6.754 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
42 Svar
Kat med korte ben Kat med korte ben
Har set en del katte nu, med ekstrem korte ben, hvor man næsten tænker nøj hvor synd.
er dette en racekat eller hvordan?
1 synes godt om
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Det er rigtig synd, da katten ikke kan leve efter sine instinkter. Det er heller ikke tilladt at opdrætte katten via hovedklub i dk
okt 2015
Følger: 1 Svar: 27
okt 2015
okt 2015
De hopper og hygger, ganske som alle andre katte.
Og den med "kattens natur" har vi jo alle taget fra dem. Der er ikke nogen katte i naturen der går på kattebakke eller spiser tørkost. De katte vi har i naturen har en misserabelt liv
okt 2015
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 808 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.729
Jeg vil gerne se den Munchkin, der kan hoppe sine 180 cm., som mange alm. katte kan.
Jeg bliver aldrig fan af Munchkin, selvom jeg er et åbent mennesker overfor mange ting.
okt 2015
Det ene behøver jo ikke udelukke det andet.
FIFe vil jo fx heller ikke tage flere hårløse racer ind fx.
Jeg har set Munchkin springe op på borde og i vindueskarme.
Den eneste kat jeg har set springe 180cm er min ene Sphynx.
nov 2013
okt 2015
nov 2013
okt 2015
Mange hunde er mega syge og man vælger at avle på dem alligevel, selvom man ved at de evt skal opereres.
Men det hører man aldrig om.
Gravhunden, som man vel kan sammenligne lidt med munchkin, har masser af problemer med ryggen. Det har munchkin trods alt ikke, eller andre helbredsproblemer, for den sags skyld.
nov 2013
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.558
Jeg har intet imod racen, jeg støtter bare ikke det der opdrættes med nuttethedsfaktor i højsædet og så kan alt det andet den kan komme til at fejle sådan set være ligemeget
okt 2015
Sphynx blev blandet andet fundet i Canada, og man avlede videre. Men man avler jo videre på alle racer, så jeg forstår ikke din pointe? Nuttet eller ej, så holder man jo så nogenlunde racerne rene, dvs man avler videre eller fremavler det man gerne vil have. Jeg er i øvrigt ikke tilhænger af at fremavle. At avle på noget der er naturskabt, finder jeg derimod ganske naturligt og i orden.
Hvad er "alt det andet den kan komme til at fejle"?? Sphynx er ganske sunde og raske katte.
okt 2015
aug 2010
Jeg fatter ikke at man fremavler en race er både er nuttet, men også "praktisk" fordi den ikke kan komme op i højden.
Sundhed? Tjah.. jeg gætter på at de små ben med tiden bliver slidte (gigt mv.) fordi de stadig skal bære på en "normal" kattekrop.
Jeg har i øvrigt også set det Selrexin refererer til.
Nej, det handler om at man absolut skal have noget andre ikke har - status!
Hvordan dokumenterer du i øvrigt at blå øjne og rødt hår er en genfejl???
okt 2015
Du kan fx læse det her: http://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-kinesisk-dreng-virkelig-se-i-morke
Eller nøjes med det klip jeg har taget ud.
okt 2015
Det er bestemt ikke katte der har brug for at blive båret rundt.
Og vi kan jo altid vende den om. Hvad godt er der ved MCO?
Læs nu noget ordentligt materiale om munchkin før du konkluderer at den måske får gigt eller andre ting. De er overhovedet ikke mere eksponerede end andre katte.
okt 2015
Du svarede aldrig på hvad det er at Sphynx kan komme til at fejle af alt muligt?
okt 2015
I øvrigt gider min ene Sphynx også gerne bæres meget af tiden
Er jeres holdning den samme, overfor gravhunde, som munchkin?
okt 2015
Ja, MCO er en race der er godkendt af FIFe, det gør den da ikke mindre syg.
aug 2010
okt 2015
Lad mig sige det med det samme. De kortbenede katte er IKKE en fremavlet race. Det er IKKE en designer kat. Her er lidt baggrundshistorie for kattene:
Der er blevet dokumenteret om kortbenede katte mange gange rundt om i verden siden 1940´erne. En engelsk dyrlæge skrev i 1944 fire generationer af raske, kortbenede katte, som var magen til ganske almindelige katte, bortset fra de korte ben. Denne linje forsvandt dog under Anden verdenskrig, men andre kortbenede katte blev set i Rusland i 1956 og i Amerika i 1970`erne. I Rusland gav de katten navnet "Stalingrad Kænguru kat."
I 1983 fandt Sandra Hochenedel, en musik lærer fra Louisiana, to gravide katte, som var blevet jaget ned under en bil af en bulldog. Hun beholdt den ene af dem, og gav den navnet Blackberry, og halvdelen af den killinger blev født kortbenet. Hun gav en kortbenet han killing fra et af Blackberrys kuld til en ven, Kay LaFrance, som døbte denne killing Toulouse. Det er fra Blackberry og Toulouse, at vores Munchkin katte i dag stammer fra.
Toulouse var en ikke-neutraliseret han, som havde mulighed for at rende ude, så efter et stykke tid kom der en del kortbende katte i området. Da Hochenedel and LaFrance tænkte, de her måske havde fundet en helt ny race, kontaktede de Dr. Solveig Pflueger, en udstillings dommer og formand for The International Cat Association's (TICA) genetics committee og rådgiver for the Board of Directors. Sammen med Dr. David Biller, direktør for Radiology ved the College of Veterinary Medicine på Kansas State University, gennemførte Pflueger nogle studier på katten og fastslog at det kortbenmede karaktertræk er dominant, og at kattene åbenbart ikke har nogle sygdomsproblemer, hvilket hun troede ville være tilfældet, især hvad angår rygraden, som hos eksempelvis ved hunde som Corgi eller hos gravhunden.
Munchkin katten blev fremvist for et publikum første gang i 1991 via en katteudstilling, der blev vist i fjernsynet, afholdt af The International Cat Association (TICA) i Madison Square Garden. Kritikere forudså at racen ville få ryg, hofte og benproblemer, som hos eksempelvis gravhunden har. Selv om der var meget kritik, blev Munchkin introduceret som en ny race af foundation breeders Laurie Bobskill og Robert Bobskill fra Massachusetts, og den blev accepteret af TICA i et New Breed development program i September 1994. En veteran show judge sagde simpelthen sinm stilling op i protest, hvor hun sagde, at ingen opdrætter med etik kunne få sig selv til at opdrætte disse katte.
Munchkin katten fik af TICA Championship status i Maj 2003.
Der er 4 forskellige benlængder på en munchkin.
Non standart, som er den, med de længste ben. Standart, super short og rughugger, som er den, der har de korteste ben.
Munchkin katte kan man efterhånden få i alle katteracer.
En Munchkin kan man få i alle racer. Munchkin er således "bare" navnet på det gen, der gør at de har korte ben. Hvis du Googler Munchkin, og trykker på billeder, så vil du kunne se at alle racer er repræsenteret. Perserkatten, Bengalen, Maine Coon katten osv.
Når man laver et kuld killinger, er det langt fra sikkert at de alle bliver født med korte ben. For at lave killinger, skal man nemlig have en kat med lange ben, og en kat med korte ben. så de killinger der bliver født med lange ben, er ekstremt vigtige i den videre avl, for de er bærere af genet, så man forhøjer chancerne for at få de kortbenede killinger.
Der er rigtig mange der spørger om ikke de vil få problemer med ryggen?
Jeg ved ikke helt hvorfor man antager det, men går ud fra, det er fordi der har været en del problemer med discusprolaps hos eksempelvis gravhunden.
Desuden, er der nogle forskere, der antager at de måske ville have mulighed for at udvikle rygproblemer, de har dog ikke fundet nogle beviser herfor endnu.
For at komme disse rygter om rygproblemer til livs, har man røntgenfotograferet nogle af de ældste Munchkins man kunne finde i USA, og de viste at der ikke var tegn på noget som helst unormalt.
okt 2015
Der står bla at Tica har genforskere der har undersøgt kattene og at der altså IKKE er nogen beviser for de påstande I kommer med.
okt 2015
Jeg må gå ud fra at du ikke kan finde noget af det dokumentation du taler om, så det i realiteten bare er en gang varm luft du er kommet med.
okt 2015
Jeg kan sagtens linke til mange flere sider, også fra TICA, som jo altså både gentester, røntgenfotograferer og helbredstjekker.
okt 2015
Kildekritik er bestemt én af de ting jeg har lært. Og hvis du havde læst på en uddannelse for nylig, ville du også vide, at wikipedia IKKE er en valid kilde. Spørg hvem som helst.
-jeg har IKKE sagt at Google ikke er en valid kilde, du kan sagtens Google dine kilder, men wikipedia, den går altså ikke.
okt 2015
okt 2015
okt 2015
Og nej, nok ikke kun for at forblive verdens største organisation.
Godnat, og sov godt.
Jeg venter spændt på noget dokumentation. ??
okt 2015
Jeg kan ikke engang se ordet munchkin i den tekst du har kopieret. ??
okt 2015
okt 2015
I den tekst du har kopieret står der skrevet om dværgvækst. Munchkin er IKKE en dværgkat. Så giv mig nu noget ordentlig dokumentation. Noget der underbygger dine påstande!
okt 2015
Men du kan da lige få lidt wiki-læsning med på vejen. For modsat dig, så kan jeg da trods alt fatte at dokumentere og argumentere for mine påstande!!
http://vetbook.org/wiki/cat/index.php/Achondroplasia
Og så kan det godt ske du er ældre end mig, men det betyder sgu ikke partout at du er klogere!
okt 2015
Din egen race er endda yngre end munchkin, og fundet på præcis samme måde og avlet videre på. Den er også avlet for nuttethedens skyld....
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Så at TICA har godkendt munchkin er absolut ikke et kvalitetsstempel af racen.
Jeg er så enig i at Wiki ikke er en valid kilde, men ofte finder man jo kildeangivelser på wiki og kan så gå videre derfra.
Det bliver f.eks. nok ikke mere aktuelt end denne videnskabelige artikel fra 2015, Genetics and phenotypes of Chondrodysplasia (Achondroplasia) across domestic animal species
Samt denne interessante artikel om emnet også
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-5827.2008.00572.x/full
Og så er MessyBeast-siden også altid et godt sted at starte med at få et overblik
http://messybeast.com/gene-anomalies.htm
Så munchkin er altså predisponeret for både lordosis og osteoarthritis.
Det er dertil vigtigt at skelne mellem racee som har sundhedsproblemer, som foråsages direkte af en mutaton, som man gerne vil avle på som karakteristisk for racen, og de generelle sundhedsproblemer man kan få kendskab til hos en race, men som ikke forårsages af racens kendetegn.
jun 2006
Homozygous Manx die before birth and are resorbed, mummified, aborted or stillborn. Stillborn kittens show gross abnormalities of the central nervous system. All surviving Manx are heterozygotes. Heterozygous Manx are affected to a greater or lesser degree. The most visible effect is shortening of the tail, varying from complete absence through to partial tail; different lengths can occur in a single litter. Some Manx die before 12 months old and exhibit skeletal and organ defects. In severe cases, spina bifida occurs due to malformed spinal canal. Syndrome includes sacrocaudal dysgenesis, megacolon and constipation, rectal prolapse, congenital urinary tract defects, spina bifida, hopping gait (hind legs not moving independently). Manx syndrome is a neural tube defect affecting the entire vertebral column. Vertebrae at the front end may be shorter than normal. Those at the hind end are fewer in number and some may be fused. The pelvis may be malformed and fused and the anal opening may be narrow, causing constipation (evident at weaning). The spinal cord may terminate prematurely causing poor hindlimb control.
Og hvis du vil have dokumentation på at pseudoachondroplasia er en type af dværgvækst så værsgo
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1487/
jun 2009
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
nov 2011
Følger: 38 Følgere: 95 Katte: 15 Emner: 62 Svar: 388
Eneste der er godkent er munckin og så er napoleon på trin 2 ud af 3 i godkendelsesprocessen.
jan 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 14
Jeg har en Welsh Corgi Cardigan - de har dværgvækst. De har ikke problemer med ryggen og er man en seriøs avler har de heller adhd(altså ment som i albue og hoftedysplasi). Der skal tages større hensyn til dem mht trapper og spring når de er hvalpe - for at skåne ryg og knogler. Knoglerne er ikke svagere, men de vokser langsommere.
Udover det er er det altså sunde stærke hunde. Det er arbejdshunde, der både bruges til agility, hyrdning af kvæg (som er det racen er avlet til), rally og mange andre ting. Opdrætteren ag vores vores har bl.a. Brugt en til førerhund i hjemmeværnet.
Så inden i trækker konklusioner om hvad dværgvækst betyder for dyret. Så mød de pågældende dyr, tak! Jeg synes personligt det er mere synd at avle på gendefekter som ved scottish fold, hvor de mangler brusken i ørerne g derfor nemt får problemer med ørerne. Eller at avle næserne så korte som perserne og bulldog-racerne, hvor de har store vejrtrækningsproblemer.
Og husk lige på at mange racer ikke kun Munchkin, Bambino og Minuets opstod fordi der var et eksempel et menneske på et tidspunkt synes "så ekstra nuttet ud"
nov 2013
jun 2006
At mennesket tidligere har lavet "fejl" er jo ikke det samme som at man skal blive ved med det? Jeg nævner vist tidligere de problemer der er med en race som manx f.eks., som er blandt de tidligste racer
Kat med korte ben