1.283 visninger
|
Oprettet:
et ok foder ? {{forumTopicSubject}}
hejsa
nu kunne jeg se i en tråd, at der var en del der havde forstand på det med foder.
Så ville jeg høre om mit foder er ok ? og hvad man skal kikke efter når man skal købe foder til katte?
Min kat er indekat, 4 år og kastreret...
Jeg fodre med Pussi, varedeklationen siger;
tilsætningsstoffer:
Vitamin A: 8.500 IE/kg
Vitamin D3: 850 IE/kg
Vitamin E: 75 mg/kg
kobber: 8 mg/kg
taurin: 1000 mg/kg
Næringsindhold:
Råprotein: 30.0%
Råfedt 10,0%
Råaske: 8.0%
Træstof: 3.0%
Kalcium: 1,2%
Fosfor: 1.1%
Magnesium 0.12%
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jan 2006
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Du risikerer dyre dyrlægeregninger hvis du vedbliver med at fodre med det foder.
Hvis jeg var dig ville jeg købe et foder beregnet på kastrater - købes hos dyrlægen. Det koster mere her og nu, men på længere sigt sparer du, da det er drøjt og mætter hurtigere.
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 45 Svar: 365
så vidt jeg har forstået er det magnesium og fosfor som man skal være opmærksom på når man har et kastrat.
Magnesium må max være på 0,1% og fosfor på 1%.
Har dog haft svært ved at finde noget fodder som er ret meget under dette, men kan finde meget som er på netop dette. F.eks. bruger jeg Royal Canin som opfylder disse krav.
Mener at grunden til, at redusere magnesium og fosfor er for at undgå evt. nyresten....
Som sagt, så mener jeg at det er sådan det hænger sammen, men mon ikke at der kommer en forbi som kan be- eller afkræfte dette....
Knuzz
okt 2005
Dernæst kigger jeg på magnesiumindholdet ( så lavt som muligt )og derefter på taurinindholdet ( så højt som muligt )
Taurin kan katte nemlig ikke selv danne, og derfor er det vigtigt at få det tilført.
Og efter et stykke tid hvor katten har spist dét foder kigger man på hvordan trives katten - hvor meget kommer der ud i den anden ende - tager katten på/taber sig ol. Har man prøvet forskellige fodre, kan man nogengange se forskel på kattens trivsel.
okt 2005
http://www.dmm.dk/ernaering.php
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og selvom det er dyrere at købe er det sundere for katten, men de skal heller ikke have nær så meget af det for at blive mæt.. Mea får fx. ca 50-55 g om dagen og May ca 60-70 g om dagen.. Hvor de før nok fik 200 eller mere g. :o)
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 298
Men iflg. det link kunne det da også se ud til at fosfor og kobber evt. ikke har en rigtig fordeling. Men jeg undre mig lidt over der intet står på varedeklationen om vandindhold, så jeg kan ikke regne ud hvad % det svare præcist til.
Tak til jer andre for jeres svar, ser ud til jeg skal finde noget andet at fodre med...syntes bare sience plan og eukanuba er ret dyrt :oS
men pris og kvalitet hænger vel også sammen, men er der nogle gode mærker, der koster lidt mindre ?
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Jeg tror ikke at der er nogle gode mærker af tørfoder der er billigere, de ligger næsten i samme prisklasse hvis man skal have et ordentligt tørfoder.
Det tørfoder man køber i supermarker er ikke godt, man kan sammenligne med at vi spiser burger hver dag, rigtig skidt. Det er faktisk billigere at købe kvalitets foder, da de ikke spiser så meget af det, og det er meget sundere og kan i sidste ende være billigere i dyrlægeregninger end det billige foder og der kommer mindre ud af den anden ende.
Magnesium (mindre) og (mere) taurinindholdet er meget vigtig for katten, jeg persontlig køber ikke kvalitets foder hvor magnesiumindholdet er over 0.08 %.
Jeg har ca 3 forskellige slags tørfoder stående, så kan de selv bestemme hvilket favorit foder de fortrækker og jeg kan se hvilket tørfoder der bliver rørt mindst og prøver så at gå på jagt efter et andet mærke, så de til sidst har 3 forskellige foder de kan lide. Synes ikke de skal have det sammen hver dag, men have noget forskellige tørfoder at vælge imellem.
Held og lykke med jagten. Knus Janne
jan 2006
okt 2006
janni: kan heller ikke lade vær med at se hvad Benzer bedst kan lide, han valgte selve Pussi frem for Whiskas. Hvor der blev stillet 2 skåle frem, pussi røg først...såeh "katte ville vælge whiskas" passer vidst ikke helt på ham.
Jeg syntes bare tit det dyre ser så kedeligt ud, købte engang 2 små poser til 1 pose pris-tidbud fra sience plan. Det var bare brunt...men ok, det er vel bare farve der er i pussi pillerne. Syntes bare sience plan er enormt forvirrende fordi der er så mange valg muligheder, og der er altid kun 1 mulighed, istedet for flere. Det perfekte foder ville være; " til dovnen og kræsen kastrat ". Men allerede dér er der 3 forskellige fordre til henholdsvis doven, kastrater og kræsne katte inden for sience plan. Så ved ikke hvad det perfekte valg ville være....
Men det er rigtig at når man skal begynde på et nyt foder, så er det vigtig at man blander det gamle og nye foder sammen, den første uge blande 1/4 del af det nye i sammen med det gamle, og så derefter 1/2 del i en uges tid.:-)
jan 2006
jeg selv foretrækker www.olivers.dk det er lige så godt som de dyre produkter men bare lidt billigere og så bliver det leveret lige til din dør. og de har tre foder typer du kan vælge i mellem nemlig killing, voksen og senioer så det er lige til at gå til :o)
jan 2006
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men det andet er godt nok kun brunt, men nu ser katte jo ikke farver som os, så de er nok ligeglade.. Jeg tror de går mere efter lugten.. og der lugter de dyre fodere altså at mere synes jeg.
Jeg har også opgivet at finde ud af det. Jeg spurgte bare dyrlægen hvad de kunne anbefale (det var et tidspunkt hvor jeg skulle have Mea fedet op efter killingerne og May stadig var i vokse alderen)
Men lige nu kører jeg bare med Hill c/d mener jeg det hedder.. TIl "alm." katte, det er meget nemt.. :o)
okt 2006
Nu har jeg været forbi olivers og bestilt 5 kg foder. Det var faktisk ikke så dyrt, 239,- for 5 kg...så må jeg håbe Benzer vil spise det. :o)
Britta: sejt du laver vådfoder selv, må jeg høre hvordan du gør ?
Jeg havde overvejet at købe en rødspætte filet, og give den en tur i ovnen så den bliver godt mør...min kæreste har givet ham en rå sildefilet før, men han nægter at æde den.
.Benzer er ret kræsen hvad angår admindeligt mad, og generelt. Han vil kun spise gourmet (det i gulddåser) også sience plan...tror det fordi det er helt moset sammen, så det er engang pure. For alt andet vådfoder med 'klumper' i, der slikker han bare geléen af. Så selv om kylling iflg. linket skulle være sundt, pga. noget med taurin indholdet, tror jeg ikke han vil spise det. Medmindre det kan udmoses...
okt 2006
ja okay...havde så ikke lige tænkt på at katte IKKE ser farver på samme måde som mennesker hehe...
tak for jeres svar og hjælp, hyggeligt med en lille sludder om foder. Anede ikke en bjælde om det og den korrekte fordeling af indholdet i foderet....så ja, så har jeg også lært noget i dag :o)
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
et ok foder ?