{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Flytning {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Min kæreste og jeg har købt hus, som vi skal flytte i i løbet af juli. Det er super fedt, og jeg glæder mig til at give drengene mulighed for at komme og gå som de vil gennem en kattelem.

Dog er der et par ting, der bekymrer mig, og som jeg håber, I kan sige noget klogt om smiley

1. Misserne bryder sig ikke ret meget om at køre bil. Vi har en meget kort tur til dyrlægen, og bare der jamrer de hele vejen. Turen til det nye hus tager omkring 30 minutter, så det er noget længere, end de er vant til. Skal jeg give dem noget Zylkene eller lignende inden køreturen?

2. Huset vi har købt er STORT. Som i over 4 gange større end vores nuværende bolig. Så jeg tænker, om det bliver for meget for dem at introducere til hele huset på én gang? Er det bedre at tage lidt af huset første dag, og så derefter åbne nogle flere døre?

Dørene ud til er lukket de første par uger, så de lige lærer, at vi bor et nyt sted smiley

På forhånd tak for hjælpen!


Kommentarer på:  Flytning
  • Hilda D
    Hilda D Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #1   10. jun 2016 Hej Mia, mht køretur. Min kat HADER og bilturen, uanset om det er 5 min eller 3 timer. Jeg læste et sted man kunne ligge et tæppe over buret, det hjalp gevaldigt. Der var kun en lille bitte smule piv, i forhold før hvor hun har kæmpet med næb og klør for at komme ud. Du skal nok lige være obs at tæppet ikke er for tykt er i sommervarmen og der kommer lidt luft ind smiley

  • #2   10. jun 2016 Pas på hvis det er varmt når i skal køre, så skal der ikke for meget over buret, men gode råd har jeg ikke til køretur smiley jeg har prøvet alt som er foreslået her og hos dyrlægen, intet har hjulpet på min kat, han stresser så meget, at han får tynd mave i boksen, så han har fået stor hundevogn, hvor der kan være en kattebakke med, det hjælper lidt.
    Når i indtager det nye hus, ville jeg ikke spære noget af, men sætte dem der hvor kattebakken står, og mad og vand i et rum tæt ved.
    Men hav flere bakker, så de ikke skal lede efter dem, når de er rundt og se huset på deres præmisser.
    Gem lidt brugt grus, og put noget i alle de nye bakker, så det dufter som det skal ??
    Dine katte skal nok finde rundt og nyde det store hus.


  • #3   10. jun 2016 Ps, selvfølgelig skal de være i et lukket rum, mens i flytter ind og dørene står åben, og det skal være inde 2-4 uger før de må komme ud, så de ved hvor de boer ??

  • #4   10. jun 2016 For at tage dine spørgsmål først:
    Jeg har også katte der bestemt ikke bryder sig om at køre bil, jeg bruger Bach rescue dråber, så jeg syntes zylke bestemt kan være en god løsning.

    Med hensyn til flytningen, så skal under selve flytningen lukke dem inde i et rum først der hvor i flytter fra, så kattene er det sidste i sætter ud i bilen og næst i det nye hus mens i flytter tingene ind, men derefter skal i blot lade kattene i spicere huset i deres eget tempo, men lad være med at give dem adgang til rum i har planer om at kattene ikke skal komme i hvis der er sådanne rum.

    Til sidst vil jeg komme med en kommentar, nu ved jeg ikke om dine katte på nuværende tidspunkt er indekatte, hvis de er det så overvej nøje endnu engang om de skal være frintløbere. Grunden til jeg siger det er ikke fordi jeg har noget imod frintløbere, men da i flytter til et nyt område, så ved i jo ikke hvordan naboerne har det med katte, så kan du måske argumentere at jamen der er langt til naboer, tjaaa men katte kan også have et stort territorium helt op til 2 km, var jeg dig ville jeg nok nærmere overveje at indhegne haven eller lave en løbegård til kattene så du sikre dig at der ikke kommer nabostridigheder pga kattene og selvfølgelig også den faktor at så bliver de ikke kørt ned.
    Dette er blot et godt råd, som du måske kunne overveje.

    Der har faktisk for kort tid siden været en tråd herinde hvor en brugers nabo åbenbart var så træt af hendes katte at han anmeldte hendes katte for at have ridset hans bil og ville have erstatning, det tiltrods for at hendes katte havde løbet frit i flere år, så det er ikke for sjov at jeg giver det råd.


  • #5   10. jun 2016 Zylkene er fint i en uges tid op til flytning - enten flyt kattene til et værelse med deres ting først eller anbring dem på et værelse i den gamle bolig med deres ting til at er flyttet og flyt dem til sidst. Når I er flyttet med alt, skal kattene introduceres til den nye bolig stille og roligt - dvs 1 værelse af gangen om muligt - de må ikke komme ud de første 3 uger, da deres interne lokalitetssans vil søge den gamle bolig og så er de væk - start med at lade dem komme ud på tom mave, så løber de ikke så langt og strø noget af deres grus rundt om i haven, så de kan lugte hvor de hører til smiley
    Dog vil jeg anbefale en løbegård eller voliere til kattene, så du ikke får problemer med naboer eller overkørte katte smiley


  • #6   10. jun 2016 flyttede selv fra nordfyn til langeland for 2 år siden med 18 misser.en køretur på lidt over 1 time pga trailer
    de sidste par dage fik de dr bach, og dem som jeg viste havde svært ved at kører bil fik lidt ekstra flyttedagen

    vi startede med at flytte vores senge + noget af kattenes ting i det første læs. der skulle lige gøres rent. så kørte jeg hjem og hentede kattene.

    det gik faktisk fint.

    nu har vi flyttet nogle gange, og kun den dag hvor vi flytter ind, har kattene været spæret inde i en del af huset. dagen efter har de fået lov til at gå hvor de har haft lyst til.

    husk at lade dem gå inde i 2-3 uger, og så ikke lade dem komme ud før de ikke stresser mere, og de skal følge sig hjemme.

    et godt råd er dog at overveje en løbegård. det er en god ting hvis man vil undgå at blive uvenner med naboerne, kattene bliver kørt ned eller kommer til skade mm.
    har selv haft løbegård i over 17 år - lige meget hvor vi har boet. Og kattene nyder det, og det samme gør jeg. de er i sikkerhed, og render ikke nogen steder


  • #7   10. jun 2016 Nu skal det ikke være ende med en diskussion om fritløbere, men jeg vil dog kommentere på det med at genere naboer:

    Huset har, som sådan nogle kasser jo plejer, fire sider: Til den ene side ligger et spejderhus, så en skov, så en mark og så et dyrehospital smiley
    Nuværende ejer har fritløbende kat, og det har aldrig været et problem.

    Mht. beroligende middel, hvilke foretrækker I så? Jeg har både hørt om Zylkene, Feliway og Dr. Bach, men hvad er bedst?


  • #8   10. jun 2016 dr bach og zylkene virker bedst syntes jeg. bruger dog mest dr bach.

  • #9   26. jul 2016 Lille opdatering:

    En veninde og jeg flyttede kattene som det aller første tidligt om morgenen. Køreturen var ikke sjov, men da de kom op i deres "flytteværelse", tog de det hele i stiv pote. Veninden blev i huset, mens vi andre flyttede.

    Og det har de faktisk gjort siden. De har nu boet i huset i fire dage. Det var først i går aftes, at de blev lukket ud i hele huset. Både fordi der stod åbne kasser og poser overalt, som de bestemt ikke skulle rode rundt i, men de virkede faktisk også ganske tilfredse med at være i værelset. De havde alle deres legesager, og deres store kattetræ. Og selvfølgelig mad, vand og bakke.

    De var lidt forsigtige og undersøgende da de blev lukket ud af værelset, men i dag har de indtaget alle stole, skabe og kasser som om de har boet her altid.

    Jeg er så stolt af dem, og jeg glæder mig til, at de kan komme ud og nyde den kæmpe store have smiley


  • #10   26. jul 2016 Hvor godt at høre at det er gået så fint.
    Det var måske en god genistreg at lade dem blive i værelset, der var de jo trygge og kunne langsom vænne sig til alle de nye lyde og dufte, så selvom resten af huset var nyt da de fik lov at gå rundt over det hele så var dufte og lyde jo velkendte, så det ikke var så farligt.
    Et nyt kæmpe hus kan også være for overvældende for nogle katte.


  • #11   26. jul 2016 Jeg har også haft mange bekymringer, Heidi! Heldigvis helt uden grund smiley Og heldigvis behøver vi aldrig at gentage det værste, nemlig køreturen, da dyrlægen er vores nærmeste nabo.

    Vi var derovre lidt efter vi havde overtaget huset, både for at hilse på, men også for at få deres råd til at gøre køreturen mere behagelig for dem. En uges tid efter stod en af dyrlægerne i døren men en lille kurv fuld af "Velkommen her"-ting til misserne. Heriblandt Feliway og Kalm. Skønne naboer! smiley

    Nu sætter vi bare pris på, at misserne endnu ikke tigger om at komme ud. Jeg har i dag bestilt kattelemme på zooplus, og så skal de til dyrlægen og chippes inden så længe. smiley


  • #12   26. jul 2016 Sikke dejlige naboer, det er da ren win win sådan at have katteeksperter lige ved hånden smiley
    Ja heldigvis bekymrer vi os ofte mere end det er nødvendigt, men Fordelen er at man forventer det værste og så bliver man kun glædeligt overrasket når udfaldet er så meget bedre smiley


Kommentér på:
Flytning

Annonce