3.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen

Hej.

For en uges tid siden skiftede jeg kattefoder for at prøve at give mine katte en anden variation end den de altid får.
Mine katte er begge snart 6 år og har aldrig haft problemer med maven eller sådan.
Efter foder-skift er især hankatten begyndt at afgive blødt lugtende afføring og i går begyndte han at slikke sig selv på maven - idag ser jeg så at han nu også er begyndt at køre numsen hen af gulvet. Hunkatten ser ud til at have det fint, men det er hankatten som jeg er bekymret for.
De er heller ikke helt vilde med det foder (Arion) end det som de plejer at få (Royal Canin)
Nogen som har oplevet det før ved skift af foder???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen
  • #1   25. feb 2016 Har du skiftet fra det ene til det andet foder gradvist? Det er meget vigtigt, da det ellers kan give maveproblemer - som det du ser her. Tænker at den trækker røven hen over gulvet, fordi den netop har ubehag dér. Kender vi jo selv hvis vi har dårlig mave, til sidst er det heller ikke længere rart smiley

• #2   25. feb 2016 Jeg havde måske et kg tilbage af det gamle foder som jeg så har blandet op med det nye, men måske er det ikke nok?
    Jeg må lige give 2-3 dage, hvis det fortsætter så må jeg jo købe det gamle foder igen smiley

• #4   25. feb 2016 Hvis du har skiftet fra RC som har meget korn og til Arion som vist er uden korn ? Og kun med et kg af det gamle som overgang, har du simpelthen smadret deres mave balance, du må have fat i noget der kan genskabe balancen, det kan du få hos dyrlægen.
    En overgang fra kornfoder til kornfrit foder skal være på mindst en månede, der sker en forskydning i enzymerne i maven, for katten har jo ikke fra naturensside enzymer til at nedbryde korn, men for at tilpasse sid det foder de får, hvor der er masser af korn i, så ændre den naturlige balance af enzymer sig over tid, så de bedre kan optage næring fra det, og når der så skiftes til et foder med højt kødindhold, skal der så en mere naturlig balance til, men det tager tid.

• #6   25. feb 2016 Åh nej det vidste jeg slet ikke!!
    Tak for svar. Jeg må ringe til min dyrelæge så smiley

• #7   25. feb 2016 hvis kattene ikke kan lide det, er det så ikke bare bedre at gå tilbage?

• #8   25. feb 2016 Arion er ikke kornfrit, så det er ikke det, der er forklaringen på blød afføring. Men nogle kattes fordøjelse reagerer på foderskift bare det er til en ny variant eller et nyt mærke.

!Jeg må lige give 2-3 dage, hvis det fortsætter så må jeg jo købe det gamle foder igen"

Hvis jeg var dig, ville jeg nu hellere straks købe en pose af det vanlige RC og blande mere af det i. Og indtil maven er ok, ville jeg kun give hankatten meget lidt eller intet Arion, og så starte forsigtigt op med det igen.

Godt mod for blød afføring:
    Kogt kylling, eller skånekost fra dyrlægen.
    Prokolin, canikur eller andet probiotika.
    (Ganske) lidt psylliumskaller blandet i vådfoder.
    (IAMS) hairball-tørfoder.

Slikken på maven?... Man skulle nærmere tro han ville slikke sig bagi. Når afføringen er for blød, så kan der hobe sig noget sekret op i analkirtlerne, så det kan være det, der generer, og får ham til at "køre røv".

Kommentér på:
Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen

Annonce