1.099 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

What to do? What to do?

Hej smiley

Vi har selv 3 katte, som render løs uden for matriklen, som vi har aftalt her på vejen er okay. Her på vejen går aftalen også på at bliver man generet af kattene må man gerne skræmme kattene væk med vand osv. og man er velkommen til at klage til ejere (Alle kender alles katte her)

Vi har her den sidste tid oplevet at vi bliver generet af nogle katte, blandt andet en hankat og en hunkat, de er her aldrig på samme tid, men irritere vores egne katte.

Kattene er ikke øretatoveret, og hunkatten nyser ofte. Hvad skal man gøre? Vi har efterlyst hankattens ejer igennem salgssiden for byen, da han er tynd, og vi tvivler på om han er kommet hjemmefra eller efterladt osv. Men hunkatten derimod er i lidt for god foderstand, men nyser så. Vi har for første gang set hende i dag. Begge katte er kælne.

Hvad gør man i sådan et tilfælde? Hvem kan vi ringe til? Er der et sted man kan aflevere dem?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  What to do?
  • #1   28. jul 2016 Sådan som jeg forstår det du skriver så ved du ikke hvem ejeren er, men mener at de er ejerkatte og ikke bare nogle der er sat af.
    Det du så vil er at klage til ejer over kattene fordi de genere jeres katte.... korrekt?

Til at starte med så ville jeg sætte en bukseelastik løst om halsen på kattene med en tekst på om at ringe til dig og så dit telefon nummer, så finder du om ikke andet kattens ejer, det er jo en start.
    Næst vil jeg jo nok mene at det er lidt svært at klage over fritløbende katte når man selv har fritløber.. For mit næste spørgsmål ville jo så nok være hvad forventer du ejer skal gøre, hvad ville du selv gøre såfremt nogen kommer og siger til dig at dine katte irritere dem???

• #2   28. jul 2016 Hvis du kan indfange dem så kan din dyrlæge eller dit lokale internat tjekke om de er registrerede (især chip kan vi jo ikke se). Jeg tvivler dog på at internattet kan tage dem hvis de ingen ejere har smiley det er højsæson for killinger.
    Men ellers har de måske en aftale med kommunen om at genudsætte katte (når de er kastreret/steriliseret)
    Det er værd at spørge smiley
    Hvis de tilhører nogen kan dyrlæge/internat prøve at få ejerne til at hente deres katte/kat

Nysen kan være et tegn på sygdom, så vidt jeg ved. Vi har oplevet det hvor det udviklede sig til decideret lungebetændelse. Men kan også være allergi f.eks

• #3   29. jul 2016 Det er bestemt ikke for at klage vi vil finde ejere, men for at hjælpe kattene, som bestemt har brug for hjælp. Det er ikke normalt en kat skal være tynd, og ej normalt for en kat at nyse. Vores egne katte prøver at jage dem væk, og det virker ved hankatten, men ikke ved hunkatten. Hun bliver ved med at prøve, at gå ind i vores hus og hapse mad. Det gør hankatten ikke, han venter til vi kommer ud, hvor han enten tigger mad eller vil nusses.

Når hunkatten nyser, kommer der sommetider snot med, så det kunne tyde på hendes næse løber eller hun har noget i næsen smiley

Så vi skal selv sørge for at køre dem til internat eller dyrlæge? Man kan ikke ringe til nogen som vil hente dem? Jeg tvivler nemlig på jeg kan låne bil imorgen, og overhovedet om mit transportbur er stort nok smiley Vi har nemlig kun brugt det da vores egne var killinger smiley

• #4   29. jul 2016 OK så misforstod jeg dit spørgsmål smiley

Kun hvis din kommune har en aftale med Kattens Værn kan du få dem til at afhente og så skal du være sikker på de ingen ejer har, det samme gør sig sådan set gældende hvis du selv kører dem til dyrlæge eller internat, internatet tager ikke nødvendigvis imod dem hvis der er mistanke om at de er ejerkatte.
    Jeg ville nok selv prøve at finde ud af hvem der ejer kattene selv før internat kom på tale.

Du risikere at skulle betale for at aflevere dem hvis de ikke er registreret.

Du kan evt også forsøge at kontakte kredsformanden i dit område for Dyrenes beskyttelse, måske kan han/hun hjælpe dig.
    http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/kredsformaend

• #5   29. jul 2016 Hmm, jeg tvivler på at nogen kan hente dem (øv) men du kan prøve at snakke med dyrlæge/internat imorgen, måske er du heldig og de kan komme forbi hvis de alligevel skal et eller andet.
    Man kan vist låne bur hos internattet tror jeg, du kan altid spørge - et bur til de to er nok ikke så god en idé. Slet ikke så lille som et bur til killinger.
    De kan godt finde på at angribe hinanden hvis de bliver forskrækkede eller tror de ikke kan komme væk - og så kan det eskalere med rifter, bidesår. Ting man helst ikke vil have, de koster en del hos dyrlægen hvis det er slemt

Heidi siger det bedre smiley Ja, nogle gange er de lidt stride og vil have penge smiley synes det er lidt et dilemma (kattene koster for dem/men kattene skal også have hjælp)

• #6   29. jul 2016 Hmm.. Fortæller mulighederne til mine forældre imorgen, også må jeg se hvad vi kan gøre for dem smiley
    Vi har somsagt efterlyst ejerne på hankatten i dag, og giver det lidt tid, så folk får en chance til at se det smiley Vil prøve at se om jeg kan blive så gode venner med hunkatten at jeg kan få fanget hende smiley Hankatten er nemlig enten problem, han er så sød som dagen er lang, og kommer gerne, når man kalder. Eller han lystrer ihvertfald når man sætter sig på hug og kalder misser smiley Det er midt i ferie tiden, det er ikke sikkert disse katte finder sig i at ejerne ikke er hjemme smiley Det tog ihvertfald vores egen gamle kat et par dage for at finde ud af vi var hjemme igen smiley

Finder vi ikke ejere i løbet af ugen, eller hvis hunkattens nysen bliver værre, må vi jo sørge for der bliver gjort noget, koste hvad det vil smiley

• #7   29. jul 2016 Der hvor du har efterlyst ejer til hankatte, hvis det er en side gennem Facebook så skal du jo lige være opmærksom på at ikke alle mennesker har Facebook, der er rent faktisk mennesker der ikke er på nogle sociale sider på internettet.
    Så måske det ville være mere værd at tage et billede af katten og lave nogle flyrers som i sætter op i de lokale supermarkeder, tankstationer m.m. samt smider i naboers postkasser i en o krds af 2 km, for katte kan gå langt.

• #8   29. jul 2016 Flyers er meget godt, de bevæger sig sjældent mere end den 2km omkreds.
    Og så halsbåndene vil være rigtig godt - men ved fra egen erfaring at det ikke altid virker (dem med vores tilløber pillede det bare af, uden at sige noget eller ringe til vores nr)

• #9   29. jul 2016 Må lige se hvad vi gør i morgen smiley Og så kan jeg lige smutte op i spar, og se om der er nogle der har efterlyst deres kat smiley Og så må jeg skrive en seddel med signalementer osv. evt. billeder hvis jeg kan få vores printer til at virke smiley Det er den eneste butik i byen, og vi har 10 km til næste by, så der er stor chance for de hører til et sted i byen smiley

Vil se om jeg kan finde elastik et sted, og ellers har jeg så jeg kan lave et par normale halsbånd med sikkerhedsåbning smiley

• #10   29. jul 2016 Ej ha, bliver vanvittig.. Kan høre hunkatten miave uden for mit vindue, og det samme kan kattene, så har nu 2 katte siddene i vindueskarmen smiley Håber snart hun forstår at hun ikke bliver svaret smiley Tror det bliver en lang nat, for hun har endnu ikke forstået hun ikke er velkommen herhjemme smiley

• #11   29. jul 2016 Ejeren er nok på ferie uden, at tage hensyn til katten smiley smiley

• #12   29. jul 2016 Tjaa.. Kiggede lidt nærmere på pigen mens hun sad ude foran mit vindue. Hun er øremærket, men jeg har svært ved at tyde det, andre der måske kan se noget jeg ikke kan?
    Jeg er kun sikker på det sidste ihvertfald er et 3-tal, men resten er jeg usikker på, specielt 3.cifre.

Prøver at se om jeg kan komme tæt nok på hende imorgen, mens mine egne er inde så de ikke jagter og stresser hende, til at kunne læse resten eller få et bedre billede smiley

profilbillede
  • #13   29. jul 2016 Hvis du får lov at komme tæt på, kan du prøve at holde en lygte bag hendes øre, så burde mærkningen stå tydeligt frem. Det virker i hvert fald på min pige smiley

• #15   29. jul 2016 Det slutter med 013 tror jeg.
    Så er det jo en ejerkat - og ja måske er ejeren på ferie og den får lov til at rende som den vil.

Du skal lige vide, at ikke alle er på FB så fremlysning bør ske på den gammeldags metode med opslag, flyers og som Heidi skriver, med et fremlysningshalsbånd. De fås gratis hos DB.

• #16   29. jul 2016 Det er ikke rigtig til at læse øremærket på billedet.
    Men når du ser katten igen så prøv at smøre lidt madolie på øremærket og lys med en lommelygte bag øret så bliver det ofte tydeligere.
    Husk der er 2 registre du kan tjekke øremærket i, og hvis ikke alle tegn er til at se så kan du stadig søge ved at sætte et symbol i stedet for et tal eller bogstaver, Læs vejledningen der står det.
    http://www.dansk-katteregister.dk
    http://www.katteregister.dk

• #17   29. jul 2016 1. Det er helt normalt for en fertil hankat at være tynd i denne tid, hvor der er hunkatte i løbetid.

2. Syg? Ja det er hun måske, men måske er det blot Calisi virus, og det kan der ikke rigtig gøres noget ved.

Madolie smurt på tattoveringen og en lommelygte bag øret. Det skulle være den letteste måde at aflæse på.

• #18   29. jul 2016 Man kan altid starte med at tjekke her.

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-kan-du-g%C3%B8re/savnede-dyr/efterlysning?ps=0

• #19   29. jul 2016 Der er et samlet register:
    www.dyreportalen.dk

• #20   29. jul 2016 Jeg har ikke set hende i dag desværre, men vil så snart jeg ser hende igen få tjekket øremærket ordentligt, evt. samligne begge ører smiley
    Hun nyste ikke i nat, så ved ikke om hun bare havde været generet af noget i næsen smiley

Hankatten skræmte dog tøsen væk i nat ved en 6:30-6:45 tiden, for der mente han at han skulle sove i en af vores havestole smiley

Mon ikke hun nok skal dukke op i løbet af dagen?
    Snakkede med mine forældre om det ved morgenbordet, og der faldt snakken på om det kunne være en familie eller andet fra feriecenteret der havde katten med på ferie, så det skal vi også lige have undersøgt om der er blevet hængt flyers osv. op deroppe smiley Må tage en runde imorgen hvis ikke tøsen kommer i dag eller hannen kommer herhjem i dag smiley

Vores egen sure gamle kat har heller ikke det bedste øremærke, men hun var også 6, da hun blev øremærket smiley Hun er heldigvis både steriliseret og chippet også smiley

Har tjekket efter efterlyste dyr, og har også sat en efterlysning op inde ved dyrenesbeskyttelse, i tilfælde af hun var rigtig savnet, kommet langt hjemme fra osv. smiley

• #21   29. jul 2016 Honkatten har lige været her, og jeg fik tjekket øremærket i begge ører, og kom frem til BLJ013, dog kan der ingen information findes på ejer, så prøver lige at slå op i grupper i Silkeborg, i håb om nogle kender hende, og ellers må jeg ringe til dyrlægen.. Hun er ihvertfald mindst 10 år, da hun blev oprettet i 2006.. Stakkels misser..

• #22   29. jul 2016 Da jeg skulle oprette Sofie, var der allerede en kat oprettet med hendes nr. Så det er ikke nødvendigvis din gæst der er oprettet for 10 år siden...

• #23   29. jul 2016 Jeg kan ikke forstå du fortsætter med blot at slå op på Facebook, det er da så meget nemmere at ringe til en tilfældig dyrlæge og oplyse øremærke så kan de se hvem ejeren er, det behøver ikke at være den dyrlæge der har chippet men hvilken som helst dyrlæge kan se navn på ejer samt bopæl, det er ikke sikkert dyrlægen vil oplyse navn og adresse men vil nok godt fortælle om det er en i dit nærområde.

• #24   29. jul 2016 Jeg har ikke lyst til at ringe, fordi jeg får det fysisk dårligt når jeg skal snakke i telefon.

Hmm.. Der står ellers hvid med grå, men det kan jo selvfølgelig betyde så meget.

• #25   29. jul 2016 Men sandsynligheden for at personen ser det på Facebook er forsvindende lille, særligt hvis det ikke er en kat der er blevet væk eller hvis familien er på ferie.
    Så få dine forældre til at ringe eller en veninde. Der er jo ingen der bider gennem telefonen, hvad gør du hvis en af dine katte bliver syge hvem ringer så hvis du ikke selv ringer??

• #26   29. jul 2016 Ej, det er da for dumt ikke at få ringet i dyrlægernes åbningstid smiley Du kunne vel have en brækpose parat, hvis du skulle komme til at kaste op eller noget....

Kommentér på:
What to do?

Annonce