?


  • #13   13. sep 2015 Han kaster sikkert op, fordi han spiser for hurtigt og for meget. Det er dog noget, som vil stoppe af sig selv, når han finder ud af, at der er mad hele tiden. Og ellers kan man blande store foderpiller i hans mad, så han er nød til at knase de store stykker og sætte farten ned.

    Og en anden måde er at lave foderkasser. Tørfoder i en lille papkasse, som man laver huller i, og så skal han fiske stykkerne ud med poterne.

    Hold øje med om han får afføring. Det er lidt vigtigt, at han har afføring dagligt, når først han får ordentlig gang i systemet. Han har nok gået nogle dage uden at få noget særligt at spise.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #15   13. sep 2015 Berit: han kommer til dyrlæge i morgen.
    Jeg har tjekket ham op, på ALLE tænkelige hjemmesider - uden held. Dyrenes beskyttelse har heller ingen efterlysning på ham - der har jeg også fremlyst ham.
    Nu ryger han til chipscanning og dyrlægetjek i morgen tidlig, for han er også smæk fyldt med orm.

    Jeg tænker at hvis man mister sin "elskede" killing, så melder man den da efterlyst hos de store organisationer.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   13. sep 2015 Og jeg har naturligvis forhørt mig hos naboer og omkringliggende institutioner (om den har holdt til der) samt kørt rundt hos de forskellige dagligvarebutikker og kigget efter efterlysninger.
    Så har han en ejer, så er det i hvert fald en ejer som ikke har gjort meget ud af, at lede efter ham smiley


  • #18   13. sep 2015 Berit - Ja, ejer kan være pludselig død ... eller syg ... eller på ferie, og katten passet af en uduelig kattepasser, eller ejer har efterlyst sin kat i en eller anden "hemmelig facebookgruppe" ..... Men det ses nu desværre tit, at tamme, kælne katte bliver væk, og ejer ikke gider gøre sig umage for at efterlyse smiley

  • #20   14. sep 2015 Min veninde stod i samme situation med en mor og 3 killinger. Hun ringede også til dem i Roskilde, som så gav hende et nr. til en mand, som kom ud og tjekkede om den var chippet. Så behøvede hun nemlig heller ikke at indlevere dem. smiley

  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #21   14. sep 2015 Kattedrengen, nu kaldet Hoby (efter hobo) har været hos dyrlægen i dag. Ingen chip.... Ormekur er sat i gang.

    Stadig ingen spor af ejer. Vores dyrlæge har også lagt fremlysning ind af ham.

    Hvor længe skal vi vente før vi siger "han er ejerløs, vi har ham nu" ?


  • #22   14. sep 2015 Vi fik at vide at hvis katten hverken var øremærket eller chippet. Så er den heller ikke registreret og så ejes den rent juridsk ikke af nogen.

    Men om man bare kan sige sådan eller der skal mere til?...


  • #23   14. sep 2015 Jeg ville i hvert fald fremlyse den 5 dage.

    Selv fremlyste jeg en killing i 3 måneder, inden jeg fandt ejeren. smiley


  • #24   14. sep 2015 Man må forvente, at ejer efterlyser sin bortløbne kat vidt og bredt indenfor en uge.

    Jeg ved ikke om det gælder alle internater, men i hvert fald Tingskovens Dyreinternat fremlyser indleverede hittekatte 7 dage, inden de sætter dem til bortadoption.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #25   14. sep 2015 Dyrenes beskyttelse sagde også allerede i lørdags, at vi kunne indlevere ham hos dem i Roskilde, hvis vi ikke ville have ham.

    Både fordi vi har observeret og forsøgt at indfange ham siden tirsdag og fordi de ingen efterlysninger havde på ham..


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #26   16. sep 2015 Hej med jer igen.

    Nu har vi bestilt tid til kastrering, øremærkning, registrering og vaccination onsdag D. 23...
    Så ved vi at han med sikkerhed har rendt alene rundt og ingen har efterlyst ham i 15 dage.

    Er det en OK tidsfrist?


  • #27   16. sep 2015 Hvis I har fremlyst på de store sider (som I jo har) og tjekket alle større efterlysningssider, samt hængt opslag op i lokalområdet, så er 15 dage bestemt længe nok.
    Som tidligere nævnt fremlyser internater én uge.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #29   16. sep 2015 Tak Anette,
    Vi ville til hver en tid hjælpe dyrene! Jeg bliver bare så tosset, når stupide idioter ikke tager ansvar for de små levende væsner som de på uansvarligvis sætter til verden smiley øv altså...

    Han er en herlig fyr - og hundene er SMASK forelskede i ham, så nu håber vi bare på, at der ikke er nogle som henvender sig! Jeg ville nærmest ikke kunne nænne at udlevere ham til nogle, som jeg ved, ikke har gjort noget for at efterlyse/eller finde ham..


  • #31   16. sep 2015 Nogle gange håber jeg at en katteejer ikke dukker op - det her er en af de gange. Han skal da blive hos jer! smiley

    Og igen - en uge er lang nok frist for evt. ejer, sååå.... ;-).


  • #32   16. sep 2015 Enig med Tinka

    Sikke skøn kat og godt han fandt jer , godt gået
    smiley smiley


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #33   23. sep 2015 Hej med jer,

    Alt endte heldigvis lykkeligt. Ingen ejer meldte sig på banen, så Hoby ligger nu træt og dopet herhjemme i sengen efter sin kastration, øremærkning og vaccination i dag.

    Han er faldet godt til i vores lille familie og vi er begge meget glade for ham - det samme er hundene.

    Tusinde tak for alle jeres råd og beskeder!


  • #34   23. sep 2015 Happy end smiley
    Stort TILLYKKE til både jer og Hoby smiley


Kommentér på:
Kat fundet - hvad gør vi nu?

Annonce