{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.315 visninger | Oprettet:

Tyk kat som skal slankes {{forumTopicSubject}}

Kære Kattegalleri

Jeg har læst en del tråde på her og andre steder om gode råd til at få en kat til at tabe sig. Vores skønne husmis er blevet for tyk, og har nu erkendt problemet og gået i gang med at slanke hende.

Baggrund: Hun har tidligere haft adgang til tørfoder ad libitum, men er blevet for tyk af dette. Hun er ca 1 kg overvægtig. Hun vejer 5 kg og bør veje omkring 4 kg, måske lidt mindre. Hun er meget svær at få til at lege. Hun er ude/inde kat med kattelem, men er mest inde.

Vi er nu gået i gang med at veje tørfoderet op, så hun får efter hvad der står på pakken for en overvægtig kat på de 5 kg. Men hold nu op, jeg synes det er meget lidt foder. Vi fodrer hende to gange om dagen: om morgenen når vi står op og om aftenen. Men hun spiser stort set hele portionen på een gang hver gang, og så er der jo næsten 12 timer til næste fodring, og jeg ved, at det ikke er sundt for en kat at gå uden foder i lang tid.
Mit første spørgsmål er går på, hvordan jeg håndterer dette?

Hun har aldrig været fan af vådfoder, men vi vil prøve at give hende lidt af dette om aftenen blandet med vand. Mit andet spørgsmål er derfor, hvor meget skal vi skærer fra tørfoderet, hvis hun også får vådfoder?

Endelig vil jeg spørge til gode ideer til aktivering ifm med mad; gerne noget man kan lave selv. Vi har prøvet en bold, som hun kan trille maden ud af - det har absolut ingen interesse. Desuden klikkertræner jeg hende, men det har jeg ikke tid til om morgenen. Har I andre gode forslag? Kunne det være en idé at tvinge hende til motion ved at sætte maden i vindueskarmen fx.?

Jeg takker på forhånd og beklager det lange indlæg:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyk kat som skal slankes
  • #1   9. aug 2016 Hvilket foder bruger i (mærke)?

    Vådfoder og råt er godt til katte, der skal tabe sig.

    Jeg har personlig aldrig brugt at veje kattens mad af, da jeg synes, at det er synd. Det rette foder og lidt ekstra vådt skulle gerne gøre tricket.


  • #2   9. aug 2016 Jeg har selv en der er på skrump og det bedste er at hun stadig har adgang til foder 24/7 elleres risikere du en kat der konstant er fokuseret på mad.
    Hvilket foder får hun nu, hvor høj er fedt indholdet ??
    Min får en blanding af foder der ligger med et fedt indhold på 12-18% Hun har tabt sig 695g siden d. 12 maj.

    En god ting er at give hende masser af vådfoder ved siden af Da det fylder og giver mæthedsfornemmelse, min har dog tabt sige udelukkende ved tørkost, da hun ikke vil have det våde

    Den blanding min får består af:
    Kingsmore til neutraliseret kat
    Taste of the Wild
    Perfict-Fit pro sterilised
    og et par varianter til kastrater fra RC


  • #3   9. aug 2016 Tak for jeres svar. Jeg har næsten heller ikke bære at veje tørfoderet af, men at jeg ikke har gjort det, er jo det som har gjort hende overvægtig:( Så jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg kan gøre ellers.

    Jeg vil gerne forsøge med vådfoder, men det eneste hun pt gider at spise er de små firkantede folie-dåser fra Fakta blandet med vand. Jeg har prøvet rigtig meget andet...

    Tørfoder er pt en ½-½ blanding af Royal Canin og Porta 21 Sensible, idet vi er ved at skifte over til Royal Canin efter råd fra dyrlægen, men nu blander jeg lige indtil det andet er brugt op. Fedt procenten er på 9 % i RC og 21 % i Porta .

    Tak for jeres input!


  • #4   9. aug 2016 da min tidligere hunkat skulle tabe sig, så rationerede vi tørkosten, men ikke i forhold til det der stod på pakken, men i forhold til det hun tidligere har spist, tror vi gav ca 1/3 mindre. Vi fordelte det så over 3 gange fodring. Hun fik så også noget vådmad, gerne med lidt vand i.
    vi fandt ud af at vi med fordel kunne bruge en aktivitetsmadskål, hvor hun kunne hente lidt ekstra mad i mellem fodringerne hvis hun var sulten - ofte så det ud til at hun syntes det var sjovt at fiske mad ud af aktivitetsmadskålen, for hun brugte den også selvom der lå tørkost i skålen.

    Der er jo også forskel på katte, Vores hunkat var ikke så madfikseret selvom hun var for tyk, så hun kunne sagtens levne lidt mad. Hvorimod en af min søsters hunkatte er så madfikseret at den praktisk talt inhalere sit foder + de andre kattes hvis den kan få lov.


  • #5   9. aug 2016 jeg har så aldrig brugt slankekost - jeg har altid brugt noget med højt kødindhold og gerne en fedt% på 18/20 stykker.

    Grunden til at hun tog for meget på, var at vi fik en ny killing, som fik killingetørkost - og det var hun bestemt også glad for smiley


  • #6   9. aug 2016 Nej jeg tror absolut ikke, at det er 24/7 fodring som gør din kat tyk!

    Du kan dog få hende til at spise langsommere, med en foderdims.

    Jeg tror at andre også giver din kat mad, og helt klart vil hun finde sig en fodervært i nabolaget, hvis du begrænser hende.

    Giv hende vådt morgen og aften, vælg et andet foder, helst ikke light eller slankefoder, de æder bare mere, for der er ikke meget kød og fedt i, og det er altså de en kat har brug for, korn kan give overvægt, for katte er ikke gode til at omsætte det til brugbart næring, så de lageres hos mange katte som fedt.


  • #7   9. aug 2016 Der er nok nogen der er uenig med mig, men jeg ville ikke bare lige tage dyrlægens råd om foderskift, så længe det ikke handler om en bestemt medicinsk diæt.
    Mange dyrlæger bliver "uddannet" af den foderproducent de forhandler, hvorfra de selvfølgelig også tjener procenter af salget.

    Jeg siger ikke at du ikke skal bruge RC, men overvej om det er den vej du vil gå eller om katten har trives på det andet foder, men måske bare skal have rationeret foderet.


  • #8   9. aug 2016 Tak for jeres svar. Jeg er helt sikker på, at hun ikke spiser andre steder. Hun går aldrig udenfor haven og er generelt næsten kun inde.

    Jeg ville også ønske, at jeg kunne fortsætte med frit tørfoder hele tiden af en almindelig slags, men det kan jeg jo tydeligvis ikke, idet hun er blevet for tyk. Derfor er det ikke en mulighed at fortsætte som før med fri adgang og samme fodertype.
    Jeg synes derfor kun, at jeg har to muligheder:
    1) Skifte foder
    2) Fortsætte med det gamle foder og rationere med det resultat at hun spiser det med det samme.

    Jeg vil gerne lokke hende til at bruge en foderaktivitetsdims - er der nogen som kan anbefale noget, man evt. kan lave selv?

    Tak igen for gode råd


  • #9   9. aug 2016 Jeg har slanket kat med kornfrit foder og masser af vådkost, jeg har ikke vejet af ( har 2 katte) Røde har tabt sig 200g hen over sommeren på den måde og ved at bruge foderdims, og Mitti må ikke tabe sig, og har ikke tabt sig ??
    Hvis jeg var dig, ville jeg lave en langsom overgang til kornfrit, brug det du har sammen med i overgangen ( mindst en månedes overgang, og så starte med, at købe en foderdims/ foderbrædt, for jeg er sikker på det hjælper, min MCO med dårlige hofter fok tabt sig 700g på en vinter, bare ved at gøre det og sætte vådfoder op til 2 gange om dagen.
    Husk en kat må ikke tabe sig hurtigt, for så ødelægger det lever og nyre på den.


  • #10   9. aug 2016 Tak igen. Det gamle foder jeg brugte var kornfrit, så det er allerede prøvet, og det var det, der gjorde hende tyk.


  • #11   9. aug 2016 jeg vil nu vove at påstå at fri adgang til tørkost gjorde hende tyk - så jeg tror ikke du vil undgå at rationere ved at skifte foder- problemet er mængden hun spiser og det kan afhjælpes ved at rationere og ved at bruge en aktiveringsskål hvor hun skal arbejde for at få mad.
    For mange katte bliver det for nemt at smække bagdelen i gulvet og guffe af skålen - så de ender også med at hyggespise af kedsomhed.

    jeg har sådan en her:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderskaal_plast/291431
    den er ikke så svær, men det var nok til at få min hunkat til at spise mindre.
    min søster har sådan en her
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderskaal_plast/231595
    + forskellige foderbolde som kattene skal trille rundt med for at få foder ud. Hun bruger så også at sprede tørkost ud over hele lejligheden, frem for at give i en skål. Så kattene skal gå rund over hele lejligheden for at spise(og klatre efter det også)




  • #12   9. aug 2016 Tak for de gode links Betina! Jeg vil gerne afprøve noget i den stil. Jeg tror desværre heller ikke, at der er nogen vej uden om at rationere foderet:(

  • #13   9. aug 2016 For det første skal du stoppe med RC øjeblikkeligt, i hvert fald må du ikke give udelukkende den variant af RC, det er alt for lille en fedtprocent, jeg taler af bitter erfaring, min er blevet tyk fordi jeg troede på slankekost, jo mere ligth fodret er jo mere sulten er katten fordi aldrig bliver mæt.
    Et foder jeg klart kan anbefale til at børste vægttab er Hills Metabolic det mætter katten og stabilisere vægten, jeg troede ikke på det i starten, men det virkede på min, hun tabte sig 1kg på 7 måneder, desværre opstod der sygdom og skade der gjorde at jeg måtte ændre foder og hun har igen taget det tabte på + ekstra, men det havde intet med Metabolic at gøre.

    Jeg har begge de foderdimser som Betina linker til, og den sidste Catit senses foderlabyrint er guld værd, min får kun sin tørkost i den, får hun i en skål så tømmer hun skålen før hun går, i labyrinten der spiser hun hvad hun har behov for og så gider hun ikke mere og går, så vender hun tilbage når hun igen fornemmer sult.

    Det skal siges at min får afmålt foder hun får tørkost 4 gange om dagen og dåsemad 1 gang om dagen, det vil sige hun får små portioner igennem hele dagen når hun beder om mad, og i det vi har gjort det sådan i mange år så har hun tillagt sig faste tidspunkter så vi har en rytme der passer ind i arbejdsdagen.


  • #14   9. aug 2016 Er det dyrlægen der har sagt at din kat skal slankes? Det er da normal vægt for en voksen alm. huskat?

    Nå!
    Men jeg har også en på slankekost - det er så RC Obesity og mine går ikke sultne rundt, da de har mad 24/7.
    Motion, motion og atter motion!
    Husk at et vægttab skal gå langsomt, 100 gr. på en måned er fint smiley



  • #15   9. aug 2016 Jeg vil også sige foderdims. En foderbold virkede heller ikke her, man skulle gerne kunne se maden. Dyrlægen anbefalede slankekur, fordi katten havde taget et halvt kilo på på kort tid. Min kat kommer ikke på kur igen. Det betød bare, at den begyndte at kaste sig over min mad, hvilket den ikke gjorde før. Jeg vejer heller ikke længere op, der er altid tørfoder i skålen, så nu bliver det ikke længere kylet ned. Min kat bliver lidt rundere om vinteren, men det går over igen, når det bliver forår/sommer. smiley

  • #16   9. aug 2016 Jeg fik vejet Røde idag, nu der var snak om vægt smiley han har tabt 100g mere, så nu er det 300g siden 1 april, men jeg ved godt, at han enten tager på i vinter, eller i hvert til fælle står stille i vægten i vinter.
    Men det er blevet lettere at finde hans ribben nu.
    Foderbrættet gør at der ikke spises så meget tørfoder, og så er de sat op til 400g vådfoder til 2 katte i døgnet. Og alt er uden korn, konservering, smagsforstærkere, sukker og andet skidt smiley
    Skal en kat have faste måltider bør der være mindst 4, helst flere.
    Jeg prøvede nogle dage, men Røde står parat og spiser, hvor Mitti som ikke skal tabe sig, ikke får spist nok, og det dur ikke!


  • #17   9. aug 2016 er det din dyrlæge som mener hun er for tyk?

    har nemlig lidt en fornemmelse at mange dyrlæger mener at katte skal veje omkring 4 kg - både han og hunkatte.
    det har jeg nemlig hørt mere en bare en gang nu. lidt svært når man har store katte (ikke tykke men store og høje). har en 1 års på 5.3 kg og han er "bare" ungkat/killing agtig. har da også flere på over 8 kg uden at de er for tykke

    min gamle dyrlæge sagde altid at man kunne se PÅ katte, IKKE vægten.
    allerede her begyndte det. for jeg havde en ret stor slank hankat på 5,5 kg - fast vægt i de 13 år jeg havde ham. Men her mente nogle af dyrlægerne at han var for tyk, mens den gamle dyrlæge - på det tidspunkt 60+ - sagde at han jo var lige til pas.

    ærlig talt så hænger jeg mig ikke i vægten. de skal dog kunne lege uden problemer, skal kunne oppe op mm. men om de vejer 1 kg for meget, tjaa så er det altså bedre end hvis de er for tynde.
    har en ældre hankat, og han vejer ikke ret meget. her for nogle mdr siden blev han rigtig syg pga snotnæse, og dermed manglede appetit, at jeg faktisk ikke troede at han ville overleve. han blev mega tynd på den uge, selv om at han blev tvangsfoderet mm. i dag ser han da næsten normal ud. men hvis han havde vejet bare 1-1½ kg mere så var det ikke nået så langt


  • #18   10. aug 2016 Mange tak for alle jeres bidrag!

    For det første, så ja det er min dyrlæge som har sagt, at hun er for tyk. Men det er jeg enig i. Det skal siges, at hun er en ret lille kat, så 5 kg er for meget. Hun er dog ikke så tyk, at hun ikke er aktiv. Hun hopper let op på ting, løber og klatrer i træer som hun altid har gjort.

    Mht motion, så er det super svært at motivere hende. Hun er ikke specielt interesseret i at lege... kun når det er regnvejr og hun derfor ikke går udenfor:)

    Heidi: Indtil nu har jeg blandet RC med Porta 21, og min erfaring er faktisk også, at hvis jeg giver "fri bar", så spiser hun mere end da det kun var Porta 21, så det virker ikke som om hun er helt mæt.

    Anette: Jeg tror, du har ret i, at grunden til at hun ikke gider bruge bolden er, at foderet ikke kan ses. Det havde jeg slet ikke tænkt over. Men jeg vil helt sikkert prøve med en anden foderdims.

    Ovenpå alle jeres erfaringer tror jeg, at jeg må prøve at begrænse tørfoder-indtaget ved at købe en foderdims, og prøve at supplere med vådfoder 1 gang om dagen. Jeg overvejer fortsat, hvilken type foder det skal være, men nu bruger jeg lige denne her blanding jeg har (2/3 porta og 1/3 RC) færdig.

    Tak igen!


  • #19   10. aug 2016 PS: De af jer der har erfaringer med den der Catit Design Senses foderlabyrint: Kan katten ikke bare vælte den og så får den foderet ud? Den ser ret let ud, men måske snyder billedet?

  • #20   10. aug 2016 Jo den kan væltes, og min lille kat vil kun spise af det som ligger i toppen smiley
    Så den stikker hovedet der ned, så min står i skuret.


  • #21   10. aug 2016 Denne er den eneste jeg har fået Mitti til at bruge, måske er den nemmere at se og bruge for en skeløjet kat smiley

    profilbillede
  • #22   10. aug 2016 Min den ene var også overvægtig. Jeg fik hende meget tynd og efter hun fik bedre foder tog hun vildt på. Hun spiser KUN sheba vådfoder, alt andet blir afvist så det var op ad bakke. Jeg prøvede slankefoder hvilket kun gjorde det værre.
    Nu får hun concept for life med høj fedt procent og mere end pakken anviser, men alligevel kun en gang om dagen i en lille bæger. Jeg hælder det op i catit senses labyrinten og så er der faktisk mad helt frem til aften hvor der kommer en pose vådfoder kontra før der åd hun hele skålen på en gang og var sulten resten af tiden. Så labyrinten var svaret her smiley


  • #23   10. aug 2016 Jo den kan væltes og der kan spises fra toppen og i tidligere katte finder hurtigt ud af dette smiley
    Jeg har løst problemet ved at lægge et plastiklåg op på toppen så der ikke kan spises fra toppen, det med at vælte har jeg løst ved at sætte foderlabyrint i et hjørne og så sætte en dørstopper på gummikanten ind mod væggen, så vælter den ikke så nemt og så opgives forehavende. smiley


  • #24   10. aug 2016 Har haft den og den var der ingen der kunne finde ud af smiley
    Havde også et andet aktivitetsboard , men mine katte må ikke være særlig intelligente, for den kunne de heller ikke finde ud af smiley


  • #25   11. aug 2016 Vi hører hele tiden at katten ikke bevæger sig udenfor haven. I de fleste af tilfældene stemmer det næppe med virkeligheden.

    Du kan sagtens risikere hun spiser et andet sted, når nu hun ikke får så meget mad hjemme pt. Ellers finder hun nok en madmor snart.

    Dette er en af fordelene ved at sikre haven eller altanen.

    Men nok om det.

    Hvis du finder et vådfoder hun kan lide, så kan en mikrochip madskål forhindre der kommer til at lugte i hele huset af maden. Vådmad, vådmad og atter vådmad - gerne med lidt ekstra vand i som du selv hælder i. Fodring 2-3 gange om dagen


  • #26   11. aug 2016 først hold dig fra RC det er et meget dårligt foder med alt for lidt fedt og kød% i, min fik det en overgang og blev simpelhen så tyk og pelsen var grim.
    fin noget foder med godt med kød i og vej maden, katten dør altså ikke af mindre mad, min for mad morgen og aften og det er det og det er en lille håndfuld og til middag for han mus eller ørkenrotter eller kanin råt som mellem måltid førhen spiste min helt op til to kilo men nu spiser han mindre tørkost men meget råt han vejer 5 kilo men overhovedet ikke buttet men tæt og muskuløs selvom han er inde kat, tjek evt hans galleri herinde. jo flere affalds og bi produkter og tilsætninger der er i maden jo større bliver katten da kroppen 'gemmer' fedtet pga manglende næring foderet for ikke at 'sulte'. hvis din også går inde gå gå ture i snor. lav en masse aktive lege derhjemme og byg klatre hylder så den kan hoppe rundt og få motion. sidste jul var min simpelhen så tyk og sov både dag og nat, men så startet vi på bedre foder og råt samtgik til massør og få løsnet kroppen og gik til svømning


  • #27   11. aug 2016 Min hankat var også blevet et smule rund i det og jeg prøvede også Catit Design Senses foderlabyrint og det virkede ikke her, da han kun spiste det for oven. Jeg prøvede så at lægge en tallerken øverst og det duede heller ikke, for så fik han får lidt at spise.Jeg har også prøvet andre foderdimser, men Speedy er vist ikke den klogeste eller også er han bare mere doven i det smiley
    Jeg løste problemet ved at købe Smilla til store racer, det er så foderpillen der er større. http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/smilla/smilla_adult/450370

    Der findes også andre mærker med store piller.

    Jeg har blandet det sammen med noget andet foder i alm. størrelse. Det har hjulpet på vægten, da det jo tager lidt længere tid at spise og så mærker han nok hurtigere at han bliver mæt. Jeg har ham mistænkt for at være lidt af en hyggespiser smiley Han har dog stadig tørfoderet stående 24/7 uden at det afmåles.


Kommentér på:
Tyk kat som skal slankes

Annonce