2.797 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

For kælen kat? For kælen kat?

Hej

Vi har tre katte som er utrolig glade for at ligge der hvor vi er, eller ligge på os - de spinder på livet løs og elsker at blive nusset.

Om natten lukker vi dem ude af soveværelset,
de er ikke rolige hele natten, dvs de begynder at slikke os i hovedet, gå på os og bare stå at spinde for at få opmærksomhed ?? Eller vil faktisk sige to af dem er begyndt at have fundet roen.
Men det er den sidste der er lidt voldsom. Om morgenen når døren bliver åbnet løber de alle sammen ind og hopper op til os - to af dem finder ret hurtigt ro ved siden af os, men den tredje han slikker mig i hovedet går på mig, og spinder, hvis jeg ikke reagere napper han mig i hånden, og hvis jeg prøver lidt at gemme mig under dynen, så prøver han ihærdigt at grave sig ind.
Syntes det er lidt ærgerligt men nok også ved at være lidt irriterende, at der går måske en halv time før han finder ro. Og til den tid er jeg jo helt vågen.
Hvad kan man gøre? Og er det helt normal adfærd?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For kælen kat?
  • #1   23. feb 2016 Det er helt normal adfærd. Jeg tror, han keder sig...

• #2   23. feb 2016 Altså hvis det er de 3 katte du har oprettet så er dert helt naturlig adfærd for katte i den alder, de er jo alle 3 ungkatte, de er jo alle født i 2015og altså under et år.
    Du skal være lykkelig for at 2 af dem kan forholde sig i ro forholdsvis hurtigt, jeg har en på snart 4 år som stadig ikke forholder sig i ro hele natten og derfor heller ikke sover sammen med mig, men så får hun jo bare opmærksomheden når Vi er stået op.
    Hvis i ikke ønsker at blive vækket af kattene så hold dem ude af soveværelset og luk dem først ind når i er færdige med at sove, kattene lider ikke nød ved ikke at være i soveværelset, og så vær i øvrigt glad for at i har så dejlige katte som bare vil være sammen med jer konstant og elsker nus og kæl, det er en gave.

Men en måde man kan komme lidt omkring det der med at få katte til at forstå at om natten sover man, det er ved at levede godt trætte sidst på aftenen og så give dem en stor portion vådfoder lige ved sengetid, for en mæt kat er en træt kat, men forvent stadig ikke at kattene i den alder sover hele natten.

• #3   23. feb 2016 Mine kommer i soveværelset, jeg har tidligere kørt med den anden løsning, men vil ikke undvære dem i soveværelset længere smiley
    Mine er normalt rolige, og det er ikke altid de sover hos mig, og ja det sker de forstyre lidt men det er sjældent, og det tager tid.
    Nu og da får de et flip om natten, især hvis jeg har været meget hjemmefra, eller noget udenfor har forstyrret dem, så sætter jeg døren på klem til stuen og skydedøren bliver også sat på klem, så de ikke kan løbe helt vildt og bruge sengen som landingsbane, men der kan være uger mellen det sker.
    Når Mitti skraber ved min dyne, er det fordi han vil sove under den, og det tager jo kun et øjeblik at løfte dynen.

Jeg tror kun i kan vænne dem til at sove i soveværelset ved faktisk, at hive dem fuldt adgang, for når i lige lukker dem ind om morgenen er det jo vildt interesant, og så skal der undersøges, og de tror i er vågne, det skal jo lære det ved at prøve sig frem og finde ud af der ikke bliver reageret, selv når de snuser en i hovedet.
    Mitti har været sværest at lære det, for det er svært, ikke at reagere når der bliver nappet i ens tæer smiley men det er blevet meget bedre siden han blev 2 år, men han kan godt lige forsøge en gang i mellem, men et nej og så vende sig om på den anden sige har virket her,,,, men det tager tid.

• #4   23. feb 2016 mine 14 i alderen 6 mdr til 14 år bestemmer selv hvor de ligger om natten. det eneste sted de ikke får lov til at være er i stuen
    så jeg har som regle 5-6 katte i min seng. Og det er da hyggeligt smiley

det som er sjovest er at de 3 yngste mere opholder sig i køkkenet for at lege.

• #5   23. feb 2016 Vi lukker dem ude for at kunne sove hele natten.
    Ellers bliver vi typisk vækket ved en 2-3 tiden og så til om morgenen.
    Det er derfor vi har truffet den beslutning smiley

Men syntes bare han er meget "voldsom" med at skulle nusses og slikker en voldsomt i hovedet - hvor de andre lægger sig ved siden af os.

• #6   23. feb 2016 Altså nogle katte formår jo på en meget bestemt måde at fortælle at de vil have opmærksomhed her og nu, og så er der sådan set ikke andet at gøre end at give dem det, for at ignorere er så dan set ret umuligt for katte er ret vedholdende smiley smiley smiley
    Min den store som kommer med i seng fordi hun kan finde ud af at sove roligt hele natten, hun har en vane med at når jeg går i seng så lusker hun med men bruger et stykke tid på at snuse rundt og sidde og kigge ud af vinduet før hun hopper op i sengen, men når hun så hopper op så vader hun ned i benenden og begynder at ælte med forbenene på mine ben, det gør hun indtil hun får min opmærksomhed og jeg klapper på sengen ved siden af mig og siger så kom her, og så kaster hun sig ellers ned op af mig storspindene og kræver kæl i den helt store dur, det er sådan fast ritual men hun er jo sådan set ligeglad med om jeg er nået at falde i søvn inden hun er klar til at hoppe i seng og hun kan finde på det samme hvis jeg vågner ved 6 tiden og skal op og tisse, ikke altid men særligt hvis hun har været meget alene om dagen så vil hun have ekstra opmærksomhed.
    Man vænner sig til det og hvis ikke man vil det så skal man lade være med at lade dem komme i soveværelset når man vil sove.

Adfærden er helt normal.

• #7   23. feb 2016 Det med at den ene er mere kontaktsøgende/ kælen er noget af det jeg nyder.
    Røde er også en kælepot, men ikke en der kommer på skødet, og kommer kun i fodenden af sengen, hvor Mitti helst ligger med hovedet på min hovedpude om natten, og om dagen kan være helt syg kælen, hvis jeg er for meget hjemme fra, han skal helst side helt oppe under min hage, og sørge gerne for, at både iPad og strikketøj bliver lagt væk smiley der skal jo være plads til ham, og jeg nyder det.

• #8   23. feb 2016 endelig er det lidt sjovt
    for normalt hører man altid at ens kat ikke gider at kæle
    og så har du det modsatte problem - som endelig jo bare er fordi han er glad for dig.

• #9   23. feb 2016 Jamen jeg elsker at de alle tre så gerne vil være i nærheden af os. I stuen om aften ligger de enten op af os eller på os, og det er så hyggeligt.. De er altid sammen med os..
    Meeeennn vil også gerne have min søvn ??

• #10   23. feb 2016 jeg får aldrig en hel nats søvn - endelig lidt træls når man er på stærke smertestillende piller, men nu kan jeg sove længe, så det går nogenlunde
    men har en som er konisk forkølet, og han skal have pusset næsen flere gange. så har jeg et par stykker som mener at man godt må sove på en. så har jeg Krumme som lige mener at man skal smide kattegruset ud på gulvet. har to søskende som snorker værre end et tordenvejr.
    heldigvis har jeg ikke også børn smiley for så havde jeg aldrig fået noget søvn

• #11   23. feb 2016 når min dreng vækker mig for at få opmærksomhed, så lægger jeg armen om ham og nusser ham ned at ligge og så bliver han nusset i søvn. når han holder op med at spinde sover jeg videre, for så sover han og ligger stille smiley

• #12   23. feb 2016 Vi har siden i sommers haft en tilløber som kommer hver dag - han begyndte for 2 uger siden at gå ind til mig om morgenen når de andre står op (jeg står senere op da jeg har IBS og bliver stresset når jeg skal vente på andre hvis jeg skal på toilettet - jeg tager også piller). Han kradser på døren, sidder og siger miav til den store guldmedalje(selv hører jeg kun når han kradset) men formår altid at vække mig. Det er vildt nuttet at han gerne vil ind til mig og sove i fodenden. Det er nu blevet til et fast ritual.
    Men jeg må godt nok indrømme jeg bliver vældig gnaven når jeg bliver vækket før tid - heldigvis er det jo svært at blive sur på ham når han er så nuttet smiley
    Vores to andre vader ud og ind fra klokken 23 stykker, hvor de godt kan finde på at vække min mor kl. 4, 5 eller 6 for at blive lukket ud. De er vildt træls - min mor har aldrig en hel nats uafbrudt søvn smiley
    Jeg synes du er vældig heldig at have sådan nogle kælne katte - begge vores egne er virkelig ikke kælne >_> den lille tilløber er dejlig kælen men jo ikke rigtig "vores" kat.
    Alle tre er over 5 år gamle nu.
    Jeg har ikke rigtigt nogle råd smiley som sagt er det totalt mislykkedes at lære vores at om natten sover man - jeg ønsker dig dig alt held og lykke med at finde en løsning
    (Del endelig, da man måske selv kunne bruge den ^^)

• #13   24. feb 2016 Herhjemme siger vi godnat med en snack og så går jeg i seng.
    Hvis jeg en sjælden gang skal op i utide, så for bliver lyset slukket og jeg vandrer som i søvne, det bevirker at kattene ikke står op.

Kattene må være i sengen når jeg er syg, men kun i dagtimerne.
    Jeg vil have min nattesøvn og en kat er et nataktivt dyr, så når solen står op, så står kattene også op smiley

• #14   4. maj 2016 Jeg savner da at have mine katte i sengen ved os og ligge og nusse dem imens man falder i søvn, de er rolige mine, så det er ikke det der er problemet. Men jeg savner til gengæld på ingen måder al pelsen i sengen som bare sad i alt og endte i ansigtet. Så jeg gør i stedet som det første står op og går ned og siger godmorgen til dem og så får de alle lige en lille nussetur og den der vil snakke videre får en længere nussetur smiley
    Men jo trods pels i sengen savner jeg den da stadig, men det er heller ikke godt for mig mere efter jeg fik konstateret astma. Men elsker dem alle lige højt og det ved de, selvom de ikke er i soveværelset nu efter vi flyttede. smiley

Kommentér på:
For kælen kat?

Annonce