Voksen indekat, kan den begå sig ude Voksen indekat, kan den begå sig ude
Hej Forum
Jeg har en voksen indekat, der pt. ikke har prøvet andet. Nu har jeg imidlertid fået gode muligheder for at kunne lukke ham ud. Jeg er dog ret bekymret for om han kan begå sig eller er for naiv til at flygte, hvis reelt fare opstår.
Jeg kunne meget godt tænke mig at høre, hvis nogle af jer har været samme forløb igennem.
Jeg har overvejelser om en hegnet have.
og eller at træne ham stille og roligt i en ret afskærmet baghave. Han vil ikke på vilkår i sele så dette er ikke en mulighed.
Man kan man fornuftigt vænne ham til udelivet og potentielle nye farer, så han selv kan gå rundt og udforske verdenen?
Erfaringer og gode råd modtages hjertens gerne
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 811 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.360
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
" ....eller at træne ham stille og roligt i en ret afskærmet baghave."
Hvad vil du træne ham i?
Om det er en god ide at lade ham løbe frit, afhænger bl.a. af katten, naboerne, og hvordan trafikken er i området.
Men jeg vil da mene at det godt kan lade sig gøre. Engang overtog jeg en gammel seniorkat, der havde været (ene)indekat hele sit liv.
Et par uger efter hun var flyttet ind, lod jeg bare døren stå åben, og så gik hun ud ... jeg gik med, og hun gik selv ind igen. Ingen problemer i det.
Hun elskede at være ude om sommeren, og holdt sig altid tæt ved huset. Desværre var der ét problem, hun var ret aggressiv overfor andre katte. Dét var træls
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 177
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.011
har selv haft løbegård i snart 20 år. har haft tilløbere (hankatte) som er gået fra at være ude til at være i løbegård uden problemer.
har 14 katte, og de elsker den.
nu bor jeg i et område med aids og leukæmi, så mine skal ikke være i kontakt med disse katte, så mine skal op i højden for at se ud.
problemet med at lukke en indekat ud, er at den skal til at lærer at forsvare sig. det kommer oftes til at koste på pengepungen. dermed er der også en stor risiko for at katten bliver smittet med div sygedomme.
der er bare så mange farer for katten hvis den får lov til at gå løst.
så hvis jeg var dig ville jeg lave løbegård eller hegne haven ind.
tænk på at han er ikke vant til andet end at være inde. så hvis han får måske 10 m2 med 2 meter i højden, ja så har han fået et paradis.
det vigtigste er at katten har mulighed for at komme op i højden
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
De lod lågen stå åben, og holdt Avalon inde, han var træt og sulten da han kom hjem.
Men de er aldrig hoppet over hegnet, men har jaget andre katte ud.
Jeg har selv 140 hegn med 30 cm indbuk, på 45g, det har holdt mine katte inde i 7 år, men jeg har tidligere haft en kat som ville have smuttet over.
Så hvis du ikke er vild med frit løb, ville jeg da forsøge med et hegn, og vælger katten at smutte over? Så kan du tage den det fra, for det er jo trygt at være på egen grund.
De første mange gange mine var i haven, ja hele første sommer med dem jeg havde og når der er kommet ny kat, har jeg været i haven sammen med kattene, og min have er altså kun 30m2, men det er deres territorium, og jeg tror de ser hegnet som beskyttelse, her er mange andre katte og hunde, og børn som leger, og de ved de ikke kan komme ind
En af de katte jeg havde da jeg flyttede her ud, ville ikke ud før der var hegn om haven, det var jo en kendt ting, og en grænse som hun kendte
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 81 Svar: 486
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Hegn haven ind, giv den noget at klatre på i den. Det er meget bedre for katten og dermed også dine nerver
aug 2009
er der gode tips til den del nede ved jorden, så jeg undgår smuthuller?
jeg pudsler lidt med et 45 grader hæld på toppen.
sep 2011
sep 2011
dec 2006
Kig evt. på
www.katteindhegning.dk
dec 2006
Hvis grunden skråner kan det være svært. Det skråner lidt her, så jeg har tætnet med et par fliser, et sted hvor hegnet kun lige når jorden.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
Så det er enten eller!
En sygdom gjorde at Freddie skulle tabe sig og det var nærmest umuligt! Så jeg tog en dyyyyb indånding og gav ham lov til at komme ud max et par timer dagligt med den betydning at han nu har smidt 300 g.
Men begå sig?? Ja det er nu så meget sagt, for han tror at alle kan lide ham - og at biler er ufarlige! Jeg fik hjertet op i halsen i går da han tog turen ud foran en bil der gudskelov ikke kørte hurtigere uden at begge katte slap uskadt (ikke alle er velkommen på matriklen).
Men indtil videre - og det håber jeg holder er han dog bange for børn, hunde og større køretøjer.
Der er heller ikke noget der hedder kattelem, det er høflig betjening ved døren og jeg tager ingen steder når han er ude. Han kommer heller ikke ud når det er mørkt.
Meen... jeg har endnu ikke fortrudt det, for han er blevet mere aktiv og glad og det tæller også
maj 2012
aug 2009
178 cm 5x5 cm hegnstråd/net med et 45 grader indhæng.
jeg vakler lidt mellem træpæle eller galvenisered pæle (måske sværere at klatre i)
men der skal opstilles mere end 100 meter hegn, så det er et kæmpe projekt. Hvis alt svinger, så kan det være han skal have en ven igen. Der er jo nogle skønne katte der dukker op af og til. Jeg tror jeg har begrænset mig til tre mulige racer.
Gode tips råd til at sikre at hegnet bliver stabilt og stående, modtages også gerne
dec 2006
Mine trykimprægnerede træpæle har holdt 9 år, men nu er der en, der er rådden nede i jorden - et spørgsmål om tid, før den knækker helt
Nå, men dengang jeg (med megen hjælp) satte pælene i - laaaaangt ned i jorden, brugte jeg et pælebor; og en slags "gribeskovl" (fra Zink Lysbro?), der kunne grave sten op fra de dybe huller.
Og så brugte jeg en bankestok - bare en kæp ca. 3-4 cm Ø - som jeg stampede og bankede jorden godt fast omkring pælene med. Lidt jord på, stampe - mere jord - stampe- mere jord - stampe osv. Imens er der en hjælper, der holder pælen lige.
Som nævnt har det stået stabilt i 9 år, men synger nok efterhånden på sidste vers. *suk*
Ja, det ER et kæmpeprojekt, så jeg kan godt forstå, at du får tanker om at anskaffe en kat mere, så der er to katte om at få glæde af alt det møjsommelige arbejde ;-).
maj 2012
Jeg kunne ikke få stænger der var lige så højt som hegnet, men det står fint op, til hvor jeg har bukket det.
maj 2012
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Jeg har en af de katte som er født som indekat, og som ikke har lyst til at være ude overhovedet, men indhegnet have har hun stor glæde af
Katteindhegning.dk har nogle rigtig gode links til forskellige hvor man kan få inspiration. Jeg har selv en indhegning med træhegn og en strømtråd i toppen (startede med "udhæng" i en del år, men en af vores europé piger var for stor en udbryder)
aug 2009
Jeg har set flere der har et strøm/el kabel i toppen af hegnet, er det virkeligt nødvendigt?
Hvis ja, hvad kan så anbefales?
maj 2012
De kastrater jeg har haft og mine pigers, det har fint holdt sig inden for hegnet, både med og uden overlæg ind i have.
aug 2009
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Du kan se her hvordan vi har indhegnet haven. De kan ikke komme ud og andre katte holder sig væk når hegnet er 50 cm vandret ind mod haven.
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/off-topic/11218-loebegaard___indhegning_af_haven_
dec 2006
aug 2009
dec 2006
Man kan kan lave udhæng begge veje (altså både ind mod sin egen have og naboens), men det vil nabo nok ikke synes om.
Så er der strømtråd øverst, men katte der klatrer op fra ydersiden af hegnet, får vel ikke stød?.... noget med at der skal være metal på hegnet ... noget med jordforbindelse?...
# 27 Uh, jeg er ikke så stiv i grader og hældninger ;-), men hvad der er nødvendigt at gøre ved toppen af hegnet kommer an på katten.
En livlig, adræt, eventyrlysten kat er sværere at holde inde, end en mere rolig kat.
Mine katte har aldrig forsøgt at klatre over hegnet, og nu er det ved at være slidt op
maj 2012
Jeg har ikke haft andre katte i min have, jeg tror når det er nethegn de kan kikke igennem, og der aldrig er noget spiseligt i haven, og ingen dejlige fertile piger, så er der ikke noget sjovt som skal undersøges, så hvorfor have besværet ? Jeg har haft hankatte som afmærkede langs hegnet ude fra, så vidste mine jo også hvor grænsen var, og jeg har også markeret deres territorium med klumper fra bakken ( de tisser og laver ikke i haven)
Min datter har haft problem med fremmed kat i haven, men det er det faste hegn og skuret de kommer over, også selv om hendes ikke kan komme ud, så de fremmede må lukkes ud, og det stoppede da pindsvinet sov og ikke skulle fodres mere ( en lille undervægtig pindsvineunge som blev fodret langt ind i december)
jun 2006
aug 2009
Jeg har lige regnet lidt på mit projekt. Det er godt nok noget af en investering, så jeg håber virkeligt, at det bliver godt
Projekt havehegn
Indhegning af 2000 m2 have.
110 meter / 25 meter x 178 cm (5*1429 kr) = 7145 kr
Hegnspæle (galvaniserede rør 230 cm) 110/3 (40*42 kr) = 1680 kr
S-kroge til pæle (2*30stk*75 kr) = 150 kr
I alt = 9000 kr
plus arbejdstid selvfølgelig og så mangler jeg endda det indhæng 45 graders vinkler jeg har tænkt mig
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
maj 2012
aug 2009
Jette L : Jeg har faktisk overvejet trykimpreneret træ en del, men hælder til de galvaniserede pga, holdbarhed og at kattene ikke så godt kan kravle i det. Det er bestemt ikke den billigste løsning. Det er også smag og behag
* Felis * Det er godt nok noget af en spring kat. Min springer ikke mere end højest nødvendigt, men op på min skulder er set, cirka 175 ish'
Det er faktisk der jeg har tænkt mig at købe hegnet og pæle, Jeg har bare umiddelbart mere mod på den grønne plastbelagte model af samme type hegn. Men intet er helt fast endnu. Jeg synes nu stadig at det virker ret voldsomt at så meget af toppen 'bør' være vandret
De billeder der er taget af vores hegn øverst, ser voldsomt ud på den måde billederne er taget på og det er det slet ikke.
dec 2006
Hvordan skal de galvaniserede pæle stå fast i jorden?
Og hvordan fastgøre hegnet til det?
S-kroge - til hvad?
Når du går i gang, Gert, så tag meget gerne billeder undervejs, og opret et fotoalbum, så vi kan se
dec 2006
aug 2009
Jeg skal nok prøve at tage nogle billeder undervejs. Jeg er dog blevet lidt usikker på om han bare kravler op på huset istedet, hvis er er så god til at klatre springe
Tror i store plastik strips kan holde nettet fast til pælene, eller skal jeg have fat i noget stærkere ??
jun 2006
Jeg tror dog ikke 10-15 cm er nok, tror du skal op på en 30-40 cm,
dec 2006
Hvordan skal pælene stå fast i jorden? Skal der bare stampes jord omkring som ved træpæle?
Felis - det vandrette trådnet skal jo hvile på et eller andet hyldeknægthalløj, og så kan de vel hoppe op på det...
aug 2009
Jeg tror der skal være noget i toppen til at holde nettet oppe, det var her jeg umiddelbart tænkte s-kroge. Den er ikke helt landet endnu, måske noget bindetråd.
Jeg har aldrig set en kat springe over noget på 180 cm.
Jeg havde en lejlighed med en gennemsigtig plade for se evt.
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse-kat/11241-projekt_katte_afskaermning
Den hoppede ,de dengang, aldrig over, han prøvede ikke engang
dec 2006
Jeg er komplet talentløs når det gælder handyting, men 30-40 cm ned i jorden dét er jeg altså sikker på, er for lidt ... tror de vælter, så
(.... apropos stolper, der vælter
dec 2006
http://www.idenyt.dk/postkasse/
det er så godt nok om træstolper, men metalstolper vil helt sikkert også rokke eller vælte, hvis de ikke kommer dybt nok ned.
Men 1 meter
Voksen indekat, kan den begå sig ude