Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen
Hej.
For en uges tid siden skiftede jeg kattefoder for at prøve at give mine katte en anden variation end den de altid får.
Mine katte er begge snart 6 år og har aldrig haft problemer med maven eller sådan.
Efter foder-skift er især hankatten begyndt at afgive blødt lugtende afføring og i går begyndte han at slikke sig selv på maven - idag ser jeg så at han nu også er begyndt at køre numsen hen af gulvet. Hunkatten ser ud til at have det fint, men det er hankatten som jeg er bekymret for.
De er heller ikke helt vilde med det foder (Arion) end det som de plejer at få (Royal Canin)
Nogen som har oplevet det før ved skift af foder???
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 2
Jeg må lige give 2-3 dage, hvis det fortsætter så må jeg jo købe det gamle foder igen
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
En overgang fra kornfoder til kornfrit foder skal være på mindst en månede, der sker en forskydning i enzymerne i maven, for katten har jo ikke fra naturensside enzymer til at nedbryde korn, men for at tilpasse sid det foder de får, hvor der er masser af korn i, så ændre den naturlige balance af enzymer sig over tid, så de bedre kan optage næring fra det, og når der så skiftes til et foder med højt kødindhold, skal der så en mere naturlig balance til, men det tager tid.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 2
Tak for svar. Jeg må ringe til min dyrelæge så
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
!Jeg må lige give 2-3 dage, hvis det fortsætter så må jeg jo købe det gamle foder igen"
Hvis jeg var dig, ville jeg nu hellere straks købe en pose af det vanlige RC og blande mere af det i. Og indtil maven er ok, ville jeg kun give hankatten meget lidt eller intet Arion, og så starte forsigtigt op med det igen.
Godt mod for blød afføring:
Kogt kylling, eller skånekost fra dyrlægen.
Prokolin, canikur eller andet probiotika.
(Ganske) lidt psylliumskaller blandet i vådfoder.
(IAMS) hairball-tørfoder.
Slikken på maven?... Man skulle nærmere tro han ville slikke sig bagi. Når afføringen er for blød, så kan der hobe sig noget sekret op i analkirtlerne, så det kan være det, der generer, og får ham til at "køre røv".
Min kat kører numsen hen af gulvet og slikker sig på mavnen