{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.553 visninger | Oprettet:

Allergi {{forumTopicSubject}}

Jeg har to huskatte, hvoraf den ene lider af loppeallergi.

Kattene fik lopper første gang i marts, hvilket vi opdagede ved at den ene kat fik skaldede pletter og sår. Vi kom hurtigt af med lopperne og katten fik det godt igen, men de fik så lopper igen i august. De har siden da fået Frontline combo hver 3-4 uge, men katten med allergi får det bare værre og værre. Hun har fået store skaldede pletter og har mange små sår. Vi finder ikke længere tegn på, at de har lopper (dvs. vi finder hverken lopper på dem eller afføring fra lopper), så det undre mig, at hun reagere så voldsomt på de evt. få lopper, der kan være tilbage. Vi har haft hende til dyrlæge flere gange, hvor hun får binyrebarkhormon, hvilket hjælper meget på allergien, men det er jo ikke ikke holdbar løsning i længden. Hun virker heldigvis ikke til at være påvirket af allergien bortset fra, at det klør (hun virker glad, legesyg, kælen og spiser godt). Jeg tænker derfor på, om hun også er allergisk overfor andre ting end lopper, og om det kan være forklaringen på hendes reaktion? Vi skiftede i sommers til Premiere Excellent kattegrus, så jeg overvejer om, hun kan være allergisk overfor det? Det skal lige siges at begge katte er 100% indekatte, så det må være noget herhjemme, hun reagerer på.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende? Eller er der nogen, der har erfaring med allergi overfor kattegrus, og evt. kan foreslå et allergivenligt alternativ?


Kommentarer på:  Allergi
  • #1   10. nov 2015 Det lyder som en typisk loppespytsallergi. Bare et enkelt bid er nok til at sætte reaktionen igang. Katten skal være loppebeskyttet hele året. Får den alligevel reaktion, skal den hav en Capstar, som dræber alle levende lopper på katten i 24 timer og binyrebarkhormon/kortison. Katte tåler langvarig brug af kortison meget bedre end mennesker.

  • #2   10. nov 2015 Frontline Combo virker ikke altid så hurtigt og effektivt. Jeg ville forsøge med Activyl som loppekur fremfor Frontline for det tager lopper i omgivelserne. Det vil derfor formindske risikoen for lopper der bliver udklækket inde over længere tid.

  • #3   10. nov 2015 Jeg ville skifte væk fra frontline, det virker ikke godt nok.

    Med hensyn til grus, så vælg noget uden duft overhovedet, det hjalp min kat med allergi.


  • #4   10. nov 2015 Det kan måske hjælpe at give den en ½ årlig injektion med Program Vet, så kan æggene ikke klække. Skift loppemiddel, jeg bruger Advantage ved behov (mine er på Program Vet), hav Capstar på lager.
    Der er også nogle der har god erfaring med Stronghold.
    Ellers er der det mest trælse - rengøring, rengøring og atter rengøring....

    Det med at de tåler binyrebarkhormon bedre er jeg ikke enig i. Jeg har haft en kat med sukkersyge forårsaget af depomedrol i store doser. Der sker ikke noget ved det en gang i mellem, men kroppen skal have en pause ind imellem.


Kommentér på:
Allergi

Annonce